Jump to content
Annons

Studio tar sig an de vanligaste ljudkortsproblemen


Johan Royen

Recommended Posts

Hej, varför gör inte någon en typ av "Standard Latancy lista" som man kan ha som utgångspunkt när man ska hitta rätt i latency djungeln. För ljudkortstillverkarna gör det ju inte.

Ni borde ju kunna samla in rätt uppgifter ifrån alla läsare som redan hitttat rätt.

Jag menar då typ så här...

PCI kort med Intel P4 (2.8 - 3.2 ghz CPU) = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med Intel P4 Dualcore = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med Intel P4 Quadcore = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med AMD = de latency värden som i normalfallet är bra.

OSV...

Och sen göra samma sak när det gäller USB, firewire, Och till sist PCI express.

MVH

Ricke Andersson

Latencyvärden beror till största del på moderkort (chipset), ljudkort och drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Köpte ett RME 9632 HDSP men upplevde att det blev en hörbar överstyrning (saturation), ungefär som mjuk analogband-distortion. Har skickat tillbaka för byte.

Problemet kan sitta i min signalkedja (Neumann TLM 103 via Vovoxkabel till Mackie Onyx mixer, sen ut via XLR och Vovoxkablar till RME). I sammanhanget ska nämnas att XLR line ut från Mackie Onyx ger 4dB högre utnivå än ut via teleplugg. Å andra sidan fick jag samma problem när jag skickade signalen via en Line Audio preamp direkt till RME.

Så nåt lurt är det...

För att citera Roger (LineAudio), så har TLM103 "hysteriskt hög utsignal" - något som riskerar att överstyra det första ingångssteget som i många fall sitter FÖRE både pad, gain och mätare, så att man inte blir medveten om att det är preampen som distar om man har starka ljudkällor. Testa en extern pad, så kan det bli bättre. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, varför gör inte någon en typ av "Standard Latancy lista" som man kan ha som utgångspunkt när man ska hitta rätt i latency djungeln. För ljudkortstillverkarna gör det ju inte.

Ni borde ju kunna samla in rätt uppgifter ifrån alla läsare som redan hitttat rätt.

Jag menar då typ så här...

PCI kort med Intel P4 (2.8 - 3.2 ghz CPU) = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med Intel P4 Dualcore = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med Intel P4 Quadcore = de latency värden som i normalfallet är bra.

PCI kort med AMD = de latency värden som i normalfallet är bra.

OSV...

Och sen göra samma sak när det gäller USB, firewire, Och till sist PCI express.

MVH

Ricke Andersson

Latencyvärden beror till största del på moderkort (chipset), ljudkort och drivrutiner.

Givetvis bör man ha ljudkorts modell & fabrikat med också.

Fel av mig att inte nämna moderkort (med tanke på att jag jobbat som PC & server byggare i flera år, och i dag är certifierad Microsoft tekniker). Men i min värld så finns det bara en bra tillverkare av moderkort till PC och det är givetvis ASUS. Och klart att chipset spelar in. Man kan ju använda olika CPUer till samma chipset, bara cpu´n passar i sloten på moderkortat & att BIOS stödjer CPU´n.

Men för att återknyta till det ursprungliga... Jag tycker fortfarande att det vore en bra ide´:-)

Var någonstans kan du annars hitta så mycket samlad kunskap i detta ämne som man kan hitta hos de som använder prylarna?

MVH

Ricke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du hjälpa oss med en artikel? Artikeln har den ganska målande arbetstiteln "Så löser du de vanligaste ljudkortsproblemen", så det är bara att posta de problem som du stött på, så ska vi ta reda på hur man blir av med dem.

Finns det egentligen något sätt att kunna få ett Soundblaster Audigy kort att spela in i 44kHz i Cubase SX3?

perhakan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni har nån bra lösning på problemen FW kort + Agere FW chipset = kernel panic på Mac med OS X 10.5.x så ta gärna med det.

Annars kan ni kanske lyfta fram det här VÄÄÄÄLDIGT tydligt nånstans i tidningen, vilket kanske kan sätta tummen i ögat på både datortillverkare och ljudkortstillverkare, så att båda sidor blir "motiverade" att lösa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm joo.. Bara att välja 44,1KhZ så funkar det ju.. (Har själv ett SB Audigy X-Fi kort som funkar underbart)

Typ så här:

audigy.gif

😄

Vill du hjälpa oss med en artikel? Artikeln har den ganska målande arbetstiteln "Så löser du de vanligaste ljudkortsproblemen", så det är bara att posta de problem som du stött på, så ska vi ta reda på hur man blir av med dem.

Finns det egentligen något sätt att kunna få ett Soundblaster Audigy kort att spela in i 44kHz i Cubase SX3?

perhakan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT i frågan men ett problem som allt dyker upp när det gäller ljudkort är:

Ska bygga ny hemstudio, vilket ljudkort ska jag välja, är det här ljudkortet bra för inspelning hemma... etc etc.

Kanske kan vara en liten del i ljudkortssektionen.

MvH Viktor

Du ska kjøpa en MBOX2 PRO, safe as hell, no problems!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...