Jump to content
Annons

Fegt med polyrytmiska melodier?


HexfusioN

Recommended Posts

Jag har tänkt på att jag använder väldigt mycket polyrytmik (och samma toner) för att få mina melodier att bli fylligare. Har nu börjat undra om det är okreativt att göra så och om jag istället skulle kunna köra olika melodier , fast med samma "stomme".

Hur som helst är jag fortfarande i det stadiet att jag lär mig skalor för att sedan kunna skapa melodier från antingen samma skala eller genom att kombinera olika skalor.

SVARA!!!!!!!!!

FjökT

/MvH

Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det gör inte jag 😉

jag kan absolut relatera till din fundering och tycker att rubriken är för intressant för att avslutas nu.

jag nöter mycket polyrytmik för att få lite gratis komplexitet, och jag känner mig lite ensidig ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Som SirAlex skrev känner även jag mig ganska ensidig ibland, men det är kanske något de flesta av oss lider av då och då.

Jag tror hur som helst att för många olika melodier inte heller är att sträva efter då en låt bör ha en viss karaktär som kanske blir otydligare ju fler melodier man blandar in. En melodi behöver väl inte bli uttjatad så länge man inte använder den genom hela låten?

Som lyssnar uppskattar jag en relativt kort melodi som är återkommande på flera ställen i låten - det får mig att vilja höra låten om och om igen, förutsatt att jag faktiskt tycker om melodin.

edit: ber om ursäkt för att jag skrev orden melodin och låten ca tusen gånger... 😉

Redigerat av SFxtc
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad ni menar. Polyrytmik med samma toner. Betyder det att ni spelara samma toner som i melodin men låter de olika instrumenten spela melodin med olika rytmisk frasering.

Låter lite underligt tycker jag. Däremot bygger polyrytmik i min värld även på att eventuella melodiinstrument har både avikande rytmiskt som tonmässigt innehåll men innom samma harmoniska kontext. Men polyrytmik har ju egentligen inte först och främst med melodier att göra även om det kan ha det.

Ge gärna ett exempel på någon låt där det är som ni beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på att jag använder väldigt mycket polyrytmik (och samma toner) för att få mina melodier att bli fylligare. Har nu börjat undra om det är okreativt att göra så och om jag istället skulle kunna köra olika melodier , fast med samma "stomme".

Hur som helst är jag fortfarande i det stadiet att jag lär mig skalor för att sedan kunna skapa melodier från antingen samma skala eller genom att kombinera olika skalor.

SVARA!!!!!!!!!

FjökT

/MvH

Hans Jonsäll

Svara själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Lyssna på Någon av Fjöl av versionerna så får ni höra vad jag menar med polyrytmiska melodier. Det blir lite så när man bara inte orkar tänka hur man kan få en melodi att låta större. Dock är jag ibland så lat att jag kopierar midi filerna i cubase och lägger dom på ett annat instrument (Oftast piano eller något med ett väldigt "klickigt" ljud).

Men nu jobbar jag med en låt där jag har låtit en synth lead först köra en melodi, sen fyller jag på med en marimba som går 7 halvtoner högre upp på klaviaturen, men samma melodi. Det är dock kvinten jag har utgått från (låter ungefär som när man stämmer en av oscillatorerna 7 semitoner upp, men låter lite fräckare eftersom det är ett annat ljud) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Någon av Fjöl av versionerna så får ni höra vad jag menar med polyrytmiska melodier. Det blir lite så när man bara inte orkar tänka hur man kan få en melodi att låta större. Dock är jag ibland så lat att jag kopierar midi filerna i cubase och lägger dom på ett annat instrument (Oftast piano eller något med ett väldigt "klickigt" ljud).

Men nu jobbar jag med en låt där jag har låtit en synth lead först köra en melodi, sen fyller jag på med en marimba som går 7 halvtoner högre upp på klaviaturen, men samma melodi. Det är dock kvinten jag har utgått från (låter ungefär som när man stämmer en av oscillatorerna 7 semitoner upp, men låter lite fräckare eftersom det är ett annat ljud) 🙂

Förstår inte vad ni fått ordet "polyrytmik" ifrån i det här sammanhanget. Jag tror ni blandar ihop saker är jag rädd 🙂

Eller vad var det för skillnad du syftade på i första inlägget när du skrev "polyrytmik (och samma toner)" - Missuppfattade jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel alls.

Det är bara att kolla in senaste POD X3 eller BOSS motsvarighet. Visserligen guraeffekter men båda skryter med att det går att köra dubbla, paralella effektinställningar (i praktiken dubbla ljud) på en gitarr för att just få fetare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Någon av Fjöl av versionerna så får ni höra vad jag menar med polyrytmiska melodier. Det blir lite så när man bara inte orkar tänka hur man kan få en melodi att låta större. Dock är jag ibland så lat att jag kopierar midi filerna i cubase och lägger dom på ett annat instrument (Oftast piano eller något med ett väldigt "klickigt" ljud).

Men nu jobbar jag med en låt där jag har låtit en synth lead först köra en melodi, sen fyller jag på med en marimba som går 7 halvtoner högre upp på klaviaturen, men samma melodi. Det är dock kvinten jag har utgått från (låter ungefär som när man stämmer en av oscillatorerna 7 semitoner upp, men låter lite fräckare eftersom det är ett annat ljud) 😉

Förstår inte vad ni fått ordet "polyrytmik" ifrån i det här sammanhanget. Jag tror ni blandar ihop saker är jag rädd 😄

Eller vad var det för skillnad du syftade på i första inlägget när du skrev "polyrytmik (och samma toner)" - Missuppfattade jag?

Hittade inga polyrytmiska äventyr i melodierna i Fjöl å... Om du vill att melodierna ska ha ett polyrytmiskt förhållande så får du göra en melodi lite längre eller kortare, men behålla samma period som den första.. Vips--polyrytmico 😎

Kan låta skumt dock..ska nog prova det där..

Redigerat av Knorrhanne
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

det har uppenbarligen blivit en del missförstånd här.

Det som trådförfattaren skriver låter i mina öron som dubbning, att flera instrument spelar samma melodi som

t ex när man spelar in flera gitarrspår som spelar samma sak och eftersom att man inte spelar på 64edeln identiskt så

låter det fetare.

polyrytmik är en sammansättning av ordet poly som betyder flera och rytmik. alltså flera rytmer.

detta är väldigt vanligt i t ex folkmusik ifrån afrika.

ett annat väldigt bra exempel är bach.

Om ni lyssnar på

som är ett övningsstycke av bach så finns inte melodin alltid längst ut i högerhanden medans vänster hand lägger bas vilket är vanligt i nyare musik.

I stället börjar vänsterhanden med ett tema som högerhanden härmar och så utvecklas det.

Likandant är när man sjunger kanon, alla sjunger ju melodin.

Detta var väldigt vanligt under renäsansen och barocken. Motsatsen brukar kallas homofon där det är en tydlig melodi med ett komp.

Hoppas att detta hjälpte något med att reda ut. hej hopp

edit:

HAHA, DETTA VA INTE ALLS RÄTT. HAHA

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

det har uppenbarligen blivit en del missförstånd här.

Det som trådförfattaren skriver låter i mina öron som dubbning, att flera instrument spelar samma melodi som

t ex när man spelar in flera gitarrspår som spelar samma sak och eftersom att man inte spelar på 64edeln identiskt så

låter det fetare.

polyrytmik är en sammansättning av ordet poly som betyder flera och rytmik. alltså flera rytmer.

detta är väldigt vanligt i t ex folkmusik ifrån afrika.

ett annat väldigt bra exempel är bach.

Om ni lyssnar på

som är ett övningsstycke av bach så finns inte melodin alltid längst ut i högerhanden medans vänster hand lägger bas vilket är vanligt i nyare musik.

I stället börjar vänsterhanden med ett tema som högerhanden härmar och så utvecklas det.

Likandant är när man sjunger kanon, alla sjunger ju melodin.

Detta var väldigt vanligt under renäsansen och barocken. Motsatsen brukar kallas homofon där det är en tydlig melodi med ett komp.

Hoppas att detta hjälpte något med att reda ut. hej hopp

Väldigt rörigt inlägg.

Polyrytmik är flera fristående rytmer/rytmiska mönster (som dessutom funkar ensamma) som spelas samtidigt för att bilda en ny musikalisk/rytmisk helhet och har inget med tonhöjder att göra. Du verkar blanda ihop med polyfoni som betyder flera melodier samtidigt; detta var Bach helt äckligt bra på. Givetvis innehåller polyfonisk musik även polyrytmik, men det är ändå inte samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt rörigt inlägg.

Polyrytmik är flera fristående rytmer/rytmiska mönster (som dessutom funkar ensamma) som spelas samtidigt för att bilda en ny musikalisk/rytmisk helhet och har inget med tonhöjder att göra. Du verkar blanda ihop med polyfoni som betyder flera melodier samtidigt; detta var Bach helt äckligt bra på. Givetvis innehåller polyfonisk musik även polyrytmik, men det är ändå inte samma sak.

aah, hur kan jag skriva ett sånt felaktigt inlägg efter fyra års studier på musikklass i högstadie + plus musikgymnasium och ett folkhögskoleår. ajajaj

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...