Jump to content
Annons

Optimera din studio?!


TCIM

Recommended Posts

Tänk er in i följande sits:

Du har sedan tidigare:

Prima dator a la â€studiodatornâ€med 4gb ram, asus deluxe moderkort, intel core 2 duo och tomma, törstande seagate-hårddiskar samt 2 x skärm

Emu 1820m - ljudkort

KRK Rokit 8 - monitorer

Studio Projects VTB1 v series – preamp

ADK a51s, shure sm57, - mic

Midiklaviatur

Cubase 4.1 + diverse mjukvara och mjukvaruinstrument, som jag är nöjd med..

Akustikbehandlat rum

Prima instrument och förstärkare

Med andra ord mer än tillräckligt för att kunna producera kvalitativ musik.

Lägg till saken att STIM varit generösa och du har 20 000:- över..

Vad hade du köpt att komplettera denna hemstudio med??

En fräck liten inköpslista för 20 000:- att höja sin redan fungerande hemstudio med helt enkelt!

Neumann?

UAD?

Neve?

Gå loss!

Vänligast

Victor

Edit:

Du har också redan ett gäng kvalitativa hörlurar givetvis..

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle lagt pengarna på inspiration. Kan vara allt från en ny växt och lite fint på väggarna, till nya kul instrument, till en vecka semester nånstans på nåt exotiskt ställe...

EDIT: eller ett par krogrundor, såklart.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofoner är roligt att handla. Något som är användbart är ju ett matchat par med två små kondensatormikrofoner, som kan användas för akustisk gitarr, överhäng på trummor, piano eller alla möjliga typer av stereoinspelningar.

Om du känner dig rik, slå till på ett par Neumann KM184 (ca 10 000 kr på eBay)

Om du är den mer sparsamma typen, köp Oktava MK-012 (EUR 345 http://www.oktava-shop.com/)

Med ta trälådan, för plastlådan är verkligen ett riktigt fult elände.

Eller så bestämmer du dig att en gång för alla lösa dina nuvarande och framtida behov av snabb och säker datalagring. För 23000 kr får du supersnabbt SAN med 5 diskar i RAID5, totalt tillgängligt utrymme ca 3,5 TB.

Thecus N5200B PRO NAS 5xSATA (NAS, datalagringsserver i miniformat, med plats för 5 sata-diskar) (ca 10 000 kr ink moms).

5 st HD Hitachi Deskstar 7K1000 1TB 32MB SATA II) (totalt 13000 kr).

Redigerat av MrStalker
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt med alla svar!

Kollade länge på ssl duende, men har sedan tidigare inhandlat waves ssl bundle och känner mig, hur bra duende än är, nästan tvungen att använda mig av dessa pluggarna. Men hur står de sig i jämförelse?

Röde nt 2a är väl nästan studiostandard numera, men jag undrar verkligen huruvida det är lönt att kosta på sig en mikrofon modell 'dyrare' när man ändå kommer köra den genom en svinbillig preamp (Studioprojects vtb1a)??? Detta då för rörkaraktären som, för mig, är oumbärglig. Är det då lönt?

Så, ett matchat par måste det bli. Oktava-mikrofonerna har jag hört mycket gott om.

Ang. LineAudio 2mp så ska jag rota fram nummer 6-07 av studio och läsa på lite samt lyssna på studios inspelningar av dessa.

UAD-1 har jag varit sugen på mycket länge, men efter jag införskaffat waves ssl bundle och vintage warmer vet jag inte riktigt vad mer jag skulle få ut av UAD-1 förutom processorsnålheten som med mina 4gb RAM ändå redan verkar stå sig rätt bra..

Någon som har lyssnat på UADs Neve-plugg?

Fler förslag???

/

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur dom står sig i jämföresle vet jag inte. Min tanke var snarare att spara datorkraft. Men om man vill jämföra något så är ju Duendes pluggar den äkta varan och inga emuleringar, vad jag har förstått 😏

Edit: Såg att du införskaffat psp´s vintage warmer. Ett tips om du inte redan använder det. Kör den på sång. Den ger en riktigt grym boost 😆

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikar man på det du har tror jag du har mest att tjäna på en ny mikrofon och en ny preamp. Vilka det skulle vara beror helt på dina ljudideal. Men en preamp från exempelvis Vintage Design kostar runt 7000 kronor, då har du kvar en del pengar att köpa en riktigt fin mikrofon för.

Link to comment
Dela på andra sajter

....jag skulle spara några tusen till och köpa denna:

http://www.shadowhillsindustries.com/equinox.html

nä, ok, seriöst: en riktigt bra mik, i mitt fall skulle det utan tvekan bli Brauner Phantom Anniversay Edition (med dina förutsättningar och din budget), kombinerat med en riktigt bra preamp för resten....typ, API, Vintage Design el. dylikt....

Men som sagts av andra tidigare, skulle jag hur som helst satsa på inspelningskedjan....

men å adnra sidan beror det ju på vad du egentligen gör i din studio? skall du inte göra några slutproduktioner eller slutliga inspelningar/mixar, utan det mest är låtskrivarstudio där låtmaterialet färdigställs i annan studio, så kanske du skall satsa på kreativa pluggar till datorn, och instrument....!???

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också satsa på preamp och mic.

Exempelvis en True Systems P-Solo (ren och transparent preamp) och en sE Electronics sE 5600a (mycket trevligt rörmic). Line Audio 2MP är en mycket prisvärd 2-kanalig preamp, så den är också värd en allvarligt fundering, liksom ett matchat par Oktava MK012 (med 2, 4 eller 6 kapslar), som också finns till vettiga priser på hemmaplan... 😊

För lite mer färgande preampar, så kan du titta på t ex Joemeek TwinQ, Neve Portico eller Summit Audio 2BA-221.

Det kan kanske också vara idé att komplettera med ett par riktigt bra hörlurar...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Nu är det en djungel av idéer och tips här!

En ny preamp och mikrofoner får det väl bli så här efter att ha läst alla trevliga förslag. Men det känns ändå tveksamt då jag till större delen är fullkomligt nöjd med ADK a51s + vtb-1 vid sångpålägg. Däremot har jag å andra sidan aldrig ägt dyrare grejer än detta, så är skillnaden så enorm, vilket ofta påstås här, är det väl en idé att köpa upp sig.

Förtydligar också att jag ska slutföra hyfsat avancerade inspelnings- och mixjobb här i studion, masteringen sköts dock på annat håll. Alltså i första hand inte låtskisser och andra idéer, det har jag telefonsvararen till.

Var det någon som visste huruvida själva grejen med en dyrare kvalitetsmikrofon gick om intet när man spetsar signalen genom t ex en studio projects vtb-1a och/eller en samson c-com 6 hårdvaruckompressor i stereo? Även om den senare mest används ytterst blygsamt vid stereomickning?

Ett matchat par Oktava MK 012 MSP6 är väl mer eller mindre redan bestämt nu.

16 000:- kvar!

En ny lyxig preamp (vilken kommer mickas med ADK a 51s), eller en röde nt 2a (genom en studio vtb-1)?

Det ska vara varmt och eka analogt, pissdyrt mixerbord!

/

V

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg inte alla pengar på en preamp - satsa på bra grejor utan att gå till överdrifter. Om jag hade dina pengar att spendera skulle jag ha köpt en Mackie Onyx 1220. Såvitt jag har förstått är det bra grejor till rimligt pris. Du får fyra förstärka mikrofoningångar och dessutom ett helt ok mixerbord (något som jag inte kunde se på din utrustningslista).

Mixerbordet köper du på DV247 för ca 4200 kr + frakt. http://www.dv247.com/invt/21758/

Om du ska följa Claes råd att komplettera med ett par bra hörlurar är Sony MDR-7506 ett bra alternativ. Jag köpte mina från Expres sBuy i USA för ca 750 kr. Lurarna singlade rakt genom tullen eftersom säljaren angivit värdet till $24.99 och anlände två veckor efter beställning. Klicka här för att se lurarna hos Express Buy.

Redigerat av MrStalker
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg inte alla pengar på en preamp - satsa på bra grejor utan att gå till överdrifter. Om jag hade dina pengar att spendera skulle jag ha köpt en Mackie Onyx 1220. Såvitt jag har förstått är det bra grejor till rimligt pris. Du får fyra förstärka mikrofoningångar och dessutom ett helt ok mixerbord (något som jag inte kunde se på din utrustningslista).

Vad ska han med ett litet mixerbord till?

Jag skulle ha satsat på en bra mic + en bra preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg inte alla pengar på en preamp - satsa på bra grejor utan att gå till överdrifter. Om jag hade dina pengar att spendera skulle jag ha köpt en Mackie Onyx 1220. Såvitt jag har förstått är det bra grejor till rimligt pris. Du får fyra förstärka mikrofoningångar och dessutom ett helt ok mixerbord (något som jag inte kunde se på din utrustningslista).

På preamp sidan kan millenia vara värt att spana på. Låter fantastiskt klart/rent, har man fina mickrofoner är det helt klart värt.

På mikrofon sidan kan ju DPA var nått o spana på som alternativ till neumann

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa en Röde Classic med de gamla rören från andra världskriget (eller va det första, f-n, nu minns jag inte). Borde gå att få en begangnad för ca 20 000, men det är en av de bästa mikrofoner jag någonsin jobbat med. Men det är bara lilla mitt förslag 😛

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp två stycken Vintagedesign M81D.

Då har du en stereo-in-lösning till datorn som heter duga PLUS att du får med 2 st bra D.I på köpet.

Jag har själv adk51, M81D (den gamla utan D.I) och VTB-1 bland mina stuff och jag lovar att skillnaden mellan VTB-1 och M81 är hörbar!

VTB-1 är lysande för sitt pris men jag törs lova att du kommer använda den som kaffekoppsunderlägg om du skaffar M81D!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligar också att jag ska slutföra hyfsat avancerade inspelnings- och mixjobb här i studion, masteringen sköts dock på annat håll. Alltså i första hand inte låtskisser och andra idéer, det har jag telefonsvararen till.

känns alltså som du vill komma upp ett snäpp med din studio

vad klarar den idag?

ett helt band som lägger live med trummor samt gitarr å bas?

är det det du vill?

vill du kunna tacka ja till förfrågningar som kanske kräver mer än du redan nu gjort?

jag tänker faktiskt mixerbord

då menar jag modell större, kvalitet bättre

något som ger din studio ett sound - sök något beggat med gott renommé - om du har plats vill säga

funkar också bra som p-förlängare när pot kunder kommer på besök

alt http://www.mackie.com/products/onyx1640/index.html om du vill hålla ner storleken men få många välljudande kanaler

den agerar också ljudkort via fw

inbyggt talkbacksystem, du sätter monitorlyssningen i mixern, ingen latency att bekymra dig över - kommer göra livet lättare för dig när du jobbar

och inte minst att du jobbar snabbt å effektivt kommer uppskattas av alla du spelar in

jag håller alltså inte med dom som säger att man ska ha en eller två bra preamps istället för mixerbord

dom sitter oftast bara å spelar in sig själva en sak i taget ändå

här får du 16 bra preamps - vill du sen färga med någon extern så använd extern preamp

kostar runt 14-15 hos luthman + 4-5000 för fw tillägget

har du mickar för ett helt trumset?

kan va värt att kolla på också

kom också ihåg att olika sångare kommer fram bättre med olika mickar

aldrig fel att ha mickar med olika karaktär även om du är nöjd med den du har

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...