Jump to content
Annons

Nytt rum till hemstudion


Signert

Recommended Posts

Så har jag äntligen fått ett lite vettigare rum till "hemstudion". Nedan finns en ful SketchUp-bild av det (de två stora hålen skall föreställa fönster, en vägg har träpanel, övriga strukturtapet, trägolv). Jag har läst en del om vad man skall tänka på när det gäller ljudabsorption, diffusion, med mera, men tänkte ändå be er om hjälp med några saker. (Ljudisolering är inte viktigt.)

1. Jag tror mig ha förstått att man skall placera lyssningen på rummets långsida. I detta fall innebär det dock att jag får dörren rakt bakom mig, vilket gör det svårt att placera ut diffusorer, oavsett om jag väljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper något mer avancerat. Är det bättre att sitta vänd mot kortsidan i detta rum?

2. När det gäller akustikbehandling så lägger jag gärna några tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag på smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslår flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, någon som har erfarenhet av det?

3. Det som spelas in akustiskt är främst sång och akgitarr. Antingen drar jag en mikkabel in i ett angränsande mindre rum (till höger i bilden), eller så gör jag någon form av sångbås i rummet. Fördelen med den första varianten är att jag slipper spela in i samma rum som datorn, nackdelen är att jag oftast spelar in mig själv (slipper gärna Tranzport eller liknande prylar). Hur hade ni gjort?

4. Fungerar den nya varianten av IKEA:s Jerker lika bra till hemstudion som den gamla?

Om någon ville komma med några tips skulle jag bli grymt glad och tacksam!

Ny1.jpg

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
KillenKallasJohan (oregistrerad)

Har ingen egen erfarenhet av att bygga hemmastudio, så jag tar till mig av vad säger, för jag tänker bygga en när jag flyttar. (: Hur gjorde du den där skissen? andvände du nåt särskillt program eller? 😄

Redigerat av KillenKallasJohan
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag tror mig ha förstått att man skall placera lyssningen på rummets långsida. I detta fall innebär det dock att jag får dörren rakt bakom mig, vilket gör det svårt att placera ut diffusorer, oavsett om jag väljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper något mer avancerat. Är det bättre att sitta vänd mot kortsidan i detta rum?

Vänder du dig mot kortsidan, så får du problem med att du har en vägg på ena sidan och fönster på andra. Bäddat för obalans om du inte bygger igen fönstret...

Jag tror faktiskt att det är rätt val att sitta mot långsidan, även om det inte heller är optimalt just på grund av fönstren... Lite svårt att bestämma sig faktiskt...

Du kan sätta upp någon form av diffusorer som sitter fast på dörren - och så komplettera med bokhyllor på båda sidor om den.

2. När det gäller akustikbehandling så lägger jag gärna några tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag på smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslår flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, någon som har erfarenhet av det?

Har inte byggt något sådant själv (är för lat... 🙂 ), men visst skulle det kunna vara en idé. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer också. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte är svåra att flytta med sig om det behövs (men som tyvärr också kostar en hel del...) - och ett annat alternativ är att bygga upp hörn-basfällor av mineralull i ramar som inte behöver fästas i så många punkter i väggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp på lämpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsättning hela tiden, så blir ju inte mixarna jämförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och därför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bäst i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag.

3. Det som spelas in akustiskt är främst sång och akgitarr. Antingen drar jag en mikkabel in i ett angränsande mindre rum (till höger i bilden), eller så gör jag någon form av sångbås i rummet. Fördelen med den första varianten är att jag slipper spela in i samma rum som datorn, nackdelen är att jag oftast spelar in mig själv (slipper gärna Tranzport eller liknande prylar). Hur hade ni gjort?

Det är enklare att vara i ett angränsande rum, eftersom du slipper alla problem då - men du måste samtidigt se över akustiken i det rummet lite också...

4. Fungerar den nya varianten av IKEA:s Jerker lika bra till hemstudion som den gamla?

Det är jag säker på att den gör. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! 😠

1. Jag tror mig ha förstått att man skall placera lyssningen på rummets långsida. I detta fall innebär det dock att jag får dörren rakt bakom mig, vilket gör det svårt att placera ut diffusorer, oavsett om jag väljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper något mer avancerat. Är det bättre att sitta vänd mot kortsidan i detta rum?

Vänder du dig mot kortsidan, så får du problem med att du har en vägg på ena sidan och fönster på andra. Bäddat för obalans om du inte bygger igen fönstret...

Jag tror faktiskt att det är rätt val att sitta mot långsidan, även om det inte heller är optimalt just på grund av fönstren... Lite svårt att bestämma sig faktiskt...

Gör fönstret så stor skillnad i detta fall? Det är visserligen något infällt, men är väl ungefär lika reflekterande som träväggen.

2. När det gäller akustikbehandling så lägger jag gärna några tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag på smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslår flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, någon som har erfarenhet av det?

Har inte byggt något sådant själv (är för lat... :rolleyes: ), men visst skulle det kunna vara en idé. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer också. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte är svåra att flytta med sig om det behövs (men som tyvärr också kostar en hel del...) - och ett annat alternativ är att bygga upp hörn-basfällor av mineralull i ramar som inte behöver fästas i så många punkter i väggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp på lämpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsättning hela tiden, så blir ju inte mixarna jämförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och därför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bäst i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag.

Tanken jag hade var just att göra flyttbara paneler för att kunna anpassa akustiken vid inspelning och sedan ställa undan dem vid mix. Skall jag sätta basfällor i alla hörn, eller är det viktigast bakom monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Basfällor i alla hörn absolut (diagonala utbyggnader, studera på internet allt vad du kommer över), och mera panelabsorbenter på övriga ytor som du själv konstruerar så att dom inte bara tar de högfrekventa områdena-alltså lite djupare i sig!

Var du sätter ut dessa får du enklast fram genom spegeltricket*

Jag hade ju satt mig mot kortväggen för det är min skola gällande rummets optimala förhållanden för lyssning och vad jag lärt mig av de erkänt duktiga aukustik-rävar jag varit i kontakt med osv...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! 😮
1. Jag tror mig ha förstått att man skall placera lyssningen på rummets långsida. I detta fall innebär det dock att jag får dörren rakt bakom mig, vilket gör det svårt att placera ut diffusorer, oavsett om jag väljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper något mer avancerat. Är det bättre att sitta vänd mot kortsidan i detta rum?

Vänder du dig mot kortsidan, så får du problem med att du har en vägg på ena sidan och fönster på andra. Bäddat för obalans om du inte bygger igen fönstret...

Jag tror faktiskt att det är rätt val att sitta mot långsidan, även om det inte heller är optimalt just på grund av fönstren... Lite svårt att bestämma sig faktiskt...

Gör fönstret så stor skillnad i detta fall? Det är visserligen något infällt, men är väl ungefär lika reflekterande som träväggen.

Ja och nej. Glasrutan ger helt andra egenskaper än väggen, eftersom den verkligen reflekterar precis allt, medan väggen kommer att absorbera lite. Rutan kan också svänga med ljudet på ett sätt som den tyngre väggen inte gör, så det är väldigt olika saker som kan hända med ljudet i de olika materialen... 😠

Det beror lite på vad det är för glas också - men det är väl knappast akustik-klassat glas...?

2. När det gäller akustikbehandling så lägger jag gärna några tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag på smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslår flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, någon som har erfarenhet av det?

Har inte byggt något sådant själv (är för lat... :rolleyes: ), men visst skulle det kunna vara en idé. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer också. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte är svåra att flytta med sig om det behövs (men som tyvärr också kostar en hel del...) - och ett annat alternativ är att bygga upp hörn-basfällor av mineralull i ramar som inte behöver fästas i så många punkter i väggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp på lämpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsättning hela tiden, så blir ju inte mixarna jämförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och därför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bäst i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag.

Tanken jag hade var just att göra flyttbara paneler för att kunna anpassa akustiken vid inspelning och sedan ställa undan dem vid mix. Skall jag sätta basfällor i alla hörn, eller är det viktigast bakom monitorerna?

Viktigast i hörnen bakom monitorerna - absolut! Montera också absorbenter på väggen bakom monitorerna. Monitorerna är nämligen i princip rundstrålande vid låga frekvenser och därför behöver du absorbera ljudet som kommer att slå in i den bakre väggen annars. Använd spegelmetoden när du ska avgöra var du ska placera absorbenter (förutom hörnabsorbenterna alltså - för de behövs oavsett vilket); alltså att du sätter absorbenter på de platser där du från lyssningspositionen skulle kunna se någon av monitorerna om det satt en spegel på väggen.

Om du märker att du får problem trots det, så är det idé att ge sig på de andra hörnen också - men det beror också på hur möbleringen i övrigt ser ut, hur högt du brukar spela etc...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst, trevligt, nu återstår bara att få honom+vissa av er andra på forumet att inse fördelen med att sitta mot kortväggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktär!

För det första får ju basljudvågorna i första hand men även de högre längre väg att färdas innan dom ställer till med elände och det är i alla avseenden att föredra, sedan är det flera fördelar att få till en vettig symmetri etc möblemangsmässigt och personalmässigt för det almänna välbefinnandet med ett rum på djupet, soffor osv osv!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst, trevligt, nu återstår bara att få honom+vissa av er andra på forumet att inse fördelen med att sitta mot kortväggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktär!

För det första får ju basljudvågorna i första hand men även de högre längre väg att färdas innan dom ställer till med elände och det är i alla avseenden att föredra, sedan är det flera fördelar att få till en vettig symmetri etc möblemangsmässigt och personalmässigt för det almänna välbefinnandet med ett rum på djupet, soffor osv osv!

:rolleyes:

Mig har du redan med! 😠 Känns instinktivt jobbigt att sitta med ryggen mot en dörr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst, trevligt, nu återstår bara att få honom+vissa av er andra på forumet att inse fördelen med att sitta mot kortväggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktär!

För det första får ju basljudvågorna i första hand men även de högre längre väg att färdas innan dom ställer till med elände och det är i alla avseenden att föredra, sedan är det flera fördelar att få till en vettig symmetri etc möblemangsmässigt och personalmässigt för det almänna välbefinnandet med ett rum på djupet, soffor osv osv!

😠

Det har du helt rätt i - men jag skulle i så fall föredra att det ena fönstret byggs igen på lämpligt sätt, så att man kan få samma respons från väggarna på höger och vänster sida. Med ett fönster, kan det vara lite besvärligt att montera någon sorts absorbent, om det visar sig vara där det behöver sitta en absorbent... :rolleyes:

Sitter man mot kortsidan och inte brukar spela så högt, så kan man t o m kanske klara sig utan diffusor på den bakre väggen - eller vid behov använda den enkla lösningen med bokhyllor, så det finns fler fördelar med det, om det är möjligt att göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst, trevligt, nu återstår bara att få honom+vissa av er andra på forumet att inse fördelen med att sitta mot kortväggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktär!

För det första får ju basljudvågorna i första hand men även de högre längre väg att färdas innan dom ställer till med elände och det är i alla avseenden att föredra, sedan är det flera fördelar att få till en vettig symmetri etc möblemangsmässigt och personalmässigt för det almänna välbefinnandet med ett rum på djupet, soffor osv osv!

😄

Det har du helt rätt i - men jag skulle i så fall föredra att det ena fönstret byggs igen på lämpligt sätt, så att man kan få samma respons från väggarna på höger och vänster sida. Med ett fönster, kan det vara lite besvärligt att montera någon sorts absorbent, om det visar sig vara där det behöver sitta en absorbent... 🙂

Sitter man mot kortsidan och inte brukar spela så högt, så kan man t o m kanske klara sig utan diffusor på den bakre väggen - eller vid behov använda den enkla lösningen med bokhyllor, så det finns fler fördelar med det, om det är möjligt att göra så.

Jag tror jag går på Florians linje och sätter mig vänd mot väggen till höger. Om fönstret visar sig ställa till problem längre fram så får jag åtgärda det då.

När det gäller golvet, är det bara att täcka med så mycket tjocka mattor som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk också på att om det kommer vara mkt saker i rummet kommer det att märkas det med..

jag själv har smockfullt med saker i mitt nya kontr.rum på knappa 20 kvm, och det låter riktigt bra, med endast 4 stora absorbenter.. ingenting bkom mig förutom ett skrivbord med en hylla på väggen.. samt ett naket tak.. gillar att det reflekterar lite grann i taket.. ger en lufitg känsla av rummet.. tänk också på att du ska sitta o jobba, så trångt o fuktigt o varmt är ingen bra idé.. 😉

jag har de trångt,men lagom svalt.. 🙂

fundera också på hur du vill göra med din burk, ifall du vill ha den i samma rumm eller om du vill skaffa en KVM-kabel för ett par lappar och ha det tystare i din arbetsmiljö!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! 🙂

Tänkte börja med hörnfällor bakom lyssningen, dvs. väggen till höger i bild. Har sett två olika varianter (jag tänkte inte bygga Helmholtz), den ena där hela hörnet fylls med isolering, den andra där man bara sätter en hyfsat tjock isoleringsskiva täckt med tyg mot hörnet och låter det vara luft bakom. Vilken variant skall man köra på?

Edit: Hur stor skall man förresten göra hörnfällan?

Ja, jag vet att jag är lite lat, men ni kan ju så mycket. 🙂

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog hellre sitta på den vänstra kortsidan pga elementet. Lär nog bli ganska varmt för datorn (vilket jag antar att du använder) och dig själv + att jag tror det skulle vara i vägen (Om jag utgår från min egna utrustning)....

EDIT: Vad tror du om detta föresten? http://www.goldenagemusic.se/goldenageacou...b/foamzorb.html Just FOAMZORB BLUE ROOM är det jag tänkte på. Har för mig att det inte kostar allt för mycket och du kan ju alltid limma fast dom på kartongbitar som du sen sätter fast med rejäl dubbelhäftande tejp så kan du ju ta med dig dom vid eventuell flytt osv.

Redigerat av PreacherX
Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt billig variant av basfälla är att ställa en tyggarderob i hörnet. Jag har har en stående variant från IKEA i mitt ena hörn och den fungerar (faktiskt!) utmärkt. Förutsatt att du fyller den med kläder såklart.

1 sådan i vardera hörn och såna här längs kortväggen mellan vägg/tak borde räcka en bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog hellre sitta på den vänstra kortsidan pga elementet. Lär nog bli ganska varmt för datorn (vilket jag antar att du använder) och dig själv + att jag tror det skulle vara i vägen (Om jag utgår från min egna utrustning)....

EDIT: Vad tror du om detta föresten? http://www.goldenagemusic.se/goldenageacou...b/foamzorb.html Just FOAMZORB BLUE ROOM är det jag tänkte på. Har för mig att det inte kostar allt för mycket och du kan ju alltid limma fast dom på kartongbitar som du sen sätter fast med rejäl dubbelhäftande tejp så kan du ju ta med dig dom vid eventuell flytt osv.

Tack för tipsen! Elementet är inte så skrymmande i verkligheten som det ser ut på bilden och av tidigare erfarenhet vet jag att jag inte behöver ha på elementet speciellt mycket i musikrummet, blir varmt nog ändå. 😕

Anledningen till placeringen är att det finns ett rum bakom den högra väggen som jag kanske kan använda som liverum. I så fall vill jag begränsa kabellängderna helt enkelt.

Har kollat på Foamzorb blue room, det ligger på sådär 3-4000, vilket är klart överkomligt. Däremot skulle jag vilja jämföra med kostnaderna för att bygga egna, eftersom jag tror att det skulle bli både snyggare och mer anpassat till rummet.

Skall uppdatera bilden med mina idéer och posta den igen.

Någon som har något svar på frågan om utformning och dimensionering av hörnabsorbenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt billig variant av basfälla är att ställa en tyggarderob i hörnet. Jag har har en stående variant från IKEA i mitt ena hörn och den fungerar (faktiskt!) utmärkt. Förutsatt att du fyller den med kläder såklart.

1 sådan i vardera hörn och såna här längs kortväggen mellan vägg/tak borde räcka en bit.

Ett tips att ta med. Fast en hörnabsorbent blir ju mindre skrymmande. Och ser coolare ut. Utseende är allt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Och exakt hur VET man att det inte finns sådana obalanser i rummet, som nämns i denna tråd? Avgör öronen eller mätutrustning oftast?

Och vilket rum EFTERSTRÄVAS? Ska storleken på rummet och materialen därinne vara valda på så sätt att man ska kunna spela in i det rakt av och sedan inte behöva efterbearbeta inspelningen? Är det vad som kan kallas ett optimalt inspelningsrum, eller vad? Vill man att det ska låta på den färdiga skivan som om det var inspelat i just DET rummet?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Och exakt hur VET man att det inte finns sådana obalanser i rummet, som nämns i denna tråd? Avgör öronen eller mätutrustning oftast?

/.../

:musik

Öronen avgör såklart om du kan leva med problemet, mätutrustning kan visa dig exakt (nåja...) hur påtagliga dina problem är.

I ett rum som ovan kan jag garrantera att man har problem med ojämn frekvensgång i basen. Fast du kanske syftade på oblanas i stereobilden, som man talade om ovan, om att ha fönstret på ena sidan? Då är det såklart öronen som avgör, men jag vågar säja att om du har absorbenter väl utplacerade kommer du få en mycket tydligare stereobild.

Allt beror såklart på hur rummet ser ut och vilka material som används i det. Sitter du med betong på alla sex ytor i rummet är det ju inte så trevligt, eftersom betong reflekterar frekvenser relativt långt ner i frekvensspektrat.

Jag rekommenderar lite läsning här för mer information om akustik och akustikbehandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signert: Du kan få komma på studiebesök hos oss om du vill, så får du se och höra hur ett dimensionsmässigt ganska så likartat rum funkar. (Fast vårt rum är nog förresten kortare/mer kvadratiskt tror jag. -Dåligt ögonmått...)

Vi har ingen akustikbehandling alls förutom en massa möbler, och det funkar ju men är säkert inte alls optimalt... 😕

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Signert: Du kan få komma på studiebesök hos oss om du vill, så får du se och höra hur ett dimensionsmässigt ganska så likartat rum funkar. (Fast vårt rum är nog förresten kortare/mer kvadratiskt tror jag. -Dåligt ögonmått...)

Vi har ingen akustikbehandling alls förutom en massa möbler, och det funkar ju men är säkert inte alls optimalt... 😉

He he! Dags för den där IRL:en snart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, efter er feedback kommer här en idé på hur det skulle kunna se ut, iaf till en början. Ber om ursäkt för mina klumpiga SketchUp-modeller, jag är nybörjare.

Det är två hörnfällor och 5 absorbenter. Två absorbenter på väggen bakom monitorerna, tre i taket. Absorbenterna tänker jag mig vara tygtäckta glasfiberskivor, 12cm tjocka. För mycket, för lite? Hörnfällorna tänkte jag göra av likadana skivor, fast vinklade 45 grader. Är glas- eller stenull att föredra? Spelar val av märke någon roll?

I rummets "bakända", dvs. till vänster i bilden, ställer jag en soffa för bekvämlighet och basdämpning, samt en bokhylla på väggen för diffusion (om det nu behövs, men jag behöver ändå förvaring).

Jag kommer att använda ett rum som ligger vägg i vägg med detta åt höger i första bilden som liverum, så nu är det i första hand kontrollrumsfunktionen jag är ute efter.

Är jag helt ute och cyklar, eller på rätt väg? Kanske ute och cyklar på rätt väg?

MedAbsorbenter1.jpg

MedAbsorbenter2.jpg

MedAbsorbenter3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag saknar, är nog absorbenter på sidoväggarna. Ser nog helt ok ut i övrigt. 🙂

Om du får trassel med basen, så kan du också fundera på att skära av "hörnet" mellan taket och väggen bakom monitorerna, på samma sätt som du har gjort med vägg-vägg-hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag saknar, är nog absorbenter på sidoväggarna. Ser nog helt ok ut i övrigt. 🙂

Om du får trassel med basen, så kan du också fundera på att skära av "hörnet" mellan taket och väggen bakom monitorerna, på samma sätt som du har gjort med vägg-vägg-hörnen.

Exakt, jag funderar på att börja såhär och sedan fylla på med sidoabsorbenter och eventuellt en hörnabsorbent i taket.

Blir nog några portabla absorbenter också, för att kunna använda detta rum till inspelning också.

Sen kommer det ju att fyllas på med rätt mycket prylar också, instrument, hurtsar, skåp och lite krafs, det förbättrar en del.

Vad tros om modellen på absorbent? Jag tänker mig en lösning med en tunn skiva, t.ex. masonit, som är lika stor som en isoleringsskiva. Isoleringen lägger jag på skivan, sveper in det med tyg och häftar fast på baksidan. Enkel lösning som borde funka bra, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Signert, jag hade nog satt mig åt andra hållet pga elementet, som någon sade tidigare...annars verkar det bra på det hela taget, hörnabsorbenterna har luft inuti hoppas jag...fronten kan vara en hålad masonitskiva klädd med stenull på baksidan och ett genomsläppligt tyg/väv mellan på fram/baksidan, vill man ytterligare förfina funktionen sätter man ribbor framför panelen, tjocklek på stenullen 5-10 cm så är du hemma!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Signert, jag hade nog satt mig åt andra hållet pga elementet, som någon sade tidigare...annars verkar det bra på det hela taget, hörnabsorbenterna har luft inuti hoppas jag...fronten kan vara en hålad masonitskiva klädd med stenull på baksidan och ett genomsläppligt tyg/väv mellan på fram/baksidan, vill man ytterligare förfina funktionen sätter man ribbor framför panelen, tjocklek på stenullen 5-10 cm så är du hemma!

🙂

Jo, jag hade också föredragit att sitta åt vänster, men som sagt så kommer liverummet att ligga åt höger och jag vill hålla nere kabellängderna.

Rekommenderar du stenull före glasfiber?

Vad är fördelen med den hålade masoniten? Bara stabilitet, eller hjälper det akustiken?

Hur menar du att jag skall sätta ribborna?

Räcker det med 10 cm tjock isolering?

Tack för hjälpen, för övrigt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...