Jump to content
Annons

wmm

Medlem
  • Antal inlägg

    41
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om wmm

  • Födelsedag 1985-05-02

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Tranås
  • Intressen
    Kaffe, musik, matlagning

Senaste profilbesökare

4 339 profilvisningar
  1. Letar sångare, gitarrister och producenter...

  2. Slate Digital har mikrofoner på gång och de kommer synnerligen bli intressanta. Dessvärre har dom fullt upp med att uppdatera andra produkter just nu, så jag vet inte när mikrofonerna är tänkta att lanseras (har inte läst på). Hoppas att mikrofonerna är lika bra som deras andra produkter, för det märks att dom vet vad dom håller på med.
  3. Såg du inte min "3 år försent"-smiley i slutet av inlägget? 😠
  4. Du skapar ju två gruppspår med C1 för att få ut stereo från dom, ena gruppspåret skickar ju ut allt åt höger och andra åt vänster. Så basen skickar du till båda gruppspåren, gitarr 1 till gruppspår 1 och gitarr 2 till gruppspår 2. 🥰
  5. Skelleftebo!? 😉 Jag bodde där hela barndomen och ungdomen, tills detta år.
  6. Hej hej! Jag blev medlem för rätt så länge sedan och var aktiv för ungefär lika länge sedan. Sen blev jag inaktiv. Nu tänkte jag bli aktiv igen! Lite snabb info: Bor i Umeå, skriver musik, vilken genre det blir beror på mitt humör! Pop, Rock, RnB, House.. Mestadels uptempo! 😆 Har redan lagt upp lite låtar och kommer fortsätta lägga upp allt eftersom saker blir färdiga. Kolla gärna in min schlager, den är rätt catchy! 😉
  7. wmm

    Virvelkritik

    Hej! Jag sitter och försöker ratta till lika schyst ljud på trummorna som ni kan höra här: http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...890212461B34632 Har suttit och skruvat ett bra tag men jag förstår inte hur de fått till reverbet på virveln!? Här är ljuden jag arbetar med: http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...EC2F59F14ABA9F4 Uppdatering: Råmaterialet är kaggen, virveln (topp&botten) samt hihat, i 24bit/44kHz, 140bpm, 4 takter. Skippade cymbalerna. Förmodligen enklast om ni får ratta själva. 😉 Råmaterialet: http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...6C19F6972ABBAA0 Så om någon kunnig kan såga denna mix så skulle det uppskattas.. Även kaggen har jag svårt att begripa hur de gjort. Har ni tips på grymma reverb man bör prova så skjut. Kör i detta fall med Classic Studio Reverb (Rum). Peace Torkel
  8. Jag har fått tag i en amerikansk textförfattare jag tidigare arbetat med och en till amerikan som diggade låten, så jag får nog tag i texter nu. Men jag samarbetar gärna med flera då jag har flertalet projekt som måste fixas till textmässigt..
  9. Credbetalning. Kommer försöka pitcha in den via ett förlag och hoppas att de har en artist som de tror kan göra denna superhit till en megahit. ☺️
  10. Låten finns att ladda hem här. En sorts blandning av Britney/Justin/Timbaland/Rihanna. Melodierna är färdigskrivna. Texten är the missing piece. Jag har redan ett par idéer vad gäller texten men det är bara generella saker, inget jag kan eller orkar omvandla till text själv. Fokuserar min energi på låtskrivandet istället.. ☺️ Maila mig på torkel.bylund@gmail.com om du är intresserad av att ge låten ett försök! Mvh Torkel
  11. Ursäkta mig. Har uppdaterat inlägget nu.
  12. Jag.. Jag skriver och producerar musik. Ibland skriver jag texten men oftast ber jag intresserade textförfattare hjälpa mig med den biten, då det skrivs på engelska och det är deras huvudmål. Jag är pianist, keyboardist, syntkung, vad än ni vill kalla det. Jag kan spela gitarr någorlunda, kommer på en hel del grymma riff, men jag är för dålig för att kunna spela in dem klockrent. Jag kan även sjunga någorlunda men har inga planer på att stå för leadsången i en låt. Jag kan däremot sjunga in de melodier en riktig sångare ska lägga in därefter. Kalla mig förspel. Musikstilar: Pop, rock och radiodunk främst. Fokus på radiomusik. Ganska brett område, som tur är! Kan skicka exempel via mail om ni undrar hur det kan låta. Nån schlager blir det också ibland.. söker gitarrister.. Jag har en hel del saker som jag skulle vilja ha inspelat av en duktig person, det ska vara svängigt och felfritt, helt enkelt. Har du flera sorters gitarrer så blir vårat samarbete bredare då jag kanske inte alltid behöver stålsträngade insatser utan kanske en skränig elgitarr. och sångare. Som nämnt ovan är jag inte den som sköter sånginsatserna på låtarna. Det hoppas jag att Du kan göra. Medans gitarrister som spelar samma riff låter väldigt lika så gör sångare in det. Därför skulle jag uppskatta om jag kunde få ett smakprov på din röst först av allt, så att jag får höra vilken låt du passar in bäst på. Godkänt engelskt uttal önskas. För att ta reda på kriterierna för godkänt, vänligen se Idol-avsnittet där någon sjunger "House of the raisin sun". Materialet ska betraktas som en välslipad demolåt som kan pitchas till vem som helst, ja, till och med Bert Karlsson (oavsett om han kan bli en Idol eller ej). Bättre sätta ribban för högt än för lågt, inte sant? P.S. Jag har studerat tekniken i att skriva smileys och bemästrar den klart godkänt. Jag har även lärt mig om de nya trenderna som går vid namnen "ironi" och "sarkasm". Dessa kunskaper kompletterar mina mail till Dig så att Du fattar intresset att hålla kontakten med mig. D.S. Kontakt Email: torkel.bylund@gmail.com Mobil: 0706512363 MSN: wantedmusicman@hotmail.com
  13. Och vid mixen så behöver jag bara bry mig om output-mätaren, så att det inte klipper nånstans under låtens gång? Känns självklart men ingenting verkar vara det, så jag måste fråga.. 😳
  14. Det du menar med mer marginal är headroom eller hur? Ska man i allmänhet sikta på att hamna kring -6, -10 dB på mätaren vid peakar? Jag försöker fatta vad alla menar med dBFS, alltså full scale. Var kan jag se denna nivå? Med en analyzer eller? Där ser jag ju RMS, kanske ser jag dBFS där också? Jag spelar in med 24/44,1 så jag ska alltså inte behöva sträva efter att peaka kring nollan på mätarna, utan istället kan jag för att få bättre inspelning och headroom sikta på att peaka kring -6 till -10 dB på mätarna? Alltså bättre inspelning = Mätarna är ganska sega har jag hört och visar inte allt. Som jag förstått det så kan jag inte riktigt se alla riktiga peakar så om någonting skulle råka peaka över nollan är inspelningen förstörd, och alltså vore det bättre om jag höll en bit lägre inspelningsnivå rent generellt? Gäller detta med -6 till -10 dB även när man gör slutmixning, alltså när man exporterar ljudspåren separat inklusive eventuella VST-instrumentspår, så att man får allting i färdigklippta rena ljudspår? Alltså när man gör denna premix eller vad vi nu ska kalla den, ska jag då även sikta på att exportera varje ljudspår vid peakvärden på ungefär -6 dB? För att få headroom?
  15. Ja, men om jag kollar i ljudkortets lilla egna "mixerbord" och ser att när jag skriker in i mikrofonen så peakar det inte utan ligger rätt nära 0 på input fadern, då ska det alltså vara en helt okej volyminställning för att kunna spela in i Cubase därefter? In-nivån från ljudkortet/mixerbordet/micken som kan peaka strax under noll, är alltså vettig? Inget ställande så att jag ligger på -12 eller -18 på ljudkortets input reglage? Det är inte samma sak med 0 på den fadern motför -18 dBFS, eller hur? Försöker pinpointa detta.
×
×
  • Skapa ny...