Jump to content
Annons

köpa dyr mikrofon


nilsemil

Recommended Posts

Annons

Hämta gärna lite testinspelningar på min testsite och jämför. Siten omfattar över 100 olika modeller. 😳

Ett par av mina egna favoriter som du kanske vill lyssna lite närmare på:

Violet Design Black Knight och Dolly

sE Electronics Z5600a

Studio Projects T3 och B1

Crowley and Tripp Naked Eye

Alla är mycket bra för sitt pris... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en oktava!! överlag låter de icke kinatillverkade asgrymt!! 🙂

Glömde ju det. Oktava MK319 är riktigt trevlig också, liksom MKL-2500. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en oktava!! överlag låter de icke kinatillverkade asgrymt!! 😉

Glömde ju det. Oktava MK319 är riktigt trevlig också, liksom MKL-2500. 😎

mkl-2500 är MYCKET trevlig.. har inte använt min på ett par veckor nu, men nu blir de monomickning av trumset som gäller.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM 103 funkar fint, men om du har en stor plånbok och har tur när du letar rekommenderar jag Neuman u87. Vidare så är valet av preamp väldigt viktigt, när du hittat en mikrofon du tycker om, försök låna hem ett antal olika preamps för att testa vilken som passar bäst ihop med din mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKulle jag endast få äga en mikrofon skulle valet vara en AKG C12 VR.

Bättre sångljud tillsammans med en LA-610 har jag aldrig hört faktiskt.

Jag har använt båda, men inte tillsammans och kan bara hålla med om att båda VERKLIGEN är kanon....

Men det är sjukt mycket pengar det handlar om man skall köpa den kombinationen, och det finns klart mer prisvärda alternativ som passar min smak och plånbok bättre. 😛

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
SKulle jag endast få äga en mikrofon skulle valet vara en AKG C12 VR.

Bättre sångljud tillsammans med en LA-610 har jag aldrig hört faktiskt.

Jag har använt båda, men inte tillsammans och kan bara hålla med om att båda VERKLIGEN är kanon....

Men det är sjukt mycket pengar det handlar om man skall köpa den kombinationen, och det finns klart mer prisvärda alternativ som passar min smak och plånbok bättre. 🙂

Där måste jag stämma in eftersom jag äger en LA-610 och den lyfter vilken mick som helst ett snäpp, har tyvärr inte prövat den med en c12. (men nu är jag såklart väldigt partisk eftersom jag har en själv 😄) (sorry om jag blev OT)

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

hej. jag skulle vilja ha tips på en bra sångmik förstamik, som inte behöver vara så jäkla billig men som är lika bra och värd som den kostar. nån som har nåt bra tips?

ska du använda den i studio eller live? vad har du för akustiska förutsättningar? ska det vara en stormembranare, eller kanske en dynamisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som flera har nämt ovan är TLM 103 en grym mikrofon som ändå inte är allt för dyr. Vi har den på skolan och den är underbar. Men det beror på vad man vill punga ut. Själv har jag en NT2-A och den är riktigt bra för det relativt billiga priset. Brauner Phantom AE har jag också hört ska vara riktigt bra men aldrig själv testat. Min brorsa hade dock varit och spelat in en skiva där de hade använt just en Brauner Phantom AE, och ljudteknikern sa att den hade vunnit i flera tester över flera dyra mikrofoner bl.a TLM 103. Han påstod också att den skulle gå att köpa för cirka 5 lax (nypris). Men jag har letat lite på nätet men inte hittat just den, bara Brauner Phantom AE-S och AE-N, och dessa har kostat drygt 10 000. Så den där ljudteknikern kanske tog i lite väl med priset? Eller är just Brauner Phantom AE utan varken s eller n en egen mikrofon som är billigare?

Hur mycket pengar vill du lägga ut ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi provade LA 610an ihop med vår u87a, men jag måste säga att Rupert Neve design 5012 gick bra mycket bättre ihop med u87an än 610an. 610an var lite kall och mer dokumenterande än den värmen vi fick ihop med 5012an. Men som så mycket annat är det ju en smaksak. Micken ska passa rösten. Preampen ska passa micken osv. Testa testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blue baby bottle är ju annars snygg för dom pengarna... 😄😄

snygg ja, men så där halvroligt låter den.. 🙁

har dessutom mkt dålig erfarenhet av den micken.. har varit med om att två polare har haft den ett tag sne har den gått sönder.. !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluebottle har jag bara prövat på vissling, ja det är sant, men det dög den till.

jisses.. kan tänka mig att den e bra på det.. 🙂

den har ju inbyggt puffskydd.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...