Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skrev en jĂ€ttefrĂ„ga precis men kom pĂ„ en till 😛

Efter att ha spelat in i cubase sx 3 sĂ„ blir det lĂ„g volym. Även ifall jag har maxat master volymen i cubase sĂ„ att det nĂ€stan clippar (slĂ„r över till rött) pĂ„ stereo out. sĂ„ blir det lĂ„g volym, upplever sedan stora problem nĂ€r jag mastrar i tex wavelab, för nĂ€r jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain sĂ„ distar det fast jag inte riktigt har kommit upp pĂ„ standard volym. SĂ„g att det fanns en mastrings template i cubase men Ă€ven ifall jag nĂ€stan maxar det dĂ€r sĂ„ att outputen nĂ€stan clippar sĂ„ blir det Ă€ndĂ„ inte "standard volym" pĂ„ skiten.

Vad gör jag för fel?

Mvh Ola 🙂

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
Hej!

Efter att ha spelat in i cubase sx 3 sĂ„ blir det lĂ„g volym. Även ifall jag har maxat master volymen i cubase sĂ„ att det nĂ€stan clippar (slĂ„r över till rött) pĂ„ stereo out. sĂ„ blir det lĂ„g volym, upplever sedan stora problem nĂ€r jag mastrar i tex wavelab, för nĂ€r jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain sĂ„ distar det fast jag inte riktigt har kommit upp pĂ„ standard volym. SĂ„g att det fanns en mastrings template i cubase men Ă€ven ifall jag nĂ€stan maxar det dĂ€r sĂ„ att outputen nĂ€stan clippar sĂ„ blir det Ă€ndĂ„ inte "standard volym" pĂ„ skiten.

Vad gör jag för fel?

Mvh Ola 🙂

Med standard volym menar du antagligen andra CD inspelningar?

Beroende pÄ musikgenre sÄ komprimerar man olika hÄrt i mastringen.

SlÄ pÄ en multibandskompressor pÄ mastern sÄ hÀnder grejer.

Du kan ocksÄ pröva med en limiter efter multibandskompressorn.

Sedan kan du normalisera inspelningen för att fÄ topparna pÄ max nivÄ.

Postat
Hej!

Vad gör jag för fel?

Mvh Ola 🙂

Med standard volym menar du antagligen andra CD inspelningar?

Beroende pÄ musikgenre sÄ komprimerar man olika hÄrt i mastringen.

SlÄ pÄ en multibandskompressor pÄ mastern sÄ hÀnder grejer.

Du kan ocksÄ pröva med en limiter efter multibandskompressorn.

Sedan kan du normalisera inspelningen för att fÄ topparna pÄ max nivÄ.

Inte behöver man normalisera efter anvÀndningen av limiter.

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

BehÄll ditt headroom och gör lÄten/lÄtarna sÄ bra du kan och skicka pÄ mastering hos nÄn som kan. Att mastra sjÀlv blir oftast inte bra dÄ detta Àr helt en teknik för sig och tar mÄnga Är att lÀra sig. Jag koncentrerar mig pÄ producering, mixning och inspelning och lÄter nÄn annan mastra. Sen kan du ju göra en förmastering sjÀlv tills du har alla lÄtar du vill ha pÄ skivan om du vill lyssna lite pÄ den under tiden.

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.