Jump to content
Annons

Studio tar sig an de vanligaste ljudkortsproblemen


Johan Royen

Recommended Posts

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Problemet med externa ljudkort, med obalanserade in/utgångar, när man har laptop. Ofta blir det nån slags jordbrum/störning.

(men som försvinner när man kör laptopen utan strömadaptern i...)

EDIT: formulerade om, fin svenska haha

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Knaster och sprak!

Beroende på t ex:

- För låg latency

- Inkompatibelt moderkort

- Fel firewire-chipset

- Olämpligt konfigurerad dator

- För många pluggar

Link to comment
Dela på andra sajter

Blandade problem:

Att inte dra ut firewirekabeln ur ett ljudkort medan detta och datorn är igång.

Att en digital ljudkälla (exv Line 6 PodXT) låter sämre om den spelas in via ljudkortet (i mitt fall M-audio fw410 o enligt generalagenten beror detta på att "ett så billigt ljudkort ger inte bättre kvalité)

Att ljudkortet eller dess drivrutiner lägger av rätt vad det är eller att sampleraten helt plötsligt ändras så att alla redan inspelade audiofiler låter som Kalle Anka.

Hur krångligt skall det vara att spela in via S/PDIF-kabel? I mitt fall måste jag koppla in enheten -> S/PDIF-kabel -> Ljudkort och sedan starta om datorn för att ljud-in skall funka... struligt värre känns det som.

En del av ovanstående kanske är SBT men vet man inte så gör man inte det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Klickljud vid anslutning av extern hårdvara via ADAT lightpipe. Alltså gå igenom lite master och slave där.

MVH

Anders

EDIT: Kom på en sak till. Varför inte även lite kort gå igenom de olika anslutningarna. ADAT, S/pdif, TRS, XLR osv.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten snabbgenomgång av vad Wordclock är, hur man kopplar och när man kan behöva köra med det, kan också vara bra att ha med. Oftast behövs det ju inte, men i vissa lägen är det omöjligt att vara utan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

Kanske någonting om MME/directX och ASIO drivrutiner, kan gå igenom vad det egentligen är? Tips och tricks! 🙂

EDIT; Men mitt problem som jag fortfarande har är att mina ASIO drivisar inte fungerar. Jag läste lite i Reasons manual och där stod det ungefär att "Om du har valt ASIO som drivrutin så kan du inte ha något annat "musikprogram" öppet samtidigt", utan endast reason. Så det är ju kanske någonting man kan ta med i "Tips & Tricks" om drivrutiner? ☺️

Redigerat av Circulate
Link to comment
Dela på andra sajter

externa fw-ljudkort på datorer (min iaf) med inbyggt wlan=störningar och latency

Ah, kan wlanet ge störningar i samband med fw-ljudkort? Det var nåt nytt för mig. Jag har nämligen brus, brum och tjut i mitt system utan att strömadaptern är i. Kanske kan ha med det att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac och externt M-audio pro fast track USB:

Allt funkar fint när jag sitter vid datorn. 🙂

Går iväg tar en kopp kaffe. 5 minuters rast.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 😱

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Går iväg o käkar lunch.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 🥰

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Går iväg o käkar middag.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 😠

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewireljudkort. Jag skulle vilja ha en bra lösning på knaster som uppstår pga att två program som använder ljud är igång samtidigt. Detta händer mig ungefär tio ggr per dag. Varje gång är jag tvungen att stänga ner programmen, starta om ljudkortet och sedan öppna ett av programmen och se till att jag inte råkar öppna ett till :-(

Jobbigt att sitta och lyssna på musik i winamp och sedan märka att det börjar knastra när man skall surfa med firefox samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

iMac och externt M-audio pro fast track USB:

Allt funkar fint när jag sitter vid datorn. 🙂

Går iväg tar en kopp kaffe. 5 minuters rast.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 😱

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Går iväg o käkar lunch.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 🥰

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Går iväg o käkar middag.

Kommer tillbaka: Inget ljud i monitorerna - Ingen kontakt med ljudkortet. 😠

Stänger av monitorerna.

Stänger av ljudkortet.

Sätter på ljudkortet och sedan monitorerna.

Nu funkar allt igen. 🙂

Är det en Agere-Mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en Agere-Mac?

Tror inte det (efter ha googlat på "Agere Mac").

Jag har en:

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac7,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2.4 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache (per processor): 4 MB

Minne: 3 GB

Busshastighet: 800 MHz

Dessutom hade jag liknande problem när jag körde på PC med samma ljudkort.

Dvs Samma problem som har FlyRider fast han/hon använder firewire som ger knaster medan jag använder USB som ger total tystnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio + Firewire är något som fåt många att slita sina hår.

Sj hadde jag liknande problem, kortet dog helt sonika titt som tätt.

Men efter att ha draigit i regeln i kontrollpanelen så löste det sig ett tag.

Men nu, gjorde jag som så att jag instelaraom OSX och senaste drivisar till kortet.

Nu funkar det utan några problem alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
iMac och externt M-audio pro fast track USB:

Är det en Agere-Mac?

Gäller Agere-problemet även USB-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just brus är en sådan sak som jag tycker det måste finnas bot mot, det spelar oftast ingen roll om det är ett ljudkort för 1000 eller 5000 det brusar ändå! FW kort som USB kort!

Sedan en annan liten intressant sak som ni kan ha med om ni vill angående Apogee Duet/Ensemble kort i Cubase, Cubase tycker att de lagt in "feuture" i Cubase som gör att när man startar programmet så drar volymen upp på max med dessa kort (kanske finns fler) Så man kan få en ordentlig hörselskada! Jag har fått lite klydd med mitt högra öra pga plötsliga höga volymer .. men hey vem stämmer man i Sverige ???

Lösningen på problemet var enkel efter att Apogee svarat fungerade Cubase med kortet, men jag sålde programmet och beslutade aldrig mer Steinberg. För så fort man ringde supporten här i Sverige så fick man bara nej vi hjälper inte dig för att du sitter på en intel mac ... hade du suttit på en PC eller en PPC Mac så hade vi hjälpt dig!

Här kommer lösningen citerat från Apogee

"The issue is a Steinberg bug. In fact they consider it a 'feature'. In a future version of software for Ensemble and Duet we will ignore any volume requests from any Steinberg application as it clearly can be dangerous.

In the meantime the workaround is as follows (due to the odd ways Steinberg implemented this)

Open AMS and there you have Default Output and System Output.

Default Output is the output used for any application which has no control to select an output device, a good example being iTunes.

System Output is the output used for the system-bleeps.

Steinberg applications will NOT change the output level if the Duet (or Ensemble) is used as System Output. So this is the only known workaround for the time being.

Note that in System Preferences Sound you can on the Sound Effects tab set the Alert Volume to off or disable the sound effects altogether.

This 'may' be an acceptable workaround for you in the meantime."

Min story 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...