Jump to content
Annons

A/B och fasfel


Lithium

Recommended Posts

Kan man micka (i mitt fall ett akustiskt piano) med A/B utan att få fasfel. Ljudet från dom vänstra strängarna träffar ju helt logiskt den vänstra micken före den högra och där av fasfel, rätta mig om jag har fel.

Finns det något sätt att mätta ut avståndet mellan ljudkälla och mickarna emellan för att inte få fasfel när man använder A/B.

Tackar för svar

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är nog lugnt, du kommer nog inte få så stora fasfelsproblem sålänge mickarna är i samma piano i samma rum 🙂.

Vad jag vet iaf..

Då vet du inte vad jag vet 😉

Haha, nä, det lär jag ju inte göra. Men å andra sidan vet inte du vad jag vet. MUHAHAHA 😉

Nämen seriöst, testa! Jag har mickat upp piano med två mickar, en mot de vänstra strängarna och en mot de högra. Fick bra reslutat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lugnt, du kommer nog inte få så stora fasfelsproblem sålänge mickarna är i samma piano i samma rum 🙂.

Vad jag vet iaf..

Då vet du inte vad jag vet 😉

Haha, nä, det lär jag ju inte göra. Men å andra sidan vet inte du vad jag vet. MUHAHAHA 😉

Nämen seriöst, testa! Jag har mickat upp piano med två mickar, en mot de vänstra strängarna och en mot de högra. Fick bra reslutat!

🙂🙂

Jo då, jag har testat och visst låter det bra. iaf så länge man låter mickarna vara panorerade i mixen.

Spelar du upp mixen i mono framträder fasfelet oftast (mer eller mindre) mycket tydligare bla kan det bli en mycket tydlig bas sänkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lugnt, du kommer nog inte få så stora fasfelsproblem sålänge mickarna är i samma piano i samma rum 😉.

Vad jag vet iaf..

Då vet du inte vad jag vet 😳

Haha, nä, det lär jag ju inte göra. Men å andra sidan vet inte du vad jag vet. MUHAHAHA 🙂

Nämen seriöst, testa! Jag har mickat upp piano med två mickar, en mot de vänstra strängarna och en mot de högra. Fick bra reslutat!

😆😆

Jo då, jag har testat och visst låter det bra. iaf så länge man låter mickarna vara panorerade i mixen.

Spelar du upp mixen i mono framträder fasfelet oftast (mer eller mindre) mycket tydligare bla kan det bli en mycket tydlig bas sänkning.

Kunde inte sagt det bättre själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer man då runt det problemet??? 😳

Det är ju en annan femma!

Vad har du för mickar?

Är du inte nöjd med en shysst stereobild (fake stereo) ?

Vad menar du med "fake stereo".

Använder Oktava mk-012 (omni såklart)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer man då runt det problemet??? 😳

Det är ju en annan femma!

Vad har du för mickar?

Är du inte nöjd med en shysst stereobild (fake stereo) ?

Vad menar du med "fake stereo".

Använder Oktava mk-012 (omni såklart)

Fake stereo är två monospår som är panorerade åt olika håll till skillnad

från stereo som är ett stereospår.

Om du inte ska ha stereo (eller fake stereo) så bör du inte enligt mig micka med två mickar. Det är väl den enklaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur kommer man då runt det problemet??? 😳

Det är ju en annan femma!

Vad har du för mickar?

Är du inte nöjd med en shysst stereobild (fake stereo) ?

Vad menar du med "fake stereo".

Använder Oktava mk-012 (omni såklart)

Fake stereo är två monospår som är panorerade åt olika håll till skillnad

från stereo som är ett stereospår.

Om du inte ska ha stereo (eller fake stereo) så bör du inte enligt mig micka med två mickar. Det är väl den enklaste lösningen.

Klart att man kan micka med två mikrofoner utan att få fasfel. Tycker t.o.m att ett piano låter bättre med en M/S mickning och då får du garanterat inget fasfel plus en riktigt snygg stereo bild.

Så du tror/vet att det inte går att undgå fasfel när man använder A/B.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på någonting som jag säger, dessutom ganska trött 😳 .

Men det är ju logiskt att det blir fasfel när man använder två mikrofoner, men testa testa testa!

Placera mikrofonerna olika, riktade på lite olika sätt osv osv.

Jag skulle föredra att sen köra stereo för att få ett skönt sound, men det är ju upp till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Kan man micka (i mitt fall ett akustiskt piano) med A/B utan att få fasfel. Ljudet från dom vänstra strängarna träffar ju helt logiskt den vänstra micken före den högra och där av fasfel, rätta mig om jag har fel.

Finns det något sätt att mätta ut avståndet mellan ljudkälla och mickarna emellan för att inte få fasfel när man använder A/B.

Tackar för svar

AB är en stereoteknik som bygger på fasförskjutningar, så du har alltid "fasfel" eller tidsförskjutningar mellan mickarna.

Det gäller bara att se till att fasrelationen mellan dem är gynnsam och inte ger några utsläckningar (om det inte är det man är ute efter), det ska öronen (förhoppningsvis) klara av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag är inte säker på någonting som jag säger, dessutom ganska trött 😳 .

Men det är ju logiskt att det blir fasfel när man använder två mikrofoner, men testa testa testa!

Placera mikrofonerna olika, riktade på lite olika sätt osv osv.

Jag skulle föredra att sen köra stereo för att få ett skönt sound, men det är ju upp till dig.

Vill inte vara otrevlig, förstår om du e trött men läste du förra inläget alls?

Det behöver inte bli fasfel när man använder två mickar (M/S, X/Y tex )

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man micka (i mitt fall ett akustiskt piano) med A/B utan att få fasfel. Ljudet från dom vänstra strängarna träffar ju helt logiskt den vänstra micken före den högra och där av fasfel, rätta mig om jag har fel.

Finns det något sätt att mätta ut avståndet mellan ljudkälla och mickarna emellan för att inte få fasfel när man använder A/B.

Tackar för svar

AB är en stereoteknik som bygger på fasförskjutningar, så du har alltid "fasfel" eller tidsförskjutningar mellan mickarna.

Det gäller bara att se till att fasrelationen mellan dem är gynnsam och inte ger några utsläckningar (om det inte är det man är ute efter), det ska öronen (förhoppningsvis) klara av.

Tack för ett vettigt svar Elof. så det gäller alltså att få så lite fasfel som möjligt genom att placera mickarna på rätt sätt.

Finns det då något sätt att mäta ut eller gäller det bara att lysnna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på någonting som jag säger, dessutom ganska trött 😳 .

Men det är ju logiskt att det blir fasfel när man använder två mikrofoner, men testa testa testa!

Placera mikrofonerna olika, riktade på lite olika sätt osv osv.

Jag skulle föredra att sen köra stereo för att få ett skönt sound, men det är ju upp till dig.

Vill inte vara otrevlig, förstår om du e trött men läste du förra inläget alls?

Det behöver inte bli fasfel när man använder två mickar (M/S, X/Y tex )

Tar det inte som nått otrevligt!

Knappt så jag hänger med här, det behöver inte bli fasfel.. men hur fan kan det då bli det?

Ska försöka tänka till lite..

men nu läste jag Elofs inlägg:

AB är en stereoteknik som bygger på fasförskjutningar, så du har alltid "fasfel" eller tidsförskjutningar mellan mickarna.

Det gäller bara att se till att fasrelationen mellan dem är gynnsam och inte ger några utsläckningar (om det inte är det man är ute efter), det ska öronen (förhoppningsvis) klara av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för att jag uppenbarligen är riktigt okunnig inom detta område och har uppehållit dig med värdelösa svar.

Nu fick du ett vettigt svar av Elof

😳 Det är helt OK, vore det inte för dig hade jag säkert laggt mig för länge sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för att jag uppenbarligen är riktigt okunnig inom detta område och har uppehållit dig med värdelösa svar.

Nu fick du ett vettigt svar av Elof

😳 Det är helt OK, vore det inte för dig hade jag säkert laggt mig för länge sen 😆

Haha, jamen vad bra. Då har jag lyckats med nått i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Kan man micka (i mitt fall ett akustiskt piano) med A/B utan att få fasfel. Ljudet från dom vänstra strängarna träffar ju helt logiskt den vänstra micken före den högra och där av fasfel, rätta mig om jag har fel.

Finns det något sätt att mätta ut avståndet mellan ljudkälla och mickarna emellan för att inte få fasfel när man använder A/B.

Tackar för svar

AB är en stereoteknik som bygger på fasförskjutningar, så du har alltid "fasfel" eller tidsförskjutningar mellan mickarna.

Det gäller bara att se till att fasrelationen mellan dem är gynnsam och inte ger några utsläckningar (om det inte är det man är ute efter), det ska öronen (förhoppningsvis) klara av.

Tack för ett vettigt svar Elof. så det gäller alltså att få så lite fasfel som möjligt genom att placera mickarna på rätt sätt.

Finns det då något sätt att mäta ut eller gäller det bara att lysnna?

Det finns en 3:1 regel, att mikrofonerna bör vara tre gånger så långt ifrån varandra som de är från ljudkällan. Dvs mickar du piano på 50 cm avstånd bör du ha 1,5 meter mellan mickarna. Jag brukar inte alls tänka på den regeln utan placera efter öra, men pröva dig fram, det kan vara lättare att undvika utsläckningar om du har det i bakhuvvet.

Det är just tidsförskjutningen som skapar stereobilden, om du skulle time-aligna två mickar som stått i AB i datorn skulle det låta helt galet. Så var inte rädd för tidsskillnader i ljudinspelning, det är det som skapar djup och perspektiv i ljudbilden.

Du kommer märka ganska lätt om du får någon utsläckning om du ska spela in piano eftersom det är ett såpass "brett" instrument, utsläckningar/förstärkningar sker också alltid i låga frekvenser och kan vara nästan lika användbara som jobbiga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en 3:1 regel, att mikrofonerna bör vara tre gånger så långt ifrån varandra som de är från ljudkällan. Dvs mickar du piano på 50 cm avstånd bör du ha 1,5 meter mellan mickarna. Jag brukar inte alls tänka på den regeln utan placera efter öra, men pröva dig fram, det kan vara lättare att undvika utsläckningar om du har det i bakhuvvet.

Det är just tidsförskjutningen som skapar stereobilden, om du skulle time-aligna två mickar som stått i AB i datorn skulle det låta helt galet. Så var inte rädd för tidsskillnader i ljudinspelning, det är det som skapar djup och perspektiv i ljudbilden.

Du kommer märka ganska lätt om du får någon utsläckning om du ska spela in piano eftersom det är ett såpass "brett" instrument, utsläckningar/förstärkningar sker också alltid i låga frekvenser och kan vara nästan lika användbara som jobbiga 🙂

Tja alla!

Rolig diskussion 🙂

3:1-regeln gäller väl ändå inte vid stereoupptagningar? Vitsen med den är ju just att minimera läcket från andra mikrofoner vid närmickning och se till att det inte uppstår fasfel och dant. I övrigt håller jag med; vill man ha AB får man väga den ofta finare stereoklangen gentemot monokompatibiliteten som finns i XY och ffa MS.

kör MS om du definitivt måste vara monokompatibel 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

3:1-regeln gäller väl ändå inte vid stereoupptagningar? Vitsen med den är ju just att minimera läcket från andra mikrofoner vid närmickning och se till att det inte uppstår fasfel och dant. I övrigt håller jag med

Jodå , det gäller. Dvs om du tar ett A/B-par och ökar avståndet mellan mickarna (mer än 3 ggr avståndet till ljudkällan) kommer fasfelen bli mycket mindre. Mickarna kompletterar snarare varandra.

Men, samtidigt tappar man fokus i stereobilden och hårt panorerat kan ett sånt par låta väldigt fladdrigt.

Som Elof säger, tidsförskjutningarna är en stor del av poängen med A/B. Har man för stort avstånd dem emellan missar man att micka upp själva instrumentet och det blir snarare en sorts ambiensmickning. Det är den andra poängen med A/B, att man kan täcka upp hela registret.

Så det stämmer som du säger, det är ingen poäng att ta hänsyn till 3:1-regeln vid A/B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå , det gäller. Dvs om du tar ett A/B-par och ökar avståndet mellan mickarna (mer än 3 ggr avståndet till ljudkällan)...

Hmm. Lugn och fin. I vårt vanliga universum är det fysiskt omöjligt. Man kan inte ha avståndet mellan två mikrofoner 3 gånger avståndet från ljudkällan. (om vi talar om att spela in ett ljud - en punktkälla).

Nu skall man snabbt glömma alla 3-1 regler när man mickar stereo. I stället skall man se de två mikrofonerna som del i en stereomikrofon. Fasfel vid AB-mickning är då inte ett fel utan själva finessen, där är därur stereoeffekten kommer.

Det finns andra stereotekniker där fasskillnaden inte inte är det viktiga, utan i stället skillnad i ljudstyrka. Exempel är XY, MS och Blumlein.

Men det hela är egentligen en fråga om hur mono-kompatibel man vill vara. Idag, då alla har stereo iPods och stereo i bilen är det sällan vi lyssnar mono så det är inte så intressant.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå , det gäller. Dvs om du tar ett A/B-par och ökar avståndet mellan mickarna (mer än 3 ggr avståndet till ljudkällan)...

Hmm. Lugn och fin. I vårt vanliga universum är det fysiskt omöjligt. Man kan inte ha avståndet mellan två mikrofoner 3 gånger avståndet från ljudkällan. (om vi talar om att spela in ett ljud - en punktkälla).

Joda, jag ör lugn och fin! :rolleyes: Och det du skriver är exakt det jag försökte förklara. Kanske om du läser igen att det syns. På något sätt...

Jag öppnade med att regeln gäller, därför att fysikaliskt gör den det. Men som både du, elof och jag skriver, är det inte att betrakta som A/B längre om man samtidigt uppfyller regeln.

Det här blev ju helsnurrigt. Vilket motverkar syftet med att posta i den här tråden. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå , det gäller. Dvs om du tar ett A/B-par och ökar avståndet mellan mickarna (mer än 3 ggr avståndet till ljudkällan)...

Hmm. Lugn och fin. I vårt vanliga universum är det fysiskt omöjligt. Man kan inte ha avståndet mellan två mikrofoner 3 gånger avståndet från ljudkällan. (om vi talar om att spela in ett ljud - en punktkälla).

Nu skall man snabbt glömma alla 3-1 regler när man mickar stereo. I stället skall man se de två mikrofonerna som del i en stereomikrofon. Fasfel vid AB-mickning är då inte ett fel utan själva finessen, där är därur stereoeffekten kommer.

Det finns andra stereotekniker där fasskillnaden inte inte är det viktiga, utan i stället skillnad i ljudstyrka. Exempel är XY, MS och Blumlein.

Men det hela är egentligen en fråga om hur mono-kompatibel man vill vara. Idag, då alla har stereo iPods och stereo i bilen är det sällan vi lyssnar mono så det är inte så intressant.

Gunnar

Håller med, tjafset om mono-kompabilitet förstår jag mig inte alls på. Vem fan lyssnar på nåt i mono nuförtiden? Kanske någon men det är isf en rejäl minoritet. Tycker inte man ska behöva kompromissa just på grund utav dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker nog att lyssna i mono ger en bra kontroll om man har fasfel.

Sedan är det väl upp till var och en att bedömma om man vill vara monokompatibel eller ej.

Radioapparater i bilar blir ju mono vid dålig mottagning och det är ju en ganska stor grupp av lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att lyssna i mono ger en bra kontroll om man har fasfel.

Japp. Det skall man alltid göra som kontroll. Helst från bara en högtalare, det blir lite annorlunda jämfört med 2. Vissa fel hörs bra då. Ett exempel kan vara om man av misstag råkar byta M och S mickarna i ett MS par, det blir fortfarande stereo men kanalerna är ur fas med varandra. Hörs inte i lurar, hörs bra i högtalare, extra bra i mono.

Men det handlar ju inte om att det låter helt totalt urruttet när man summerar AB till mono det är fortfarande lyssningsbart. Det kan till och med vara något man eftersträvar, lite "fel" gör saker o ting levande.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så 3-1 regeln gäller alltså inte. Finns det någont annat sätt att mäta fasen??

Annars går det ju faktiskt lika bra att lyssna också. 🙂

Korrelationsmätare och goniometer är ju två ytterst användbara verktyg för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...