Jump to content
Annons

hårddisk krasch macbook


spass

Recommended Posts

tänkte bara meddela att min hårddisk kraschade igår(skriver detta från en PC).

har inte läst om det tidigare i detta forum så jag tänkte bara varna lite.

köpte min macbook 2,16GHZ 2GBRAM OSX 10.4.9 i sep 2007

för någon dag sedan tog det plötsligt längre tid än vanligt att ladda OS

hårddisken började även arbeta lite mer.

startade disk utility från installationsskivan och skulle reparera disken

fick en mängd felmeddelande(kommer inte ihåg vilka)

datorn hängde sig

kunde nu inte starta OS alls; endast ett frågetecke blinkade.

med andra försöket i disk utility hittades inte hårddisken alls.

har nu läst på en del och problemet är tydligen inte helt ovanligt.

så om du hör konstiga hårddiskljud

gör backup!!! innan det är för sent...gäller ju även PC;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det behöver man göra. På min PC så skrek min 2a disk till i 3 sekunder sen stannade den. Och så stank det bränt. Den skar i lagret helt enkelt. Men som tur är så kollade jag serienummret och gick in på western digitals sida och såg att det var garanti kvar på den. Bara att skicka in å få en ny!

Alla mina kinkiga kiss & bajsfilmer är ju borta men man får ju som sagt en ny disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist!

Det var ju några MacBooks som levererades med en disk som tydligen inte var helt frisk från start. Har en som byggde ihop en rätt bra backuplösning med rsync men under tiden han byggde det så pajjade hans hårddisk. Hårt.

Om du har en mac som kan köra Time Machine så kan jag verkligen rkeommendera det. Tar du backup på hela disken så kan du lätt återställa den. Det finns alternativ när man installerar Leopard där man kan ansluta en disk och återställa. Riktigt snyggt.

Dessutom går det att köra via nätverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge inte upp, det är är rätt stor chans att hårddisken går att "reparera" med rätt program om inte felt är för allvarligt, finns ett flertal program som är överlägsna Disk Utility t.e.x. Diskwarrior http://www.alsoft.com/DiskWarrior/.

eftersom jag inte kan starta OS alls nu måste jag så fall ha ett program som kan starta från en cd

(precis som disc utility kan)

eller kan discwarrior det?

finns det annars ett sådant program på cd?

för övrigt hade jag nästan inget viktigt på hårddisken

förutom en kyrkorgel jag samplat:(

jag har 2 externa hårddiskar som har all min backup

men man glömmer ju alltid något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet antagligen redan detta men garantin varar i ett år enligt denna text (Klicka på "Garantiinformation" knappen som finns i mitten av sidan till höger). Lite plåster på såret förhoppningsvis 😏

problemet med garantin är att jag måste lämna in hela datorn

och om jag har otur får jag inte tillbaka den på ett tag

om jag köper en ny hårddisk själv imorgon är jag kanske igång igen på några timmar...

de är ju inte så dyra

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom jag inte kan starta OS alls nu måste jag så fall ha ett program som kan starta från en cd

(precis som disc utility kan)

eller kan discwarrior det?

finns det annars ett sådant program på cd?

för övrigt hade jag nästan inget viktigt på hårddisken

förutom en kyrkorgel jag samplat:(

jag har 2 externa hårddiskar som har all min backup

men man glömmer ju alltid något...

Disk warrior startar du upp genom att hålla ned C-tangenten under datorns uppstart. Det kan ta ett tag, men sen är du igång.

Jag har som sagt inte varit med om så stora krasher att jag inte har kunnat rädda material med diskwarrior, även om jag har trott att det har varit helt kört. Du bör ju säkrast formatera om och starta på ny kula sen, men testa om DW kan hjälpa dig att rädda viktiga saker först.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om du har en mac som kan köra Time Machine så kan jag verkligen rkeommendera det. Tar du backup på hela disken så kan du lätt återställa den. Det finns alternativ när man installerar Leopard där man kan ansluta en disk och återställa. Riktigt snyggt.

Dessutom går det att köra via nätverk.

Innebär det att man kan köra TimeMachine på en nätverksdisk? (NAS)

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae!

Det finns sätt att lösa det på. Men Apple stödjer endast via nätverket till en annan Leopard-maskin. Vet inte varför man plockade bort möjligheten att köra via SMB, för det finns där.

Själv har jag en Mac mini som jag har kopplat till min TV som har Leopard och en fet hårddisk. Mot den kör jag Time Machine och det funkar verkligen bra. Visst, den första backupen tog rätt lång tid, men det kan man också lösa om man orkar pilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

har nu köpt en ny hårddisk(busenkelt att byta för övrigt)

och nu fungerar allt igen...

hoppas bara att det var den gamla hårddisken det var fel på och inte något i datorn som gör att disken kraschar

men det märker jag ju om ett tag

testade den gamla hårddisken i ett externt usb-hårddiskkabinett.

disken arbetade lite men hittades aldrig av datorn.

den är nog död

Link to comment
Dela på andra sajter

...och missar att man måste

MATA UT den

Externa diskar måste matas ut - oavsett Windows, OS X, Linux eller vad du vill...

För det andra går det mycket snabbare att mata ut en enhet med OS X. Det är bara en tidsfråga innan Microsoft kopierar/implementerar Eject-knapp på enheterna i Windows också.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och missar att man måste

MATA UT den

Externa diskar måste matas ut - oavsett Windows, OS X, Linux eller vad du vill...

För det andra går det mycket snabbare att mata ut en enhet med OS X. Det är bara en tidsfråga innan Microsoft kopierar/implementerar Eject-knapp på enheterna i Windows också.

IF I ONLY KNEW THEN WHAT I KNOW NOW 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Nu har jag med råkat ut för en hårddiskkrash med macbook. Jag satt och spelade in och höll på som vanligt när allt frös. Först stog det och laddade en stund, så jag väntade, sen slutade den svara totalt. När jag försökte starta om så kom jag bara dit till blinkande mapp-ikonen med frågetecknet på. Cräp!

Ringde Apples support, som för övrigt måste vara den trevligaste supporten jag ringt till, och dom bekräftade väl att jag hade en död hårddisk och att dom skulle skicka en ny så lämnar jag in den gamla.

Trist att det händer, alla projekt borta. Att det inte var ovanligt problem är väl lite kasst det med. Men men.. älskar min mac ändå haha. Sitter vid en pc som är äldre än jesus just nu.. Vill ha min hårddisk hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...