Jump to content
Annons

Skrivbord med plats för digitalpiano?


SirThoms

Recommended Posts

Annons
Hej!

Jag undrar om det finns något skrivbord som är specialgjort för att kunna ha ett 88 tangents digitalpiano under som man kan dra ut och in över benen? En inbyggd utdragbar hylla alltså.

Tacksam för svar!

Kolla på något ifrån quiklok http://www.quiklok.com/ kanske, annars kan jag och troligen många andra här rekomendera bordet "Jerker" ifrån Ikea (som numera bara fins som andrahandsvara)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hylla blir nog till att bygga själv. Jag gjorde så att jag sågade ut och sänkte ner klaviaturet så att det ligger i höjd med bordskivan. Det var den bästa lösningen jag kunde komma på, även om den inte är optimal. Blir jobbigt med tangentbordet och låg behöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Dock inte nöjd 😊.. Blir väldigt förvånad om det inte finns färdiga att köpa. Det är ju verkligen något nästan alla behöver som har studio. Jag har inte hitta något själv dock när jag surfat runt :S...

Så om någon vet om något säg gärna till och länka!

Tack på förhand =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också behöva ett bord för ett 88 tangenters klaviatur. Tror jag tar och bygger nått till sommaren. 😊

Har denna:1cda6e22f64a161bd8494c0aa5a710d9.jpg

fast har version 900, ser nästan likadan ut. 😄

Hade gärna haft något sånt här liknande:

michaellevine_feature_sm.jpg

Där keyboarden är nersänkt och halvgömd med bara tangenterna synliga. Jag har dock inte 5 skärmar 😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är precis sådär jag menar (men för ett 88 tangets piano då alltså), men vill också kunna dra ut pianot helt ut och helt in under bordet, otroligt smidigt skulle det vara!

Men hur svårt kan det vara att bygga ett? 😆 Måste iofs ha grejor och lite kunskap.. Om man snickrar ihop ett avlångt bord på hjul likt ett sängbord: (Hittade ingen bättre bild men ni förstår nog 😄 )

Sangbord.gif

Det funderar jag på iaf..

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

Jag har precis byggt ett sådant bord, platsbyggt till min nya lägenhet.

Tog ett IKEA-lådsystem och kapade den mitt i tu, breddade den ordentligt med en skiva och och byggde sedan ett fäste under bordet. Funkade mkt bra, man kan dessutom använda IKEAs låddämpare så att låd-hyllan åker in mjukt och fint.

Dock byggde jag hela skrivbordet också, då måtten behövde vara lite speciella för att det hela skulle fungera. Dels behövde jag ett djupt skrivbord för att få plats med både högtalare, bildskärmar och tangentbord/arbetsyta på djupet. Jag har dessutom en ca 1dm tjock ljuddämpningsskiva bakom.

Men framför allt så blir det lätt knas med höjden, då ett vanligt skrivbord är ca 7cm högt och pianohyllan bygger ner åtminstone 15cm, så blev jag tvungen att höja hela bordet till 80cm för att inte köra knäna i hyllan hela tiden. Alternativt kan man ju ha en väldigt låg stol.

Hursomhelst så är det ju i princip omöjligt att få en ergonomiskt korrekt sittställning med en sådan här pianohylla, eftersom hyllan kräver ett visst avstånd mellan knän och bordsyta som gör att bordsytan kommer hamna "för högt" upp. Ergonomiskt korrekt är väl en ungefär 90 grader vid armbågen, prova själva om ni får in ett piano+hylla mellan armarna och knäna då 😏

En möjlig tanke är att ha en pianohylla som åker så långt in att knäna går in framför, men då finns risken att hela rubbet bångnar pga att man inte kan ha ett bordsben där.

Så det är en del att tänka på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

Jag har precis byggt ett sådant bord, platsbyggt till min nya lägenhet.

Tog ett IKEA-lådsystem och kapade den mitt i tu, breddade den ordentligt med en skiva och och byggde sedan ett fäste under bordet. Funkade mkt bra, man kan dessutom använda IKEAs låddämpare så att låd-hyllan åker in mjukt och fint.

Dock byggde jag hela skrivbordet också, då måtten behövde vara lite speciella för att det hela skulle fungera. Dels behövde jag ett djupt skrivbord för att få plats med både högtalare, bildskärmar och tangentbord/arbetsyta på djupet. Jag har dessutom en ca 1dm tjock ljuddämpningsskiva bakom.

Men framför allt så blir det lätt knas med höjden, då ett vanligt skrivbord är ca 7cm högt och pianohyllan bygger ner åtminstone 15cm, så blev jag tvungen att höja hela bordet till 80cm för att inte köra knäna i hyllan hela tiden. Alternativt kan man ju ha en väldigt låg stol.

Hursomhelst så är det ju i princip omöjligt att få en ergonomiskt korrekt sittställning med en sådan här pianohylla, eftersom hyllan kräver ett visst avstånd mellan knän och bordsyta som gör att bordsytan kommer hamna "för högt" upp. Ergonomiskt korrekt är väl en ungefär 90 grader vid armbågen, prova själva om ni får in ett piano+hylla mellan armarna och knäna då 😄

En möjlig tanke är att ha en pianohylla som åker så långt in att knäna går in framför, men då finns risken att hela rubbet bångnar pga att man inte kan ha ett bordsben där.

Så det är en del att tänka på...

Låter nice. Skulle du inte kunna fixa en bild på ditt bygge? Skulle vara kul o intressant.

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte själva hyllan onödig? Det räcker väl med att ha något på sidorna som håller upp klaviaturet. Träbockar, rullhurtsar eller whatever. Så blir det lite mindre oergonomiskt, särskilt om man har ett hyfsat platt klaviatur.

Edit: eller, om man är pysslig och vill ha det lite fint, hänga klaviaturet i skenor under skrivbordet. Poängen är iallafall att med 88-tangenter finns det gott om plats att ha sin uphållarmekanism tillräckligt långt ut på sidorna att den inte hamnar i vägen för benen.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte själva hyllan onödig? Det räcker väl med att ha något på sidorna som håller upp klaviaturet. Träbockar, rullhurtsar eller whatever. Så blir det lite mindre oergonomiskt, särskilt om man har ett hyfsat platt klaviatur.

Edit: eller, om man är pysslig och vill ha det lite fint, hänga klaviaturet i skenor under skrivbordet. Poängen är iallafall att med 88-tangenter finns det gott om plats att ha sin uphållarmekanism tillräckligt långt ut på sidorna att den inte hamnar i vägen för benen.

Det där låter som den absolut bästa lösningen. Nu är problemet bara att hitta ett snyggt och tillräckligt stort skrivbord. Har tittat runt lite bland ikeas, billiga är de men fruktansvärt fula. Jag är ute efter något som ser ut som EM:s "CARPATI" skrivbord (vet inte hur man lägger in bild, www.em.com). Det kostar ju lite men det är det absolut värt. Så om någon vet om något sånt med möjlighet att bygga in ett digitalpiano på det sättet du beskrev så säg till =)

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Du går åt helt fel håll min vän! Varför gömma undan musiken när det är dom distraherande momenten som borde tas bort hehe

Själv gjorde jag mig av med tv'n och soffan 😊

Här e mitt vardagsrum!

17147110.jpg

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

Du går åt helt fel håll min vän! Varför gömma undan musiken när det är dom distraherande momenten som borde tas bort hehe

Själv gjorde jag mig av med tv'n och soffan 🙂

Här e mitt vardagsrum!

17147110.jpg

Haha, Jösses! 😄

Hur lägger man in bilder här?

När du är inne och skiver ett inlägg så finns det en knapp, (andra åt höger om Smiley-memyn) som heter "Infoga bild". Där skiver du in URL-adressen som bilden har. Vet inte om det går att infoga bild från datorn.. 😛 Annrs får du väl ladda upp bilden på någon sida och få en adress till den. Tex. http://imageshack.us/

Link to comment
Dela på andra sajter

20510shf5.jpg

Ok tack så mkt =). Något i stil med det här skrivbordet vill jag bygga in mitt roland rd700 digitalpiano då alltså.

Gick ju inte så bra... 😲 bilden funkar inte.. 😐

Konstigt, syns med min dator iaf. Aja orkar inte slösa tid på det. Som jag skrev iaf : "Jag är ute efter något som ser ut som EM:s "CARPATI" skrivbord (vet inte hur man lägger in bild, www.em.com)."

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

20510shf5.jpg

Ok tack så mkt =). Något i stil med det här skrivbordet vill jag bygga in mitt roland rd700 digitalpiano då alltså.

Gick ju inte så bra... 😲 bilden funkar inte.. 😐

Konstigt, syns med min dator iaf. Aja orkar inte slösa tid på det. Som jag skrev iaf : "Jag är ute efter något som ser ut som EM:s "CARPATI" skrivbord (vet inte hur man lägger in bild, www.em.com)."

=)

Snyggt bord!

Du har inte funderat på att ha en 25 eller 37 tangenters klaviatur på bordet för att testa ljud och skruva patchar och en ställning med 88-klaviaturet bredvid?

Det e min plan när jag flyttar till större nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag är precis påväg att göra eller köpa en sån där utdragbar skiva för tangentbord som jag ska använda till min 49 tangenters midi klaviatur. Klaviaturet kommer vara ca 80-82cm långt, 28-30cm djupt och 7-8cm högt och väga cirka 5kg.

Vart hittar jag material till att göra en sån här utdragbar hylla? Själva skenorna som ska fästas under bordet måste ju vara riktigt stabila samtidigt som de inte får vara för låga för att klaviaturet ska få plats. Kanske det finns nån riktigt stabil tangentbords hylla som man bara kan sätta en längre träskiva på? Om inte så måste jag hitta skenorna separat.

Jag måste fästa den på undersidan av bordet och har ingen möjlighet att fästa den på var sin sida om rullhurtsar eller liknande.

Alla förslag uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är precis påväg att göra eller köpa en sån där utdragbar skiva för tangentbord som jag ska använda till min 49 tangenters midi klaviatur. Klaviaturet kommer vara ca 80-82cm långt, 28-30cm djupt och 7-8cm högt och väga cirka 5kg.

Vart hittar jag material till att göra en sån här utdragbar hylla? Själva skenorna som ska fästas under bordet måste ju vara riktigt stabila samtidigt som de inte får vara för låga för att klaviaturet ska få plats. Kanske det finns nån riktigt stabil tangentbords hylla som man bara kan sätta en längre träskiva på? Om inte så måste jag hitta skenorna separat.

Jag måste fästa den på undersidan av bordet och har ingen möjlighet att fästa den på var sin sida om rullhurtsar eller liknande.

Alla förslag uppskattas!

Var min första idé som jag nästan genomförde innan jag kom på min ovanstående idé.

(Har också ett 49 klaviatur nu).

Utdragbara glidskenor med en tillsågad mdf-platta är mitt tips!

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...pl?dok=1367.htm

Eller liknande fästes på vardera sida om mdf-plattan.

Fästes därefter i sidoväggarna eller om du gör 2 "väggar" som går ner kanske 10 cm på undersidan av bordet så fäster du mdf-plattan i dem.

Andra tips?

Redigerat av dominion
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Hej!

Mitt råd är att bygga själv. Skenor till keyboardhyllan finns att köpa lösa.

Gå in under mitt namn och mina låtar där finns bilder från min studio. Racket är byggt efter dom grejer som jag har med en keyboard hylla.

Ser kanonfint ut! Precis som jag tänkt mig. Vart har du hittat skenorna då och vad fick du pröjsa för dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mitt råd är att bygga själv. Skenor till keyboardhyllan finns att köpa lösa.

Gå in under mitt namn och mina låtar där finns bilder från min studio. Racket är byggt efter dom grejer som jag har med en keyboard hylla.

Ser kanonfint ut! Precis som jag tänkt mig. Vart har du hittat skenorna då och vad fick du pröjsa för dem?

Jag fick mina skenor men jag vet att Ikea och stora byggmarknader har ett bra utbud.

Link to comment
Dela på andra sajter

20510shf5.jpg

Ok tack så mkt =). Något i stil med det här skrivbordet vill jag bygga in mitt roland rd700 digitalpiano då alltså.

Gick ju inte så bra... 😎 bilden funkar inte.. 😉

Konstigt, syns med min dator iaf. Aja orkar inte slösa tid på det. Som jag skrev iaf : "Jag är ute efter något som ser ut som EM:s "CARPATI" skrivbord (vet inte hur man lägger in bild, www.em.com)."

=)

Jo, nu funkar bilden 🙂

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Drar upp denna tråd eftersom jag ska bygga något liknande för mitt uråldriga Clavinova Yamaha CVP-3 som jag har köpt en midi till usb kabel till och det funkar utmärkt att köra den via datorn! Tanken är att jag ska använda det som midiklaviatur.

Jag undrar vad jag bör köpa för skenor (dem måste vara RIKTIGT stabila och rätt grova), mitt elpiano väger 47kg med ben och allt, kan tippa på att det väger typ 40kg utan.

Jag använder en MDF skiva som jag har sågat till själv, frågan om skivan kommer att hålla för att kunna hänga ett sådant tungt bord under.

Har någon några tips på hur jag kan lösa detta? behöver fixas till asap!

Tacksam för svar.

EDIT: såhär vill jag ha det, kika på pianot han har under skrivbordet som han jobbar på! (han drar ut det ibörjan av part1, detta är part2, så det är någon form av rullgrej under)

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Drar upp denna tråd eftersom jag ska bygga något liknande för mitt uråldriga Clavinova Yamaha CVP-3 som jag har köpt en midi till usb kabel till och det funkar utmärkt att köra den via datorn! Tanken är att jag ska använda det som midiklaviatur.

Jag undrar vad jag bör köpa för skenor (dem måste vara RIKTIGT stabila och rätt grova), mitt elpiano väger 47kg med ben och allt, kan tippa på att det väger typ 40kg utan.

Jag använder en MDF skiva som jag har sågat till själv, frågan om skivan kommer att hålla för att kunna hänga ett sådant tungt bord under.

Har någon några tips på hur jag kan lösa detta? behöver fixas till asap!

Tacksam för svar.

EDIT: såhär vill jag ha det, kika på pianot han har under skrivbordet som han jobbar på! (han drar ut det ibörjan av part1, detta är part2, så det är någon form av rullgrej under)

Knäck en plåt istället som du skruvar fast i 60 kg:s expanderbeslag (finns hos TheofilCarlsson AB bla.). MDF:en bygger höjd i onödan och är svårare att göra stabila infästningar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att köpa en smal skiva som är tillräckligt bra för klaviaturet och sedan sätta ben med hjul på den skivan. Skaffa sedan ett skriv bord som 'rullbordet' med klaviatur får plats under.

Annars har jag ett gammalt Jerker som jag skänker gratis med massa extra hyllor och grejer till den som vill ha. Hämtas på plats så klart 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäck en plåt istället som du skruvar fast i 60 kg:s expanderbeslag (finns hos TheofilCarlsson AB bla.). MDF:en bygger höjd i onödan och är svårare att göra stabila infästningar i.

hur menar du nu? vart ska plåten sitta?

Har du några tips på plåt/expanderbeslag som jag kan köpa? typ länka från theofils hemsida? jag är så jäkla dålig på detta med hemmasnickeri. Får be någon vän fixa till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att köpa en smal skiva som är tillräckligt bra för klaviaturet och sedan sätta ben med hjul på den skivan. Skaffa sedan ett skriv bord som 'rullbordet' med klaviatur får plats under.

Annars har jag ett gammalt Jerker som jag skänker gratis med massa extra hyllor och grejer till den som vill ha. Hämtas på plats så klart 😉

hur stort är bordet? har du någon bild/länk på det? Blir det verkligen någon skillnad jämfört med mitt bord jag har nu? mitt består av en 2m MDF skiva som dessutom är väldigt djup och har satt 5 ben på den som är schyssterbara upp och ner (köpta på IKEA).

Vill ju bara få under mitt keyboard under bordet. Det finns ju ben på keyboardet redan, där pedal osv är kopplat till, men detta gör att jag inte får plats med benen under bordet. Såhär ser benen/stället ut till pianot:

http://www.talad2you...ry/136916_1.jpg

Den står under mitt bord just nu, jag har höjt upp bordet så att pianot är under, men skulle vilja ha det så att jag kan skjuta det in och ut när jag inte använder det, om ni förstår? för det är väldigt ivägen med benen och allt.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på jerker på google. Jag hade bordet till salu här på forumet tidigare....du kanske hittar något i sökfunktionen. Den mörka varianten har jag v.1. Den var kraftigare och mer tålig än den som kom i ljusare trä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...