Jump to content
Annons

STOR! lista med Gratis Samplingar, Program & Pluggar!


Wiseman

Recommended Posts

-----------------------------------------------------------------------------------------

Denna lÀnksamling Àr ursprungligen gjord av mig för upSwedens forum, men

dÄ koden funkade fint att klistra in hÀr, sÄ gör jag sÄ. För uppdateringar av nya lÀnkar, besök originaltrÄden.

 

UpSweden Originalpost

 

ALLA lÀnkar i dena lista hÀr nÄgonting med FREEWARE att göra. Samplingar, loopar, pluggar, appz m.m.

SjÀlvklart finns det sidor som kanske ocksÄ sÀljer nÄn samplingsskiva, eller andra som har communitys o.s.v,

men grundstenen Àr att ALLA har nÄtt att erbjuda GRATIS (copyright fria samplingar Àr aldrig fel!!).

Det finns Àven en mÀngd med program pÄ listan till bÄde PC, Mac & Linux. DÄ jag inte Àr nÄgon expert sjÀlv, utan

bara en enkel Messias 😄 , uppskattar jag gĂ€rna replys med rĂ€ttelse om felaktig info te.x.

Jag tar tacksamt emot mer replys om andra gratis audiorelaterade lÀnkar för att bygga pÄ listan!

 

Enjoy =) Alla lÀnkar Àr kontrollerade och uppdaterade igÄr!

Om Denna trÄd passar bÀttre i en annan subkategori pÄ forumet, flytta gÀrna!!

--------------------------------------------------------------------------------------

<<:!: Nya lÀnkar :!:>>

ARDOUR

Ardour Àr ett ljudinspelningsprogram som siktar pÄ att vara ett fritt

alternativ till Pro tools, Logic, Nuendo och andra kommersiella program.

Ardour Àr gratis och finns i versioner för Linux och OS X

VST-plugins stöds ocksÄ, men bara i begrÀnsad omfattning.

-------------------------------------------------------------------------------------

Senaste uppdatering av lÀnkar: 06/06 - 2007

-------------------------------------------------------------------------------------

<<SAMPLINGAR>>

BREAKBEAT PARADIS

En sida med över 1 gig samplingar, komprimerade i MP3 format, och enkelt katigoriserat i genrer. Hög kvalité pÄ mÄnga samplingar hÀr! I forumet kan du "be" efter samplingar m.m. Du skall tydligen Àven kunna tanka upp dina lÄtar, remixer & DJ set hÀr.

PHILHARMONIA ORCHESTRA

Tusentals samplingar speciellt inspelade av Philharmonia Orchestra. Jag tyckte sidan verkade lite krĂ„nglig, men jag anvĂ€nder firefox sĂ„ det kan va det som spökar. Lyckades iallafall fĂ„ prövat att det gĂ„r att tanka ned đŸ˜Č

DORU MAILAIA

Med över 900 megabyte erbjuder Doru en fantastisk kÀlla

för gratis samplingar! 43 Reason Refills & 21 WavPacks, alla gratis!

DÄ sidan Àr vÀlbesökt Àr den ibland otroligt slö, men det helt klart

vÀrt "besvÀret". Finns Àven kommersiella SamplingsCD's hÀr av Doru.

[DORU har tragiskt lÀmnat jordelivet. RIP]

SAMPLENET

En av de sidor som hÀngt med lÀngst nu och har tusentals sökbara

samplingar med direct downloads. Absolut vÀrt ett besök!

LOOPERMAN

Olika loopar, samplingar & gÀstloopar, alla kategoriserade.

Formatet Àr Wav, och dÀr finns info om vilken BPM loopen Àr i!!

ANALOGUESAMPLES

En sida som har varit med lÀnge och varit en stor tillgÄng för mÄnga,

speciellt inom trackerscenen. Den drivs av hÀngivna duktiga musiker som

driver en hel del sidoprojekt. Hemsidan pÄstÄr att det skall vara gratis

att fortsÀtta tanka fram till "02.01.04", men jag hade inga problem att

tanka ner (22/09/05). Meddela mig gÀrna om detta förÀndrar sig dock!

DRUMNBASS

Ett par 100 meg med olika Samplingar. Loopar, FX, Trummor Vocals, Syntar m.m. Det enda som begÀrs Àr att vid anvÀndade av nÄgon sampling skall credits utgÄ, och dom verkar gÀrna vilja ha information om lÄtar med dess samplingar i. Samplepacksen Àr ihopsatta av olika DrumNbass.de medlemmar, sÄ kvaliten kan skifta. En DnB sida, men sÀkerligen intressanta samplingar för annat ocksÄ! Du mÄste dock registrera dig för att kunna anvÀnda tjÀnsten.

DJSAMPLES

SÀljer kommersiella CD skivor men har 1300! Gratis Wav & MP3 samplingar för tankning. Kort description för vad varje sampling Àr.

REASONBANKS

Dom nu mera vÀlkÀnda skaparna av "Analogue Monsters" serien, som Àr en serie Refills till Reason. Nu uppe i Refill Nr 9 och sammanlagt 170Meg av Refills! Definitivt vÀrt ett besök och lite toktankning...

PEFF

Ännu en suverĂ€n hemsida för alla Reason anvĂ€ndare. Tonvis med Refills, patchar och en massa, massa extra. Forumet Ă€r en guldgruva för ReasonanvĂ€ndare, sĂ„vĂ€l nybörjare som proffs! Ett MĂ„ste för alla Reason anvĂ€ndare!

NOTONE

Matt's 8 Layer Suitcase Rhodes (13Meg) & TRAShCAN (74Meg) Reason Refills finns hÀr för gratis nertankning. Trashcan Àr en sammansÀttning av ljud som inte "kvalade" in till deras kommersiella Samplings CD. Man tackar!

DISKODIKTATOR

Ett antal gratis Refills till Reason.

JOOR

60-70 meg med MP3 komprimerade samplingar.

MEANBEAT

En sida som inte ser ut att ha uppdaterats sen 2001. Downloadsen fungerar dock fortfarande. Copyrighten kan vara oklart hÀr dock, dÄ det nÀmns att samplingarna samlats ihop av olika users pÄ nÀtet osv. Ok sida, inte mer.

FULLBLOWNKIRK

Ett 30-tal samplingar komprimerade i MP3 format.

SOUNDFONTS.IT

MĂ€ngder med gratis soundfonts, katigoriserade och alla med en kort beskrivning.

Ett gÀng pluggins finns ocksÄ att hitta hÀr som fungerar bra!

SF2MIDI

Med över 3000 soundfonts borde det finns nĂ„got för alla hĂ€r! Även midi filer finns för nertankning, och vissa soundfont relaterade program. Registrering kan krĂ€vas innan nertankning.

HAMMERSOUND

Hundratals gratis Soundfonts, Àven hÀr med en kort description. AnvÀndare har ocksÄ möjligheten att tanka upp sina egna soundfonts, vilket borde betyda att sidan kontinuerligt kommer att uppdateras! HÀr finns Àven guider, nyheter m.m.

SOUNDCREATIONS

En 72meg stor Soundfontfil, "Splendid Grand" (piano),

frÄn början gjort av akai. Helt klart vÀrt en titt skulle jag tro.

FREESOUND

För att Citera VJ: "Ljudgalningar som grÀver ner proffs-mickar för

att spela in en gris som luktar pÄ den m.m. Mycket bra sida med andra

ord.". Samplingarna slÀpps under Creative Commons Sampling Plus License

FINDSOUNDS

En söksida efter ljudfiler pÄ webben. KÀnns inte sÄ "bra" dock, och garanti

för att hittad ljudfil skulle vara royaltyfri kan inte utlovas!!

Vet inget om denna sida, men linkar ÀndÄ.

WAVCENTRAL

En sida med massa samplingar frÄn olika filmer, alltsÄ INTE Copyrightfria.

Intresse för just dessa filer kan dock finnas ÀndÄ och dÄ sidan Àven erbjuder te.x FX samplingar sÄ platsar den vÀl pÄ en lista som den hÀr!

--------------------------------------------------------------------------------------

<<PLUGGAR>>

KVR

HÀrlig sida med mycket gratis VST plugins och en drös med olika demos!

Kolla hÀr sÄ hittar ni MYCKET, om inte allt av vÀrde!!!

Kolla hÀr först! 8)

DIGITALFISHPHONES

Ett gÀng effektplugins som sÀgs fungera utmÀrkt! Gratis pÄ alla sÀtt!

SYNTH1

En sjÀlvklarhet att ha i sin Pluginsamling! En bra gratis Synthesizer!

500kb men betydligt mer kraft Àn storleken sÀger!

KJAERHUS AUDIO

En del try-before-buy plugins, men ocksÄ ett antal freeware av vÀldigt hög klass! Busenkla VST-Plugins att anvÀnda, som lÀtt hade kunnat kosta ett gÀng kronor! Freeware pluginsen Àr: Compressor,Chorus,Delay,Flanger,Limiter,Phaser,EQ & Reverb.

MADTRACKER

Madtracker har en skön databas över plugins. HÀr kan du Àven gratis tanka ner programmet Madtracker, med Full VST och ReWire support. Funkar pÄ en 166a,32ram! Wav-out "plugin" kostar dock runt 500 kr, men projekten kan sparas i .mt2 format och spelas upp i t.ex Winamp med rÀtt plugin.

TWEAKBENCH

Gratis VST instrument och effekter, dÀr bland annat "TapeWorm" skall vara en enkel mellotronplug. Mer saker finns dock!!

TOBYBEAR

Ett gÀng fina VST plugins, tyvÀrr bara för oss Windows anvÀndare.

MDA-VST

Lite mindre exotiska plugins kanske, av mindre bra kvalité?, men fullt anvÀndbÀra ÀndÄ. MÄnga effekter att finna hÀr dock, och alla Àr gratis!

SIR

Ett "Super Impulse Reverb" som skall vara riktigt bra.

BETABUGS AUDIO

Ett antal gratis plugins för olika bruk!

TBT

3 gratis plugins jag dock inte vet sĂ„ mycket om! Ni fĂ„r pröva sjĂ€lva 😄

CRYSTAL

Ännu en gratis synth med massa olika effekter, men kan vara tungt att köra pĂ„ en lite sĂ€mre dator. Finns massa patchar och ett Ă€ven ett tillhörande "samplepack" (SampleROM) att tanka ner.

SIMULANALOG

En GitarAMP-Plugg.

Tube Screamer, Marshall JCM900 Dual Reverb, Fender Twin 1969 Univox Univibe, Oberheim PS-1, Boss DS-1, Boss SD-1 bland annat. Ej prövad!

LÀnkar till mycket annat intressant verkar dÀr ocksÄ finnas för er gitarister!

BOOOGEX

Ännu en GitarAMP plugg. Flera förinstĂ€llda presets medföljer.

BRAM SMARTELECTRONIX

Ett antal gratis plugins med en lite annorlunda tuch. VĂ€rt en check!

UGO

Ett gĂ€ng pluggar & nĂ„gra samplingar finns att hĂ€mta hĂ€r. JĂ€vla snygg layout 😆

ROGUE

Gratis VST plugin Synth.

4FRONT

Ett antal gratis plugins, för bÄde Windows & Mac.

MAD SYNTHEDIT

Ett gÀng roliga plugins!

DIGIDESIGN

Gratis "Free Bomb Factory" plugin för Windows och MAC OS X.

KrÀvs registrering! Denna plugg Àr dock för ProTools enbart!

--------------------------------------------------------------------------------------

<<PROGRAM>>

ReBirth

1997 slÀppte Propellerheads programmet Rebirth som dÄ var helt

nyskapande inom mjukvarubranchen. 1 september 2005 bestÀmmde

sig Propellerheads för att slÀppa detta program fritt. Man bockar & bugar!

BUZZMACHINES

Ett absolut mÄste. För snurrigt för mig men har hört folk göra grymma saker hÀr! Gratis "Modular Software Based Synthesizer". Tanka hem!

PSYCLE

Kanske? inte riktigt lika bra som andra "trackers" har jag "hört". Med detta

definitivt inte sagt att detta program skulle vara dÄligt pÄ nÄgot vis! Detta

Àr ett mycket vÀlanvÀndt program, klarar VST och import av Wav bland annat, och sjÀlvklart finns ett stort community byggt runt detta gratis progg.

XMPlay

XMPlay slÀpptes först 1998, och kunde dÄ enbart spela .XM filer (FastTracker).

Idag har spelaren stöd för ett flertal filformat som: OGG / MP3 / MP2 / MP1 / WMA / WAV / CDA / MO3 / IT / XM / S3M / MTM / MOD / UMX.

AnvÀnds dock kanske mest för uppspelning av just MOD filer.

ACID XPress 5.0

SONYÂŽs Acid XPress Ă€r den nerbantade gratisversionen av det populĂ€ra programmet. Enkelt att anvĂ€nda och lĂ€ra sig. Programmet Ă€r "loopbaserat". Tror dock att gratis versionen bara innehĂ„ller 10 spĂ„r. Men det kan rĂ€cka för ett garageband, inte sant 🙂

AUDACITY

Ett gratis multi-track ljudediteringprogram för Linux, BSD, Mac OS, och Windows.Klarar av WAV, AIFF, Ogg & MP3. Ett bra program med inbyggda effekter, oÀndlig "undo", och stöd för andra plugins. Ett hett tips!

FLAC

Open Source "ljudkodare" (konverterare). Skall vara av mycket bra kvalité!!! Kan dock vara mer för "proffs" anvÀndning Àn för att koda en lÄt till feedback forumet.

DÄ Àr det nog bÀttre med MP3 eller OGG fortfarande =)

--<>"It is the first truly open and free lossless audio format"<>--

MONKEYÂŽS AUDIO

En mycket bra ljudkomprimerare för Windows. Det sÀgs att dÀr

inte förekommer nÄgon kvalitetsförlust alls! Kan spelas i t.ex Winamp.

LAME

En bra MP3 encoder. MĂ„nga andra program

anvÀnder sig av denna encoder dÄ dom "rippar" dina skivor.

KRISTAL

En FreeWare (för okommersiellt bruk dock!) Muli-Track recorder, sequencer & mixer. Troligtvis under utvecklingsstadium.

EAC

Exact Audio Copy Ă€r ett gratisprogram (som registreras med ett kort till skaparen!) 🙂 För kommersiellt anvĂ€ndande Ă€r en "speciell licens" tvungen att skrivas. VĂ€lanvĂ€ndt program.

ANALOGX

MÄste bara stÄ med hÀr. Massa smÄ kÀcka program. SÀkerligen nÄgot som kan komma till nytta för nÄgon! Finns Àven lite smÄ program som inte har med musik att göra hÀr ocksÄ. Program som Scratch & Auto tune (kÀckt!) Àr vÀrt en titt iallafall...!

ROSEGARDEN

För er som vill kunna jobba med musik i Linux miljö finns detta program, dÀr skaparna sjÀlva gÄr sÄ lÄngt att dom vÄgar pÄstÄ att det Àr det nÀrmaste man kan komma Cubase (alltsÄ ett Sequencer baserat program) i linux miljö.

HYDROGEN

Grym trummaskin för GNU/Linux (det mesta för Linux kan kompileras för Mac OS X ocksÄ). Kan köras med externa sequencers, mjukvaru samplers etc genom JACK, har LADSPA stöd ocksÄ tror jag (LADSPA Àr den fria motsvarigheten till VST).

FREECYCLE

"Beat slicer" för GNU/Linux (eller Mac OS X/andra unix).

I stil med Propellerheads ReCycle, svettigt imponerande.

SOOPERLOOPER

Mjukvarusampler för Mac OS X och GNU/Linux.

SooperLooper is a live looping sampler capable of immediate loop recording, overdubbing, multiplying, reversing and more. It allows for multiple simultaneous multi-channel loops limited only by your computer's available memory.When used with a low-latency audio configuration SooperLooper is capable of truly realtime live performance looping.

Är en JACK klient.

ZYNADDSUBFX

Duktig mjukvaru synt för Linux.

Mac OS X versionen hÀmtas HÀr!

THE LINUX SAMPLER PROJECT

GRYM sampler för Linux (OCH Mac OS X, trots namnet). Stöd för AKAI

S1000, S3000 samplingar, GIGASAMPLER, DLS1/DLS2 osv.

SWEEP

Sample editor för Linux (som vanligt kan det kompileras för OS X).

Har scrubbing, LADSPA plugin stöd, mÄnga sÀtt visualisera waveforms osv. Inget speciellt, men tycker det Àr ett skönt program.

SEQ24

Minimal sequencer för GNU/Linux (och Mac OS X).

Dom som har AKAI MPC samplers lÀr kÀnna sig hemma med

det hÀr programmet.

FOOBAR2000

Ett alternativ till winamp, enkelt och mycket kompetent! Checka!

STOMPER

Ett gratis program för arbete med trummljud.

Registrering krÀvs för download!

SYNTHEDIT

Skapa dina egna VST pluggar med "drag & drop" effekt. FrÄga mig dock inte om hur! ShareWare progg dock, och kan ej sÀga vilka restriktioner detta innebÀr.

PD

Pure Data Àr ett grafiskt programmeringssprÄk av Miller Puckette, för skapandet av musikaplikationer sÄ som sequencers, sampler, effekter, mjukvarusynthar eller nÄgot annat du kan drömma dig fram till. För dom som tycker att Synth edit och Reaktor ger för lite valmöjligheter och inte kommer ner pÄ djupet.

NINJAM

Med detta program skall du kunna köra ett Jam "live" över internet i realtid! 8O

--------------------------------------------------------------------------------------

Övrig info

.sf2 = soundfont filer.

.rex/.rex2 = för reason/resycle/misc.

Soundfonts funkar utmÀrkt i Reason och i mÄnga övriga program.

Det finns en mĂ€ngd med dessa dĂ€r ute, to much almost! 😉

--------------------------------------------------------------------------------------

Redigerat av Wiseman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
Annons
  • 5 mĂ„nader senare...
  • 4 veckor senare...
Tjo! Har setat och tagit hem en sidĂ€r 250 vsti och vst-effekter. 😛

Ska bli intressant och testa dem! Tack sÄ grymt mkt för trÄden!

Du.....Tracer!

En plugg som jag aldrig sett men jagat pÄ deverse forum Àr en "förförstÀrkare av rör typ". NÀ, nÀ ingen gitarr variant med dist osv.

NÀÀÀ se du. En vanlig rör-pre-amp till sÄngmicken.

Jag rÄkade faktist snubbla över en som jag kört lite. Och nu undrar jag om Du vill tanka hem den och testa den.

http://www.mcrow.net/Preamp%20Emulator%20VST.htm

Hör av Dig och sÀg vad Du tycker, "skit eller pannkaka" spelar ingen roll. Hör av Dig

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En plugg som jag aldrig sett men jagat pÄ deverse forum Àr en "förförstÀrkare av rör typ". NÀ, nÀ ingen gitarr variant med dist osv.

NÀÀÀ se du. En vanlig rör-pre-amp till sÄngmicken.

ColorTone Free Àr en gratisversion av ColorTone Pro. Med hjÀlp av konvolvering (eg. faltning) simuleras att ljudet gÄtt igenom en hoper klassiska analoga burkar, bÄde kompressor och rörsteg.

Pluggo Runtime behöver ocksÄ vara installerat. Det finns en lÀnk till Runtime pÄ den hÀr sidan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En plugg som jag aldrig sett men jagat pÄ deverse forum Àr en "förförstÀrkare av rör typ". NÀ, nÀ ingen gitarr variant med dist osv.

NÀÀÀ se du. En vanlig rör-pre-amp till sÄngmicken.

ColorTone Free Àr en gratisversion av ColorTone Pro. Med hjÀlp av konvolvering (eg. faltning) simuleras att ljudet gÄtt igenom en hoper klassiska analoga burkar, bÄde kompressor och rörsteg.

Pluggo Runtime behöver ocksÄ vara installerat. Det finns en lÀnk till Runtime pÄ den hÀr sidan.

Jag har kollat in den..........men jag vet inte vad jag ska sÀga........personligen tycke jag inte den stÀmnde med mitt ideal. NÀr jag började lysna pÄ Beatles, Stones var det genom familjens radiogramofon som var bestyckad med en massa rör.

Antress "Analoger" Àr det bÀsta hittills. Men denna (syftar pÄ http://www.mcrow.net/Preamp%20Emulator%20VST.htm) plugg har jag inte testat ordentligt. Det Àr dÀrför jag undrar om mÄgon vet mer om pluggen eller har Äsikter om ljudkvaliten.

Fler av andra "fabrikat" har jag testa, dom som lÄter bra har tagit mycket av processorkraft. Eller sÄ Àr det sÄ att man fÄr "blanda och ge".

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om nĂ„gon behöver samplingar, sĂ„ finns det en lĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ng lista i DENNA TRÅDEN pĂ„ VST-forum... HĂ„ll till godo! 😐

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om nĂ„gon behöver samplingar, sĂ„ finns det en lĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„ng lista i DENNA TRÅDEN pĂ„ VST-forum... HĂ„ll till godo! 🙂

Äh, va vĂ€ll inget. Behövde knappt scrolla ju 🙂 :)

Egendomlig jag fick ju kramp i pekfingret.

Men det Àr nog som redatören bruka sÀg "tekniken gÄr ju framÄt".

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar (med kramp i pekfingret). 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 Ă„r senare...

Men alltsÄ, om man har laddat ner ex 4000 olika filer (ex mp3, wav osv) vilket program ska man anvÀnda för att spela upp dem o fÄ nÄgon ordning i alla? Ska man bara samla alla i en mapp o lyssna via media player o leta efter det man vill ha? Det tar ju evigheter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 7 mĂ„nader senare...
  • 1 Ă„r senare...
  • 1 Ă„r senare...
  • 6 Ă„r senare...
  • 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...