Jump to content
Annons

Det NYA formatet. VAD tror NI !


kakelugn

Recommended Posts

Nu tänker jag mest på det vad den stora massan av folk kommer att använda. (Själv packade jag ner cdskivorna för 3 år sedan).

Ville bara starta en diskussion om vad som blir det nya formatet inom en snar framtid. nu när vi har haft CD ett bra tag.

CD kan väl inte hålla"i kvalite'" hur länge som helst när dvd, mp3, blueray, HDDVD. Xbox, ps2,3 och alla möjliga format finns.

Vad kommer folk att mixa ner sina låtar på?

Och vad kommer vi att använda för spelare?

Blir det bara hårddisk lagrade låtar på datorn eller på HTPCn eller på en personlig SERVER som vi lagrar allt digitalt på som vi kan ansluta vart vi än är i världen?

VAD TROR NI !!!!

MVH Kakelugn Den där som spelar hammond orgel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lagringsmediet är väl inte särskilt relevant längre? Det som är mer intressant är väl snarare vilket filformat/komprimeringsmetod som kommer att dominera i framtiden.

Själv bytte jag CD-spelaren och videon/DVDn mot datorn för 10 år sedan. Känns som den självklara utvecklingen med mediahubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror också på det.

själv äger jag inte någon dvdspelare. och jag tänker inte köpa en heller.

Ang. film så tycker jag att filmbolagen kan lägga ut filmerna på Internet för nerladdning (mot betalning). samtidigt som dom visas på BIO.

jag läste något om mobil operatören 3 att dom hade något som hette X series. där kunde man streama musik från sitt egna ORB konto. är det framtiden?

kanske inte ljudkvalite'ts mässigt men tanken är ju god.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag tror på en Revival för LP-skivan. Den kommer att dominera starkt framöver. De flesta artister jag diggar ger ut sina grejer på just LP, också.

Ska därför låta reparera min Dual och bara köpa LP hädanefter, tror jag.

Blue-Ray verkar ju helsjukt iaf.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag låter som en trött skivbolagsnubbe, men

jag tror cd-utgivningen kommer att

fortsätta framöver och bli mera nichad.

Det finns folk som trots all ny teknik vill samla

vidare på sin cd-samling med omslag och allt runt

omkring än att stirra på en display eller på nätet.

Intresset för att kolla i skivaffärer och snacka

plattor är än så länge stort hos vissa.

Det finns också folk som än idag samlar på vinyl. Vad ska

alla DJ:s göra ifall man inte kan skratcha på riktigt längre ?

VST ?

Sen kan ju samlingen gå upp i rök om man råkar ut

för diskkrascher och inte har backup. Där rök dom

pengarna som man köpt låtar/plattor för. Det kanske

nörden kan hantera men säkert inte Berit, 56.

För att kunna promota en ny platta och göra den

synlig för massan så är cd:n bättre. Hur blir tv reklamen

för en ny platta med Carola om den bara finns i cyberspace

och inte som cd synlig i affärer och varuhus ? Cd:n är

mer en komplett produkt som du kan ta på.

När det gäller ljudkvaliten så har mp3 en bit kvar

innan det låter lika bra som en cd. Enda undantaget

är väl ACC och mpeg4 som ligger före mp3 formatet.

Men då blir filerna större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det format vi kommer se mest av, hoppas jag vid gudarna är det som fungerar på flest typer av enheter. Alltså tvärtemot den trend vi delvis ser idag, med drm-skydd som låser in musiken till Microsoft-lösningar eller Apple-lösningar. (Läs nyhet som kan tala mot drm-skydd framöver).

Hur formatet distribueras och på vad kommer naturligtvis inte vara något som får så stor genomslagskraft som lp-skivan en gång hade ochs om cd-skivan också har haft.

Undantag kommer alltid att finnas. Mp3 och aac/mp4 tror jag kommer leva sida vid sida med hiend-format liknande dvd audio, men även cd och vinyl.

Personligen hoppas jag på att något hiend-format (ickedestruktivt) kommer till direktförsäljning på nätet och att köparen därefter kan avgöra i vilka sammanhang låten ska spelas - förslagsvis genom omkodning för de prylar låten ska spelas på. Ett sådant format är jag beredd att betala extra för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på en Revival för LP-skivan. Den kommer att dominera starkt framöver. De flesta artister jag diggar ger ut sina grejer på just LP, också.

Ska därför låta reparera min Dual och bara köpa LP hädanefter, tror jag.

Blue-Ray verkar ju helsjukt iaf.

🙂

Hoppas verkligen att det inte blir LP iaf.

Mindre trevligt med en LP-spelare i bilen eller på joggingturen...

Annars så ryktas de att BD är så gott som crackat redan och därmed

väntas HDDVD inte vara något större problem. Bl.a. LG har väl på gång

spelare som spelar båda formaten så då är väl skillnaden inte så stor.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare skrivits blir nog iaf dvd-a och sacd kvar ett tag. Däremot har jag väldigt svårt att sia om de enklare formaten, förhoppningsvis går utvecklingen mot bättre ljud inom snålkodning. Eftersom diskar och övriga minnen blir allt större borgar väl även det för att man hellre använder format som tar mer plats men som låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mer vinyl till folket...vet också att detta är en ökande trend tack och lov, CD skivorna kommer för helsike inte att försvinna de närmsta 10 åren-däremot minska en aning ev, hur kan man tro på detta strunt som jag vet vilka som ligger bakom påstår, blaj för teknokrater!

Liksom Olsberg säger så skulle jag gärna pröjsa för ett fullformat via nätet om det fanns och om jag inte kunde nå viss musik på annat sätt, MP3/ipods etc etc är för mig lika avskyvärt som hundskit på gatan!

Hoppas även att man bestämmer sig för dvd-audio som är det enda att hänga i granen!

Ni som inte diggar vinyl kan ju hålla er till dessa andra sunkformat och fortsätta undra vad en din-kontakt är... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Very interesting this is

Jag tror att vi kommer att se flera linjer utvecklas parallelt.

De allra flesta tonåringar idag/framtidens vuxna har tillgång till datorer och laddar friskt hem musik utan att betala för det. Denna stora massa med låtsamlingar på tiotals tusen låtar kommer att kräva datorbaserade lösningar såsom vidareutveckling av mp3 spelare. Framförallt tror jag att många allt-i-ett produkter kommer att dominera snart.

Det är dock svårt att tjäna stora pengar på detta och därför tror jag att det kommer att fortsätta tryckas cd-skivor ett tag framöver. ljudkvaliteten för det mänskliga örat kan ju inte bli mycket bättre än det som levereras idag och tydligen har signade musiker svårt att klämma ur sig mer än 60 minuters musik var tredje år nu för tiden. Så det kniper inte med lagringsstorleken på cd-skivor idag. En ny försiktig trend är dock att ge ut musiken på DVD med lite videomaterial på.

HD formatet kommer snart att tränga ut DVD:n och snart kommer de stora företagen enas om ett format eller utvecka uppspelningsapparater som kan spela upp alla och som dessutom säljs till överpris.

Dessutom kommer priserna på dessa produkter att gå upp. För några år sen kunde man köpa en hyfsad TV för 5-6000, nu kostar det helt plötsligt 3-4 ggr mer. Hårddiskarna kommer att bli större och större samtidigt som flashbaserade alternativ kommer att dyka upp alltmer, till överpris.

Räkna med att gå igenom iaf 3 olika format de närmaste 20 åren med all materialism som det innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
HiTechRoboPower (oregistrerad)

cdskiva har jag inte köpt en på 5 år förutom demos etc för att stödja band jag verkligen gillar. men ett två vipps så har du en repa i den sen är det kört. det är ju tråkigt när det är en favorit eller ett impulsköp för ofantliga 150spänn eller vad dom kostar skivorna.

Den största floppen var väll minidiscen. En ganska misslyckad förfining av det vanliga bandet. trotts att folk gömmer sina MD spelare som om det var pestbärare så hade den sina fina stunder ändå.

Nä ha det på hårddisk och köra det rätt in en extern, lyssningsbar eller vadsom hårddisk är skiten. är det något riktigt viktigt är det inte hela världen att göra en backup och gömma den på vinden till dagen knackknack ta i trä datorn kollapsar.

Men att LP skivan är det ultimata vet vi ju alla, en LPskiva låter du inte repas och du har den inte i väskan för att byta i skiva i hissen eller på bussen för att tappa den, trampa på den eller tappa bort den. Sen är det estetiskt det ultimata formatet. Äger inte en tavla, LP fodral fungerar mer än bra som konst.

Javisst Funky monk. Dom vill bara åt våra surt förvärvade pengar! UTSUGARE!

Redigerat av HiTechRoboPower
Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt tror jag att många allt-i-ett produkter kommer att dominera snart.

Det är dock svårt att tjäna stora pengar på detta och därför tror jag att det kommer att fortsätta tryckas cd-skivor ett tag framöver. ljudkvaliteten för det mänskliga örat kan ju inte bli mycket bättre än det som levereras idag och tydligen har signade musiker svårt att klämma ur sig mer än 60 minuters musik var tredje år nu för tiden. Så det kniper inte med lagringsstorleken på cd-skivor idag. En ny försiktig trend är dock att ge ut musiken på DVD med lite videomaterial på.

Det skulle även kunna bli så att man börjar mixa i 5.1-ljud och släpper musiken på DVD. En artist jag vet som redan gjort det är Springsteen. Hans album Devils & Dust släpptes med både CD och DVD, där den senare innehöll både 5.1-ljud och PCM Stereo.

Sen är det du säger om allt-i-ett produkter inte helt åt skogen. Jag hoppas att det kommer utveckla sig som så att när man köper t.ex. CD-skiva så köper du även rätten att ladda ned den i MP3-format, eller så kanske det redan finns inlagt på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett två vipps så har du en repa i den sen är det kört.

😠

Jag tror inte att jag någonsin fått en enda av mina cd-skivor repade så de inte kan spelas. Ja, ärligt!

Förvara dem i fodralet och håll skivan i kanterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett två vipps så har du en repa i den sen är det kört.

😠

Jag tror inte att jag någonsin fått en enda av mina cd-skivor repade så de inte kan spelas. Ja, ärligt!

Förvara dem i fodralet och håll skivan i kanterna.

Det lustiga med CD-skivorna är att de är bättre skyddade på spelsidan än på etikettsidan, så en repa på etikettsidan gör mer skada än en repa eller lite tumavtryuck på spelsidan.

Jag har ändå lyckats tappa en skiva så olyckligt, att det blev ett rejält hack i skyddsplasten på spelsidan, med följden att en låt spårar ur fullständigt när man kommer dit. Eftersom det var en av mina favoritskivor, så blev jag tvungen att köpa en ny... Det är också den enda bland ca 500 skivor som det har blivit fel på hittills. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett två vipps så har du en repa i den sen är det kört.

😳

Jag tror inte att jag någonsin fått en enda av mina cd-skivor repade så de inte kan spelas. Ja, ärligt!

Förvara dem i fodralet och håll skivan i kanterna.

Woooord!

Aldrig lyckats repa någon skiva heller. Inte ens Cd-r skivor som jag slängt runt med.

För att testa lite en gång tog jag även två brännskivor och gnuggade dem så att undersidan blev helt matt. Gick att spela utmärkt.

Bara man skyddar trycksidan så är det lugnt 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett två vipps så har du en repa i den sen är det kört.

😳

Jag tror inte att jag någonsin fått en enda av mina cd-skivor repade så de inte kan spelas. Ja, ärligt!

Förvara dem i fodralet och håll skivan i kanterna.

Problemet är när 2-åringen får tag på samlingen och bestämmer sig för att dem som underlag för årets inomhus-SM i stjärtlapps-race 😱

Men som tur är så har jag kopierat det mesta (filmer, musik-cd och spel) så det som numera repas är kopiorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att LP skivan är det ultimata vet vi ju alla, en LPskiva låter du inte repas och du har den inte i väskan för att byta i skiva i hissen eller på bussen för att tappa den, trampa på den eller tappa bort den. Sen är det estetiskt det ultimata formatet. Äger inte en tavla, LP fodral fungerar mer än bra som konst.

haha. Allt du ibland behöver göra är att råka flytta på armen i sidled och vips så har du ett jack i lp:n

Det gäller att vara mer vaksam med skivorna. Riktigt Fint med Lp 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu måste Jobs spela den goda i sammanhanget.

Jobs ÄR den goda i sammanhanget!

För övrigt tror jag att alla musiker i fortsättningen får stå och spela i gathörn. Men de får se upp - rätt vad det är har någon förbipasserande spelat in musiken på sin mobil och sprider den på nätet. Vad får vi då? Jo, världens mest kända fattiglapp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...