Jump to content
Annons

Problem i Cubase!


Theermo

Recommended Posts

Hej!

Skrev en jättefråga precis men kom på en till 😛

Efter att ha spelat in i cubase sx 3 så blir det låg volym. Även ifall jag har maxat master volymen i cubase så att det nästan clippar (slår över till rött) på stereo out. så blir det låg volym, upplever sedan stora problem när jag mastrar i tex wavelab, för när jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain så distar det fast jag inte riktigt har kommit upp på standard volym. Såg att det fanns en mastrings template i cubase men även ifall jag nästan maxar det där så att outputen nästan clippar så blir det ändå inte "standard volym" på skiten.

Vad gör jag för fel?

Mvh Ola 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Hej!

Skrev en jättefråga precis men kom på en till 😛

Efter att ha spelat in i cubase sx 3 så blir det låg volym. Även ifall jag har maxat master volymen i cubase så att det nästan clippar (slår över till rött) på stereo out. så blir det låg volym, upplever sedan stora problem när jag mastrar i tex wavelab, för när jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain så distar det fast jag inte riktigt har kommit upp på standard volym. Såg att det fanns en mastrings template i cubase men även ifall jag nästan maxar det där så att outputen nästan clippar så blir det ändå inte "standard volym" på skiten.

Vad gör jag för fel?

Mvh Ola 🙂

Med standard volym menar du antagligen andra CD inspelningar?

Beroende på musikgenre så komprimerar man olika hårt i mastringen.

Slå på en multibandskompressor på mastern så händer grejer.

Du kan också pröva med en limiter efter multibandskompressorn.

Sedan kan du normalisera inspelningen för att få topparna på max nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Skrev en jättefråga precis men kom på en till 😛

Efter att ha spelat in i cubase sx 3 så blir det låg volym. Även ifall jag har maxat master volymen i cubase så att det nästan clippar (slår över till rött) på stereo out. så blir det låg volym, upplever sedan stora problem när jag mastrar i tex wavelab, för när jag ska öka volymen antingen genom wavelabs master eller gain så distar det fast jag inte riktigt har kommit upp på standard volym. Såg att det fanns en mastrings template i cubase men även ifall jag nästan maxar det där så att outputen nästan clippar så blir det ändå inte "standard volym" på skiten.

Vad gör jag för fel?

Mvh Ola 🙂

Med standard volym menar du antagligen andra CD inspelningar?

Beroende på musikgenre så komprimerar man olika hårt i mastringen.

Slå på en multibandskompressor på mastern så händer grejer.

Du kan också pröva med en limiter efter multibandskompressorn.

Sedan kan du normalisera inspelningen för att få topparna på max nivå.

Inte behöver man normalisera efter användningen av limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Behåll ditt headroom och gör låten/låtarna så bra du kan och skicka på mastering hos nån som kan. Att mastra själv blir oftast inte bra då detta är helt en teknik för sig och tar många år att lära sig. Jag koncentrerar mig på producering, mixning och inspelning och låter nån annan mastra. Sen kan du ju göra en förmastering själv tills du har alla låtar du vill ha på skivan om du vill lyssna lite på den under tiden.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...