Jump to content
Annons

192 khz -> 44.1 khz?


base128 (oregistrerad)

Recommended Posts

base128 (oregistrerad)

Hej!

Jag blev lite förvirrad. 😛 Scenario: Jag spelar in en hel lĂ„t pĂ„ 192 Khz, 24 bit. Sedan nĂ€r det Ă€r dags att brĂ€nna lĂ„ten pĂ„ vanlig CD skiva (red book) mĂ„ste jag omvandla ljudet till 44.1 khz annars gĂ„r inte.

FrÄgor:

1) Finns det nĂ„gon brĂ€nnarprogram som klarar 192 Khz direkt pĂ„ CD skiva? 😄

2) Om svar pÄ 1) Àr JA.. Àr det möjligt överhuvudtaget att spela en 192 Khz CD skiva pÄ en vanlig cd spelare?

3) Enligt en artikel jag lÀste om proff studios. För att kunna uppnÄ ljudkvalitetet pÄ en digital inspelning som i proffsig studio analog tape mÄste man sampla med 192 Khz, 24 bit. Hur gör dem dÄ nÀr dem brÀnner sedan en pre-master pÄ cd skiva?

Blir det alltsĂ„ 44.1 khz i slutĂ€ndan Ă€ndĂ„? 😄

Tack för ev tips.

/Mel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det enda som gÄr att spela i en CD-spelare, Àr 44.1kHz och 16-bit - sÄ du har inte mycket att vÀlja pÄ. Du ska dock vara noga med att anvÀnda en bra Dither-algoritm för att fÄ sÄ bra resultat som möjligt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)
Det enda som gÄr att spela i en CD-spelare, Àr 44.1kHz och 16-bit - sÄ du har inte mycket att vÀlja pÄ. Du ska dock vara noga med att anvÀnda en bra Dither-algoritm för att fÄ sÄ bra resultat som möjligt.

Tack Claes,

Rent praktiskt kan du rekommendera nÄgon bra Dither?

/Mel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att kunna uppnÄ ljudkvalitetet pÄ en digital inspelning som i proffsig studio analog tape mÄste man sampla med 192 Khz, 24 bit.

Nej, man MÅSTE inte sampla med 192 kHz. Du fĂ„r jĂ€ttehög ljudkvalitet i 96 kHz ocksĂ„ 😏

Hur gör dem dÄ nÀr dem brÀnner sedan en pre-master pÄ cd skiva?

Blir det alltsÄ 44.1 khz i slutÀndan ÀndÄ?

Ska musiken ner pÄ ljud-CD Àr det alltid 44,1 kHz som gÀller. Vill man dÀremot göra en DVD Audio kan ju den vara i 192 kHz. Eller SACD som ocksÄ kan dra nytta av att du spelar in i sÄn hög kvalitet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

han bör Àven anvÀnda en bra resampler som samplar det ner till 44100Hz. Det kan bli stora skillnader mellan olika resamplers (kanske inte ner till 44.1khz men ifall man gör internet streams i 22.05khz filer).

Jag har inte sett nÄgra benchmarks över vilka resamplers som Àr bÀst, men prova SRCdrop frÄn rarewares.org som jag i alla fall tycker samplar ner till 22.05 vÀldig bra utan att fördÀrva hi haten som mÄnga resamplers annars gör.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)

Tack för alla svar.

Tycker att det Àr synd att man Àr tvungen att resampla lÄtarna fr 192 till 44.1 Khz.

Funderar allvarligt pÄ att dela ut mina lÄtar pÄ mp3 i stÀllet. DÄ kan man anvÀnda en vÀldig hög

bitrate som ger nog bÀttre ljudkvalitet Àn vanlig cd skiva pÄ 44.1 Khz. De flesta har numera

mp3 spelare sÄ det kan vara aktuellt. FrÄgan Àr om alla mp3 spelare klarar alla bitraten.

NĂ„ja.. cristalclear kostar satan...

/Mel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inget fel med 44.1KHz för playback. GÀller egentligen bara att hitta ett program som resamplar sÄ du inte tycker det lÄter illa. Det spelar ju egentligen inte sÄ stor roll om det Àr en "perfekt" resampler eller inte sÄlÀnge det lÄter bra. Finns ju program som gör ett bÀttre och sÀmre jobb, men ytterst sÄ handlar det ju om vad man sjÀlv tycker lÄter bra. Massor med gamla analoga mixerbord och equalizers och effekter var gav hur olinjÀr frekvensrespons som helst, och idag Àr det mÄnga som menar att de lÄter bÀttre, Àven fast de tekniskt sÀtt Àr "fel".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar.

Tycker att det Àr synd att man Àr tvungen att resampla lÄtarna fr 192 till 44.1 Khz.

Funderar allvarligt pÄ att dela ut mina lÄtar pÄ mp3 i stÀllet. DÄ kan man anvÀnda en vÀldig hög

bitrate som ger nog bÀttre ljudkvalitet Àn vanlig cd skiva pÄ 44.1 Khz. De flesta har numera

mp3 spelare sÄ det kan vara aktuellt. FrÄgan Àr om alla mp3 spelare klarar alla bitraten.

NĂ„ja.. cristalclear kostar satan...

/Mel

Det blir nog inte bÀttre, oavsett vilken bitrate du anvÀnder. MP3 Àr destruktivt i alla upplösningar...

Varför spela in i 192kHz förresten? Det lĂ„ter som vĂ€ldigt mycket overkill om inte slutmediat Ă€r audio-DVD eller liknande... 😏

Med CD som slutmedia, finns det inte sÄ stor mening med att spela in med annat Àn 44.1kHz samplingsfrekvens, eftersom det inte kan förekomma komplexa vÄgformer över 22.05kHz pÄ CD - pÄ grund av (eller tack vare - beroende pÄ hur man ser pÄ det...) farbror Nyqvist, vars teori ligger till grund för alla omvandlare...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)
Tack för alla svar.

Tycker att det Àr synd att man Àr tvungen att resampla lÄtarna fr 192 till 44.1 Khz.

Funderar allvarligt pÄ att dela ut mina lÄtar pÄ mp3 i stÀllet. DÄ kan man anvÀnda en vÀldig hög

bitrate som ger nog bÀttre ljudkvalitet Àn vanlig cd skiva pÄ 44.1 Khz. De flesta har numera

mp3 spelare sÄ det kan vara aktuellt. FrÄgan Àr om alla mp3 spelare klarar alla bitraten.

NĂ„ja.. cristalclear kostar satan...

/Mel

Det blir nog inte bÀttre, oavsett vilken bitrate du anvÀnder. MP3 Àr destruktivt i alla upplösningar...

Varför spela in i 192kHz förresten? Det lĂ„ter som vĂ€ldigt mycket overkill om inte slutmediat Ă€r audio-DVD eller liknande... 😏

Med CD som slutmedia, finns det inte sÄ stor mening med att spela in med annat Àn 44.1kHz samplingsfrekvens, eftersom det inte kan förekomma komplexa vÄgformer över 22.05kHz pÄ CD - pÄ grund av (eller tack vare - beroende pÄ hur man ser pÄ det...) farbror Nyqvist, vars teori ligger till grund för alla omvandlare...

Claes, du har nog rÀtt i...

Om man Àr musiker vill man att alla inspelningar lÄter sÄ nÀra verkligheten som möjligt. Givetvis

under de tekniska grÀnserna som tyvÀrr finns i dagslÀget. Om man lyssnar en hihat, en shaker eller en fjol exempelvis frÄn en riktig instrument och man jÀmför dem med digital inspelade sÄ

hör man faktiskt skillnaden om man samplar med 192 eller 44.1. Jag fÄr inte lika gÄshud iaf nÀr

jag hör dem pÄ 44.1.

Kanske dags att gĂ„ över till DVD audio 😉 De flesta har ju DVD spelare... tror jag.

/Mel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det skulle inte förvÄna mig om mÄnga som snackar snicksnack om höga upplösningar har ett lÄgpassfilter pÄ 30.000Hz i förstÀrkaren och ÀndÄ inte kan Äterskapa de höga frekvenserna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske dags att gĂ„ över till DVD audio đŸ„° De flesta har ju DVD spelare... tror jag.

PÄpekar bara att det inte bara krÀvs en DVD-spelare för skivorna. Det mÄste vara en DVD Audio-kompatibel spelare.

En vanlig DVD spelar bara DVD Video, Ă€ven om mĂ„nga DVD Audio-skivor innehĂ„ller en liten session för DVD Video ocksĂ„. 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)
det skulle inte förvÄna mig om mÄnga som snackar snicksnack om höga upplösningar har ett lÄgpassfilter pÄ 30.000Hz i förstÀrkaren och ÀndÄ inte kan Äterskapa de höga frekvenserna.

Hej!

Du verkar inte förstĂ„ nackdelen med analog/digital omvandlingen. 😉

Det spelar ingen roll om man har en lÄgpassfilter i förstÀrkaren pÄ 15 Khz. Man

hör egentligen skillnaden om man samplar med 192 Khz eller 44.1 Khz.

Problemet uppstÄr att nÀr man omvandlar tillbaks frÄn digital till analog vilken

noggranhet hade man nÀr man samplade den analoga signalen. Att Äterskapa

signalen genom interpolation ger ett mer syntetsikt ljud.

44.1 Khz ger en sampling precision upp till 2 Khz medan,

192 Khz ger en sampling precision upp till 8 Khz!

Detta innebÀr att upp till 8 Khz behövs inte interpolation!! Det blir en riktig kopia frÄn den analoga signalen.

Mera kan du lÀsa pÄ http://www.iar-80.com/page128.html

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)
Är detta nĂ„got du lĂ€st eller nĂ„got du sjĂ€lv upplever nĂ€r du lyssnar pĂ„ dina mixar?

Det varierar vilken typ av musik och vilka instrumenter jag anvÀnder.

För lÄtar med mycket diskant som riktiga inspelade cymbaler, inspelade hihat osv

sÄ hörs ju skillnaden. Ej akustisk inspelning hörs ingen skillnad egentligen tycker

jag.

/Mel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du verkar inte förstĂ„ nackdelen med analog/digital omvandlingen.  😉

Hm.. jag tycker det lÄter som han förstÄr det hela alldeles utmÀrkt.

Man hör egentligen skillnaden om man samplar med 192 Khz eller 44.1 Khz.

Vem exakt Àr denna "man". Har det gjorts empiriska studier? Vad för slags kÀllmaterial? Jag kan sÀga direkt att min gamla mormor inte skulle höra skillnad mellan en samplingsfrekvens pÄ 16KHz och 192 KHz, sÄ det Àr uppenbarligen inte nÄgonting som berör alla lyssnare.

Problemet uppstÄr att nÀr man omvandlar tillbaks frÄn digital till analog vilken noggranhet hade man nÀr man samplade den analoga signalen. Att Äterskapa signalen genom interpolation ger ett mer syntetsikt ljud.

Det hÀr var ju ocksÄ ett rÀtt intressant pÄstÄende, eftersom empiriska tester har visat att sÄ inte Àr fallet. BerÀtta gÀrna i detalj hur tex sinc-interpolering kan ge "ett mer syntetsikt ljud".

44.1 Khz ger en sampling precision upp till 2 Khz medan,

192 Khz ger en sampling precision upp till 8 Khz!

Detta innebÀr att upp till 8 Khz behövs inte interpolation!! Det blir en riktig kopia frÄn den analoga signalen.

Det hÀr fÄr du ocksÄ gÀrna förklara i mer detalj, eftersom jag normalt sett har svÄrt att förstÄ pÄstÄenden som inte backas upp av nÄgot slags resonemang. Naiv som jag Àr lÄter det hÀr rÀtt underligt och det stÀmmer inte riktigt överrens med mina erfarenheter av ljud.

Nu vet jag inte riktigt vad det Àr för tomte som skrev den dÀr sidan du lÀnkade till, men den kÀnns rÀtt irrelevant. Det ger inte intryck av att nÄgra seriösa studier har gjorts, och den gÄr in pÄ tekniska egenskaper hos olika uppspelningssystem utan att bry sig om att förklara detaljerna och det hela resulterar i en grov överförenkling frÄn författarens sida. Dessutom var sidformateringen typ olÀslig..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)

polardark, tyvÀrr har jag inte tid att lÀgga en omfattande matematisk analys hÀr i

det hÀr forumet plus att det inte var alls det jag var ute efter. Jag vet att jag har

rÀtt iaf...

Det hÀr kommer att hamna mer eller mindre pÄ ett mer pÄ hur "vi" som personer tycker att det lÄter dÄligt eller bra. Om du Àr intresserad av att undersöka vidare pÄstÄendet sÄ hÀnvisar jag till aes.org eller nÄgon kÀnd white paper pÄ

översamplingen. Du behöver kunksap pÄ Fourier Transf för att kunna förstÄ

just varför Nyquist hade fel och Shannon hade rÀtt i sin teori pÄ översamplingen.

Det Àr kanske enklare ocksÄ att du skriver att du inte hÄller med Àn att ifrÄgasÀtta mitt kunskap :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det hÀr börjar pÄminna om mÄnga andra diskussioner i Àmnet. Alltid Àr det nÄgon som tycker att han vet en massa saker som vi andra inte förstÄr. Vanligen bygger sÄdant pÄ djupa teorier som ligger lÄngt frÄn den situtation vi vanliga dödliga lever i, eller ocksÄ krÀvs det esoterisk utrustning för att höra skillnaden. Granskar man sedan teorierna i detaljerna sÄ brukar det visa sig att de faktiskt inte tar hÀnsyn till alla delar av verkligheten. PÄfallande ofta minns jag sagan om kejsarens nya klÀder mitt i diskussionshettan.

För att göra en lÄng historia kort sÄ Àr det sÀkert kul att köra 192 kHz. För de flesta vanliga dödliga, till exempel mig, sÄ Àr 44.1kHz sÄ bra att det sÀllan spelar nÄgon roll om annat Àr Ànnu bÀttre.

Utom i följande fall som handlar om de tekniska begrÀnsningarna i verkligheten, inte om teorier:

-- en del ljudkort lÄter olika beroende pÄ samplingsfrekvensen. Det Àr inte alltid sÄ att högre frekvens lÄter bÀttre. Ljudkort Àr kompromisser, sÀrskilt budgetkorten. Och bara för korten gÄr att skrÀmma upp i 192 innebÀr det inte att det lÄter bra. Eftersom ljudkorten har bÄde en DA och en AD kan det dessutom skilja sig Ät pÄ de tvÄ halvorna.

-- de flesta inspelningsprogram lÄter lika bra (eller illa, beroende pÄ hur man ser det), oavsett frekvenserna. Men pluggar och effekter, typ EQ och kompressorer och reverb och sÄ lÄter pÄfallande ofta olika beroende pÄ frekvensen. Det Àr inte sÀkert pÄ nÄgot sÀtt att högre frekvens lÄter bÀttre. Det beror pÄ hur algoritmerna Àr skrivna, och testade. Eftersom 192 Àr rÀtt ovanligt, Àr det inte alls sÀkert att de Àr testade.

Mitt rÄd Àr att prova. Med just ditt kort och just ditt program. Men tro inte att det gÀller för andra kort och andra program.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

base128 (oregistrerad)

som sagt.. tack för alla komenterarer!

En sak till bara. Tycker sjÀlv att digital inspelning Àr bara en tillfÀllig lösning pÄ hur man lagrar

musik. Musiken Àr inte diskret sÄ att översampla hjÀlper inte i slutÀndan, mÄlet Àr att man

inte mÀrker nÄgon skillnad mellan en live instrument och en "inspelad" tycker jag.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag mest nöjd med 192 Khz 24 bit och dĂ€rför startade trĂ„den om varför var man

tvungen att nedgradera ljudet till 44.1 Khz....

Ha det!

Mel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
som sagt.. tack för alla komenterarer!

En sak till bara. Tycker sjÀlv att digital inspelning Àr bara en tillfÀllig lösning pÄ hur man lagrar

musik. Musiken Àr inte diskret sÄ att översampla hjÀlper inte i slutÀndan, mÄlet Àr att man

inte mÀrker nÄgon skillnad mellan en live instrument och en "inspelad" tycker jag.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag mest nöjd med 192 Khz 24 bit och dĂ€rför startade trĂ„den om varför var man

tvungen att nedgradera ljudet till 44.1 Khz....

Ha det!

Mel

Men har du hört nÄn annan produktion Àn dina egna i 192khz 24bit? Eller tycker du att all musik pÄ vanlig CD lÄter illa?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
polardark, tyvÀrr har jag inte tid att lÀgga en omfattande matematisk analys hÀr i

det hÀr forumet plus att det inte var alls det jag var ute efter. Jag vet att jag har

rÀtt iaf...

Det hÀr kommer att hamna mer eller mindre pÄ ett mer pÄ hur "vi" som personer tycker att det lÄter dÄligt eller bra. Om du Àr intresserad av att undersöka vidare pÄstÄendet sÄ hÀnvisar jag till aes.org eller nÄgon kÀnd white paper pÄ

översamplingen. Du behöver kunksap pÄ Fourier Transf för att kunna förstÄ

just varför Nyquist hade fel och Shannon hade rÀtt i sin teori pÄ översamplingen.

Det Ă€r kanske enklare ocksĂ„ att du skriver att du inte hĂ„ller med Ă€n att ifrĂ„gasĂ€tta mitt kunskap 🙂

För att veta sĂ„ mycket sĂ„ tycker jag att du inte verkar veta sĂ„ mycket. 😛

Hur kan men till exempel veta sÄ mycket om huruvida Nyqvist har fel, Fourier, interpolation och olika översamplingar etc etc, men inte kÀnna till att en vanlig hederlig CD som har funnits i 25 Är bara anvÀnder sig av 16 bitar och 44.1 kHz.

Det visste t o m jag, trots att jag inte har en aning om vem Nyqvist Ă€r. 😉

Det Àr lÀtt att slÀnga sig med fina uttryck man har lÀst flyktigt i nÄgon bok - svÄrare att förklara dem för den som inte kan, men vill veta...

Men det Àr rÀtt - hÄll diskussionen igÄng. NÄgot gott kommer det vÀl alltid ur den.

//nemo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...
Tack för alla svar.

Tycker att det Àr synd att man Àr tvungen att resampla lÄtarna fr 192 till 44.1 Khz.

Funderar allvarligt pÄ att dela ut mina lÄtar pÄ mp3 i stÀllet. DÄ kan man anvÀnda en vÀldig hög

bitrate som ger nog bÀttre ljudkvalitet Àn vanlig cd skiva pÄ 44.1 Khz. De flesta har numera

mp3 spelare sÄ det kan vara aktuellt. FrÄgan Àr om alla mp3 spelare klarar alla bitraten.

NĂ„ja.. cristalclear kostar satan...

/Mel

Cheezuz... För det första sÄ Àr det inte samplingsfrekvensen som avgör ljudkvalitén utan kvalitén pÄ omvandlarna. Men om du seriöst diskuterar den optimala Ätergivningen för ditt material sÄ Àr inte ens mp3 med i diskussionen. Mp3 formatet i sig lÄter ju skit jÀmfört med wav. Spana du efter bra ditheringalgoritmer istÀllet och droppa det pÄ CD.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

som sagt.. tack för alla komenterarer!

En sak till bara. Tycker sjÀlv att digital inspelning Àr bara en tillfÀllig lösning pÄ hur man lagrar

musik. Musiken Àr inte diskret sÄ att översampla hjÀlper inte i slutÀndan, mÄlet Àr att man

inte mÀrker nÄgon skillnad mellan en live instrument och en "inspelad" tycker jag.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r jag mest nöjd med 192 Khz 24 bit och dĂ€rför startade trĂ„den om varför var man

tvungen att nedgradera ljudet till 44.1 Khz....

Ha det!

Mel

Jesus
.vad Ă€r det du skriver egentligen? Först en massa pĂ„stĂ„ende som ingen fattar nĂ„gonting av och sedan ett riktigt ”kalkoninlĂ€gg” dĂ€r du nĂ€sta dumförklarar dig sjĂ€lv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

44.1 Khz ger en sampling precision upp till 2 Khz medan,

192 Khz ger en sampling precision upp till 8 Khz!

Detta innebÀr att upp till 8 Khz behövs inte interpolation!! Det blir en riktig kopia frÄn den analoga signalen.

Mera kan du lÀsa pÄ http://www.iar-80.com/page128.html

Med all respekt, men detta Àr helt fel. Killen som skrivit lÀnken rÀknar t.o.m. fel pÄ sitt eget exempel. Han sÀger (helt taget ur luften) att det finns en treshold vid 1/5 av bandbredde, dvs en 1/10 av samplingfrekvensen. Det skulle bli 4,4kHz för CD, inte 2! Sen Àr sjÀlva pÄstÄendet ÀndÄ fel frÄn början...

NÀr man omvandlar frÄn digitalt till analogt sker alltid nÄgon slags interpolering mellan sample punkterna. Det kan tyckas att lÀgre frekvenser fÄr fler "punkter" och dÀrmed beskrivs "bÀttre". En signal pÄ 22kHz kan t.ex. aldrig beskrivas som nÄgot annat Àn en fyrkantsvÄg pÄ normal CD. (Varannat sample pÄ max, och varannat pÄ min.) Men grejen Àr att örat ÀndÄ inte höra skillnad pÄ olika vÄgformer för höga frekvenser. Skillnaden mellan en fyrkanstvÄg och en sinusvÄg Àr att fyrkantsvÄgen har mer övertoner. Om grundtonen nu Àr 22kHz sÄ ligger första övertonen pÄ 44, andra pÄ 66khz osv. Eftersom örat filtrerar bort allt över 22khz "lÄter" det exakt likadant som om det hade varit en sinuston.

Dessutom fungerar ju tex högtalarna som en lÄgpassfilter vid sÀg 20kHz. Bara detta gör att vilken 20khz vÄgform som helst pÄ CD, SACD eller whatever faktiskt bara blir en ren sinus nÀr den kommer ut.

Kort sagt - allt prat om att högre samplingsfrekvenser ger bÀttre vÄgformer Àr helt sant i teorin, men det sÀger egentligen ingenting mer Àr Àn att man fÄr med högre frekvenser. Som örat ÀndÄ inte hör.

/wesserbisser D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

44.1 Khz ger en sampling precision upp till 2 Khz medan,

192 Khz ger en sampling precision upp till 8 Khz!

Detta innebÀr att upp till 8 Khz behövs inte interpolation!! Det blir en riktig kopia frÄn den analoga signalen.

Mera kan du lÀsa pÄ http://www.iar-80.com/page128.html

Med all respekt, men detta Àr helt fel. Killen som skrivit lÀnken rÀknar t.o.m. fel pÄ sitt eget exempel. Han sÀger (helt taget ur luften) att det finns en treshold vid 1/5 av bandbredde, dvs en 1/10 av samplingfrekvensen. Det skulle bli 4,4kHz för CD, inte 2! Sen Àr sjÀlva pÄstÄendet ÀndÄ fel frÄn början...

NÀr man omvandlar frÄn digitalt till analogt sker alltid nÄgon slags interpolering mellan sample punkterna. Det kan tyckas att lÀgre frekvenser fÄr fler "punkter" och dÀrmed beskrivs "bÀttre". En signal pÄ 22kHz kan t.ex. aldrig beskrivas som nÄgot annat Àn en fyrkantsvÄg pÄ normal CD. (Varannat sample pÄ max, och varannat pÄ min.) Men grejen Àr att örat ÀndÄ inte höra skillnad pÄ olika vÄgformer för höga frekvenser. Skillnaden mellan en fyrkanstvÄg och en sinusvÄg Àr att fyrkantsvÄgen har mer övertoner. Om grundtonen nu Àr 22kHz sÄ ligger första övertonen pÄ 44, andra pÄ 66khz osv. Eftersom örat filtrerar bort allt över 22khz "lÄter" det exakt likadant som om det hade varit en sinuston.

Dessutom fungerar ju tex högtalarna som en lÄgpassfilter vid sÀg 20kHz. Bara detta gör att vilken 20khz vÄgform som helst pÄ CD, SACD eller whatever faktiskt bara blir en ren sinus nÀr den kommer ut.

Kort sagt - allt prat om att högre samplingsfrekvenser ger bÀttre vÄgformer Àr helt sant i teorin, men det sÀger egentligen ingenting mer Àr Àn att man fÄr med högre frekvenser. Som örat ÀndÄ inte hör.

/wesserbisser D

Denna beskrivning Ă€r inte heller helt rĂ€tt... 😛

Eftersom man alltid mÄste ha ett lÄgpassfilter strax under Nyqvist-frekvensen, sÄ kommer det aldrig att kunna förekomma komplexa vÄgformer nÀr man nÀrmar sig denna frekvens. Med andra ord kan det bara förekomma sinus dÀr.

Örat kan nog 17 urskilja skillnad mellan vĂ„gformerna Ă€ven vid högre frekvenser (om man alls kan uppfatta frekvenserna i frĂ„ga och om högtalarna kan Ă„terge dem korrekt) - men lĂ„gpassfiltret i omvandlaren omöjliggör som sagt att annat Ă€n sinus kommer ut.

Om man har en högre frekvens, sĂ„ kan den dessutom samverka med andra och bilda en annorlunda klang (pĂ„ liknande sĂ€tt som ett ackord klingar helt annorlunda Ă€n om man spelar tonerna separat) - sĂ„ det Ă€r inte helt irrelevant att prata om högre samplingsfrekvenser - sĂ„ lĂ€nge slutmediat Ă€r annat Ă€n audio-CD... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Örat kan nog 17 urskilja skillnad mellan vĂ„gformerna Ă€ven vid högre frekvenser (om man alls kan uppfatta frekvenserna i frĂ„ga och om högtalarna kan Ă„terge dem korrekt) - men lĂ„gpassfiltret i omvandlaren omöjliggör som sagt att annat Ă€n sinus kommer ut.

Testa vetja! Skapa tvÄ toner pÄ tex 18 kHz. En sinusvÄg och en fyrkantsvÄg. (I 96 eller 192Khz upplösning/samplingsfrekvens). Och lyssna sen.

/D đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det Àr viktigt att poÀngtera att det fins yterst fÄ inspelade skivor som kommer upp i cd kvalite. att öka samplingarna och bitarna Àr bra i studion men sÄ fort kompressorn kommer fram Àr det ganska kört. (mastering)

Redigerat av holmgrenstefan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jo, det mÀrker man faktiskt sjÀlv! Min första klara lÄt nu lÄter ruggigt bra... eller rÀttare sagt precis lika bra Àven i 256 kb/s MP3!

Är det ngt bra eller ngt dĂ„ligt att den gör det đŸ˜Č?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Örat kan nog 17 urskilja skillnad mellan vĂ„gformerna Ă€ven vid högre frekvenser (om man alls kan uppfatta frekvenserna i frĂ„ga och om högtalarna kan Ă„terge dem korrekt) - men lĂ„gpassfiltret i omvandlaren omöjliggör som sagt att annat Ă€n sinus kommer ut.

Testa vetja! Skapa tvÄ toner pÄ tex 18 kHz. En sinusvÄg och en fyrkantsvÄg. (I 96 eller 192Khz upplösning/samplingsfrekvens). Och lyssna sen.

/D 😉

DÀr har man förstÄs ett problem...

Wavelab modulerar frekvensen nÀr man kommer över en viss frekvens - sÄ vÄgformen blir inte korrekt dÀr om man skapar den pÄ det sÀttet.

Jag ska nog dra fram en analog frekvensgenerator och testa. Min A/D kan inte gÄ högre Àn 96kHz i samplingsfrekvens - men jag funderar lite pÄ att skaffa Benchmarks nya ADC-1 som komplement till min DAC-1, speciellt med tanke pÄ att jag vill kunna göra riktigt bra jÀmförelser nÀr jag sÄ smÄningom drar igÄng jÀmförande omvandlartester och Ànnu senare preamptester...

Mina monitorer gĂ„r upp till 35kHz, sĂ„ dĂ€r Ă€r det inga problem - men frĂ„gan Ă€r om öronen hĂ€nger med... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...