Jump to content
Annons

Köp av budget-mick...


Pigfeeder (oregistrerad)

Recommended Posts

Pigfeeder (oregistrerad)

Jag har börjat spela in mina låtidéer på datorn nu, fast än så länge är de bara instrumentala för jag har ingen mick. Jag är ingen sångare direkt, men jag tänkte börja spela in lite sång för att öva mig plus att visa resten av mitt band hur jag tänkt att låtarna ska gå som jag spelat in.

Så då tänkte jag alltså köpa en mick av det billigaste slaget (runt tusenlappen), men då undrar jag vilken typ av mick jag ska köpa då? Skulle vara bra med någon slags allround mick som iaf klarar av sång och akustisk gitarr hyfsat.

Jag har ingen pre-amp eller så, bara ett sketet ljudkort som följde med datorn. Alltså inga grymma förutsättningar precis, men jag kräver å andra sidan inget mästerligt ljud. Kan jag köpa en mick och plugga i den direkt i ljudkortet utan pre-amp eller kommer det låta apa då? =)

//Sebbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan köpa en risig dynamisk mic på Clas Ohlson och koppla in direkt till ljudkortets micingång - men micingången på ett standard ljudkort är också väldigt dålig, så det blir minst sagt dåligt - och samtidigt är det inte lönt att köpa någon bättre mic än det billigaste krafset, om du tänker använda ljudkortets micingång.

Du kan inte koppla in en kondensatormic på ditt ljudkorts micingång, utan det är bara dynamiska som fungerar där.

Line-ingångarna brukar vara lite mer acceptabla även om de sällan är något att hoppa högt för, så om du skaffar en preamp och en kondensatormic, kommer du att få rejält mycket bättre ljud - och det blir roligare att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

I budgetklassen skulle jag (utan att känna till så oerhört mycket annat) rekommendera digidesign Mbox 2 Mini, du för den för 300 ny. Ett Mbox begagnat kostar kanske runt 1500 kronor. Då fär du i mitt tycke bra ljudkort som räcker ganska långt.

Angående mikrofon köpte jag en JJLABS BMC2, en tusenkronorsmick som låter så pass bra att det är kul att sjunga i den.

I mitt tycke är det viktigt att lägga lite extra, så att hobbyn lixom får en skjuts framåt. Köper man bara allra billigaste hela tiden finns risk tror jag att kreativiteten hämmas på något sätt.

Hur mycket tänkte du lägga ut som max tror du?

EDIT: Mbox har inbyggda preampar, missade lite själva poängen med mitt inlägg annars 😳

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Pigfeeder (oregistrerad)

Ok, jag hade nämligen funderat på en JJ Labs ND6000 för en tusing.. Är det värt det eller borde vänta med micköp tills jag skaffat ett ordentligt ljudkort med preamp?

Jag har redan en risig mick för 100-200 spänn hemma. Det kommer inte bli så stor skillnad om jag använder den jämfört med en ND6000 då, med tanke på det dåliga ljudkortet som används eller??

Är inte villig att lägga så mycket mer en 1000 kr för tillfället då mitt band ändå spelar in låtar hos vår sångare som har en bra hemmastudio. Ändåmålet är endast för öva upp sången och höra vad man ska förbättra osv..

Redigerat av Pigfeeder
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat lite grann att spela upp reason etc via inbyggda ljudkortet, och tycker inte att det fungerar bra alls, men jag har ju ingen aning om vilket kort jag /du har i jämförelse.

Skule nog säga iallafall att ett bra (kanske begagnat) ljudkort och en kondensatormik vore bra. Tittade på blocket nu, ingen Mbox där , men väl en enbox2 för 3300, kanske för dyrt?

En til fördel med att köpa lite utrustning är att man ofta får med lite programvara i lightversioner (ProTools är dock "fullt användbar version med mbox) tex, reason, som man kan uppgradera senare billigare än att köpa nya.

Läs igenom lite trådar här och ta en stund på dig att bilda uppfattning, kanske åka till en musikaffär och be att få provlyssna ljudkort/mik ?

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du testa en sån här: http://www.samsontech.com/products/product...=1810&brandID=2

Då behövs inget ljudkort utan mikrofonen pluggas rakt in i USB-porten. Har inte testat själv, men så här skriver Soundonsound:

"The C01U is a neat concept. Although it is based on a budget model that doesn't have the same technical specifications as more sophisticated (and more expensive) studio microphones, it can produce impressive results for close-miked vocals and instrument use. Laptop users who record on the move will particularly appreciate the fact that no other audio interface or mic preamp is required."

/Dex.

EDIT: Detta blev mitt inlägg nummer 100! Hurra!

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag upplever när jag köper "budget" varianter e att jag snart blir färdig med den och vill ha en ny, bättre.

Så blir det garanterat för dig också och sånt blir dyrt i längden.

Stimulera dina mick-behov på bästa sätt och köp en bättre direkt.

Shure SM57an och SM58an skulle jag föredra. Trots att jag aldrig testat dom. Litar på omdömen och rescensioner.

Vill du ha snäppet bättre tar du betaversionerna av de (ca 1000 :- extra)

I vanliga fall ligger dom precis på 1000-lappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det var ovanligt många luddiga/konstiga svar i denna tråd.. personen bakom tråden skriver specifikt att det inte behövs ngt spektakulärt utan att det endast är för att spela in idéer.. och att sångaren i bandet har en schysst hemmastudio som de spelar in i!!

vill du ha en usb-mick som funkar för ditt ändamål, så finns det en del på marknaden och vill du bara spela in sångidéer kan din mick funka för det ändamålet de me..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst. Å andra sidan kan man ju skaffa sig en Tone ports UX2 också 😳

jovisst..man kan skaffa sig ett Amek-bord om man är sugen med, men känns kanske inte lika nödvändigt.. 😄

nä,men seriöst, toneport är en skitbra grejj för hemmapulare som inte behöver så många i/o etcetc. och funkar helt ok!! men efterfrågar man mick o får svar: köp ett ljudkort, så känns det lite som man isidosätter trådskaparens intressen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag upplever när jag köper "budget" varianter e att jag snart blir färdig med den och vill ha en ny, bättre.

Så blir det garanterat för dig också och sånt blir dyrt i längden.

Stimulera dina mick-behov på bästa sätt och köp en bättre direkt.

Shure SM57an och SM58an skulle jag föredra. Trots att jag aldrig testat dom. Litar på omdömen och rescensioner.

Vill du ha snäppet bättre tar du betaversionerna av de (ca 1000 :- extra)

I vanliga fall ligger dom precis på 1000-lappen.

Skulle hellre använda en billig kondensator (typ MT87S) än en dynamisk om den bara skall användas i "studiosamanhang". Det blir dessutom billigare.

Om elgitar: UX2 och t ex. TSM MT87S.

Om inte: Inspire 1394 & MT87S alt. 0404 USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IDF´s råd om en bra dynamisk mic är ett klokt råd, Shure är gjord för "close up mic´ing", en konding, eller ännu värre en stormembranare kommer att vara utmärkt för att plock upp lågfrekventa störningar som kommer att modulera din sång......

Neumann U-47 hade i sin manual "not closer than 1 meter". En konding har en enorm elektrisk dynamik, ger upp mot nära 1 volt ut vid "close mike och starka transienter", det finns inte en billig preamp som klarar detta.

Efter att sångare/producent fått testa olika mikar så väljer 9 av 10 Shure, utan att veta vilken som är vilken.

mvh

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IDF´s råd om en bra dynamisk mic är ett klokt råd, Shure är gjord för "close up mic´ing", en konding, eller ännu värre en stormembranare kommer att vara utmärkt för att plock upp lågfrekventa störningar som kommer att modulera din sång......

Neumann U-47 hade i sin manual "not closer than 1 meter". En konding har en enorm elektrisk dynamik, ger upp mot nära 1 volt ut vid "close mike och starka transienter", det finns inte en billig preamp som klarar detta.

Efter att sångare/producent fått testa olika mikar så väljer 9 av 10 Shure, utan att veta vilken som är vilken.

mvh

Olle

konstruktivt och bra inlägg!! 😳

sm57 är tidlös o tveklöst bäst, vad alla andra än säger, är det den bästa micken som finns.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med USB-mickar är att man måste byta ljudkort nä man vill spela ut i något (PC) eftersom man inte kan använda flera ljudkort samtidigt.

Om jag förstått det hela rätt...

Det lär gå att använda flera ljudkort om man installerar ASIO4ALL. Jag råkade läsa om detta i FLStudios nya användarmanual där ett avsnitt just beskriver detta som en lösning för USB-mikrofoner.

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det var ovanligt många luddiga/konstiga svar i denna tråd..

Kan inte annat än hålla med.. 😳

Vad du behöver är en billig kondensatormikrofon och ett litet mixerbord. Går att få nytt för runt tusenlappen och billigare begagnat.

Varför kondensatormick?

Den "modulerar" inte din sång. Snarare ger den ett mer detaljerat och i mitt tycke skönare ljud att sjunga i. Fungerar också utmärkt för gitarr.

Varför mixer och inte ljudkort eller preamp?

Nytt ljudkort blir utöver dina behov och budget. För att få bra medhörning när du spelar in är det bättre med en mixer än en separat preamp eftersom du kan lyssna på direktljudet och inte med den latency som ditt ljudkort troligtvis kommer ge.

T.ex. de här:

mixer och mikrofon 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IDF´s råd om en bra dynamisk mic är ett klokt råd, Shure är gjord för "close up mic´ing", en konding, eller ännu värre en stormembranare kommer att vara utmärkt för att plock upp lågfrekventa störningar som kommer att modulera din sång......

Neumann U-47 hade i sin manual "not closer than 1 meter". En konding har en enorm elektrisk dynamik, ger upp mot nära 1 volt ut vid "close mike och starka transienter", det finns inte en billig preamp som klarar detta.

Efter att sångare/producent fått testa olika mikar så väljer 9 av 10 Shure, utan att veta vilken som är vilken.

mvh

Olle

De flesta kondensatormikrofoner har en pad som kan användas om man nu mot förmodan sjunger i 130 dB 5 cm ifrån micken. Om man skulle få för sig att spela in lite akustisk gitarr så skulle en SM58 vara för okänslig för att få en bra signal (framförallt om det är en billig förstärkare med lite gain).

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ens spendera en tusenlapp på en mikrofon i detta syftet?

Men det kan ju ändå vara idé att köpa en mic som har liite fler användningsområden, som man kan använda på scen eller i replokalen. Beyerdynamics Opus 39 tycker jag är en väldigt prisvärd mic. Den är ju inte lika allround som SM57/58 men betydligt billigare och låter betydligt trevligare till sång i mitt tycke. 500 väl spenderade riksdaler.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

oj oj vad mycket olika tips det var i denna tråd.

ang usb-mic så går det visst att använda flera ljudkort samtidigt (mbox-2 och moderkorts-ljudkortet funkar fint för mig samtidigt)

sen så tror jag nästan att mixer alternativet är det smartaste. för en liten mixer har man alltid nytta för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Kör för guds skull inte utan preamp med mickingång, särskilt inte med inbyggt datorljudkort, då lär du få smaka på mycket brus och brum.

Jag röstar på dynamisk mick, sm57 eller audix i-5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigfeeder (oregistrerad)

Tack för alla tipsen!! Jag börjar bli mer inne nu på konsendator mic + en liten mixer.. USB-mikrofon verkar lite krångligt och begränsar möjligheterna =)

Redigerat av Pigfeeder
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att en liten mixer blir bra i ditt fall. Angående kondensatormick så visst tar den upp mycket mer frekvenser än en dynamisk. Tänk dock på att den tar upp väldigt mycket annat också. Rumsljud, fläktljud och datorsurr.

Vill du trots det ha en kondensatormick så är TSM MT87:an en mycket underskattad men bra mick som flera har varit inne på men den tar också upp väldigt mycket av rummet så är inte akustikförhållandena optimala får du räkna med en hel del skräpljud.

Skulle istället föreslå en shure SM57 det är nog den mick jag skulle vällja om jag bara fick köpa en. Dynamisk mick med något begrännsat frekvensomfång men minimala problem med rumsljud. Kan du både använda i replokalen och live dessutom.

Den här micken kommer att hänga med länge, kanske en livstid. Både pågrund av hållbarhet och att den är dj..ligt bra.

Den är dock något dyrare än TSM MT87s. Vet dock att TSM även gör en SM57 kopia har alldrig provat den men den är säkert inte så dum den heller och kostar bara 300-400 kr ny. Den heter då TSM MT57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...