Björn Olsberg Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 Har funderat lĂ€nge pĂ„ vad jag ska skriva som inlĂ€gg nummer 3000, och kom pĂ„ att jag ju faktiskt inte har skrivit nĂ„gon medlemspresentation âșïž *host* SĂ„, för den som inte vet vem jag Ă€r, en minibiografi: Bott land och rike runt (frĂ„n Spanien till Kramfors, huvudsakligen uppvuxen i VĂ€stergötland och SmĂ„land men har bott lĂ€ngst i Stockholm). Min far heter Ingvar. Dock inte Oldsberg. (inte Olsberg heller för den delen, men det Ă€r en annan historia) Första datorn var en Laser 200, dĂ€refter en Spectravideo SVI-738 MSX, lite annat smĂ„tt och gott, nĂ„gra Commodore-burkar med mycket peek & poke, innan första pc:n inhandlades 1990 - en 4,77 MHz Intel 8088. Första musikprogrammet, ja, det var mĂ„nga som anvĂ€ndes ett tag, men ett par favoriter var Pro24 för att inte tala om SAW nĂ€r det kom. Första "riktiga" ljudkortet var ett Turtle Beach Pinnacle med digital i/o-utbyggnad för s/pdif, 1995 om jag minns rĂ€tt. Har sjungit ganska mycket del genom Ă„ren, i mindre och lite större sammanhang. De senaste Ă„ren Ă€r sĂ„ngen tyvĂ€rr mest ett dĂ„ligt samvete pĂ„ grund av att det Ă€r svĂ„rt att hitta tid. Har hĂ„llt pĂ„ med bĂ„de tv och radio men tidningsintresse vĂ€cktes ordentligt 1995 dĂ„ jag blev chefred för studentblaskan. Att den fullstĂ€ndigt höll pĂ„ att gĂ„ Ă„t pipan Ă€r en helt annan historia, haha. Startade eget, hoppade pĂ„ it-svĂ€ngen 1996 och jobbade med bland annat distansutbildningar. Slutade med att jag satt pĂ„ Bonnier Online som ledningen strax dĂ€rpĂ„ beslutade att lĂ€gga ner. Hoppade direkt över till förlaget IDG och till tidningen Internetworld, skrev en musikbok, sa upp mig nĂ„gra gĂ„nger och flummade runt pĂ„ lĂ„ngresor i Asien för att hitta mig sjĂ€lv. Vad jag ocksĂ„ hittade nĂ€r jag kom hem var ett par bottenlöst tomma aktieportföljer. Det var andra halvan Ă„r 2000. Började Ă„ter med radio, men ville lĂ€sa mer om musikmakande igen. Hittade inget bra, och satte mig med nĂ„gra vĂ€nner för att spĂ„na pĂ„ en ny blaska. Och resten Ă€r nog historia. đ Fnyser Ă„t alla som tokshoppar eller toksuper pĂ„ lönelördagar (har alltsĂ„ sjĂ€lv inte inhandlat nĂ„got annat Ă€n filmjölk och lite nötter denna lördag) - men torskar alltid pĂ„ schyssta paketerbjudanden med musikprogram, mickar eller vad det nu kan vara. SĂ„ det lĂ€r nog dyka upp bĂ„de ett och annat frĂ„n mig i Köp- och sĂ€ljavdelningen - om jag klarar att skiljas frĂ„n mina prylar đ Brukar för det mesta vara en schysst kille pĂ„ forumet, ryter bara ifrĂ„n om det Ă€r motiverat, men har just nu kanske nĂ„got kortare stubin Ă€n vanligt. Att sluta snusa Ă€r inte lĂ€tt, kan jag garantera. SĂ„ ha lite överseende. Just det, och sĂ„ hĂ€r ser jag ut bakom galler om nĂ„gon undrar: SĂ„ehhh... sköt er nu! đ 1
Björn Olsberg Postat 27 oktober 2007 TrĂ„dstartare Postat 27 oktober 2007 Oh no! Jag glömde att inlĂ€ggsrĂ€knaren för Medlemspresentationer Ă€r avstĂ€ngd âșïž Det tredje tusende inlĂ€gget fĂ„r komma en annan dag.
berra_- Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 Ja... ehm.. VĂ€lkommen hit! âșïž Du kommer nog trivas! đ
Larsson Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 hejsan olsberg.. mitt första ljudkort var Ă„xo ett Turtle Beach Pinnacle..fast jag hade budget varianten med ISA-slot jag skulle tippa pĂ„ att du var snĂ€ppet flashigare & hade ett för PCI!! âșïž tack för ett bra forum! /Larsson
Björn Olsberg Postat 27 oktober 2007 TrĂ„dstartare Postat 27 oktober 2007 (redigerat) Berra: Tack, hĂ€r verkar vara trevligt! đ Larsson: Shit, fanns ens PCI pĂ„ den tiden? âșïž Minns faktiskt inte vad kortet gick via, men jag tror Ă€ven mitt gick pĂ„ ISA. Vet att jag hĂ€ngde pĂ„ dörren nĂ€r de första korten kom till Sverige och jag kan inte minnas att det fanns flera modeller - i alla fall inte dĂ„... Redigerat 27 oktober 2007 av Olsberg
Claes Holmerup Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 Jag tror ocksĂ„ att du kommer att trivas hĂ€r... âșïž SjĂ€lv funderar jag lite pĂ„ vad jag ska skriva som mitt 10000:e inlĂ€gg, som vĂ€l Ă€r aktuellt om ett par mĂ„nader... Kanske en ny presentation - för folk som inte har drabbats av mig Ă€nnu...? đ
GÀst Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 (redigerat) tjena mannen tack för en bra tidning och sajt och trevliga seminarier bra jobbat. mvh Redigerat 1 november 2007 av GÀst
aburman Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 Aha, intressant Ă„ lĂ€sa att du varit sĂ„ osĂ€ker pĂ„ ditt rĂ€tta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hĂ„rdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem Ă„r i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och vĂ€ntat pĂ„ ekot DEEEE-EEE-O) pĂ„ minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och dĂ€rav avsaknaden av hĂ„r). HĂ€r Ă€r rĂ€tt lugnt just nu sĂ„ ta en snus Ă„ slappna av sĂ„ lĂ€nge! *Ăppnar dosan och bjuder pĂ„ en General Onyx* VĂ€lkommen hit och hoppas du skall trivas. p.s. om inte sĂ„ finns alltid kontrollrummet âșïž
hegobald Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 (redigerat) Ja jĂ€dar.. Kul presentation âșïž KĂ€nner igen mig pĂ„ det sköna 80~90 talet i din beskrivning.. SjĂ€lv hĂ„ller jag aldrig reda pĂ„ födelsedagar eller 1000 ende inlĂ€gget eller nĂ„t. Men bĂ€ttre sent Ă€n aldrig. "vĂ€lkommen till forumet" đ Edit: Sluta snusa ja.. Jo det kan vara en pina.. MĂ„ste fĂ„ berĂ€tta om min "sluta snusa" erfarenhet.. Jag har alltsĂ„ snusat sedan jag var 14 Ă„r.. Jag Ă€r 46 nu.. Jag "socialröker" ca 10 hemrullade cigaretter per dag ocksĂ„ med min fru.. NĂ„ vĂ€l.. En regnig söndag tog det slut pĂ„ mina General portion snusar.. Jag titta ut genom fönstret och insĂ„g att jag inte ville gĂ„ 500 meter till macken för att köpa en dosa till.. NĂ€hĂ€.. nu slutar jag tĂ€nkte jag.. Med tanke pĂ„ vad jag hört om hur svĂ„rt det skulle vara att sluta sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga.. Det var ett av dom lĂ€ttaste valen jag gjort.. Inga problem alls.. Jag Ă€r sjĂ€lv förvĂ„nad över att det var sĂ„ enkelt att sluta snusa.. OK.. jag röker mina 10 hemrullade cigg per dag fortfarande.. Det Ă€r nĂ€sta utmaning att sluta med (mĂ„ste fĂ„ med frun ocksĂ„) đ.. Meen Lycka till Olsberg.. TĂ€nk bara pĂ„ att summan av lasterna Ă€r konstant.. I stĂ€llet för snus.. Tja.. Ha mer sex, sjung mera, jogga mera.. Men lycka till i alla fall đ Redigerat 28 oktober 2007 av hegobald
Larsson Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Larsson: Shit, fanns ens PCI pĂ„ den tiden? đ± Minns faktiskt inte vad kortet gick via, men jag tror Ă€ven mitt gick pĂ„ ISA. Vet att jag hĂ€ngde pĂ„ dörren nĂ€r de första korten kom till Sverige och jag kan inte minnas att det fanns flera modeller - i alla fall inte dĂ„... nĂ€ det fanns nog inte pci i början av 90-talet jag tror att jag köpte mitt 95 ungefĂ€r..dĂ„ fanns det iallafall PCI..men det var dyrare 17 skĂ€rm,P2 233hz,32mb ram,6,4gb hĂ„rddisk & turtle beach ISA & allt för fyndpriset 22000!! đ±
Micke H Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Kul att fĂ„ veta lite mer om dig! đ± Undrar bara vart ditt RIKTIGA 3000-inlĂ€gg kommer hamna. đ±
allansson Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Aha, intressant Ă„ lĂ€sa att du varit sĂ„ osĂ€ker pĂ„ ditt rĂ€tta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hĂ„rdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem Ă„r i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och vĂ€ntat pĂ„ ekot DEEEE-EEE-O) pĂ„ minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och dĂ€rav avsaknaden av hĂ„r). Va? Jag som trodde Olsberg uppfann musiken? Var det inte ocksĂ„ han som skapade vĂ€rlden pĂ„ bara sex dagar och sen vilade pĂ„ den sjunde? Ăr sĂ„ för mig i alla fall! đ± Sorry... Ă€r lite packad nu och jag tar ut det pĂ„ alla nyktra forumister. Men hur som helst: Tack Olsberg för ett trivsamt forum, som jag tyvĂ€rr har varit delvis frĂ„nvarande frĂ„n.
mietek Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 OK.. jag röker mina 10 hemrullade cigg per dag fortfarande.. Det Ă€r nĂ€sta utmaning att sluta med (mĂ„ste fĂ„ med frun ocksĂ„) đ±.. dĂ€r har du nog varför det gick sĂ„ smidigt đ± sry för kap
sixties Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Alltid kul att fÄ veta lite mer om er som gör tidningen. Det vore kul om du kunde berÀtta lite om vad du gör för musik och har spelat och sjungit tidigare.
Tophe Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Ăr det inte efter presentationen vi ska sĂ€ga "vĂ€lkommen hit Olsberg". Tack för en bra tidning och ett kanonbra jobb med forumet. Jag hade ocksĂ„ en SVI-738... Och en SVI-728. BĂ€sta 8-bitaren i historien!
Anders F Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Trevligt att lÀra kÀnna dig lite mer Olsberg. SjÀlv va första datorn en Amiga 600 med musikprogrammet Pro Tracker eller om det hette fast tracker. Blandar alltid ihop PC-versionen som kom senare med den till Amiga. //Anders
Neko Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Trodde du redan hade gjort en presentation? Men jag mÄste missminna mig. BÀttre sent Àn aldrig heter det vÀl. Vet inte om ett vÀlkommen Àr pÄ sin plats, utan snarare tack för att man fÄr möjligheten att vara hÀr.
musik (oregistrerad) Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 VĂ€lkommen hit Olsberg! Hoppas Du kommer att fĂ„ bĂ„de nytta och nöje av Forumet. Jag hade ocksĂ„ ett Turtle Beach Pinnacle Digital ISA med fullt utbyggd Digital I/O, vilket innebar att man fick vĂ€lja bort MikingĂ„ngen har jag för mig. Kostade iaf 8000 SEK (!) hos Westium Data dĂ„ det begav sig, 1997 för min del. Har nu 10 Ă„r senare min andra pc nĂ„gonsin, tillika min första laptopmodell. Och mitt andra ljudkort nĂ„gonsin, tillika mitt första externa, ett E-mu 1616. Tycker det hĂ„ller samma klass som mitt första ljudkort till drygt hĂ€lften av pengarna. đ± super-G pĂ„ teve//:musik
Björn Olsberg Postat 28 oktober 2007 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2007 Aha, intressant Ă„ lĂ€sa att du varit sĂ„ osĂ€ker pĂ„ ditt rĂ€tta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hĂ„rdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem Ă„r i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och vĂ€ntat pĂ„ ekot DEEEE-EEE-O) pĂ„ minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och dĂ€rav avsaknaden av hĂ„r). HĂ€r Ă€r rĂ€tt lugnt just nu sĂ„ ta en snus Ă„ slappna av sĂ„ lĂ€nge! *Ăppnar dosan och bjuder pĂ„ en General Onyx* VĂ€lkommen hit och hoppas du skall trivas. Tack đ (avstĂ„r dock frĂ„n Onyxen, men jĂ€drar vad god den Ă€r!) Nog kĂ€nner man igen ekot, alltid. Men jag tror tyvĂ€rr inte det kommer frĂ„n andra sidan lokalen... Ja jĂ€dar.. Kul presentation đ KĂ€nner igen mig pĂ„ det sköna 80~90 talet i din beskrivning.. SjĂ€lv hĂ„ller jag aldrig reda pĂ„ födelsedagar eller 1000 ende inlĂ€gget eller nĂ„t. Men bĂ€ttre sent Ă€n aldrig. "vĂ€lkommen till forumet" đ [...] Meen Lycka till Olsberg.. TĂ€nk bara pĂ„ att summan av lasterna Ă€r konstant.. I stĂ€llet för snus.. Tja.. Ha mer sex, sjung mera, jogga mera.. Men lycka till i alla fall đ Tack hegobald! Dina tips följer jag slaviskt đ Aha, intressant Ă„ lĂ€sa att du varit sĂ„ osĂ€ker pĂ„ ditt rĂ€tta jag. Har haft uppfattningen att du alltid pysslat med musik, hĂ„rdkodat synthpluggar sen förkortningen vst uppfanns, studerat akustik minst fem Ă„r i staterna genom att ropa "DEEEOOO" (och vĂ€ntat pĂ„ ekot DEEEE-EEE-O) pĂ„ minst 50 olika operascener och sist men inte minst; grundligen testat ett 100-tal kondensatormikrofoner (och dĂ€rav avsaknaden av hĂ„r). Va? Jag som trodde Olsberg uppfann musiken? Var det inte ocksĂ„ han som skapade vĂ€rlden pĂ„ bara sex dagar och sen vilade pĂ„ den sjunde? Ăr sĂ„ för mig i alla fall! đź [...] Oj, det har jag glömt i sĂ„ fall. Sorry... Hm, det gick ju Ă€ndĂ„ Ă„t pipsvĂ€ngen. Alltid kul att fĂ„ veta lite mer om er som gör tidningen. Det vore kul om du kunde berĂ€tta lite om vad du gör för musik och har spelat och sjungit tidigare. Det blir faktiskt lite av det mesta, dock inte tillrĂ€ckligt mycket som jag nog sa. Men pĂ„ senare tid har det blivit mest av varorna acapella med egna arrangemang, och elektroniska lĂ„tar (mest för att jag Ă€ndĂ„ sitter vid datorn och det gĂ„r snabbt att slĂ€nga upp en synt och testa nĂ„gra idĂ©er). Mer komposition Ă€n produktion. Och mer komposition pĂ„ kĂ€nn Ă€n skolad komposition. Hör ofta hela lĂ„tar med arr i huvudet, men har alldeles för svĂ„rt att komma ihĂ„g dem eller skriva ner dem. NĂ€r det hĂ€nder, försöker jag koncentrera mig pĂ„ lĂ„tens melodi och slĂ€pper allt det andra. Annars försvinner allt, haha. Vill Ă„ter poĂ€ngtera att det blir alldeles för lite musik nuförtiden. Om sĂ„ngen ja, har mest varit musikaler, nĂ„gon operett (!) och sĂ„ng i kyrkor, pĂ„ nĂ„got bröllop och dop. Har trĂ€nat pĂ„ egen hand de senste Ă„ren pĂ„ att inte sjunga klassiskt, och kan definitivt bli bĂ€ttre Ă€n vad jag Ă€r idag đ Ăr det inte efter presentationen vi ska sĂ€ga "vĂ€lkommen hit Olsberg".Tack för en bra tidning och ett kanonbra jobb med forumet. Jag hade ocksĂ„ en SVI-738... Och en SVI-728. BĂ€sta 8-bitaren i historien! Skojar du, 738:an sparkade sjĂ€rt nĂ€r den kom! Inbyggd 3,5" diskettstation i ett litet portabelt chassi. Fantastiskt! (och nej, jag Ă€r inte ironisk) Trodde du redan hade gjort en presentation? Men jag mĂ„ste missminna mig. BĂ€ttre sent Ă€n aldrig heter det vĂ€l. Vet inte om ett vĂ€lkommen Ă€r pĂ„ sin plats, utan snarare tack för att man fĂ„r möjligheten att vara hĂ€r. Tack Neko! Och alla! Det vĂ€rmer.
Emulator Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 SAW đł trodde inte fanns nĂ„gon som kom ihĂ„g det..utan midisynk sĂ„ man fick sitta och klippa till smĂ„regioner att "snappa till". och turtle beach đ mm Tja....ehm. IstĂ€llet för vĂ€lkommen fĂ„r jag vĂ€l sĂ€ga vĂ€l rott! /Tomas
Björn Olsberg Postat 28 oktober 2007 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2007 (redigerat) Jaförtusan, SAW var grymt för sin tid. Flera ljudkanaler och med effekter. Mycket klipp & klistra var det. Kul att se att det finns fler som minns! EDIT: Ingen som reagerat pĂ„ bilden, det tyckte jag var roligt. Det betyder att det Ă€r ungefĂ€r sĂ„ ni ser pĂ„ mig đ Redigerat 28 oktober 2007 av Olsberg
Tant Fransa Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Kul att se att det finns fler som minns! Jag minns ingenting... men vĂ€lkommen i allafall! (Vad var det du hette nu igen sa du?) đ
gol Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 Spectravideo MSX 738KĂ€rlek.. đ Jag fick Ă€rva min storebrors SVI-328 och spelade nĂ€stan sönder kassetten med Armoured Assault. Sen köpte jag en begagnad Amiga 500 och lekte med trackers nĂ€r kompisarna spelade Nintendo. TyvĂ€rr har Spectravideon förvarats lĂ„ngt ner i mina förĂ€ldrars kĂ€llare sen dess. đ VĂ€lkommen!
Björn Olsberg Postat 29 oktober 2007 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2007 [...](Vad var det du hette nu igen sa du?) đ För dig, vad du vill. Jag kĂ€nner inte att namn har nĂ„gon betydelse mellan oss... đ
Cebo (oregistrerad) Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 Oj dĂ„...sitter bara och undrar hur jag kan (medl Nr xxxxxxxxxx) kan önska medlem Nr 1 VĂ€lkommen...hmmmmm hur som helst VĂ€lkommen. Bilden bakom galler ser vĂ€ll ut! đł
ThomasJ Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 VÀlkommen. Glöm inte sökfuntionen innan du postar. Hoppas att vi snart fÄr höra nÄgon demo av dig.! VÀlkommen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.