Jump to content
Annons

Dithering


wallie999

Recommended Posts

Jag brukar lite slentrianmässigt använda dithering vid slutproduktionen av min musik, men ska jag vara ärlig så hör jag inte direkt någon skillnad mellan om jag använder det eller inte (min musik är kanske för odynamisk eller nåt).

Jag snubblade över en tråd på ett annat forum ( http://www.3daudioinc.com/3db/showthread.php?t=12836 ) där det skrevs att Scott Massey från Masseyplugins (andrahandskällor på ett internetforum är kanske inte världens bästa källa, men...) menar att dithering är meningslöst. Massey säger att pga en bugg i TDM-implementationen av deras pluggar så funkar inte Pow-r dither i ProTools samtidigt som en Masseyplugin ligger på samma kanal. Trots det så har de inte fått in ett enda klagomål, eftersom folk tydligen inte hör någon skillnad.

Så varför ska man då använda dithering? Rent tekniskt vet jag varför, men om man inte hör någon skillnad så känns det ju faktiskt meningslöst. Hör ni någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte superexpert på ämnet men jag tycker att man inte ska använda dithering överhuvudtaget för än man gör en master i ett annat program än din daw.

Om man jobbar med projektet i 32 bitar eller 24 som många jobbar i är det väll lika bra att köra utan även om den interna summeringen är 64. Själv jobbar jag i 32 bitar fp och då har jag överhuvudtaget ingen dithermöjlighet. Den finns bara om jag skulle jobba i 24 eller 16.

Tror för övrigt att det är lite som grafik dithering är en slags förstörande komprimering och bör undvikas i alla led utom slutledet. Börjar man ta in redan dithrade filer i ett projekt och sedan gör en eller flera bouncar som man dithrar ytterligare. Säger min magkänsla att det inte är bra även om jag antagligen inte skulle höra skildnaden. Men allt processessande av en ljudfil inebär ett förfall så även dither.

Så jag skulle säga att ge fan i didring helt och hållet. Däremot om man har en 32 eller 24 bitars fil som ska mastras för CD så didrar man i Wavelab, Soundforge eller det program man nu mastrar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag spelar in musik i 24/44 och mastrar själv (försöker i alla fall :rolleyes: ) så jag bör egentligen dithra, men jag hör verkligen ingen skillnad mellan dithrat och odithrat material. Om det beror på okänsliga öron, dålig lyssning eller på att skillnaden faktiskt inte är hörbar låter jag vara osagt, men det känns onekligen lite dumt att göra någonting bara för sakens skull.

Samtidigt känns det lite arrogant att tro att jag vet bättre än en hel bunt professionella mastringstekniker, men påståendet från Massey i kombination med att jag själv inte hör någon skillnad gör mig lite misstänksam. Så jag undrar igen, är det någon här som hör någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat aktivt om det är nån skillnad men hursomhelst ska den vara tydligast vid fade in/fade out. Kan också tänka mig att den framträder mer i exempelvis klassisk musik där man i stort sett inte komprimerar alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan höra skillnad i extremt svaga partier. Exempel ensam flöjt eller oboe som spelar solo svagt i en orkesterinspelning av en symfoniorkester. I vanliga poplåtar har jag svårt att tro det spelar nån hörbar skillnad.

Är det inte tänkt för pressade CD så kan man nog lika väl strunta i det. Hörs det nåt konstigt så kan man ju bränna ny CD annars.

Vi vanliga människor skall göra det antingen exakt en gång eller ingen gång. Det tillför brus så det är ingen bra sak att göra det flera gånger i rad.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tool (oregistrerad)
Jag är inte superexpert på ämnet men jag tycker att man inte ska använda dithering överhuvudtaget för än man gör en master i ett annat program än din daw.

Om man jobbar med projektet i 32 bitar eller 24 som många jobbar i är det väll lika bra att köra utan även om den interna summeringen är 64. Själv jobbar jag i 32 bitar fp och då har jag överhuvudtaget ingen dithermöjlighet. Den finns bara om jag skulle jobba i 24 eller 16.

Tror för övrigt att det är lite som grafik dithering är en slags förstörande komprimering och bör undvikas i alla led utom slutledet. Börjar man ta in redan dithrade filer i ett projekt och sedan gör en eller flera bouncar som man dithrar ytterligare. Säger min magkänsla att det inte är bra även om jag antagligen inte skulle höra skildnaden. Men allt processessande av en ljudfil inebär ett förfall så även dither.

Så jag skulle säga att ge fan i didring helt och hållet. Däremot om man har en 32 eller 24 bitars fil som ska mastras för CD så didrar man i Wavelab, Soundforge eller det program man nu mastrar med.

man ska ABSOLUT INTE använda dithering annat än absolut sist i kedjan, dvs sista saken man gör i mastringen innan press. Det stämmer det du säger att det är ett slags förstörande kompring (de orden är dock direkt fel men jag förstår din tanke) eftersom dithering är en metod att försöka återskapa ljudet som det var efter all destruktiv behandling i mixningen, förlorat bitdjup. Vid 32 bitars rendering efter mixning (och om dem är inspelade i det?) kan jag hålla med om att dithering kan vara onödigt (beroende på hur mycket man behandlat destruktivt möjligen) eftersom örat ändå inte uppfattar det i princip. Men har man ett ingångsbitdjup på 24 så är det bäst att använda dithering enligt mig. Jag hör skillnad på dithering vid 16bitars respektive ej dithering. Men som allt så är det här ju ungefär som ett gäng kaffeprovsmakare som undrar om det inte är bättre att stoppa i 0,004 milligram kummin eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

trombonisten har svarat, och nu väntar vi bara på Claes för en second opinion. Därefter kan vi anse ämnet besvarat. 😄

I mean it!

😆

Ok - då får jag titta in och bekräfta att det stämmer... 🙂

Medan musiken är igång, så gör Dithering ingen som helst skillnad - utan det är bara vid väldigt svaga passager och vid fadeout man kommer att höra någon skillnad.

Som andra redan har sagt, så ska man inte göra Dithering mer än en enda gång - och det ska då vara det sista steget vid Mastering. Om man mixar i Cubase och Mastrar i Wavelab, så ska man alltså lägga Dithering sist i Wavelab. Om man mixar själv och lämnar bort musiken för Mastering, så ska man inte köra med Dithering alls, eftersom det görs vid Masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dither eller inte borde väl egentligen handla om hur man förhåller sig till bitdjupet, så har förstått det (och verkat);

försök att hålla ett bra bitdjup så länge i kedjan som möjligt. Först när man behöver gå ner i bitdjup är det aktuellt med en dither. Om man inte skapar CD-skivor (eller Dolby digital-spår, t.ex.) behöver man sannolikt inte heller ändra upplösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dither eller inte borde väl egentligen handla om hur man förhåller sig till bitdjupet, så har förstått det (och verkat);

försök att hålla ett bra bitdjup så länge i kedjan som möjligt. Först när man behöver gå ner i bitdjup är det aktuellt med en dither. Om man inte skapar CD-skivor (eller Dolby digital-spår, t.ex.) behöver man sannolikt inte heller ändra upplösningen.

Nej - självklart ska man bara köra Dithering om slutmediat måste ha lägre bitdjup än man har jobbat i. Glömde nämna det i den allmänna förvirringen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tool (oregistrerad)
Först när man behöver gå ner i bitdjup är det aktuellt med en dither. Om man inte skapar CD-skivor (eller Dolby digital-spår, t.ex.) behöver man sannolikt inte heller ändra upplösningen.

Det är ju inte enbart vid CD press som man just "går ner" i bitdjup... de flesta DAWs jobbar ju idag i 32 bitars internt men med en inspelning i 24 bitar så kan man ju ändå inte omvandla till högre, det jag tänkte på var iallafall att i hela kedjan fram till press förlorar man bitdjup, alltså innan man automatiskt måste konvertera ner till 16 bitars för CD, nån bit här och nån bit där försvinner när du slängt på alla sorters effekter du velat i mixen och EQat om etc... så man kanske slutar på låt säga 19-20 bitar när mixen är klar, självklart helt individuellt men jag tänkte väl kanske på hårdare musik där allt bråkar med allt och man ska ha en snygg mix..

Link to comment
Dela på andra sajter

Först när man behöver gå ner i bitdjup är det aktuellt med en dither. Om man inte skapar CD-skivor (eller Dolby digital-spår, t.ex.) behöver man sannolikt inte heller ändra upplösningen.

Det är ju inte enbart vid CD press som man just "går ner" i bitdjup... de flesta DAWs jobbar ju idag i 32 bitars internt men med en inspelning i 24 bitar så kan man ju ändå inte omvandla till högre, det jag tänkte på var iallafall att i hela kedjan fram till press förlorar man bitdjup, alltså innan man automatiskt måste konvertera ner till 16 bitars för CD, nån bit här och nån bit där försvinner när du slängt på alla sorters effekter du velat i mixen och EQat om etc... så man kanske slutar på låt säga 19-20 bitar när mixen är klar, självklart helt individuellt men jag tänkte väl kanske på hårdare musik där allt bråkar med allt och man ska ha en snygg mix..

Faktum är att alla beräkningar i exempelvis Cubase sker med 32-bit precision, ditt inspelade 24-bit "paddas" till 32 och beräknas sedan. På detta sätt så blir det faktiskt inte alls någon förlust i bitdjup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...