Theermo Postat 5 april 2007 Postat 5 april 2007 Hej! Skrev en jĂ€ttefrĂ„ga precis men kom pĂ„ en till đ Efter att ha spelat in i cubase sx 3 sĂ„ blir det lĂ„g volym. Ăven ifall jag har maxat master volymen i cubase sĂ„ att det nĂ€stan clippar (slĂ„r över till rött) pĂ„ stereo out. sĂ„ blir det lĂ„g volym, upplever sedan stora problem nĂ€r jag mastrar i tex wavelab, för nĂ€r jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain sĂ„ distar det fast jag inte riktigt har kommit upp pĂ„ standard volym. SĂ„g att det fanns en mastrings template i cubase men Ă€ven ifall jag nĂ€stan maxar det dĂ€r sĂ„ att outputen nĂ€stan clippar sĂ„ blir det Ă€ndĂ„ inte "standard volym" pĂ„ skiten. Vad gör jag för fel? Mvh Ola đ
drloop (oregistrerad) Postat 6 april 2007 Postat 6 april 2007 Hej! Skrev en jĂ€ttefrĂ„ga precis men kom pĂ„ en till đ Efter att ha spelat in i cubase sx 3 sĂ„ blir det lĂ„g volym. Ăven ifall jag har maxat master volymen i cubase sĂ„ att det nĂ€stan clippar (slĂ„r över till rött) pĂ„ stereo out. sĂ„ blir det lĂ„g volym, upplever sedan stora problem nĂ€r jag mastrar i tex wavelab, för nĂ€r jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain sĂ„ distar det fast jag inte riktigt har kommit upp pĂ„ standard volym. SĂ„g att det fanns en mastrings template i cubase men Ă€ven ifall jag nĂ€stan maxar det dĂ€r sĂ„ att outputen nĂ€stan clippar sĂ„ blir det Ă€ndĂ„ inte "standard volym" pĂ„ skiten. Vad gör jag för fel? Mvh Ola đ Med standard volym menar du antagligen andra CD inspelningar? Beroende pĂ„ musikgenre sĂ„ komprimerar man olika hĂ„rt i mastringen. SlĂ„ pĂ„ en multibandskompressor pĂ„ mastern sĂ„ hĂ€nder grejer. Du kan ocksĂ„ pröva med en limiter efter multibandskompressorn. Sedan kan du normalisera inspelningen för att fĂ„ topparna pĂ„ max nivĂ„.
Emil Postat 6 april 2007 Postat 6 april 2007 Hej! Skrev en jĂ€ttefrĂ„ga precis men kom pĂ„ en till đ Efter att ha spelat in i cubase sx 3 sĂ„ blir det lĂ„g volym. Ăven ifall jag har maxat master volymen i cubase sĂ„ att det nĂ€stan clippar (slĂ„r över till rött) pĂ„ stereo out. sĂ„ blir det lĂ„g volym, upplever sedan stora problem nĂ€r jag mastrar i tex wavelab, för nĂ€r jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain sĂ„ distar det fast jag inte riktigt har kommit upp pĂ„ standard volym. SĂ„g att det fanns en mastrings template i cubase men Ă€ven ifall jag nĂ€stan maxar det dĂ€r sĂ„ att outputen nĂ€stan clippar sĂ„ blir det Ă€ndĂ„ inte "standard volym" pĂ„ skiten. Vad gör jag för fel? Mvh Ola đ Med standard volym menar du antagligen andra CD inspelningar? Beroende pĂ„ musikgenre sĂ„ komprimerar man olika hĂ„rt i mastringen. SlĂ„ pĂ„ en multibandskompressor pĂ„ mastern sĂ„ hĂ€nder grejer. Du kan ocksĂ„ pröva med en limiter efter multibandskompressorn. Sedan kan du normalisera inspelningen för att fĂ„ topparna pĂ„ max nivĂ„. Inte behöver man normalisera efter anvĂ€ndningen av limiter.
Hellpig Postat 6 april 2007 Postat 6 april 2007 Izotope Ozone 3 Kan vara anvÀndbar för egenhÀndig mastering.
trancer Postat 23 juli 2007 Postat 23 juli 2007 Skaffa dig T-Racks ! Det Ă€r ju standard, mĂ„ste alla ha heheh đ
Anders F Postat 23 juli 2007 Postat 23 juli 2007 (redigerat) BehÄll ditt headroom och gör lÄten/lÄtarna sÄ bra du kan och skicka pÄ mastering hos nÄn som kan. Att mastra sjÀlv blir oftast inte bra dÄ detta Àr helt en teknik för sig och tar mÄnga Är att lÀra sig. Jag koncentrerar mig pÄ producering, mixning och inspelning och lÄter nÄn annan mastra. Sen kan du ju göra en förmastering sjÀlv tills du har alla lÄtar du vill ha pÄ skivan om du vill lyssna lite pÄ den under tiden. Redigerat 23 juli 2007 av Gizmozis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.