Jump to content
Annons

overdrivepedal till el-gitarr


Neosus

Recommended Posts

Tjena!

Jag spelar en hel del på en Boss Bluesdriver och tycker att det fungerar rätt så bra till mina blues-riff.

Har dock inte så bra koll på overdrivepedaler. Det finns säkert bättre och sämre i pedalväg.

Vilken od-pedal föredrar ni?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tråkigt svar men jag kör med de inbygda i PodXT eller Vox Tonelab... innan dess hade jag en stor svartröd klump som ligger nerpackad i en låda, minns inte namnet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorrå... har en Pod XT oxå 🙂😄

..men jag gillar enkelheten. En bra overdrive-pedal och en förstärkare... å en fetgrymgitarr. I Love It!! 😱

😆

Mitt standardsvar är: Skicka iväg din Bluesdriver och få den moddad.

Jag köpte en Keeleymoddad Bluesdriver hos www.audhumla.se och den låter väldigt bra!

Om du tycker att det blir för dyrt att skicka din pedal till staterna (där Keeley håller till) finns det en snubbe i karlstad som utför i stort sett samma mods. www.stinkfoot.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorrå... har en Pod XT oxå 🙂😄

..men jag gillar enkelheten. En bra overdrive-pedal och en förstärkare... å en fetgrymgitarr. I Love It!! 😱

😆

Mitt standardsvar är: Skicka iväg din Bluesdriver och få den moddad.

Jag köpte en Keeleymoddad Bluesdriver hos www.audhumla.se och den låter väldigt bra!

Om du tycker att det blir för dyrt att skicka din pedal till staterna (där Keeley håller till) finns det en snubbe i karlstad som utför i stort sett samma mods. www.stinkfoot.se.

Aha! Tackar så himla mycket!! Ska kolla in stinkfoot.

Tackar!

😲

(Frågan kvarstår om ni har andra favoriter)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ibanes ts9dx som jag är supernöjd med, köpt i usa för 850 spänn så det var väldigt bra pris med tanke på musikborsens 1795kr

ts9:an är annars en klassisk overdrive pedal som många använder(ts9dx har bara några fler valmöjligheter), har aldrig hört nåt dåligt om den..

mitt tips är väl att gå till närmsta musikaffär och testa alla od pedaler och se själv vilken som passar dig bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fulltone gör ju vansinnigt bra grejer. Jag hade en Fulldrive II som jag tyvärr sålde för ett tag sedan. Deras OCD ska tydligen låta asbra ihop med rörstärkare och deras senaste pedal, GT500, verkar också vara en hit.

Synd bara att det är ockergrossisten Luthman som är svensk distributör, de svenska priserna är mer än dubbelt så höga jämfört med de amerikanska.

Man ser dock ofta fulltonegrejer på vendolin så det går ju att hitta dem till vettiga priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett litet tipps som inte är dyrt men testade av mig i live och studio insp

fast jag vet inte om jag vågar säga Behringer utan att någon spyr på en. nå väl

kolla in preamp booster ger det där lilla extra men se upp med brus (od).

Och ultra distortion kan man krana fram ok klös och mer

så då var det sagt . he he

ha det gott och lycka till i ditt sökande 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

BEHRINGER?? 😄

😳😱😄😆 :lol:

Nejdå... Har inte testat Behringer så... Men billigt iallafall...och kanske bättre än jag tror men... 😆

Men tackar för tipset ändå! Ska testa sen och se hur det låter!

😏

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

En av nackdelarna med behringerpedalerna är att de förstör din gitarrsignal även i bypassläge.

[/quote

Eller hur 😊 när då 😆 by pass är bypass är bypass är bypass eller så har du fått ett ex du bör lämna tillbaka 😉

Eller byt Batteri!

Redigerat av guran
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni fler tips så posta gärna! 😊

Ok vad har du tänkt använda grejerna med/till ?

har du gitförstärkare ?

ska du spela in (micka en högtalare)?

Är du nöjd med ditt sound från din "stack"

ska du använda det live?

BTW din sidlänk funkar inte.

Redigerat av guran
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hur 😏 när då 😊 by pass är bypass är bypass är bypass eller så har du fått ett ex du bör lämna tillbaka 😳

Eller byt Batteri!

Kunnigt inlägg där guran...

Googla lite på bypass vs true bypass och återkom när du vet mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hur 😊 när då 😳 by pass är bypass är bypass är bypass eller så har du fått ett ex du bör lämna tillbaka 😄

Eller byt Batteri!

Kunnigt inlägg där guran...

Googla lite på bypass vs true bypass och återkom när du vet mer.

Ok 😏 men samma gäller för boss eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni fler tips så posta gärna! 😏

Ok vad har du tänkt använda grejerna med/till ?

har du gitförstärkare ?

ska du spela in (micka en högtalare)?

Är du nöjd med ditt sound från din "stack"

ska du använda det live?

BTW din sidlänk funkar inte.

Lirar live. Använder Schecter Tempest Custom, Fender Deluxe och Bluesdriver. Tycker det funkar kanonbra. Är dock nyfiken på andra alternativ i pedalväg. Blues å Rock spelar vi...

Många fina tips har jag fått så nu vet jag mer vad man ska kolla efter.

Tackar!!

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni fler tips så posta gärna! 🙂

Ok vad har du tänkt använda grejerna med/till ?

har du gitförstärkare ?

ska du spela in (micka en högtalare)?

Är du nöjd med ditt sound från din "stack"

ska du använda det live?

BTW din sidlänk funkar inte.

Lirar live. Använder Schecter Tempest Custom, Fender Deluxe och Bluesdriver. Tycker det funkar kanonbra. Är dock nyfiken på andra alternativ i pedalväg. Blues å Rock spelar vi...

Många fina tips har jag fått så nu vet jag mer vad man ska kolla efter.

Tackar!!

🙂

Prova preamp booster till dina grejer det är typ gratis vet inte vad dom kostar i dag men ja köpte min för 220kr och blev glatt överraskad

Ha de gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni fler tips så posta gärna! 😕

Ok vad har du tänkt använda grejerna med/till ?

har du gitförstärkare ?

ska du spela in (micka en högtalare)?

Är du nöjd med ditt sound från din "stack"

ska du använda det live?

BTW din sidlänk funkar inte.

Lirar live. Använder Schecter Tempest Custom, Fender Deluxe och Bluesdriver. Tycker det funkar kanonbra. Är dock nyfiken på andra alternativ i pedalväg. Blues å Rock spelar vi...

Många fina tips har jag fått så nu vet jag mer vad man ska kolla efter.

Tackar!!

😕

Prova preamp booster till dina grejer det är typ gratis vet inte vad dom kostar i dag men ja köpte min för 220kr och blev glatt överraskad

Ha de gött.

Okay! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en boss turbo overdrive. Den är jag väldigt nöjd med. Man kan switcha mellan turbo eller vanligt. Jag tycker Båda låter bra. Man kan kompa med det vanliga sen kan man byta till turbon när man ska göra gitarr solo. De finns tyvärr inte att köpa nya längre tror jag. SÅ det är begagnat som gäller.

Jag köpte min på fuzz guitar show i Göteborg för 400 spänn. Det brukar komma upp en och annan på blocket och vendolin ibland för 400-500kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...