Jump to content
Annons

Remixer med extra trummor


Nossloh

Recommended Posts

Annons

Det låter ju inte så roligt. Det är väl roligare att skruva fram och plocka själv. Och är det en remix på en egen låt, varför inte låta någon annan remixa?

Ingen hjälp på traven, men ett program som gör allt åt en låter lite väl bra. (sorry)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag menar att om det finns nån "remix maker". Nåt program som automatiskt följer trummorna och basen exempelvis och lägger till fetare trummor och extra bas i takt med musiken.

Nej du..det finns det inte.

Berätta lite exakt vad det är du har tänkt göra så ska du nog få hjälp att hitta rätt program. Är det en färdig låt? Som remixare anvnder man ju sig av bits eller outtakes, alltså att varje spår ligger separerade i unika filer.

Om du har en färdig mixad låt så kan du såklart smälla på ett extra spår trummor & bas, men jag tror inte det kommer bli bra. Isåfall rekommenderar jag Acid som sequencer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Håller med fullständigt. Och finns det sånna program överhuvud taget?

Jag skulle inte ens falla mig in att testa ett sådant program. Man bli lite skraj hur framtiden kommer se ut. Och våra barn kommer växa upp med sådan lathet =).

Men ett tips. Köp E-jay och en synth.

Du har inte heller remixat nåt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag gör manuella remixes.

Inte för att vara otrevlig nu...

Men vad fan är en "manuell remix"

😄

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en fix och färdig låt kan man ju som en alternativ utväg använda filtrering på det lägsta basområdet om man sen lägger egna trummor o bas

men det låter ganska ordentligt sunkigt med den metoden om inte grejerna synkar.

Jag har heller aldrig hört om något remixprogram där du stoppar in degen i ena änden o tar ut en färdig kaka i andra... det låter inte speciellt roligt heller..som alla redan sagt är ju halva grejen att få tillföra färskt material, nya harmonier (kanske) och annat sound..

Men du kanske menar ett program som synkar till färdig musik? där du kan lägga tempomatchade loopar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Är det nån som vet hur man gör en bra remix, med exempelvis extra trummor, med så få arbetsmoment som möjligt.

Av ren nyfikenhet undrar man ju dels varför det skall vara "så få arbetsmoment som möjligt", men framförallt vem som skulle kunna vara intresserad av dylik remix?

Låter helt meningslöst om du frågar mig.

På fråga B svarar jag Daft Punk och deras Franz Ferdinand-remix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Boberg (oregistrerad)

Det finns inget bra mixprogram alls, men...

...det enklaste sättet och framför allt roligaste sättet att komma igång och remixa måste väl ända vara ACID, men då skall det vara nån version som har Beatmatcher i sig. Typ 3.0 och uppåt. Tror jag. Då kan man få MP3:or och annat att timestretcha-sig till samma bpm. Det blir oftast ganska dåligt, men det är rätt kul sätt att komma igång.

Själv klipper jag upp alla otajta gamla låtar takt-för-takt och batch-timestretchar dom i Wavelab 4 för att sedan jobba vidare i Cubase SX2. Det låter kanske jobbigt, men det tar en halvtimma - och då har man stenkoll på varje takt.

Innan jag går så långt gör jag ett test på t.ex en refrängloop, för att kolla om det är värt att gå vidare med hela låten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag gör manuella remixes.

Inte för att vara otrevlig nu...

Men vad fan är en "manuell remix"

☺️

ja tror de e när man gör den själv? 😉

inte säker dock...

& vad heter det när nån annan gör den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör manuella remixes.

Inte för att vara otrevlig nu...

Men vad fan är en "manuell remix"

😉

ja tror de e när man gör den själv? 😉

inte säker dock...

& vad heter det när nån annan gör den då?

Måste väl va en tocken däringa "automatremix" ☺️

edit: stavfel

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag menar att om det finns nån "remix maker". Nåt program som automatiskt följer trummorna och basen exempelvis och lägger till fetare trummor och extra bas i takt med musiken. "

Jag har oxå en fråga ifall det finns något program där man bara trycker på nån knapp så skriver den en bra låt på en gång..

PS. Med så litet arbetsmoment som möjligt så klart. Ds.

Då skulle man slippa spela in gitarr , lägga basgågar , Programmera Trummor , spela in sång OSV...

Det enda man skulle behöva ange var tempo , men helst inte ens det ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag menar att om det finns nån "remix maker". Nåt program som automatiskt följer trummorna och basen exempelvis och lägger till fetare trummor och extra bas i takt med musiken. "

Jag har oxå en fråga ifall det finns något program där man bara trycker på nån knapp så skriver den en bra låt på en gång..

PS. Med så litet arbetsmoment som möjligt så klart. Ds.

Då skulle man slippa spela in gitarr , lägga basgågar , Programmera Trummor , spela in sång OSV...

Det enda man skulle behöva ange var tempo , men helst inte ens det ..

inte för att vara elak, men det känns lite som om du driver med oss... 😉

och gör du inte det... 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet att sådana program finns. Och såg nått på TV då Ace of Base bara valde genre och lite till, så fick de en färdig låt på ett ungefär. Sedan byggde de väl om det hela mer eller mindre, men är det skoj?

I och för sig så har alla olika sätt att jobba, så jag ska nog sluta vara gnällig nu. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...