Jump to content
Annons

Apogee Duet- ljudkort!


Basso

Recommended Posts

Kabelpiskor tycker jag är perfekt, annars skulle ljudkortet bli dubbelt så stort för att få plats med alla kontakter vilket sabbar syftet med ett ultraportabelt ljudkort i mina ögon.
Ultraportabelt är inte så viktigt för mig, trots att jag har MBP. Jag vill ha lite fler ingångar, balanserad ut och gärna digitalt interface också.

Kabelpiskor har tendens att bli tunga, hänga över en bordskant och sen är det brott på en kabeln någonstans...

Men det ska sägas att jag inte använt kortet. Den är kanske stabil piskan, vad vet jag? Jag utgår från tidigare erfarenheter med större piskor och mitt gamla AW8. :rolleyes:

Gilbert, vad gäller volymratt i den digitala domänen har jag en Xmod liggandes med samma funktion. Den enkla lösningen är att man inte använder den 😄

Men kan du utveckla ditt resonemang mer utan att hänvisa till Cirrus Logics infoblad med specifikationer?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hm, hur är det med detta att det bara fungerar på mac?'

Är det så att det är låst att bara fungera till OS X eller har det med att göra att det bara kan köras från macs hårdvara?

Jag menar, på apples tangentbord står det att de bara fungerar med hårdvaran i en mac, men fungerar finfint på min PC.

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hur är det med detta att det bara fungerar på mac?'

Är det så att det är låst att bara fungera till OS X eller har det med att göra att det bara kan köras från macs hårdvara?

Jag menar, på apples tangentbord står det att de bara fungerar med hårdvaran i en mac, men fungerar finfint på min PC.

Kresh

Nu är inte jag jättehemma på pc men jag antog att det hade med firewire-uttaget att göra. Är det inte så att pc-firewire-inte har strömförsörjning? Säg till om jag har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att pc-firewire-inte har strömförsörjning? Säg till om jag har fel?
Lite fel är det allt. De flesta bärbara PC-datorer har bara 4-pinnars Firewire (liten kontakt) och då saknas pinnarna för strömförsörjning.

Men stationära datorer som har Firewire på moderkortet eller ett separat kontrollerkort, har 6-pinnars (normalstor kontakt) och då kan de strömförsörja lika bra som en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hur är det med detta att det bara fungerar på mac?

Apogees mjukvara Maestro finns bara för Mac.

Är du PC-programmerare kan du tillverka en drivrutin själv och forska i vilka anrop som styr mikpreampens gain osv. :rolleyes:🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hur är det med detta att det bara fungerar på mac?'

Är det så att det är låst att bara fungera till OS X eller har det med att göra att det bara kan köras från macs hårdvara?

Jag menar, på apples tangentbord står det att de bara fungerar med hårdvaran i en mac, men fungerar finfint på min PC.

Kresh

Om du laddar hem CDB427X.EXE från Cirrus Logic ( http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1045.html ) och CEntrance Ideal Driver ( http://centrance.com/products/id/ ) så kanske du kan få det att rulla på PC men jag lämnar inga garantier...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att pc-firewire-inte har strömförsörjning? Säg till om jag har fel?
Lite fel är det allt. De flesta bärbara PC-datorer har bara 4-pinnars Firewire (liten kontakt) och då saknas pinnarna för strömförsörjning.

Men stationära datorer som har Firewire på moderkortet eller ett separat kontrollerkort, har 6-pinnars (normalstor kontakt) och då kan de strömförsörja lika bra som en Mac.

Ok, titta där! Då har man lärt sig nåt idag också. Tack för infon! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, hur är det med detta att det bara fungerar på mac?'

Är det så att det är låst att bara fungera till OS X eller har det med att göra att det bara kan köras från macs hårdvara?

Jag menar, på apples tangentbord står det att de bara fungerar med hårdvaran i en mac, men fungerar finfint på min PC.

Kresh

Om du laddar hem CDB427X.EXE från Cirrus Logic ( http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P1045.html ) och CEntrance Ideal Driver ( http://centrance.com/products/id/ ) så kanske du kan få det att rulla på PC men jag lämnar inga garantier...

Har en PC ja, men använder inte windows så mycket, kör mest ubunto/OSX... Men det känns som jag har fått det uppklarat :rolleyes: Tack!

Om det bara är strömförsörjningen + mjukvaran endast för mac så är det lungt 🙂

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabelpiskor tycker jag är perfekt, annars skulle ljudkortet bli dubbelt så stort för att få plats med alla kontakter vilket sabbar syftet med ett ultraportabelt ljudkort i mina ögon.
Ultraportabelt är inte så viktigt för mig, trots att jag har MBP. Jag vill ha lite fler ingångar, balanserad ut och gärna digitalt interface också.

Kabelpiskor har tendens att bli tunga, hänga över en bordskant och sen är det brott på en kabeln någonstans...

Men det ska sägas att jag inte använt kortet. Den är kanske stabil piskan, vad vet jag? Jag utgår från tidigare erfarenheter med större piskor och mitt gamla AW8. 😏

Gilbert, vad gäller volymratt i den digitala domänen har jag en Xmod liggandes med samma funktion. Den enkla lösningen är att man inte använder den 😏

Men kan du utveckla ditt resonemang mer utan att hänvisa till Cirrus Logics infoblad med specifikationer?

Men det säger väl mer om hur illa ljudkortet rimmar med dina krav, fel ljudkort för dig alltså snarare än att det är dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det säger väl mer om hur illa ljudkortet rimmar med dina krav, fel ljudkort för dig alltså snarare än att det är dåligt.
Absolut, jag menar inte att Duet är ett dåligt kort. Inte alls. 😏

Jag menar bara att jag hade hellre sett en större modell. Slå ihop "Mini Me+Mini DAC" i samma box (varför försvann Mini Me förresten?). Det behövs en produkt mellan Duet och Ensemble Mini som kan konkurrera hårt med MOTU Ultralight, RME Fireface och Digidesign Mbox 2 Pro.

Så nu får jag grabba andra kort, trots att jag gärna hade valt ett Apogee. Sen får Fredrik tycka vad han vill om MOTUs preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag kan bara säga så här:

Själv blev det en Duet p g a av preamparna.

Jag ville ha två ingångar med så bra kvalitet som möjligt inom ett prisintervall, och där ligger Duet extremt bra till.

Anledningen är att jag gör allt i datorn och har heller inte som mål att göra superproffsiga produktioner (har t ex inte lyssningen för det). Men jag vill snarare kunna spela in och sedan lämna iväg mitt material när något ska göras bättre än vad jag klarar av själv.

Piskan var jag också lite misstänksam mot, men när jag väl kände på den så fick jag inte den där "tunna" känslan som man fått med Många sådana kablar. Vi får se hur det funkar om några år, och hur Apogee kommer bemöta kunder som har problem.

Att det sen är ett snyggt kort och dessutom är välintegrerat i de program jag använder gör ju inte saken sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Duet:en andas kvalitet. Fantastiskt ljud (numera både in och ut) 🙂 och smidig utan jämförelse.

Dock gillar jag den så mycket att den numera mest står "fast" i studion med två pre-amps konstant kopplade.

Matz: Nej, du kan inte använda Logics alla ljud om du inte använder dig av Midi. Har du en USB-kontakt bak på ditt klaviatur så är det bara att koppla in den i datorn och köra, om inte så måste du köpa ett externt midi-interface som kan föra över datan från ditt klaviatur till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Duet:en andas kvalitet. Fantastiskt ljud (numera både in och ut) 🙂 och smidig utan jämförelse.

Dock gillar jag den så mycket att den numera mest står "fast" i studion med två pre-amps konstant kopplade.

Matz: Nej, du kan inte använda Logics alla ljud om du inte använder dig av Midi. Har du en USB-kontakt bak på ditt klaviatur så är det bara att koppla in den i datorn och köra, om inte så måste du köpa ett externt midi-interface som kan föra över datan från ditt klaviatur till datorn.

Tja!

Fick min Duet igår, mycket nöjd!! Lite yr i början, men nu när jag fått fart på den så verkar allt flyta på bra! Ljudet låter riktigt bra, men då bör tilläggas att jag kör med hörlurar nu, ska inhandla riktiga

monitorer senare, Hörlurar för 500 kr är nog inte så rättvis när det gäller att bedöma ljudkvaliten.

Och Midi synthen sitter numer i usb-porten, fungerar alldeles utmärkt! 🙂

Blev lättare än jag trodde det här. Tack för alla svar tidigare!

Och som ovan skrev, Duet andas kvalitet, känns riktigt proffsigt att använda den, och jag är nöjd! Det är första intrycket iaf! 🙂

Sen talas det mycket om hur bra den egentligen är, vissa har skrivit att den är överskattad mm, och lika många skriver: "proffs klass"

Jag gick på känsla, tänkte att för mig, en glad amatör så räcker ut och ingångar mer än väl, den är sjukt snygg, passar perfekt me min G5:a!

Och när det snackas om vad den egentligen presterar så är jag inte det minsta orolig, tror mina öron kommer vara sjukt nöjda en lång tid framöver!

De var mitt första intryck, och mina åsikter.

Mvh/

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Man kan aldrig få för många ljudkort. 😄

Nu ligger en Duet intill tangentbordet och... bara funkar. Strålande.

Se och lär, ljudkortstillverkare.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Går det att använda Macbook Pro's inbyggda ljudkort samtidigt som Duetten?

jag använder Mainstage för livebruk och kör i dagsläget bara med det inbyggda ljudkortet.

En tanke jag har är att använda duetten för PA-ljudet och skicka en annan buss till det inbyggda ljudkortet för att använda som medhörning.

Någon som vet om det fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att använda Macbook Pro's inbyggda ljudkort samtidigt som Duetten?

jag använder Mainstage för livebruk och kör i dagsläget bara med det inbyggda ljudkortet.

En tanke jag har är att använda duetten för PA-ljudet och skicka en annan buss till det inbyggda ljudkortet för att använda som medhörning.

Någon som vet om det fungerar?

Nej det funkar tyvärr inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att använda Macbook Pro's inbyggda ljudkort samtidigt som Duetten?

jag använder Mainstage för livebruk och kör i dagsläget bara med det inbyggda ljudkortet.

En tanke jag har är att använda duetten för PA-ljudet och skicka en annan buss till det inbyggda ljudkortet för att använda som medhörning.

Någon som vet om det fungerar?

Nej det funkar tyvärr inte

Det borde väl funka med funktionen "aggregate devices" eller "sammansalgen enhet" som det heter på svenska?

Det skadar inte att testa.

Öppna ljud-/midiinställningar i verktygsprogram och välj "öppna redigerare för sammanslagna enheter" i meny eller eller shift+kringla+a.

Mer finns att läsa på apples supportsidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att använda Macbook Pro's inbyggda ljudkort samtidigt som Duetten?

jag använder Mainstage för livebruk och kör i dagsläget bara med det inbyggda ljudkortet.

En tanke jag har är att använda duetten för PA-ljudet och skicka en annan buss till det inbyggda ljudkortet för att använda som medhörning.

Någon som vet om det fungerar?

Ja, det funkar med sammanslagen enhet. MEN! Jag har haft lite problem med det. Jag har skrivit nån tråd om det ... vänta lite!

Här är den, jag har ännu inte fått bukt med problemet dock.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...;hl=apogee+duet

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att använda Macbook Pro's inbyggda ljudkort samtidigt som Duetten?

jag använder Mainstage för livebruk och kör i dagsläget bara med det inbyggda ljudkortet.

En tanke jag har är att använda duetten för PA-ljudet och skicka en annan buss till det inbyggda ljudkortet för att använda som medhörning.

Någon som vet om det fungerar?

Ja, det funkar med sammanslagen enhet. MEN! Jag har haft lite problem med det. Jag har skrivit nån tråd om det ... vänta lite!

Här är den, jag har ännu inte fått bukt med problemet dock.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...;hl=apogee+duet

Lycka till!

Synd, tveksamt om jag vågar chansa på att köpa den då, även om jag enbart är intresserad av att "aggregera" utgångarna.

Kanske tryggare att gå för Motu Ultralight mkIII istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att använda Macbook Pro's inbyggda ljudkort samtidigt som Duetten?

jag använder Mainstage för livebruk och kör i dagsläget bara med det inbyggda ljudkortet.

En tanke jag har är att använda duetten för PA-ljudet och skicka en annan buss till det inbyggda ljudkortet för att använda som medhörning.

Någon som vet om det fungerar?

Ja, det funkar med sammanslagen enhet. MEN! Jag har haft lite problem med det. Jag har skrivit nån tråd om det ... vänta lite!

Här är den, jag har ännu inte fått bukt med problemet dock.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...;hl=apogee+duet

Lycka till!

Synd, tveksamt om jag vågar chansa på att köpa den då, även om jag enbart är intresserad av att "aggregera" utgångarna.

Kanske tryggare att gå för Motu Ultralight mkIII istället.

Om man behöver fler än två ingångar ska man nog inte satsa på apogee. Men räcker det med två så har du i Apogee ett ljudkort som är totalt integrerat med mac och OSX (aldrig haft ett enda problem och jag sitter på det 5-6 timmar varje dag) och de två ljudingångarna låter ruskigt bra. Jag har jämfört med en massa ljudkort. Alltifrån Digidesigns kort till Motu och Alesis men enligt min mening låter Apogeen bäst.

Det enda jag är rädd för är hur länge den där sladdpiskan håller. Hitintills har det inte varit några problem men man vet ju inte ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...