Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tiny Terror verkar trevlig att byta ut min gamla Valvestate med. Jag lirar endast hemma och hos polare. Inget proffsgiggande alltså. Gillar hårdrock, metal - Sabbath, Rage, Metallica, Zakk, Queen, EMG-mickar och så.

Fråga:

Lär jag behöva distpedal eller annan extern grunka för att det ska bli, som Rob Halford sa, 'metal' av det? JAg har länge klarat mig med att köra rakt in i stärkaren och varit nöjd med de nyanser jag kunnat ratta fram med bass, mids, treble, contour. Men TT:n har väl bara en enda tonkontroll.

Känns lite...lite. MEn vad jag hört på nätet (ljudfiler då) så verkar den kanonbra!

Ska prova den live i morrn, men sugen som jag är vill jag ha feedback redan nu. OCh snygg är den också!

Men är den metal? :rolleyes:

Annons
Posted

Kolla lite på YouTube, där är många som lagt upp klipp där dom spelar all möjlig musik.

Metal och metal... Av de artister du räknar upp så är det ju inga, möjligen med undantag av Metallica, som har speciellt moderna distljud. Vilket torde passa TT:n alldeles utmärkt!

Posted

jag var på väg att köpa en tiny terror i sommras..men det var för stor efterfrågan på dem & jam som var de enda i stockholm som sålde dem,fick tyvvär inte in någon innan jag börjat tulla på min budget..

men jag är fortfarande kär i den stärkaren & ska skaffa så fort ekonomin tillåter..

nu har jag en pevey bandit som får agera substitut tillsvidare..

hur som helst blev jag ju tvungen att kolla på youtube eftersom det tipsas om det i den här tråden

och det var ju ingen video som kan ge rättvisa åt hur bra terrorn låter..

men det var iallafall kul med halvkassa gitarrister som ska demonstrera den!! 😆

bla.:

http://www.youtube.com/watch?v=AzaMUSwVNUc

eller varför inte:

http://www.youtube.com/watch?v=8ef3RnuzQ-M

eller:

bara för att ta ett axplock! 😏

• 1 month later...
Posted (edited)

Alltså jag har försökt söka runt lite med sökfunnktionen här på forumet, men ääh det är drygt att inte få vara med i diskussionen 😉 .

Alla säger att 15w är fullt tillräckligt verkar det som men för mig låter det sjukt lite, är det inte det?! För tillfället lirar jag på en Peavey Valve King 50W(?) Som jag tycker är okej, men så otroligt högt kan den väl ändå inte spela. Jag kanske har fattat allting fel men det skulle vara bra att någon vettig person kunde förklara ett och annat 🙂

Annars verkar TT:n som en grymt häftig stärkare som verkar låta kanon, men jag är lite osäker på hur pass begränsad den är.. Hur högt kan man spela med den? Vad ska man kombinera den med?

(kommer väl fler frågor eftersom 😄🙂 )

Edited by Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Posted
Alltså jag har försökt söka runt lite med sökfunnktionen här på forumet, men ääh det är drygt att inte få vara med i diskussionen 😉 .

Alla säger att 15w är fullt tillräckligt verkar det som men för mig låter det sjukt lite, är det inte det?! För tillfället lirar jag på en Peavey Valve King 50W(?) Som jag tycker är okej, men så otroligt högt kan den väl ändå inte spela. Jag kanske har fattat allting fel men det skulle vara bra att någon vettig person kunde förklara ett och annat 🙂

Annars verkar TT:n som en grymt häftig stärkare som verkar låta kanon, men jag är lite osäker på hur pass begränsad den är.. Hur högt kan man spela med den? Vad ska man kombinera den med?

Om man jämför en 10w förstärkare och en 100w förstärkare som spelar in i en identisklåda med båda på full volym så kommer 100w förstärkaren att spela dubbelt så starkt som 10w stärkaren. Så en 15w och en 50w förstärkare som spelar in i en likadan låda är det inte så stor skillnad på. en dubblering av volymen kräver en 10x wattantalet. Hur ofta spelar du med fullt spett med din 50w stärkare? Tiny terrorn är just på 15w för att man ska kunna spela med full volym hela tiden (gig, inte i sovrummet) och på så vis få ut den begärliga rörslutstegs kompressionen.

Posted (edited)

Om man jämför en 10w förstärkare och en 100w förstärkare som spelar in i en identisklåda med båda på full volym så kommer 100w förstärkaren att spela dubbelt så starkt som 10w stärkaren. Så en 15w och en 50w förstärkare som spelar in i en likadan låda är det inte så stor skillnad på. en dubblering av volymen kräver en 10x wattantalet. Hur ofta spelar du med fullt spett med din 50w stärkare? Tiny terrorn är just på 15w för att man ska kunna spela med full volym hela tiden (gig, inte i sovrummet) och på så vis få ut den begärliga rörslutstegs kompressionen.

Just Valve Kingen har jag iof bara full sprätt på under gig på lite större ställen, typ folketshus och sånt när man inte mickar... Fast jag är lite missnöjd, det låter inte så bra som jag skulle vilja, känns.. äh jag vet inte, inte särksilt bra bara. Typ grummligt, grötigt...

Förresten är det en kombo också om det spelar roll.

Men TT:n ska alltså vara fullt användbar även vid gig?

Edited by tAUG
Posted

Funkar väldigt bra vid gig också. jag har då inte behövd tra min på mer än 75% någon gång i replokalen. Ett tips är att alltid micka när ni spelar live så får ni mycke bättre ljud till dom som lyssnar.

Det enda jag kan känna att man saknar i den är effectloop.

Hmm okej de låter ju bra. Vad ska man ha för låda till då? Hur stor låda, märke? 😛

Asså förlåt men.. effektloop? 😛😆

Posted

Funkar väldigt bra vid gig också. jag har då inte behövd tra min på mer än 75% någon gång i replokalen. Ett tips är att alltid micka när ni spelar live så får ni mycke bättre ljud till dom som lyssnar.

Hmm okej de låter ju bra. Vad ska man ha för låda till då? Hur stor låda, märke? 😛

Jepp. För effekter.

Den låter i övrigt kalas. Men det gör ju i regel det klassiska märket Orange.

Posted

Jepp. För effekter.

Men.. Gitarr>effekt>effekt>stärkare?

Posted

Jepp. För effekter.

Vissa typer av effekter vill man inte ha innan preamp som tex delay. Då bortfallet i gain vid varje studs renar upp ljudet. Placerar man tex en volympedal innann preamp så drar pedalen av överstyrning mer än volym.

En effektloop släpper ut signalen efter preampen och tar in den igen innan slutsteget så man kan koppla på effekter där.

Gitarr-preamp-effekt ut- ( tex delaypedal ) - effekt in - slutsteg - högtalare

Posted

Hmm okej de låter ju bra. Vad ska man ha för låda till då? Hur stor låda, märke? 😆

Asså förlåt men.. effektloop? 😛:rolleyes:

Jepp. För effekter.

Vissa typer av effekter vill man inte ha innan preamp som tex delay. Då bortfallet i gain vid varje studs renar upp ljudet. Placerar man tex en volympedal innann preamp så drar pedalen av överstyrning mer än volym.

En effektloop släpper ut signalen efter preampen och tar in den igen innan slutsteget så man kan koppla på effekter där.

Alltså är delaypedal+distad TT inge bra? Men funkar det med cleant ljud? Hur är det med wahwah?

Posted

Hmm okej de låter ju bra. Vad ska man ha för låda till då? Hur stor låda, märke? 😆

Jepp. För effekter.

Alltså är delaypedal+distad TT inge bra? Men funkar det med cleant ljud? Hur är det med wahwah?

Nog borde du kunna ha distad TT och delaypedal bara du sätter delaypedalen i effektloopen.

Posted

Använder du effektloopen på din nuvarande förstärkare eller kör du bara dina pedaler rätt in? Isf blir det ingen skillnad med TT.

Posted

Jepp. För effekter.

Nog borde du kunna ha distad TT och delaypedal bara du sätter delaypedalen i effektloopen.

Jamen TT:n hade ju ingen effektloop?

Posted
Använder du effektloopen på din nuvarande förstärkare eller kör du bara dina pedaler rätt in? Isf blir det ingen skillnad med TT.

Jag använder egentligen bara wah i nuläget. Men har funderat lite på att skaffa delay :rolleyes:

Posted

Jag använder egentligen bara wah i nuläget. Men har funderat lite på att skaffa delay 😕

Delay kan man även ha före preampen. jag brukar köra det före i allafall och det låter bra. dock så vill man ju gärna inte ha reverb före preampen.

Jam har ett paket med en orange 112 och TT men kolla leveranstiden innan du köper det..jag sa upp lådan efter att ha väntat 5månader. Dom flesta säger att TT låter bäst med lådor det sitter vintage30 i.

Posted

Jag använder egentligen bara wah i nuläget. Men har funderat lite på att skaffa delay 😉

Delay kan man även ha före preampen. jag brukar köra det före i allafall och det låter bra. dock så vill man ju gärna inte ha reverb före preampen.

Jam har ett paket med en orange 112 och TT men kolla leveranstiden innan du köper det..jag sa upp lådan efter att ha väntat 5månader. Dom flesta säger att TT låter bäst med lådor det sitter vintage30 i.

Hmm okej.. låter sjysst. Men blir det inte lite vekt med en 1'12? Jag har för mig att jag har läst tidigare att man skulle ha 4'12? Hur mycket skiljer det från varandra? Asså jag är helt nybörjare på sånt här så ursäkta min okunnighet 😉

Jag tänkte, tror ni att man kan få börsen att ta hem en TT så man kan prova? Det är lite lamt med andra musikaffärer här i gävle :rolleyes:

Posted (edited)

Eftersom JAM är generalagent för Orange i sverige kan det vara svårt att få crap-börsen att ta hem grejer ifrån en konkurrent för att du ska "få prova"..

Det kan ju hända att Gävle har världens bästa musikbörsenpersonal men jag tvivlar nog ändå.

En TT genom en 1x12 kan kanske vara lite klent eftersom Orangeförstärkare inte är värst basiga.

En 2x12'a skulle nog vara lysande ihop med TT, mer tryck men fortfarande portabelt.

www.thomann.de säljer högtalarlådor till bra pris.

Några exempel, samtliga med vintage 30 element:

Harley Benton 4x12.

Harley Benton 2x12.

Framus 2x12.

Jag har inte testat/hört någon av Harley Benton-lådorna men Framuslådan låter som en 2x12'a ska låta.

Jag får för mig att den är snäppet stadigare i byggkvalitet också.

Jag har en själv, för att använda ett slitet uttryck.

Edited by basshole
Posted
Eftersom JAM är generalagent för Orange i sverige kan det vara svårt att få crap-börsen att ta hem grejer ifrån en konkurrent för att du ska "få prova"..

Det kan ju hända att Gävle har världens bästa musikbörsenpersonal men jag tvivlar nog ändå.

En TT genom en 1x12 kan kanske vara lite klent eftersom Orangeförstärkare inte är värst basiga.

En 2x12'a skulle nog vara lysande ihop med TT, mer tryck men fortfarande portabelt.

www.thomann.de säljer högtalarlådor till bra pris.

Några exempel, samtliga med vintage 30 element:

Harley Benton 4x12.

Harley Benton 2x12.

Framus 2x12.

Jag har inte testat/hört någon av Harley Benton-lådorna men Framuslådan låter som en 2x12'a ska låta.

Jag får för mig att den är snäppet stadigare i byggkvalitet också.

Jag har en själv, för att använda ett slitet uttryck.

Tack så grymt mycket!

Är det någon annan som har något att tillägga om lådorna?

Posted

Jag tänkte pusha lite mer för tråden.

Ingen som har personliga erfarenheter av Harley Benton 2'12 och Framus 2'12, kanske en annan modell 🙂 ? Mer tyck om Tiny Terror!

Lite allmänt tyckande( 😛 ) skulle jag också vara mycket tacksam för!

Tack!

Posted

På GMF:s forum så har Harley Benton-lådorna varit uppe för diskussion många gånger. Sammanfattningsvis så kan man säga att av de som hävdar att de faktiskt använt dem så tycker samtliga att dom låter oförskämt bra för priset.

Posted

har du lyssnat på ljud exemplen från studios test? f

Posted
På GMF:s forum så har Harley Benton-lådorna varit uppe för diskussion många gånger. Sammanfattningsvis så kan man säga att av de som hävdar att de faktiskt använt dem så tycker samtliga att dom låter oförskämt bra för priset.

Åh, det låter ju onekligen bra! ☺️

Posted
har du lyssnat på ljud exemplen från studios test? f

Nejdu det har jag inte gjort. Vart hittar jag dem?

Posted
min tiny terror rig hhehe.. kanske inte så tiny längre 🙁

bild!

Hahaha! Den va fin 🙂😛