Jump to content
Annons

moovegroove

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

Min musik online

Socialt

  • Skype
    swedvoice
  1. PS: Sen är det ju viktigt med bra kablar också, det gör större skillnad än man tror. Min favvo bland mikrofonkabkar är Mogami. En 2-meters kostar kanske 500 men det är väl använda pengar.
  2. Jag är en PC:are, men såvitt jag hört av kollegor så är Apogee Duet ett av dom bättre i budget/mellanklassen. Det är ju ett "riktigt" ljudkort med fler ingångar. MicPort är gjord just för att vara så liten som möjligt. Jag tycker ljudkvallan är bra, jag jobbar som speakerröst och har tänkt använda den just på resor. Men om du ska producera musik etc. så är nog Apogee mer lämpligt. Fast min favvo bland externa FW-ljudkort är iofs RME Fireface 400. Vill du ha en kort inspelning med Micport så hör av dej till stefan@swedvoice.se
  3. Det har kommit en finurlig liten grej: ett USB-ljudkort som inte är större än en cigarr. Du kopplar in vilken mic du vill direkt på den. Har dessutom uttag för hörlurar. Kolla in den här: www.dkvo.net En mycket bra hopfällbar hörlur är AKG K24P (bättre och mer neutralt ljud än BOSS) Ihop med en liten ASUS EEE så har du hela studion i innerfickan. Sen kan man skaffa ett litet portabelt ljudbås också. Det är en hopfällbar låda i textil som har iso-material på insidan. Den heter Porta-Booth och säljs av Harlan Hogan. www.harlanhogan.se Det gåp iofs att bygga en själv oxå om man har massor av tid och tålamod. Med dessa komponenter har du hela studion i handbagaget.
  4. Köpte ett RME 9632 HDSP men upplevde att det blev en hörbar överstyrning (saturation), ungefär som mjuk analogband-distortion. Har skickat tillbaka för byte. Problemet kan sitta i min signalkedja (Neumann TLM 103 via Vovoxkabel till Mackie Onyx mixer, sen ut via XLR och Vovoxkablar till RME). I sammanhanget ska nämnas att XLR line ut från Mackie Onyx ger 4dB högre utnivå än ut via teleplugg. Å andra sidan fick jag samma problem när jag skickade signalen via en Line Audio preamp direkt till RME. Så nåt lurt är det...
  5. Min första kondmik var just en ADK 51, sen en Röde NT1, sen en Röde NT2a, sen en Neumann TLM103, sen en Studio Projects T3. Så vilken mik låter bäst? Tja hur lång tid tar det innan snön smälter? Beror på dagsformen, vad som ska spelas in och allt sånt där som vi alla vet. Röde NT-2A är helt klart en mycket bra mik för relativt lite pengar, köp den. Ett tips dock: testa några olika exemplar. Alla mikar är enskilda individer och både när jag köpte ADK och Röde så testade jag tre av varje, alla lät lite olika.
  6. Nja, några LathundsListor över Kompatibla Komponenter är det väl inte direkt, men läser man noggrannt så får man en del tips :-).
  7. Räkna alltid med tull och moms om du beställer från ett företag. Men ibland kan detta ändå löna sej pga att den svenske agenten måste ju också betala detta och dessutom göra sitt påslag. Jag skickade efter en mikrofon, Electrovoice RE-20 och det landade totalt på ungefär halva priset mot vad den skulle kosta i Sverige. (Ca 5.500 mot ca 11.500)
  8. ...alltså, jag menar nog Mac:s laptop iBook G4...om nån undrar..blev en liten förväxling där, kanske... 😄
  9. Om laptopstudios: funderar även jag starkt på en iMac eftersom PC:n väl i grund och botten är en kontorsmaskin som till nöds går att göra musik med, typ. Någon därute som använder iMac med externt ljudkort och var är erfarenheterna? Söker ett externt ljudkort som drivs via FW och har insertjackar för att koppla in t.ex. en extern hårdvarukompressor. M-box har ju det, men finns det andra alternativ? Har du tid så skicka gärna svar direkt på mailen: sk@artecon.se
  10. En liten tanke om Mackie Onyx Firewire: jag tror att en av grundtankarna är att kunna göra mångkanals liveinspelningar som sedan kan redigeras i datorn. Dvs varje kanal som går ut i PA spelas samtidigt in på ett separat spår i datorn. Men på Mackies hemsida finns utförliga bruksanvisningar och kopplingsscheman för flera olika applikationer att ladda hem i PDF-format
  11. Har använt Audiophile 24/96 internt ljudkort i ett par år nu och det fungerar klockrent och var ett fynd för pengarna. Självklart ska man ha en extern mixer till och där finns ju idag flera alternativ, t.ex. Soundcrafts nya serie där den minsta modellen bara kostar runt 1500. Behringer och liknande går också bra, men har såvitt jag vet en lite annan signalrouting. Vill även säga att min erfarenhet generellt är att i möjligaste mån hålla sig till urprungliga drivrutiner - uppdatera bara om något absolut inte funkar. Likaså kan man nog undvika WIN XP:s servicepackar och även där hålla sig till någon av de första versionerna. Naturligtvis ska man optimera XP enligt alternativet "bästa prestanda" och stänga av alla program som tickar i bakgrunden. Vill man pilla lite kan man köra "msconfig" (välj "kör" på startmenyn) och sen stänga av onödiga bakgrundsprogram i rutan för autostart. En total omformatering/ominstallation nån gång i halvåret är också bra. Men vill du slippa problem så köp en portastudio.
  12. Om Mackie Onyx mixer: Har använt en Onyx 1220 ett tag nu. Man får mycket analogmixer för pengarna. Den låter enligt min uppfattning bra, är stadigt byggd med seriösa reglar, generöst med kopplingsmöjligheter och har t.o.m. inbyggd talkback. Jag använder den framförallt till produktion av speakerinläsningar och reklamradio. Men den har ju många andra användningsområden. En mixer att växa i. Har ännu inte direkt provat mångkanals HDD-inspelning men planerar att skaffa FW-kortet längre fram. Enligt rykten är det ännu lite instabilt men senaste informationen kan fås genom Göran Pettersson på Estrad Musik i Umeå. Ett minus: den har bara ett hörlursuttag och det har lite låg uteffekt, jag får skruva på rätt mycket för att driva lurarna. En annan mixer som är gjord särskilt för hemstudio är Soundcrafts lilla nya. Den har många bra praktiska funktioner och ett mycket tilltalande pris. Onyxen är dock helt överlägsen när det gäller ljudkvalité. Moovegroove
×
×
  • Skapa ny...