Jump to content
Annons

Uppdaterat mikskåp


Dexter

Recommended Posts

Hej hej,

det har hänt lite saker i mitt mikskåp, och jag förstår att ni alla är väldigt nyfikna på hur min mikrofonpark ser ut i dag:

* Neumann U87 Ai, kommentar överflödig kan man tycka.

* 2 st Neumann KM184, småmembranare som låter för jävla bra. Alla som påstår att Röde eller Oktava låter lika bra, har inte testat KM184 själva.

* AKG C414B-XLII, underbar på gitarr och på sång. Funkar också bra på basstärkare.

* Schoeps CMT56, renoverad småmembransmikrofon från 1960-talet. Valbar karakteristik. Skön på det mesta. Och perfekt till M/S.

* Röde NTK - billig rörmikrofon som verkligen gör underverk på sång. Låter betydilgt dyrare än den är.

* Sennheiser MD441, dynamisk hyperkardoid. Alldeles utmärkt på hihat. Också bra till blås.

* Sennheiser MD421, kommentar måhända överflödig, men ger bättre bett i elgitarr än t.ex SM57.

* 3 st Sennheiser e604, trummikrofoner som låter minst lika bra som SM57. Dessutom smidigare.

• 6 st Shure SM57, till virvel, under och över, även som "klickmik" på baskagge. Bra på gitarrstärkare tillsammans med MD421.

• Shure Beta52. Till baskagge så klart. Eller basstärkare för den delen också.

• Beyerdynamics Transistophone, Ebay-fynd som låter som en äldre MD421. Bra på gitarrstärkare.

Allt detta kör jag genom mitt Mackie 32•8-bord, eller genom en Vintagedesign M81D Mk2 alternativt Universal Audio LA-610.

Mer om min utrustning kan ni läsa här.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej,

det har hänt lite saker i mitt mikskåp, och jag förstår att ni alla är väldigt nyfikna på hur min mikrofonpark ser ut i dag:

* Neumann U87 Ai, kommentar överflödig kan man tycka.

* 2 st Neumann KM184, småmembranare som låter för jävla bra. Alla som påstår att Röde eller Oktava låter lika bra, har inte testat KM184 själva.

* AKG C414B-XLII, underbar på gitarr och på sång. Funkar också bra på basstärkare.

* Schoeps CMT56, renoverad småmembransmikrofon från 1960-talet. Valbar karakteristik. Skön på det mesta. Och perfekt till M/S.

* Röde NTK - billig rörmikrofon som verkligen gör underverk på sång. Låter betydilgt dyrare än den är.

* Sennheiser MD441, dynamisk hyperkardoid. Alldeles utmärkt på hihat. Också bra till blås.

* Sennheiser MD421, kommentar måhända överflödig, men ger bättre bett i elgitarr än t.ex SM57.

* 3 st Sennheiser e604, trummikrofoner som låter minst lika bra som SM57. Dessutom smidigare.

• 6 st Shure SM57, till virvel, under och över, även som "klickmik" på baskagge. Bra på gitarrstärkare tillsammans med MD421.

• Shure Beta52. Till baskagge så klart. Eller basstärkare för den delen också.

• Beyerdynamics Transistophone, Ebay-fynd som låter som en äldre MD421. Bra på gitarrstärkare.

Allt detta kör jag genom mitt Mackie 32•8-bord, eller genom en Vintagedesign M81D Mk2 alternativt Universal Audio LA-610.

Mer om min utrustning kan ni läsa här.

/Dex.

Haha, vad skönt, en riktig "penisfölängartråd"!

Den parken skulle man gärna traska runt och njuta i. Själv har jag en ADK a51 och en sm58. Och utan att överdriva är det väl ungefär som att jämföra Central Park med gräsmattan hemma hos ungkarlen Tommy.

Fy tusan vad avundsjuk jag blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud.

En Neumann TLM103, två sm57:or, en sm58:a, och en MXL990 är vad jag har o gottgöra mig med. Plus ett halvdant trum-mickpaket från musikborsen.

Då blir det typ Central Park mot Tommy the ungkarls gräsmatta med en solros på. Eller?

Jag är också avundsjuk!

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte avundsjuk, eftersom jag har micar som jag trivs med - men det är skitkul att se en sådan trevlig lista. 😲

Min egen - betydligt mindre - lista över micar:

BLUE Babybottle

Crowley and Tripp Naked Eye

sE Electronics z5600a

Studio Projects T3

Oktava MK012 MSP6

Studio Projects B3

Line Audio Design CM3

Shure Beta58A

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Min lista:

MXL V 67

Två st TSM MT 47

ADK A 51

Samson nånting

Senheiser nånting

Fostex nånting

Noname nånting

Ochnånsomesöndermensvart nånting

Alla låter helt enkelt skitbra 😆 sen får man tolka det som man vill

Kunde inte hålla mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser vår studios micklista ut:

1 AKG C12-VR

2 AKG C414 XL II

2 Neumann TLM103

2 BeyerDynamic MC740

1 Røde NT2-A

2 Line Audio CM3

1 AKG C480B

1 Shure Beta52

2 Shure Sm57

1 BeyerDynamic M201TG

+ en massa sketna dynamiska saker som ligger och skräpar.

En Royer Labs R-121'a är också på ingång. Den är verkligen efterlängtad =)

Link to comment
Dela på andra sajter

* Neumann U87 Ai, kommentar överflödig kan man tycka.

* 2 st Neumann KM184, småmembranare som låter för jävla bra. Alla som påstår att Röde eller Oktava låter lika bra, har inte testat KM184 själva.

Jodå, här är vi kategoriska. Jag har ägt KM184 och var inte imponerad. Men mikrofonval är subjektivt. MK012 låter mer som gamla KM84 än som KM184 och de låter i mina öron bra mycket roligare än KM184. Men vill man ha en allroundmic som låter ok och som man vet att man aldrig får problem med så är KM184 jättebra. Oktava har ju mer problem generellt med kvalitet osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser mitt fattiga skåp ut.

F-n villka listor ni har....avundsjuk!

1st AKG SolidTube

2st Oktava mk012

1st md421

1st Beta 58

3st SM57

7st AKG C418

1st Audix D6

1st Talkstar ( 58 kopia )

1st Beyerdynamic ( dynamisk sångmick minns inte modell )

1st TSM mt82

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Penisförlängartråd, yeah!

AEA R84 (2)

AKG C414 B-ULS (2)

Electrovoice N/D868

Beyerdynamic M 201

Audix D2 (2)

Audix D4

Shure sm57 (3)

Shure sm77

Røde NT5 (2)

Line Audio SM3

Line Audio CM2 (2)

AKG C 535 EB (2)

Och ett tiotal andra dynamiska mickar som ibland får jobba i soptunnor eller som andra effektmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Neumann U87 Ai, kommentar överflödig kan man tycka.

* 2 st Neumann KM184, småmembranare som låter för jävla bra. Alla som påstår att Röde eller Oktava låter lika bra, har inte testat KM184 själva.

Jodå, här är vi kategoriska. Jag har ägt KM184 och var inte imponerad. Men mikrofonval är subjektivt. MK012 låter mer som gamla KM84 än som KM184 och de låter i mina öron bra mycket roligare än KM184. Men vill man ha en allroundmic som låter ok och som man vet att man aldrig får problem med så är KM184 jättebra. Oktava har ju mer problem generellt med kvalitet osv.

Jag har ägt och använt Oktavas MK012 ett bra tag och visst låter dom bra, men Neumann-mikrofonerna låter bättre. Kanske inte "roligare", men mer detaljerat och ärligare. Sen kanske det inte är det alla strävar efter, men det är en annan diskussion.

Häpp!

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm finns det inte en liknande mick-namedroptråd!?

hehe nåväl..alltid skoj att dreggla över va andra har..

Jag vet inte om det har varit någon sådan efter att forumet gjordes om till nuvarande skick, men det är ju alltid kul ändå - och så blir det lite fräschare om man inte har 100 sidor eller något ditåt att bläddra igenom innan man kommer fram till det som är aktuellt...

Någon skulle kanske dra igång en gearlist-tråd i "övrig studioutrustning" också, så att alla som vill få GAS kan få lite skön läsning... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej,

det har hänt lite saker i mitt mikskåp, och jag förstår att ni alla är väldigt nyfikna på hur min mikrofonpark ser ut i dag:

* Neumann U87 Ai, kommentar överflödig kan man tycka.

* 2 st Neumann KM184, småmembranare som låter för jävla bra. Alla som påstår att Röde eller Oktava låter lika bra, har inte testat KM184 själva.

* AKG C414B-XLII, underbar på gitarr och på sång. Funkar också bra på basstärkare.

* Schoeps CMT56, renoverad småmembransmikrofon från 1960-talet. Valbar karakteristik. Skön på det mesta. Och perfekt till M/S.

* Röde NTK - billig rörmikrofon som verkligen gör underverk på sång. Låter betydilgt dyrare än den är.

* Sennheiser MD441, dynamisk hyperkardoid. Alldeles utmärkt på hihat. Också bra till blås.

* Sennheiser MD421, kommentar måhända överflödig, men ger bättre bett i elgitarr än t.ex SM57.

* 3 st Sennheiser e604, trummikrofoner som låter minst lika bra som SM57. Dessutom smidigare.

• 6 st Shure SM57, till virvel, under och över, även som "klickmik" på baskagge. Bra på gitarrstärkare tillsammans med MD421.

• Shure Beta52. Till baskagge så klart. Eller basstärkare för den delen också.

• Beyerdynamics Transistophone, Ebay-fynd som låter som en äldre MD421. Bra på gitarrstärkare.

Allt detta kör jag genom mitt Mackie 32•8-bord, eller genom en Vintagedesign M81D Mk2 alternativt Universal Audio LA-610.

Mer om min utrustning kan ni läsa här.

/Dex.

Tycker mig sakna Röde K2 där ändå. I övrigt ganska komplett. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...