Jump to content
Annons

Bas och baskagge krockar...


Mannex

Recommended Posts

Både min baskagge och min bas har båda oftast en peak på runt 62 hz. Om jag skär i något av dem med eq så låter de kassa... men är det ett stort problem att de ligger på samma frekvens? Det låter ju schysst ny men tänker mig att det kan bli problem i slutänden...

Nån? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Både min baskagge och min bas har båda oftast en peak på runt 62 hz. Om jag skär i något av dem med eq så låter de kassa... men är det ett stort problem att de ligger på samma frekvens? Det låter ju schysst ny men tänker mig att det kan bli problem i slutänden...

Nån? 😉

sålänge de inte spelar samtidigt ska de va ok...

annars tycker ja du ska skära baskaggen alt. basen..

eller köra en sidechain o låta kaggen trycka bort basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Både min baskagge och min bas har båda oftast en peak på runt 62 hz. Om jag skär i något av dem med eq så låter de kassa...

Skär du rätt?

Med reservation för att du kanske önskar det omvända förhållandet (djup bas och "grund" kick) så är det som andra påpekat vettigt att kapa basen strax under 100 hz. Kicken kan även få en liten dip runt 100-125 hz.

Allra bäst är förstås att kombinera eq med sidechain, som Carl_B säger.

Då får du rätta trycket, farbror Melker. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I Logic är sidechain-funktionen inbyggd, i Reason kan man använda Scream-modulen till att hitta envelop på kicken som man sedan inverterar, för vst finns TC Native-kompressorn, men den har jag inte fått att låta riktigt bra ännu.

Andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Logic är sidechain-funktionen inbyggd, i Reason kan man använda Scream-modulen till att hitta envelop på kicken som man sedan inverterar, för vst finns TC Native-kompressorn, men den har jag inte fått att låta riktigt bra ännu.

Andra tips?

Har aldrig använt mig av "riktig" sidechaining utan bara sänkt volymen manuellt på t.ex basen när kicken bankar.

Hur gör man för att att invertera kickens envelop i reason?

Edit: Kollade på Spider CV Merger & Splitter och såg att det fanns en utgång som där det stod "inv" och jag misstänker att det är den man ska använda..

Redigerat av mattias
Link to comment
Dela på andra sajter

romanenko (oregistrerad)
Både min baskagge och min bas har båda oftast en peak på runt 62 hz. Om jag skär i något av dem med eq så låter de kassa... men är det ett stort problem att de ligger på samma frekvens? Det låter ju schysst ny men tänker mig att det kan bli problem i slutänden...

Nån? 😆

Hur vet du att det pekar på just 62hz?

Jag försöker lära mig lite mer om att EQa rätt och är helt förvirrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både min baskagge och min bas har båda oftast en peak på runt 62 hz. Om jag skär i något av dem med eq så låter de kassa... men är det ett stort problem att de ligger på samma frekvens? Det låter ju schysst ny men tänker mig att det kan bli problem i slutänden...

Nån?  😄

Hur vet du att det pekar på just 62hz?

Jag försöker lära mig lite mer om att EQa rätt och är helt förvirrad.

Det finns två sätt att kolla detta.

1. Frekvensanalysator. Jattebra, men livsfarligt eftersom man lätt kopplar bort öronen

2. Leta/lyssna efter frekvenser med hjälp av en bra parametrisk EQ. Först och främst lyssnar man efter något som stör. Sen ställer man ett smalt q-värde, gainar upp och sveper omkring över registret tills man hittar precis det stället man stör sig på (folk tror att det är superkrångligt men i praktiken är det hur enkelt som helst). Stanna på den "fula" frekvensen och dra ner gainen till ett negativt värde, och woohooo så har man filtrerat bort den.

Alternativ 2 är helt oslagbart bäst, och när man fått in vanan lite så går det hur smidigt som helst att jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Lasse Mongo (oregistrerad)
Alternativ 2 är helt oslagbart bäst, och när man fått in vanan lite så går det hur smidigt som helst att jobba på.

It's the only way helt enkelt, practice makes perfect

Botten upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
man kan testa spaceboy.

Problemet med alla sådana här autogrunkor är ju att man inte lär sig nåt själv och det är ju inte säkert att det är den ljudbild man vill ha med sitt material, men visst är man lat och bara snabbt vill få det att låta som allt annat så funkar det nog om inspelningen är gjord utifrån samma förutsättningar....

Jag schkålar nog inte för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med herr Mongo.. om man tycker att frekvenser och analys är nys så funkar det kanske att använda autoprylar... men visst är det rätt najs o veta vilka ljud som kommer att fungera ihop genom att bara lyssna på grundljuden isolerat...

Att ta två ljud och inte ha en aning om hur man ska bete sig med för att få dom att fungera ihop är ju rätt frustrerande... en autopryl kanske löser problemet för stunden..men inte riktigt så som man tänkt sig.. låten blir gjord men man retar sig på nån liten grej som man inte kan göra något åt bara för att man inte vet hur man ska göra...eller vågar göra för att man är rädd för att få börja om från början bara för att en liten ändring kräver översikt på HELA mixen.. 😆

..been there, done that...

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...