Jump to content
Annons

Nätverksstrul - vad beror det på?


AndyPandy

Recommended Posts

De senaste veckorna har jag upplevt ett märkligt problem när jag surfar. Vissa sidor laddar bara inte, det bara snurrar och snurrar men sidan laddas inte. Men om jag trycker på refresh så laddas sidan omedelbart. Detta är också problemet med en massa andra applikationer, det är som att de inte kommer åt internet första gången de försöker.

Jag har laddat hem PingPlotter men där syns inga fel. TPTest visar heller inga problem.

Jag kör en Di-524 wireless router från D-Link förstås och jag har uppdaterat firmware. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
IE7 har betett sig lite skumt ibland. Har du uppdaterat den - eller du kanske kör med en annan browser...?

Det har jag inte vad jag vet! Sköter inte det sig själv?

Gå till Windows Update och installera diverse patchar och uppdateringar. Har du aldrig gjort det, så lär det nog ta en stund... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till Windows Update och installera diverse patchar och uppdateringar. Har du aldrig gjort det, så lär det nog ta en stund... 😠

Som sagt, det sköter ju sig själv. Automagiskt. I alla fall med automatiska uppdateringar aktiverat.

Något annat förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara så att den DNS:en som du använder dig av är överbelastad. Det kan då vara så att din internetoperatör har bytt dns och att du ska göra detsamma. Om du enligt internetabonnemangets anvisningar ska ange DNS manuellt, är det i bredbandsrouterns inställningar du hittar dem.

Kolla på leverantörens supportida för information om vad som gäller.

Annars är det riktigt svårt att svara så här på ett forum, eftersom nätverksproblem kan ligga i princip varsomhelst. Rekommenderar alltså supportsidorna eller ett samtal till deras kundtjänst. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det riktigt svårt att svara så här på ett forum, eftersom nätverksproblem kan ligga i princip varsomhelst. Även tilldelningen av dns kan ske på olika sätt. Rekommenderar alltså supportsidorna eller ett samtal till deras kundtjänst. 😠

Tack för svaret. Men helt ärligt, har du någonsin varit i kontakt med ComHems support? Om inte så kan jag berätta hur det kommer sluta:

Andy: Hej, jag har problem med min uppkoppling.

ComHem: Ojdå. Har du kopplat in strömsladden?

Andy: Ehh ... ja, självklart.

ComHem: Har du kopplat in nätverkssladden?

Andy: Ehh ... ja, självklart.

ComHem: Jaha, ja. Då får vi skicka en tekniker till dig. Första lediga tiden är 2008-10-12 mellan 8 och 13. Funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du nån brandvägg, och vilken i så fall?

Kan du ha blockat någon instans av svchost.exe utan att ha tänkt på det? Kolla i brandväggen om du ser någon block. Du får oxå kolla att du inte har blockat messenger (msmsgs.exe), för den är kopplad till IE på nåt sätt så att det ställer till med strul...

Har du testat att stänga av funktionen nätfiskefilter?

Har du manuella eller automatiska inställningar för TCP-IP?

Du kan testa att gå till start/kör och skriv cmd tryck enter

Skriv ipconfig /flushdns tryck enter

Det finns så mycket som kan strula med nätverk/internet så det är svårt att gissa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du nån brandvägg, och vilken i så fall?

Kan du ha blockat någon instans av svchost.exe utan att ha tänkt på det? Kolla i brandväggen om du ser någon block. Du får oxå kolla att du inte har blockat messenger (msmsgs.exe), för den är kopplad till IE på nåt sätt så att det ställer till med strul...

Det finns så mycket som kan strula med nätverk/internet så det är svårt att gissa...

Jag kör Kerios brandvägg. Och faktum är att det verkar funka bättre om jag stänger av den och använder Windows interna.

Skumt. Jag har alltid högaktat Kerios brandvägg, den har alltid varit stabil och funkat klockrent. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du nån brandvägg, och vilken i så fall?

Kan du ha blockat någon instans av svchost.exe utan att ha tänkt på det? Kolla i brandväggen om du ser någon block. Du får oxå kolla att du inte har blockat messenger (msmsgs.exe), för den är kopplad till IE på nåt sätt så att det ställer till med strul...

Det finns så mycket som kan strula med nätverk/internet så det är svårt att gissa...

Jag kör Kerios brandvägg. Och faktum är att det verkar funka bättre om jag stänger av den och använder Windows interna.

Skumt. Jag har alltid högaktat Kerios brandvägg, den har alltid varit stabil och funkat klockrent. 😆

Du får kolla i brandväggen om du har nån block som du får ta bort/sätta på tillåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...