Jump to content
Annons

Apogee Duet- ljudkort!


Basso

Recommended Posts

Apogee har inte ens publicerat några specar på varken Duet eller Ensemble. Detta då man inte vill att kunder skall "dömma boken efter omslaget". Bra specar gör inte en bra produkt...

Men i det långa inlägget ovanför talade du dig varm om Duets komponenter, utan att veta vilka de är.

Jag tycker att man som återförsäljare bör ha gott om kött på benen när man dissar en konkurrents produkter och höjer sina egna till skyarna.

Varför inte några länkar till oberoende källor som styrker dina påståenden om taskiga komponenter i MOTUs produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hallå

Jag tror att du missuppfattade mig. När jag säger att de inte har publicerat specar men at jag signal värden. Inte vad det är för komponenter. Vad det sitter för saker i en Ensemble/Duet är ju inte s svårt att ta reda på , det behövs bara en stjärnmejsel. 🙂

Att sedan vissa konkurrent som jag nämnde inte har gjort de bästa valen alltid när det gäller komponenter är ganska allmänt känt. Läs t.ex. på BlackLion vad de har att säga om olika ljudkort som de "moddar". http://www.blacklionaudio.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Jag tror att du missuppfattade mig. När jag säger att de inte har publicerat specar men at jag signal värden. Inte vad det är för komponenter. Vad det sitter för saker i en Ensemble/Duet är ju inte s svårt att ta reda på , det behövs bara en stjärnmejsel. 🙂

Att sedan vissa konkurrent som jag nämnde inte har gjort de bästa valen alltid när det gäller komponenter är ganska allmänt känt. Läs t.ex. på BlackLion vad de har att säga om olika ljudkort som de "moddar". http://www.blacklionaudio.com/

Signalvärden är ju iofs ännu enklare att ta reda på, om man nu har produkten framför sig.

Du länkar till en firma som modifierar ljudkort. På deras hemsida hittar man en lista på några vanligt förekommande ljudkort och vilka modifikationer de erbjuder.

Dina synpunkter på MOTUs komponentval är fortarande inte övertygande. Vad är det som skiljer MOTUs kvalité från RME eller Digidesign?

Jag tror inte representanter för Sweden Midi Music, Luthman eller Fitzpatrick håller med dig i det allmänt kända att konkurrenter till er produkt har gjort de sämre valen.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen.

Jag vill börja med att framhålla att jag inte vill säga att produkterna från t.ex. MOTU är dåliga produkter, ser man till vad man får för pengarna så är det väldigt prisvärda produkter, speciellt med tanke på alla funktioner och in/utgångar men får för pengarna.. Däremot har de sina brister som gör att de inte når upp till den nivå som man kunde ha gjort med ett bättre av komponenter, men det hade säkert resulterat i ett högre pris. Det är just p.g.a. av möjligheter till förbättring som företag som BlackLion existerar. Just när det gäller MOTU så är det, precis som BlackLion påpekar, deras val av OP-ampar gör att analogdelen är en flaskhals mellan in/utgången och själva omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Jag tror att du missuppfattade mig. När jag säger att de inte har publicerat specar men at jag signal värden. Inte vad det är för komponenter. Vad det sitter för saker i en Ensemble/Duet är ju inte s svårt att ta reda på , det behövs bara en stjärnmejsel. 🙂

Att sedan vissa konkurrent som jag nämnde inte har gjort de bästa valen alltid när det gäller komponenter är ganska allmänt känt. Läs t.ex. på BlackLion vad de har att säga om olika ljudkort som de "moddar". http://www.blacklionaudio.com/

Allmant känt? låter som hela branschen förutom vi dumskallar som köpt ett vet om det.. men du vill ju låta övertygande! 🙂

Om jag moddar interfacet hos Blacklionaudio, då får jag ett jävligt grymt kort för lite pengar, eller?

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot har de sina brister som gör att de inte når upp till den nivå som man kunde ha gjort med ett bättre av komponenter, men det hade säkert resulterat i ett högre pris. Det är just p.g.a. av möjligheter till förbättring som företag som BlackLion existerar. Just när det gäller MOTU så är det, precis som BlackLion påpekar, deras val av OP-ampar gör att analogdelen är en flaskhals mellan in/utgången och själva omvandlaren.

Tror du träffar huvudet på spiken där. I sin prisklass är MOTU-korten ofta ett bra alternativ.

Apogee ligger dock i en annan prisklass, varför det blir en lite missvisande jämförelse till att börja med.

Man får hoppas att det dyker upp en firma motsvarande Black Lion i Sverige snart så jag kan hotta min AI-3. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag installerade ett Apogee Duet igår och när jag körde igång musiken kändes det som att man hade lyft bort en slöja som hade hängt framför högtalarna. Otroligt klart ljud med en lyster jag faktiskt, perverst nog, drömde om inatt. 😄

Har kört Digi001 och nu de senaste åren Motu 828 mk2, men "ljud ut" från Duet:en knäckte allt.

Dock är jag lite osäker på om allt står rätt till med ingångarna på den. Jag provade att spela in lite sång och det lät faktiskt riktigt illa (inte bara pga min sång). Ljudet blev väldigt presat och läskigt. Inte alls som jag är van vid från 828:an. Det kändes som att all rörvärme från min pre-amp var som bortblåst och att man spelade in via ett gammalt Soundblaster 16.

Någon annan som känner igen sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag installerade ett Apogee Duet igår och när jag körde igång musiken kändes det som att man hade lyft bort en slöja som hade hängt framför högtalarna. Otroligt klart ljud med en lyster jag faktiskt, perverst nog, drömde om inatt. 😉

Har kört Digi001 och nu de senaste åren Motu 828 mk2, men "ljud ut" från Duet:en knäckte allt.

Dock är jag lite osäker på om allt står rätt till med ingångarna på den. Jag provade att spela in lite sång och det lät faktiskt riktigt illa (inte bara pga min sång). Ljudet blev väldigt presat och läskigt. Inte alls som jag är van vid från 828:an. Det kändes som att all rörvärme från min pre-amp var som bortblåst och att man spelade in via ett gammalt Soundblaster 16.

Någon annan som känner igen sig?

Kanske en dum fråga, Men går det inte att koppla en midisynth direkt till Apogee Duet?

Läste i en annan tråd att man kunde köpa en EMU XMIDI 1X1 kabel och kör i USB-porten.

Måste man det? Jag är nybörjare, därav den flummiga frågan..

Kanske går att köra Synthen direkt i datan istället och det blir lika bra?

Mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga, Men går det inte att koppla en midisynth direkt till Apogee Duet?

Läste i en annan tråd att man kunde köpa en EMU XMIDI 1X1 kabel och kör i USB-porten.

Måste man det? Jag är nybörjare, därav den flummiga frågan..

Kanske går att köra Synthen direkt i datan istället och det blir lika bra?

Mvh

/Mats

du kan inte koppla in synthen via midi till duet men du kan koppla in den via audio

midi är inget ljud...

edit: för att få in midiinformation från synthen måste man ha någon form av midiinterface

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga, Men går det inte att koppla en midisynth direkt till Apogee Duet?

Läste i en annan tråd att man kunde köpa en EMU XMIDI 1X1 kabel och kör i USB-porten.

Måste man det? Jag är nybörjare, därav den flummiga frågan..

Kanske går att köra Synthen direkt i datan istället och det blir lika bra?

Mvh

/Mats

du kan inte koppla in synthen via midi till duet men du kan koppla in den via audio

midi är inget ljud...

edit: för att få in midiinformation från synthen måste man ha någon form av midiinterface

Ok, men om jag kopplar in Synthen via Audio, då går det utmärkt att använda alla ljud i Logic??

Så att det inte går att koppla direkt via Duet är egentligen inga problem?

Förlåt för min okunskap, är som sagt nybörjare..

Mvh

/Matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga, Men går det inte att koppla en midisynth direkt till Apogee Duet?

Läste i en annan tråd att man kunde köpa en EMU XMIDI 1X1 kabel och kör i USB-porten.

Måste man det? Jag är nybörjare, därav den flummiga frågan..

Kanske går att köra Synthen direkt i datan istället och det blir lika bra?

Mvh

/Mats

du kan inte koppla in synthen via midi till duet men du kan koppla in den via audio

midi är inget ljud...

edit: för att få in midiinformation från synthen måste man ha någon form av midiinterface

Ok, men om jag kopplar in Synthen via Audio, då går det utmärkt att använda alla ljud i Logic??

Så att det inte går att koppla direkt via Duet är egentligen inga problem?

Förlåt för min okunskap, är som sagt nybörjare..

Mvh

/Matz

alla ljud som kommer ut från en synth kan du utan problem spela in i logic via duet och sen bearbeta där.

om du vill spela in midi då behöver man som sagt ett midiinterface

fördelen med att spela in midi är att man kan redigera allting man spelar och sen spela in det på riktigt.

om du spelar in audio direkt måste man spela bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Viken fin liten grej för Mac ägare, men ytterligare blir man diskriminerad av Apogee

Om RME kan göra drivisar för sina prylar, till och med för Vista så borde ju Apogee klara det samma.

Men jag misstänker att dom är helt i klorna på maffiac 🙂

Det här verkar ju vara en produkt som säkert skulle sälja i stora mängder om den fanns till PC.

Ja, och så skulle PC-användarna i stora mängder slita sitt hår för att de bara har den kassa sortens firewirekontakt utan strömförsörjning.

Fast PC användarna har inte kassa firewirekontakter utan strömförsörjning...... =)

Inte jag i alla fall, körde mitt presonus utan 220v kabel på bara firewire och den har funkat fint....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fick mitt Duet idag. Har tidigare kört digi001 och skillnaden är faktiskt helt otrolig. Både när det gäller in och ut ljud. Helt makalöst. Riktigt fina pre-amps. Värt varenda krona. Tack Thomann för det fina priset och det utomordentliga servicen .... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt Duet idag. Har tidigare kört digi001 och skillnaden är faktiskt helt otrolig. Både när det gäller in och ut ljud. Helt makalöst. Riktigt fina pre-amps. Värt varenda krona. Tack Thomann för det fina priset och det utomordentliga servicen .... 😉

Vad fick du betala totalt sett inklusive frakt från Thomann? Du visste säkert om att Jam säljer Apogee Duet för 3995:-?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl Mac som har kassa FW-kontakter... Agere... 😉

...kunde inte låta bli...

Sluta nu Gilbert 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt Duet idag. Har tidigare kört digi001 och skillnaden är faktiskt helt otrolig. Både när det gäller in och ut ljud. Helt makalöst. Riktigt fina pre-amps. Värt varenda krona. Tack Thomann för det fina priset och det utomordentliga servicen .... 😉

Vad fick du betala totalt sett inklusive frakt från Thomann? Du visste säkert om att Jam säljer Apogee Duet för 3995:-?

3700 kostade den. Frakten ligger ju alltid på 15 Euro men det var inte det enda jag köpte så ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt Duet idag. Har tidigare kört digi001 och skillnaden är faktiskt helt otrolig. Både när det gäller in och ut ljud. Helt makalöst. Riktigt fina pre-amps. Värt varenda krona. Tack Thomann för det fina priset och det utomordentliga servicen .... 😉

Vad fick du betala totalt sett inklusive frakt från Thomann? Du visste säkert om att Jam säljer Apogee Duet för 3995:-?

Jag vill inte vara den som är den från en annan firma men nej dom säljer inte kortet för 3995:- för dom har inga kvar till det priset.

Dom köpte upp ett lager från Mi7 när dom förlorade agenturen till Luthman som numera säljer Apogee och fick ett bättre pris.

Mig veterligen har dom inga kort kvar till det priset längre trots att det står 3995:- på deras hemsida.

Korrigera mig gärna om jag hört fel.

EDIT: Nämen se dom har äntligen tagit bort produkten från hemsidan 😉

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt Duet idag. Har tidigare kört digi001 och skillnaden är faktiskt helt otrolig. Både när det gäller in och ut ljud. Helt makalöst. Riktigt fina pre-amps. Värt varenda krona. Tack Thomann för det fina priset och det utomordentliga servicen .... 🙂

Vad fick du betala totalt sett inklusive frakt från Thomann? Du visste säkert om att Jam säljer Apogee Duet för 3995:-?

Jag vill inte vara den som är den från en annan firma men nej dom säljer inte kortet för 3995:- för dom har inga kvar till det priset.

Dom köpte upp ett lager från Mi7 när dom förlorade agenturen till Luthman som numera säljer Apogee och fick ett bättre pris.

Mig veterligen har dom inga kort kvar till det priset längre trots att det står 3995:- på deras hemsida.

Korrigera mig gärna om jag hört fel.

EDIT: Nämen se dom har äntligen tagit bort produkten från hemsidan 🙂

Jag köpte mitt för 2 veckor sedan på JAM i Linköping då fanns korten kvar. Kul och tur för mig! 🙂 Jag hade inte noterat att det bara gällde ett begränsat parti. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är Apogees A/D-D/A jättebra, men till vilket pris?

Jag tycker att det känns lite för avskalat, kabelpiskor är trist och varför är det bara obalanserade utgångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är Apogees A/D-D/A jättebra, men till vilket pris?

Jag tycker att det känns lite för avskalat, kabelpiskor är trist och varför är det bara obalanserade utgångar?

Kabelpiskor tycker jag är perfekt, annars skulle ljudkortet bli dubbelt så stort för att få plats med alla kontakter vilket sabbar syftet med ett ultraportabelt ljudkort i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

...nej... :rolleyes:

För i mina ögon är en enkel länk till ett gigantiskt dokument inget vidare argument. Dessutom vore det intressant att veta hur mycket du använt dig av OSX/Mac/Apogee som du är så snabb att avfärda i samtliga trådar på forumet. Låt gå att man alltid ska granska alla produkter kritiskt men jag får nästan känslan av att du har något egenintresse i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee gör bra saker men jag tycker att Duet luktar ”billigt” (med tanke på reglering av volym i det digitala domänet och att den baseras på en relativt billig IC-krets) och att denna inte ska förväxlas med deras dyra omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jo, jag har testat Duet och mickförstärkarna var ganska bra.

Inte bara ganska bra. Man får tänka på att jämföra med saker i samma prisklass. Och jag kan garantera att duetten låter tveklöst bäst i den prisklassen. Jag har haft allt från Motu till digi00X ... Den är sjukt smidig och har fungerat smärtfritt för mig. Kabelpiskan är suverän i portabelt syfte. Och integrationen med osx är underbar. Har aldrig varit så nöjd med ett ljudkort.

Men det är ju bara jag ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...