Jump to content
Annons

Vart ska jag mastra?


bubben

Recommended Posts

Jag började precis kolla upp mastrings ställen då jag känner att jag ska skicka vidare min EP så den inte blir mastrad av samma som mixar. Jag har kollar in cutting room och tailor maid, tailor maid verkar som ett bättre alternativ för plånboken. Skiljer det mycket i kvalitet på dom två ovannämnda. Jag spelar lite soul/pop/rnb influerad musik, låter lite som john mayer t.ex. Har ni andra förslag på ställen man kan skicka 7 st låtar ca.27 min till mastring?

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Robin!

Du kan komma förbi oss på Ramtitam. Vi har mastrat länge och väl, och t.ex Lars vet jag skulle kunna göra din produktion nu i veckan. Kom förbi om du bor i Stockholm, slå en signal eller skicka oss en CD med materialet.

Edit: Vi kan också trycka upp skivan i upplagor från 25-över 100 000 om du har sådana behov. Hör av dig så hittar vi på nåt bra deal!

Johannes Oscarsson

Ramtitam

08-187595

Postadress:

Box 6144

102 33 Stockholm

Besöksadress:

Vegagatan 12

T-bana Odenplan

www.ramtitam.se

Redigerat av JonesH
Link to comment
Dela på andra sajter

Cuttingroom har helt klart flest plattor bakom sig och gör i stort sett alltid väldigt bra ifrån sig. Har du råd så kör på dom. Ring och kolla lite; är det ingen panik med att få det klart (vad jag förstår är du ute i väldans god tid) kan man säkert deala till sig nåt specialpris där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med Tailor Maid, Cosmos och Masters of Audio. Tycker att alla levererat bra.

En prisjämförelse dom emellan är inte helt enkel med tanke på att priserna räknas på olika sätt. Tailor Maid har ett baspris för själva mastringen. Därefter tillkommer timkostnad och extra kostnad för t ex referens-CD.

Hos Cosmos och Masters of Audio kan man komma överens om ett pris i förväg.

Tänk också på att mastrings-ställen ofta anger sina priser exkl moms eftersom de är vana att kunden är ett företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

cuttingroom....dom kan göra ett otroligt bra jobb när det gäller, men jag får intrycket av att de bara "koncentrerar" sig när det gäller stora jobb.

jag är inte särskilt imponerad av dem.....jag tror att när man är på "lägre" nivå....dvs inte har ett bolag som definitivt skall satsa på en, så tjänar man mest på att gå till ett masteringsbolag som har något att bevisa.....som garanterat gör det bästa dom kan, istället för att gå på en lång meritlista.

av de tre ställen som mastrat åt oss är, by far, "Bernie Grundman Mastering" (Brian Gardner) i USA det bästa alternativet....slog direkt knockout på de två svenska alternativen. Och de är inte dyrare än cuttingroom....om jag inte minns fel....det enda kruxet var att boka in en tid....dom kan ta upp till tre månader på sig när det gäller oss "outsiders" som inte kommer via majorbolagen....men för vår del var det helt klart all väntan.

men som sagt....jag hade valt något mindre ställe som MÅSTE göra ett bra jobb, framför det stora bolaget som kanske slänger upp en "preset" och slipar i 15minuter sen är det färdigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

men som sagt....jag hade valt något mindre ställe som MÅSTE göra ett bra jobb, framför det stora bolaget som kanske slänger upp en "preset" och slipar i 15minuter sen är det färdigt....
Okej, ingår Tailor maid i den kategorin masterings företag som måste gör ett bra jobb??
Link to comment
Dela på andra sajter

men som sagt....jag hade valt något mindre ställe som MÅSTE göra ett bra jobb, framför det stora bolaget som kanske slänger upp en "preset" och slipar i 15minuter sen är det färdigt....
Okej, ingår Tailor maid i den kategorin masterings företag som måste gör ett bra jobb??

Hans namn är ytterst välbekant i masteringskretsar så det är mer att som egen företagare bibehålla sitt goda rykte och renomé mer än att skapa ett. Kan rekomendera Peter och Tailor Maid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...