Jump to content
Annons

Sångreverb


Jon Rinneby

Recommended Posts

Som titeln antyder: Jag är inte riktigt nöjd med cubase inbyggda reverb (för sång). Tycker att det låter kallt och metallisk, hur man än skruvar på det... Har även tillgång till roomworks, men det känns mest som en kul grej.

Min fråga är alltså om någon kan rekommendera ett bra reverb för sång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har inte vågat testa de där reveret. Måste man ladda ner massa olika wavfiler (impulser?) då? 😉

Ja, fast wav-filerna är ihoppackade och klara för nedladdning på noisevault. du packar upp dem med winrar och laddar in dem i SIR via SIR's gränssnitt. klart!

dåså...

tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Som titeln antyder: Jag är inte riktigt nöjd med cubase inbyggda reverb (för sång). Tycker att det låter kallt och metallisk, hur man än skruvar på det... Har även tillgång till roomworks, men det känns mest som en kul grej.

Min fråga är alltså om någon kan rekommendera ett bra reverb för sång 😛

Jag har beställt ett Lexicon MX200 Reverb som är en outboard men som kopplas till datorn via USB och sedan användas av musikprogrammet utan att lasta processorn...

Dom rear det på börsen nu för 1 995kr... Jag får det imorgon hoppas jag...

Mycket ljud för små pengar tycker jag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Va fan gör dom inte riktiga reverb från början Steinberg. Ett gammalt Lexicon LPX1 från -87 låter 100 ggr bättre 😮

De e fanneme att försöka fördumma folk. 🙂

"Rev 1/2 i Cubase/Nuendo kan man köra upp iröva.

Det låter taggtråd 🙂

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Smartelectronix Ambience reverb kan jag rekommendera.

Donationware.

Det är snålare än sir.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Oki..här kommer en skön fråga..

Vilken är den i särklass BÄSTA sångreverben?

Money is no object!

Jag kör Pro Tools och D-verb och jag är inte bästa vänner. Ska jag ändå köpa något så vill jag ha något jag vet folk uppskattar och något som jag kommer trivas med.

Fokus är på sång, nybörjarvänlighet, presets, inställningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki..här kommer en skön fråga..

Vilken är den i särklass BÄSTA sångreverben?

Money is no object!

Jag kör Pro Tools och D-verb och jag är inte bästa vänner. Ska jag ändå köpa något så vill jag ha något jag vet folk uppskattar och något som jag kommer trivas med.

Fokus är på sång, nybörjarvänlighet, presets, inställningar...

Ja då måste du slå till på ett dsp-kort i så fall. Om du fortfarande ska hålla dig kvar i datorn. Annars så har du ju TC Reverb 6000. Kostar så där en 80 papp. En extern burk. Vanligt native är nog svårt att komma upp i dom klasserna, men visst det finns ju. IK-Multimedia Classic Studio Reverb, Audioease Altiverb 6.

DSP-kort: Protools HD, TC Powercore, UAD-1, Waves APA/native

Sen är det bara att köpa lös den pluggen som passar en.

Typ DVR2 Digital Vintage Reverb från TC's 6000 serie i plugform kostar runt 5 papp. Sen finns det ju reverb som ligger runt 12 papp eller mer. Det reverbet man bör se upp för är Waves. Tror mig aldrig hört ett reverb som låter bra från dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det reverbet man bör se upp för är Waves. Tror mig aldrig hört ett reverb som låter bra från dom.

ord på det. låter tårkigt o plastigt o platt.. trist är ordet!

skaffa en gammal alesis microverb III, funakr galant o går att dista snyggt me.. 😄 kostar inte mer än några hundralappar numera..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en gammal alesis microverb III, funakr galant o går att dista snyggt me.. 😄 kostar inte mer än några hundralappar numera..

Lustigt. Jag tycker det är riktigt svårt att få till ett bra ljud i Alesis produkter. Tycker att de tidiga reflektionerna låter plastiga och reverb-svansarna känns spretiga. Hade länge ett midiverb som jag egentligen bara använde som delay.

Min favorit bland budget-reverb på burk är Lexicon Alex. Lite knasiga nivåer in och ut, men kan man leva med det så hittar man (förhoppningsvis) en hel del fylliga program! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...ja, har haft en gammal alesis när jag spelade på pubar m.m. funkade hur bra som helst, men att hitta en plugin till protools verkar vara värre då det visst inte finns ngn bra plugin.. Var inne på waves, men får nog ta mig ner till musikbörsen och lyssna själv.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en gammal alesis microverb III, funakr galant o går att dista snyggt me.. 😆 kostar inte mer än några hundralappar numera..

Lustigt. Jag tycker det är riktigt svårt att få till ett bra ljud i Alesis produkter. Tycker att de tidiga reflektionerna låter plastiga och reverb-svansarna känns spretiga. Hade länge ett midiverb som jag egentligen bara använde som delay.

Min favorit bland budget-reverb på burk är Lexicon Alex. Lite knasiga nivåer in och ut, men kan man leva med det så hittar man (förhoppningsvis) en hel del fylliga program! 😆

jag älskar disten när man trycker in på tok för mkt signal i den, o sen kör signalen efter reverbet genom min aphex 108 låter det för jävla najs.. 😆

allt distar o har sig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm...misstänkte att man får köra externt om det ska vara något..

Fast då gäller det att resten är i samma klass. Just nu så är jag i början på studiokarriären.. =)

Så min tanke var något som funkar med PT..mjukvarumässigt..

/R

Kolla in TL space!

Ingar aven i "music production toolkit" som ar trevligt om man sitter pa ett LE system!!

Edit: Kolla aven in: Oxford Reverb av sonnox = skitbra (rekomenderas) Inte sa nyborjar vanligt dock!!!

Altiverb (om du sitter pa mac)

Revolver av Mcdsp (Endast till PT)

Wizoo ( som nagon sa. Inte snallt mot datorn dock)

Classic studio reverb (Ik multimedia)

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...