Jump to content
Annons

TSM MT87S MkII


Daniel H

Recommended Posts

Annons

Vet att det är en hel del folk här på forumet som har den micken (inkl. mig), jag tycker den funkar fint till allt möjligt, i den prisklassen. Jag har haft den till mestadels stråk/sträng inspelningar. Nu har jag dock skaffat mig två st Golden Age TC1 (rörmikrofoner), vilka jag tycker är himla trevliga till det jag behöver dom till...

EDIT;

En också ofta använd mik i den prisklassen 700-1000 kr är Studio Broject B1...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärt bra till överhäng - bättre än adk a51 i samma prisklass, tycker jag. Spelade in en hel platta med ett band där jag använde dessa mickar som oh´s. De har lite "krisp" i diskanten - men inget överdrivet..

Gå in på www.myspace.com/modmodesty för att höra exempel på inspelningen

- jag tror till och med att man kan ladda ned en högupplöst mp3 där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärt bra till överhäng - bättre än adk a51 i samma prisklass, tycker jag. Spelade in en hel platta med ett band där jag använde dessa mickar som oh´s. De har lite "krisp" i diskanten - men inget överdrivet..

Gå in på www.myspace.com/modmodesty för att höra exempel på inspelningen

- jag tror till och med att man kan ladda ned en högupplöst mp3 där.

jaså..var det mina mickar då månntro??

är det broder jonas kanske?? 😱

jag har stereoparet av MT87s den andra modellen..

först kom mt87 utan högpassfilter o pad på 10db

sen koma MT87s med filter o pad

sist men inte minst kom ju den ypperligt trevliga MT87s MkII som har 3dB lägre egenbrus.. 😲

jag har kört med alla modellerna som finns att tillgå i mt87-serien(de blörjar fan bli en serie nu.. 😱 ) och jag tycker att MkII är riktigt goa.. i studion som vi har i Kalmar har vi ett stereopar med MkII och jag brukar sätta en på basstärkaren o en mellan bastrumman, pukorna o virveln!! låte grymt bra för den pengen.. satsa på en trevlig preamp till den med så blir det najs som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärt bra till överhäng - bättre än adk a51 i samma prisklass, tycker jag. Spelade in en hel platta med ett band där jag använde dessa mickar som oh´s. De har lite "krisp" i diskanten - men inget överdrivet..

Gå in på www.myspace.com/modmodesty för att höra exempel på inspelningen

- jag tror till och med att man kan ladda ned en högupplöst mp3 där.

jaså..var det mina mickar då månntro??

är det broder jonas kanske?? 😉

Ja, det är jag.

BTW, jag antar att dessa TSM-mickar är OEM-tillverkade Kina-mickar eller hur man nu uttrycker det. Det borde ju innebära att dessa modeller finns under en massa olika namn? T-bone, JJlabs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärt bra till överhäng - bättre än adk a51 i samma prisklass, tycker jag. Spelade in en hel platta med ett band där jag använde dessa mickar som oh´s. De har lite "krisp" i diskanten - men inget överdrivet..

Gå in på www.myspace.com/modmodesty för att höra exempel på inspelningen

- jag tror till och med att man kan ladda ned en högupplöst mp3 där.

jaså..var det mina mickar då månntro??

är det broder jonas kanske?? 😉

Ja, det är jag.

BTW, jag antar att dessa TSM-mickar är OEM-tillverkade Kina-mickar eller hur man nu uttrycker det. Det borde ju innebära att dessa modeller finns under en massa olika namn? T-bone, JJlabs?

Visst är det kinesiska OEM-mikrofoner. TSM är Luthmans eget "märke" - och av naturliga skäl rekommenderar förmodligen 4sound-butikerna alltid sådana i första hand. 😆 T.bone är Thomanns eget "märke", JJLabs är JAM:s eget "märke" (all heder åt JAM, som inte försöker göra någon hemlighet av att det är just kinesiska OEM-micar) - och GA Project är Golden Age's eget "märke".

Sedan finns det andra kinesiska micar som är tillverkade enligt beställarens specifikationer, som t ex Studio Projects (som öppet berättar att det är 797Beijing som tilllverkar åt dem), ADK, MXL och Sontronics.

En mycket intressant kinesisk tillverkare (sE Electronics) har slutat med OEM-tillverkningen - och gör enbart sina egna modeller numera. Vi får väl se om några fler fabriker gör likadant - kanske Soundking, Actron, Feilo, Feng Lei eller någon annan av alla de som förser oss med musikprylar av allehanda "fabrikat"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånansvärt bra till överhäng - bättre än adk a51 i samma prisklass, tycker jag. Spelade in en hel platta med ett band där jag använde dessa mickar som oh´s. De har lite "krisp" i diskanten - men inget överdrivet..

Gå in på www.myspace.com/modmodesty för att höra exempel på inspelningen

- jag tror till och med att man kan ladda ned en högupplöst mp3 där.

jaså..var det mina mickar då månntro??

är det broder jonas kanske?? 🙂

Ja, det är jag.

BTW, jag antar att dessa TSM-mickar är OEM-tillverkade Kina-mickar eller hur man nu uttrycker det. Det borde ju innebära att dessa modeller finns under en massa olika namn? T-bone, JJlabs?

Visst är det kinesiska OEM-mikrofoner. TSM är Luthmans eget "märke" - och av naturliga skäl rekommenderar förmodligen 4sound-butikerna alltid sådana i första hand. 🙁 T.bone är Thomanns eget "märke", JJLabs är JAM:s eget "märke" (all heder åt JAM, som inte försöker göra någon hemlighet av att det är just kinesiska OEM-micar) - och GA Project är Golden Age's eget "märke".

Sedan finns det andra kinesiska micar som är tillverkade enligt beställarens specifikationer, som t ex Studio Projects (som öppet berättar att det är 797Beijing som tilllverkar åt dem), ADK, MXL och Sontronics.

En mycket intressant kinesisk tillverkare (sE Electronics) har slutat med OEM-tillverkningen - och gör enbart sina egna modeller numera. Vi får väl se om några fler fabriker gör likadant - kanske Soundking, Actron, Feilo, Feng Lei eller någon annan av alla de som förser oss med musikprylar av allehanda "fabrikat"...

Är det någon som försöker göra en hemlighet av det? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag har en sån mik hemma, den ska användas till sångpålägg och jag undrar över dess karaktäristiska egenskaper. Någon som kan dela med sig av infon?

Om man sjunger med micken fastklistrad på läpparna kontra fastklistrad en bit bort, blir det någon större skillnad? Samt sjunga starkt och svagt?

Kanske inte blir någon skillnad alls, men jag är mer nyfiken än Nicke så jag vill få svar snarast..

Rent allmänt, hur är den som sångmik?

("Mik" känns roligast att skriva. Don't complain.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in trummor med en MT87:a. Hade en session med en trummis och min ambientmick funkade inte i det rum vi var och jag hade inte tillgång till tillräckligt mycket absorbenter för att det skulle bli bra. Slängde då fram en MT87 och packade ner min mick för över 7000 😉 Då fick jag det sound jag ville ha och den funkade fin fint. Säger kanske inte så mycket om jag ger dig länk till låten för det är nog svårt att höra hur den låter i en hel låt så, och filerna har jag inte kvar då det är skivbolaget som äger dom. Men jag var iaf nöjd med den micken på trummorna för det ändamålet som jag skulle ha den till. Det är det allt handlar om egentligen. Vad behöver jag för mick för just den här rösten? Eller den gär gitarren? eller det här rummet? MT87:an är en bra mick enligt mig, men som alla mickar dyra eller billiga så handlar det mer om att veta när jag ska använda den.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som försöker göra en hemlighet av det? 😏

Det är, såvitt jag vet, bara Studio Projects, JJLabs (JAM) och Sontronics som informerar om ursprunget på sina hemsidor, medan både GoldenAge (GA Project), Luthman (TSM) och Thomann (t.bone) - och många andra - inte nämner ett dugg om micarnas ursprung.

Hade inte sådana här diskussioner kommit upp i olika forum, så hade det varit okänt för gemene man, att innehållet i många olika "fabrikat" egentligen är identiskt.

Jag tar inte upp det för att micarna är dåliga (man kan i många fall själv avgöra hur bra/dåliga de är genom att lyssna på mina testinspelningar) - utan snarare för att det är bra att veta att de inte är så speciella som distributörerna ofta vill påstå... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker adk a51 låter fruktansvärt mycket bättre, känner inte helt och hållet av den där billiga diskanten som man hör allt för ofta vilket gör att den är lätt att eqa och jobba med i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket intressant kinesisk tillverkare (sE Electronics) har slutat med OEM-tillverkningen - och gör enbart sina egna modeller numera.

Hallå.

Vill bara sticka in huvudet och rätta till ett litet faktafel. SE har aldrig tillverkat mikrofoner åt andra märken. Däremot tillverkades sE-produkterna i en av de fabriker som en stor del av Kina-mickarna fram tills man för ett gäng år sedan beslutade att sätta upp sin egna fabrik för att bl.a. uppnå den kvalitetsnivå man ville upp till.

Det finns mer att läsa i ämnet i bl.a. denna artikel från Sound on Sound:

http://seelectronics.com/revpdfs/Press_Tou...story_Feb04.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...