Jump to content
Annons

Stämma ner 7a till G


Ekstasis

Recommended Posts

Jag har just nu en 7 strängad RG1527, jag gjorde dock det stora misstaget att köpa en 7a med relativt kort hals (24th scale). Och om jag har förstått saken rätt så är halsens längd direkt avgörande för hur mycket man stämma ner gitarren (?) Jag vill kunna stämma ner mörka H strängen till G kör även med "dropped tuning", dvs

D

A

F

C

G

D

G

Sedan skulle jag även vilja veta vilka strängar som är optimalt att använda till dom tunnare strängarna, märkte när jag stämde ner att blandannat G-B-E strängen förlorade mycket av sin klang/sustain, framförallt G strängen gav ett mycket irriterande "ringade "ljud , så jag antar att jag bör köra tjockare strängar även där ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yo dude.

Äntligen nån som pratar om sånt som jag gillar. Jag är dock ingen expert men jag kan säga ett par saker iaf.

Min erfarenhet är att med 25,5" mensur som RG1527 har så är Bb i princip gränsen. Under det börjar det låta sunkigt så det är nog till att börja undersöka baritonalternativen. Mitt tips att att checka MESHUGGAH FORUM

Där finns tusen nördar som fipplar dagarna i ända med låg stämmning/baritongitarrer/mickar för brutalaste disten osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju prova att köra med feta strängar och vara beredd på att intonera om gitarren. Själv kör jag på 6-strängad Ibanez och i B - vilket fungerar utmärkt. Visserligen är ju smaken som baken men du kan ju alltid pröva innan du drar iväg pengar på en ny gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Du kan helt klart stämma den i G eller F# som meshuggah gjorde förut.

Allting handlar om spänning i strängarna, om du har en längre hals typ baritone så blir strängarna mer sträckta men detta kan du också göra med bredare strängar, för att stämma en 25,5 i G så skulle jag gissa på en 0.74 som bredaste sträng.

GHS säljer ett 6strängat-strängset som är 11-60 (zakk wylde) sen lägger du på en 074 som B sträng.

O just fan, glöm inte bort att sätta ditt en extra fjäder på tremolo avdelning, skall du ha så tjocka strängar behöver du minst 4 fjädrar.

Sen måste du såklart justera halsen och stränghöjden annars får du fretnoise, om du inte är van att pilla mycket gitarren så borde en musikbutik kunna hjälpa dig, var dock bered att förklara/försvara ditt val av strängar/instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)
Du kan helt klart stämma den i G eller F# som meshuggah gjorde förut.

GHS säljer ett 6strängat-strängset som är 11-60 (zakk wylde) sen lägger du på en 074 som B sträng.

Tror du måste fläska på lite grann på tunnare strängarna. 011 på tunnaste, som skall ner till C, är i klenaste laget. Du får nog köra 013 018 024 på de tre tunnaste om det inte ska sladdra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...