Jump to content
Annons

funk och soul


popelipop

Recommended Posts

Tjenare!

Jo, jag har en fråga om karakteristiska färgningar i funk och soul musik. Är det någon som är bra på detta får du gärna svara. Det jag har kommit fram till är att 9 ackord låter fräckt, men jag kan inte riktigt placera in det med någon artist. Jättetacksam för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

9-ackord ja och även 13 ackord . James Brown (och hans band) i funkmod är väl det typiska exemplet. Även 11-ackord, spelat terslöst som typ F/G eller Dm/G.

Ed: Ett typsikt funkackord på gitarr är ett 9.ackord spelat på de 3-4 översta strängarna i ett högt läge med växling mellan dämpat och icke dämpat slag för att ge rytmiska figurer.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alltså... Som jag skrev tidigare i nån tråd så är det meningslöst att veta vilka färgningar man kan använda om man inte vet var man ska stoppa in dem. Bäst är nog att planka den musik man vill kunna göra, alternativt spela efter tabs på internet. Jag har lärt mig svinmycket på att planka låtar, så det rekommenderas starkt 😄

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

-Ett typiskt Prince och JB lick är Im7(kvint på topp) Im13(tretton på topp) Im7

-Det gamala purple Haze ackordet #9 el. -10 används ju ibland

-Kollar man en gammmal soulplatta som marvin gaye whats going mycket maj och 11 harmonik.

Jag skulle rekommendera att plocka funk och soullåtar som du gillar och antingen plocka ut låtarna själv eller skaffa lead sheets och spela till orignalinspelningar. Man måste lyssna på och spela acckorden i sitt sammanhang och man måste ibland notera ackorden med noter pga som med kvarts harmonik hur de spelas.

En modern soullåt med knepig harmonik är Keisha Coles Love till exempel:

intro /Fmaj /D7b9/Gm7/Bbdim/Dm7/C11 C9/

vers /Fmaj7/D7b9/Gm7/Bbdim/

stick /Dmaj7/C11/Dmaj/C117

För mer teori kan jag rekommendera

Sten Ingelfs Jazz och pop harmonik

och Mark Levines Jazz theory book och Jazz Piano book

Lycka till

/Fredrik

Redigerat av fjzingo
Link to comment
Dela på andra sajter

Funk ligger ine i akorden utan sättet att spela.

Det första riktigt sanna uttalandet! 😄

Det kan bli soul och funk med helt vanliga, raka ackord också, så det finns inget som säger att man måste hålla sig till speciella färgningar. Sättet att spela är mycket viktigare, med synkoperingar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nödvändigtvis. Funk utnämner sig inte för harmonisk geialitet tvärt om.

Ganska enfaldigt rent harmoniskt om du frågar mig.

Men lika fult älskar jag skiten.

Funk saknar melodier och även harmonier. Inte sagt att man inte kan utöka harmonierna med 7 9 11 13 och till kingdom come.

Det är ungefär som gammal jazz enda skilnaden var att detta innehöll melodier och harmonik på ett annat sätt.

Oavsett om det var Ornette Colman eller Chet Baker.

Dom vågade spelade mot harmonierna och det betyder inte att dom var bättre.

Andra spelade harmonierna som tex. Charlie Paker.

Funk har däremot ingenting med harmonier att göra utan kunde lika gärna vara modalt.

Lyssna på some skunkpunk med breaker brothers så förstår du.

Lyssna på Herbie Hankock eller för den delen funkadelic.

Eller Parliament eller D. Clinton.

Det hanlar bara om hur man spelar allt annat gränsar till jazz.

Nu är du kanske en nyskapare och det är välkommet men jag tror att om harmoniken blir för viktig blir det inte funk längre.

Kanske mitt sätt att vara insnöad.

Jag önskar dig i allafall allt got med den nya funken!

Link to comment
Dela på andra sajter

P-Funk har aldrig varit riktigt min bag, utan min smak är mer mot disco-funk.

Blev sugen på att leta efter några gamla godingar som verkligen "funkar"...

http://www.youtube.com/watch?v=F8PuGftLjOE

http://www.youtube.com/watch?v=O5iW79VQZig

http://www.youtube.com/watch?v=eSx7XqfzkhA

http://www.youtube.com/watch?v=npqbKGymtiU

http://www.youtube.com/watch?v=Iq1Hxui3cs4

Visst F-N var det bättre förr! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst var det bättre förr

spelar med ett band som spelar chaka, EWF och kool and the gang.osv fantastiska låtar.

men det finns ju också en hel del bra nyare musik med samma röter

Jamiroquai, Brand new heavies, tower of power(nyare och nyare?, still going strong).......

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena! Kolla in Luther Vandross för tidig R'n'B-funk, Earth wind & fire för storbandsfunk, och Red Hot Chili Peppers platta "blood sugar sex magik" för lite röj-funk.

Visst var det bättre förr

spelar med ett band som spelar chaka, EWF och kool and the gang.osv fantastiska låtar.

men det finns ju också en hel del bra nyare musik med samma röter

Jamiroquai, Brand new heavies, tower of power(nyare och nyare?, still going strong).......

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Kolla in Luther Vandross för tidig R'n'B-funk, Earth wind & fire för storbandsfunk, och Red Hot Chili Peppers platta "blood sugar sex magik" för lite röj-funk.
Visst var det bättre förr

spelar med ett band som spelar chaka, EWF och kool and the gang.osv fantastiska låtar.

men det finns ju också en hel del bra nyare musik med samma röter

Jamiroquai, Brand new heavies, tower of power(nyare och nyare?, still going strong).......

Fredrik

Du har egentligen karaktärsackorden i tonarten som du sedan sätter färgning på eller substituerar. I c dur har du då karaktärsackorden. C, dm, em, f, g, am, bm7-5.

Nästa steg är att lägga till en vanlig färgning på dessa t.ex. Cmaj7, dm7, em7, fmaj7, g7, am7, bm7-5.

Det är vanligt att man på varje ackord som skall ha en dominantiskfunktion även får en 9 ,11 eller 13 färgning. Detta betyder att även cma7 kan bli ett c13 om det skall ha en donimantisk funktion. vanligt i jazz, funk blues då du spelar c13 till f9 fast det är c-dur. Lek gärna med att spela ett Db7 innan cmaj7 då detta är ett sustirut för G7 (dominanten). Gköm inte heller bort de härliga dimackorden som allt för sällan används. Om du spelar en rundgång med Cmaj7, A7, Dm7, G7 så kan du använda ett dimackord istället för A7. Det blir då Cmaj7, C#dim, Dm7. G7. Annat vanligt ackord i soul och lite mera pop är sus2 ackordet. Väldigt snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Tjenare!

Jo, jag har en fråga om karakteristiska färgningar i funk och soul musik. Är det någon som är bra på detta får du gärna svara. Det jag har kommit fram till är att 9 ackord låter fräckt, men jag kan inte riktigt placera in det med någon artist. Jättetacksam för alla svar.

Tjenare!

Jag skulle säga att Funk men framför allt Soul brukar ha tjocka och mysiga ackord, så som Maj7/9 , m11 eller Sus9/13

det karakteristiska skulle kunna vara att i dessa ackord finns det dissonans men inte samma som ett tex, dur7#9

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...