Jump to content
Annons

Två monokanaler till ett stereospår


Micke H

Recommended Posts

Annons

jag är lite ute efter samma sak.. säg att jag har 2 monokanaler med 2 gitarrer och vill routa dem till en grupp-kanal, och DÄR lägga påamplitube (1 eller 2).

Jag ska ju ändå ha samma ljud på dessa 2 gitarrer, och på detta sätt sparar jag en massa processorkraft (det rör sig oftast om fler än 2 gitarrer/kanaler).

Problemet blir då att man tappar panoreringen, vet inte om det beror på att Amplitube är en mono-plugg!?? (det finns ju stereoeffekter i den dock, såsom stereowidener, stereo-delay m.m).

Finns det ngt sätt att gå runt detta?

Har även experimenterat med att lägga amplitube på en FX-kanal och använda "pre-fader send" på kanalen, men då kan man inte ändra volymerna individuellt på kanalerna. Kör jag utan pre-fader, så får jag med den rena signalen, blandat med distljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Bounca dom till ett stereospår...

Syftar du på samma sak som man gör då man bussar till en group channel? Problemet med det är bara att jag inte kan bussa den group channeln till en annan group channel?

Jag har nämligen två överhäng (mono) som jag vill få ihop till ett stereo spår som jag sedan kan bussa ihop med resten av trummorna i en group channel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bounca dom till ett stereospår...

Syftar du på samma sak som man gör då man bussar till en group channel?

Han (?) syftar nog på att göra en audio mixdown med import till nytt spår.

Se valalternativen i dialogrutan för File -> Export -> Audio Mixdown.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du bara markerar de 2 spår du vill ha till ett stereo spår och gör audiomixdown, kryssar i rutan att du vill ha det i projektet så får du ett nytt spår med de kanalerna på eller importera efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är lite ute efter samma sak.. säg att jag har 2 monokanaler med 2 gitarrer och vill routa dem till en grupp-kanal, och DÄR lägga påamplitube (1 eller 2).

Jag ska ju ändå ha samma ljud på dessa 2 gitarrer, och på detta sätt sparar jag en massa processorkraft (det rör sig oftast om fler än 2 gitarrer/kanaler).

Problemet blir då att man tappar panoreringen, vet inte om det beror på att Amplitube är en mono-plugg!?? (det finns ju stereoeffekter i den dock, såsom stereowidener, stereo-delay m.m).

Finns det ngt sätt att gå runt detta?

Har även experimenterat med att lägga amplitube på en FX-kanal och använda "pre-fader send" på kanalen, men då kan man inte ändra volymerna individuellt på kanalerna. Kör jag utan pre-fader, så får jag med den rena signalen, blandat med distljudet...

Skulle inte tro att man kan köra stereogitarr in i en amp-plugg och få nåt vettigt resultat. De flesta (alla?) såna pluggar är nog mono in. (Men stereo ut som du säger) Du får nog köra 2 st!

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bouncha till stereospår? :rolleyes: känns väl sjukt onödigt?!?

högerklicka , ADD AUDIOTRACK, välj STEREO och flytta ditt monospår till den nya audiokanalen, så kan du köra alla effekter o allt i stereo sen.

EDIT: Opps.. såg inte att du skrev 2 monospår till 1 stereospår haha sorry..

då kan du bouncha till ett stereospår ja ☺️

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Jag har det omvända problemet: Hur delar man upp ett stereospår till två mono? Trodde Cubase eller Adobe Audition hade en lösning på det, men icke! Problemet är att jag gjort en stereoinspelning där de två kanalerna representerar varsitt instrument (piano och sång för att vara exakt) och jag vill kunna redigera dessa separat och förutsättningen för det är att kunna dela upp stereospåret i två mono. Hur göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...