Jump to content
Annons

Kinesiskt poplåtsförsök


Dividend

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Arbetsnamn: Hen hau!

* ARTIST/GRUPP: D1CC (ja, 1up kom igen nu 😉

* GENRE: Tja

* LÅTLÄNGD: 2.56 minuter

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: tja, densamme (1UP!!! 😉

* EV. MEDVERKANDE: Sång och text av Wang Jing (lite sång i denna verren)

* INSPELNINGSÅR: 2007

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2500kb ca

* STATUS: Skiss

Ok, minskat reverbet, mer bas (EQ - men kanske skall sänka basslingan i början) och trummorna har jag arbetat en del på. Men kanske har för dåliga pluggar för att låta bra.... 😄 Lite sång har lagts på. Hmm, tjejen tyckte melodin var svårsjungen, så det blev inte så mycket. Hon ville lyssna mer på låten, innan hon sjunger in hela.

Råd? Förslag? Åsikter?

Tack på förhand! 😄

Gammal version

Enyakines

ny version: (lade upp fel version för en timme sen 😳 ) På denna är även stråkarna ordnade...

HenHau_test2__01.mp3

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjolabom!

Jag tycker det låter skitbra!

Men Enya? .. vetifan... 😉 Mera dividend frågar du mig. 😛

Original låt, som jag värkligen skulle vilja höra med sång! Det ända jag inte gillar är hihaten du använder. Den "sitter" inte som den skall i låten. Hitta en annan frågar du mig.

Annars gillar jag låten, och ser fram emot slutresultat med sång! 😉

(Kanske "liiiite" för mycke diskant i mixen? ) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjolabom!

Jag tycker det låter skitbra!

Men Enya? .. vetifan... 😉 Mera dividend frågar du mig. 😄

Original låt, som jag värkligen skulle vilja höra med sång! Det ända jag inte gillar är hihaten du använder. Den "sitter" inte som den skall i låten. Hitta en annan frågar du mig.

Annars gillar jag låten, och ser fram emot slutresultat med sång! 😉

(Kanske "liiiite" för mycke diskant i mixen? ) 😲

HAHA! Hihaten. Har inte tänkt på den alls. "sitter" hur menar du då? Ok, ok, skall leta efter hihatar 😛 Hittar jag inte nån så får jag väl sampla en 😉

Diskanten ja. Skall fixas (noterat)

Tack förresten! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

spänning att höra sången är stor.

Låten är bra gillar trumm programeringen mycket men ljuden mindre.. En tanke vore att dra upp trummorna med lite syntetiska ljud..

Blir lite små krockar mellan stråkar o bas i registret ibörjan, när trummorna kommer in. melodierna känns lite exprimentiella vilket är gott.

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Tycker dock att du borde variera orkestreringen av meloditemat lite. Även om klarinetten lät ovanligt bra för att vara samplad kanske det skulle vara idé att låta temat föras vidare över fler instrument.

Ok. Klarinetten är tänkt som melodi. Skall tas bort när sång läggs på. Annars hade jag hållt med. 🙁 Man hade iofs kunnat tänka sig ett bombastiskt avslut med en 40-50 franska horn + trumpeter och tromboner, men tja.... Tycker inte melodin är bombastisk. Skall fundera lite på möjligheterna här. Tack

Håller med om att klarinetten låter verklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

spänning att höra sången är stor.

Låten är bra gillar trumm programeringen mycket men ljuden mindre.. En tanke vore att dra upp trummorna med lite syntetiska ljud..

Blir lite små krockar mellan stråkar o bas i registret ibörjan, när trummorna kommer in. melodierna känns lite exprimentiella vilket är gott.

Ynot

Syntetiska trummor. Varför inte? SKall undersöka. 🙂

Har alltid velat göra en låt, som är så vanligt, med ett övertydligt beat. DOM DOM DOM DOM DOM... (är vanligt i trance tror jag)..... Gillar också trumprogrammerandet, ett tag sedan för mig att göra poppiga saker, och du har säkert rätt om att syntetiska ljud ger ett bättre helhets intryck...

Tack för kommentarerna och kul att du tyckte låten var bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

RayBlake (oregistrerad)

det låter kanon. dessvärre så är allt så flytande i början att när takten kommer in, så fattar man ingenting förens efter ett bra tag. kanske ska du prova att skippa "trumsetet" och prova lite mer teatrala, stämningsfulla trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

spänning att höra sången är stor.

Låten är bra gillar trumm programeringen mycket men ljuden mindre.. En tanke vore att dra upp trummorna med lite syntetiska ljud..

Blir lite små krockar mellan stråkar o bas i registret ibörjan, när trummorna kommer in. melodierna känns lite exprimentiella vilket är gott.

Ynot

Syntetiska trummor. Varför inte? SKall undersöka. 🙂

Har alltid velat göra en låt, som är så vanligt, med ett övertydligt beat. DOM DOM DOM DOM DOM... (är vanligt i trance tror jag)..... Gillar också trumprogrammerandet, ett tag sedan för mig att göra poppiga saker, och du har säkert rätt om att syntetiska ljud ger ett bättre helhets intryck...

Tack för kommentarerna och kul att du tyckte låten var bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter kanon. dessvärre så är allt så flytande i början att när takten kommer in, så fattar man ingenting förens efter ett bra tag.

Då får man lyssna två gånger 🙂

kanske ska du prova att skippa "trumsetet" och prova lite mer teatrala, stämningsfulla trummor.

vad menar du med teatrala stämningsfulla trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen detta! Så grymt skön låt, och klarinetten är ju jättebra!

Jag får tydliga vibbar till Japansk musik, vet inte varför. I vilket fall så är det jättebra!

Har lyssnat på låten 6gånger nu, och den 7'e är på G. :-)

Det är tralligt och vackert. Som någon nämnde så kan det vara lite mycket ibland när vissa frekvenser "blurrar" ihop ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

fina melodier och sköna ljud.

tycker dock det blir lite mycket reverb på allt så allt liksom glider in i varandra och skapar en gröt. Det kan vara effektfullt ibland, speciellt om man glider över på ett annat ackord som innehåller samma ton, men ibland skär det sig också lite i mina öron i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

fina melodier och sköna ljud.

tycker dock det blir lite mycket reverb på allt så allt liksom glider in i varandra och skapar en gröt. Det kan vara effektfullt ibland, speciellt om man glider över på ett annat ackord som innehåller samma ton, men ibland skär det sig också lite i mina öron i det här fallet.

Tack.

Reverbet, ok skall minska på det. Själv gillar jag mycket reverb men men, skär det sig i andras öron så.... (Inte bara du som sagt det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo! Stämningsfullt, men jag har lite konstruktivt gnäll =)

Håller med om reverbet.

Se till att inte lägga reverb på precis allt, utan det räcker på några av huvudstämmorna eller körerna. På trummor kan det vara snyggare att köra en svagare reverb men bara på snare-anslagen. Baskaggen och hihats brukar klara sig utan. Samma sak med elbasen, skippa gärna reverb helt från den också. Det blir tajtare då.

Något annat som är tydligt är att attack-tiden på stråkarna som är alldeles för lång. Det ger en seg känsla när varje stråkljud når sin fulla volym strax efter anslaget. Testa om du kan korta ner det, eller trigga dom tidigare.

I övrigt bra asienkänsla! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo! Stämningsfullt, men jag har lite konstruktivt gnäll =)

Håller med om reverbet.

Se till att inte lägga reverb på precis allt, utan det räcker på några av huvudstämmorna eller körerna. På trummor kan det vara snyggare att köra en svagare reverb men bara på snare-anslagen. Baskaggen och hihats brukar klara sig utan. Samma sak med elbasen, skippa gärna reverb helt från den också. Det blir tajtare då.

Något annat som är tydligt är att attack-tiden på stråkarna som är alldeles för lång. Det ger en seg känsla när varje stråkljud når sin fulla volym strax efter anslaget. Testa om du kan korta ner det, eller trigga dom tidigare.

I övrigt bra asienkänsla! 😛

Ok. Tack för konstruktivt kritik 🙂

Aha, stråkarna, tack för att du noterade det. Inte tänkt på det alls faktiskt....

SKall se hur det låter med lite pulande. Och så reverbet då ja.

Ok. Sammanfattat då: Tack till alla som kommenterat här. Uppskattas verkligen 🙂

Lägger upp ny verre så snart jag hinner! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Störande perkussivt klickande i bakgrunden, låter som kortkort digitaldist i mina lurar. Lite som när man klipper samples eller loopar på fel ställe. Skritt-skritt.

Jag tycker hihatten sittern, men resten av trumsettet är helt bortkommet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen känns lite ur kontroll, lite väl spattig i förhållande till resten. Passar i och för sig bra till de hoppiga trummorna, men jag tycker inte det hänger ihop riktigt. Skulle rekommendera att variera attacken på stråkarna eftersom de ibland sveper in lite sent, dessutom på sina håll med överdriven styrka. Ingen melodi som sätter sig (även om det inte är tänkt att vara kommersiell pop så kan det vara värt att tänka på), när låten är slut så är det enda jag kan komma ihåg var trummorna .

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen känns lite ur kontroll, lite väl spattig i förhållande till resten. Passar i och för sig bra till de hoppiga trummorna, men jag tycker inte det hänger ihop riktigt.

ok, intressant. Vill du kanske uttrycka dig mer specifikt?

De flesta adjektiven i dina två meningar är f ö smaksaker, men noterat!

Skulle rekommendera att variera attacken på stråkarna eftersom de ibland sveper in lite sent, dessutom på sina håll med överdriven styrka.

Nån annan nämnde det ja.

Ingen melodi som sätter sig (även om det inte är tänkt att vara kommersiell pop så kan det vara värt att tänka på),

Nej, det är inte värt att tänka på. Det mesta kommersiella suger nämligen. Inklusive s k melodier som "sätter sig"... Fast texten påverkar mycket vad gäller sugighet, vare sig det är kinesisk eller svensk pop. jaja

när låten är slut så är det enda jag kan komma ihåg var trummorna .

Ok.... Tack för lyssningen! Dina åsikter är noterade 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Å vad hittar vi här då?

En till Dividend produktion som låter mycket bra.Kanske inte lika mycket Kina feeling som på den förra,blev kvar i det kalla norrland 😆

Nåväl,bra jobb igen.Kines sången kanske inte var så där 100 producent..Men kul ändå!

100 producenter? 😉 Skulle jag behöva. 😄

Tack så mycket!

Equality: Jag är övertygad om att trummorna lät bättre i första verren. SKulle byta till mer syntetiska trummor som någon rekommenderade, och jag har inte tillräckligt bra pluggar vad det verkar... Trist.

1up: Nu tar du och hjälper mig med trummorna! 😉 hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske inte min favoritgenre. Gillar dina filmiska låtar mer.

Låten i sig har en för anonym melodi, speciellt om det är pop du försöker skapa. Trumtakten är riktigt svår att få grepp om. Den känns hackig/ryckig de första gångerna man hör den. Det blir lite bättre efter ett antal lyssningar men du borde ändå omarbeta dom. Kör med en mera förutsägbar takt. Det behöver inte vara en dunk dunk dunk trance-takt men nåt låter lyssnaren följa med i takten första gången de hör den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra.. Meen.. Basen var lite enelverande.. Försök med en syntbas i stället.. Låter lite skumt med en acc-bas ju..😆

Tack..

OK. SKall testa! Basar har jag, men inte trummor 🤪

Llauma: Tja, tjo, jao.... Trummorna är asgoa tycker ju jag. 😱 Det är bara det att de lät bättre med LM-7 än med syntetiska trummor (tycker jag ... Lyssna på ver 1 om du har tid och orkar.... Skall trixa lite mer med dem för att se.....

Fixade lite goare trumljud, så det kanske kan bli nåt...

(Trance vill jag inte heller att det ska låta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...