Jump to content
Annons

Nine Inch Nails - Ghosts I-IV


Bone

Recommended Posts

Trent Reznor har släppt en helt instrumental skiva "Ghosts I-IV". Det är 36 låtar varav de första 9 finns att ta hem gratis. Han har till viss del följt "Radiohead-modellen" med det här skivsläppet. Det finns ett antal olika alternativ när man ska beställa skivan. Man kan välja att betala mellan $5-300. Ju mer man betalar ju mer får man, såklart.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trent Reznor har släppt en helt instrumental skiva "Ghosts I-IV". Det är 36 låtar varav de första 9 finns att ta hem gratis. Han har till viss del följt "Radiohead-modellen" med det här skivsläppet. Det finns ett antal olika alternativ när man ska beställa skivan. Man kan välja att betala mellan $ 10-300. Ju mer man betalar ju mer får man, såklart.

Lyssnar på free-låtarna nu, skönt ambient med piano å grejer. ☺️

Go Trent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här verkar som att det går längre än Radiohead-grejen. Han släpper ju till och med låtarna med en Creative Commons-licens, och man kan ladda ner dem som lossless.

Jag är fortfarande lite tveksam mot Radioheads grej (fanns bara i mp3, den dyra boxen innehöll fler låtar osv), det känns lite som det mest var ett marknadsföringsknep, men det här verkar ju riktigt bra! Mer sånt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Trent körde ju en liknande grej tillsammans med Saul Williams när den senare släppte sin senaste skiva i höstas (som Trent producerade). Där fick man alla låtar som 192kbps mp3 gratis, och för 5$ fick man det i högre bitrates eller lossless FLAC.

Har hört att det var Trent som kom med idén till det då och att han var inspirerad av hur Radiohead gjort strax innan. Så det här förvånar mig inte alls... 😄

(Kan förresten varmt rekommendera Saul Williams "The inevitable rise and liberation of Niggy Tardust"!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Trent körde ju en liknande grej tillsammans med Saul Williams när den senare släppte sin senaste skiva i höstas (som Trent producerade). Där fick man alla låtar som 192kbps mp3 gratis, och för 5$ fick man det i högre bitrates eller lossless FLAC.

Har hört att det var Trent som kom med idén till det då och att han var inspirerad av hur Radiohead gjort strax innan. Så det här förvånar mig inte alls... 🙂

(Kan förresten varmt rekommendera Saul Williams "The inevitable rise and liberation of Niggy Tardust"!)

Jag hörde att han hade världens bråk med sitt skivbolag inför "Year Zero"-släppet. Att han ville göra så här redan då men att skivbolaget inte gick med på det. Han beklagade sig tydligen under turnén att skivan var så dyr. Sen hade ju skivbolaget tydligen en väldigt bra inställning. Att NIN fans var så extremt trogna så att dom skulle köpa skivan även om den kostade mer än en vanlig skiva. Den var tydligen väldigt dyr i Australien, hörde jag.

Det verkar ju inte vara så att det här gör att Trent Pretreznor :rolleyes: tjänar mindre pengar.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Trent körde ju en liknande grej tillsammans med Saul Williams när den senare släppte sin senaste skiva i höstas (som Trent producerade). Där fick man alla låtar som 192kbps mp3 gratis, och för 5$ fick man det i högre bitrates eller lossless FLAC.

Har hört att det var Trent som kom med idén till det då och att han var inspirerad av hur Radiohead gjort strax innan. Så det här förvånar mig inte alls... 🙂

(Kan förresten varmt rekommendera Saul Williams "The inevitable rise and liberation of Niggy Tardust"!)

Jag hörde att han hade världens bråk med sitt skivbolag inför "Year Zero"-släppet. Att han ville göra så här redan då men att skivbolaget inte gick med på det. Han beklagade sig tydligen under turnén att skivan var så dyr. Sen hade ju skivbolaget tydligen en väldigt bra inställning. Att NIN fans var så extremt trogna så att dom skulle köpa skivan även om den kostade mer än en vanlig skiva. Den var tydligen väldigt dyr i Australien, hörde jag.

Det verkar ju inte vara så att det här gör att Trent Pretreznor 😄 tjänar mindre pengar.

tydligen efter förra släppet med saul williams hade hr reznor blivit skitförbannad över att alla inte hade betalt.. de var väl 5dollar om man ville.. räknade lite på det där, och intäkterna blev ganska mkt för ett "donationtssläpp"..

så reznors hela grejj om att han inte ville tjäna pengar på det käns helt bortflugen!!

(nu har jag inte exakta siffrorna, men har för mig att det var mellan ca 200-400 000 SEK i donation.. betala musiker, studioavgifter, webmaster osv och sen splitta på två, ger en rejäl summa pengar iaf.. iaf som månadslön, och med tanke på hur mkt musik hr reznor verkar göra och släppa är det ingen dålig månadslön!! 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...