Jump to content
Annons

Mastering i Cubase


Reason_user

Recommended Posts

Tjena,

Jag har försökt o mastra lite på egen hand här hemma i Cubase SX helt enkelt genom o få det o låta rätt då min referenspunkt är andra låtar i samma genre.. problemet är att jag förlorar tålamodet efter en lång stund vid EQ:n och de slutar med att jag börjar om o om igen, jag använder mig utav av dessa VST:s i den låten jag försöker mixa just nu, jag lyssnar även på låg volym för o kunna hitta fel..

*W1 Limiter (Stor Favorit) gillar den som fan bästa jag använt hittills

*Sonic Foundry Graphic EQ (första hand)

*Graphic EQ i Cubase Channel (andra hand)

*Dynamics (Compressor)

Problemet är att jag försöker o få vokalerna o blandas ihop med musiken på ett fint sätt, men de känns inte som jag kommer åt rätt frekvenser, gör jag det svårt för mig kanske? finns det inga speciella VST's som e till just för mastring? kanske har ni några tips o dela med er?

Tack,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om problemet är att du inte får musiken och sången att fungera bra ihop, så är det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hålla på med. Om mixen inte låter skitbra när det är dags för Mastering, så är mixningen fel - så du ska inte lämna mixningen förrän den låter i det närmaste perfekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om problemet är att du inte får musiken och sången att fungera bra ihop, så är det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hålla på med. Om mixen inte låter skitbra när det är dags för Mastering, så är mixningen fel - så du ska inte lämna mixningen förrän den låter i det närmaste perfekt...

Mmm det stämmer, så hur kan jag få en svår låt o mixas? 😉 när man ändo försökt, för att problemet är rent av frekvenserna, finns det inga andra sätt än det jag prövat på nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om problemet är att du inte får musiken och sången att fungera bra ihop, så är det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hålla på med. Om mixen inte låter skitbra när det är dags för Mastering, så är mixningen fel - så du ska inte lämna mixningen förrän den låter i det närmaste perfekt...

Mmm det stämmer, så hur kan jag få en svår låt o mixas? 😳 när man ändo försökt, för att problemet är rent av frekvenserna, finns det inga andra sätt än det jag prövat på nu?

Hårt jobb betalar sig. Finns inga genvägar.

Sticker vokalerna ut ur mixen?

Beskriv vad du har för problem så kanske vi kan hjälpa dig.

Lägg upp mixen här så kan vi komma med bra tips. Gör det utan att du mastrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om problemet är att du inte får musiken och sången att fungera bra ihop, så är det inte Mastering, utan mixning - eller rentav arrangemang du ska hålla på med. Om mixen inte låter skitbra när det är dags för Mastering, så är mixningen fel - så du ska inte lämna mixningen förrän den låter i det närmaste perfekt...

Mmm det stämmer, så hur kan jag få en svår låt o mixas? 🙂 när man ändo försökt, för att problemet är rent av frekvenserna, finns det inga andra sätt än det jag prövat på nu?

Hårt jobb betalar sig. Finns inga genvägar.

Sticker vokalerna ut ur mixen?

Beskriv vad du har för problem så kanske vi kan hjälpa dig.

Lägg upp mixen här så kan vi komma med bra tips. Gör det utan att du mastrat.

Mmm, fast jag vet inte vad jag kan göra med mixen längre, ni kanske hör om det fattas nåt?, de känns inte som vokalerna smälter riktigt ihop med musiken, vad gör jag för fel? vad måste ändras osv?

Mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, fast jag vet inte vad jag kan göra med mixen längre, ni kanske hör om det fattas nåt?, de känns inte som vokalerna smälter riktigt ihop med musiken, vad gör jag för fel? vad måste ändras osv?

Mp3

Om inte vokalerna smälter ihop med musiken så dra ner de-essern lite, och dra upp de-aeiouyåäöern!

(Jo, jag kommer fortsätta göra mig lustig över denna anglicism :rolleyes: )

Nä, men seriöst så låter det, som flera andra också har påpekat, som ett mixproblem. Och där finns inget som automatiskt gör jobbet åt dig, utan det handlar om att ratta och lyssna och lära sig i första hand om nivåer (dynamik), EQ, panorering och sen om effekter (reverb, delay m.fl).

Det finns massor av bra läsning om mixning som både är inspirerande och rolig. Sök och finn!

När det sedan kommer till mastringen vill jag slå ett slag för Voxengo CurveEQ som förutom att den är en grymt bra linear phase spline-EQ kan vara till stor hjälp för den ovane genom att den kan ta ett referensspår och sedan automatiskt justera din låt efter denna referens. En jättebra start för att lära sig koppla öga till öra, lära sig sin egen lyssning, och se eventuella problemområden man har rattat till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan!

Jag har nu knåpat ihop en liten sång i mitt Cubase SE program.

Lite trummor, bas, piano, gitarr och sång.

Detta skall nu mastras. Vad gör jag enklast för att börja någonstans i mastringsjungeln?

Finns det nån bra VST plugg för mastring i Cubase SE. Och isåfall var lägger jag den effekten? På mastervolymen?

Tacksam för svar!

Redigerat av Olsberg
Slår samman med existerande tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...