Jump to content
Annons

Limiter på sångspåret?


mietek

Recommended Posts

Annons

Eh, det beror ju på.

Vill jag ha ett riktigt modernt "nära" sound lägger jag ofta först kompressor, lätt, sedan EQ, och sedan ganska ofta en kompressor till och sist en limiter, typ L1 om man har råd med den, själv kör jag gratisvarianten C1 (tror jag den heter, men rätta mig om jag har fel).

Vill jag ha ett mer distanserat sound ditchar jag limitern, helt klart. Det blir ju väldigt mycket...limiter...av en limiter.

Den första kompressorn i min sångkedja kan man väl i och för sig säga är en limiter, ofta. Den tar bara topparna, och ganska lite. Använder ofta LA2A på mitt UAD1, och då ofta ställt till limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

är tex sångerskan väldigt ojämn, dvs plötsligt stark eller svag i nyanseringen så är det alltid bra med en kompressor redan vid inspelning,ratio 5-6:1 tex och threshold ställd så att det knappt hörs men ändå att den jobbar...limiter är kompression som överstiger ratio 20:1 och generellt mer använt till bas eller slutmix men det finns inget som säger att du inte skall testa det, låter det bra så låter det bra, på 60-talet användes den (limitern) på i stort sätt allt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, det beror ju på.

Vill jag ha ett riktigt modernt "nära" sound lägger jag ofta först kompressor, lätt, sedan EQ, och sedan ganska ofta en kompressor till och sist en limiter, typ L1 om man har råd med den, själv kör jag gratisvarianten C1 (tror jag den heter, men rätta mig om jag har fel).

Vill jag ha ett mer distanserat sound ditchar jag limitern, helt klart. Det blir ju väldigt mycket...limiter...av en limiter.

Den första kompressorn i min sångkedja kan man väl i och för sig säga är en limiter, ofta. Den tar bara topparna, och ganska lite. Använder ofta LA2A på mitt UAD1, och då ofta ställt till limiter.

jag vill ha ett modernt ljud, finns det nån tanke bakom att du lägger eqn emellan de två kompressorerna, förövrigt har jag gjort i stort sett likadant.

jag antar att du kompresserar lätt som en sort kompesation när man inte har hårdvara att jämna ut signalen med?

jo jag har våta drömmar om att få äga en la2a i nån sorts skepnad, men har inte råd så jag får testa med annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det blir mera sällan limiter på såmg. I själva verket aldrig. Jag komprimerar lätt vid inspelning, sen har jag en kanalkompressor på varje sångspår (eller en channelstrip) och sen en "masterkompressor" på sång-gruppen. Oftast har jag eq just där det behövs, oftast då på sång-groupen en allmän eq, och beroende på sångspårets art (stämmor etc) så eq:ar jag varje spår skilt.

- UAD1 LA2A

. TC PowerCore channelstrip

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir mera sällan limiter på såmg. I själva verket aldrig. Jag komprimerar lätt vid inspelning, sen har jag en kanalkompressor på varje sångspår (eller en channelstrip) och sen en "masterkompressor" på sång-gruppen. Oftast har jag eq just där det behövs, oftast då på sång-groupen en allmän eq, och beroende på sångspårets art (stämmor etc) så eq:ar jag varje spår skilt.

- UAD1 LA2A

. TC PowerCore channelstrip

la2a på gruppen då eller?

låter teknikmagasinet, funkar det bra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
la2a på gruppen då eller?

Jaja, det blev lite oklart uttryckt, men just på det viset.

Det fungerar bra. Rösten blir ganska näre, icke pumpande och naturlig. Det enda som saknas är att jag skulle kunna sjunga på riktigt, men det är ju småsaker bara man mixa till det som man vill ha det :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skippar väl limitern ganska ofta jag också...

Du har rätt i att den första kompressorn ofta är lite som en kompensation för att jag inte har någon när jag trackar, men när jag har det (ibland) så blir det ofta också så att jag struntar i det och kör bara eq -> kompressor. Det beror lite på vad jag vill, om sången ska fylla hela ljudbilden eller bara vara en i bandet 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag limiterar gärna sångspåret så att peakarna hålls nere på ett transparent sätt. Ofta är sådana här masteringlimiters som Waves L2 väldigt bra om man vill göra ultratransparent komprimering/limitering av ett enskilda spår. (Tvärs över en mix bör de däremot användas med stor försiktighet).

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, det beror ju på.

Vill jag ha ett riktigt modernt "nära" sound lägger jag ofta först kompressor, lätt, sedan EQ, och sedan ganska ofta en kompressor till och sist en limiter, typ L1 om man har råd med den, själv kör jag gratisvarianten C1 (tror jag den heter, men rätta mig om jag har fel).

Vill jag ha ett mer distanserat sound ditchar jag limitern, helt klart. Det blir ju väldigt mycket...limiter...av en limiter.

Den första kompressorn i min sångkedja kan man väl i och för sig säga är en limiter, ofta. Den tar bara topparna, och ganska lite. Använder ofta LA2A på mitt UAD1, och då ofta ställt till limiter.

när man som du sa använder första kompressorn som limiter, hur spelar attacken och realesen in?

när jag testat med kort attack och release börjar det låta distatäven fast det inte peakar nånstans, så jag drar ner en hel del på realesen, vilket tar emot lite efterosm jag har fått uppfattningen om att den lättare snabbt klipper toppas ju kortare den är.

men jag vet itne riktigt hur dom två kontrollerna påverkar när man ska hålla nere toppar, nån som vill fylla i?

och liksom när ration har överstigit 10:1 räcker det eller ska man köra 20:1 eller 50:1 eller?

hur ställer du in på sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju limitera utan att det för den sakens skull klipper. Om det klipper så är det för hög nivå någonstans. Antingen in i limitern eller ur den.

Attack är tiden som avgör hur lång tid det tar innan limitern(eller vilken dynamikeffekt som helst) börjar efter passerad threshold.

Releasen är tiden som avgör hur lång tid det tar innan limitern slutar jobba efter att thresholdnivån har passerat igen.

Jag förstod inte helt om du greppade det eller inte på din förklaring.

Jag kör inte med limiter alls på sång generellt utan endast om jag vill nå någon form av effekt, så personligen tycker jag att knalla upp till 20:1 låter hemskt mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh! det är möjligt att jag använde klippa i fel bemärkelse!

jag menar det som händer när limitern jobbar så att den sätter ett tak för starka toppar, mest intresserad är jag p.g.a inlägget jag citerade innan, killen som använde en kompressor först i kedjan ställd som limiter, som en sorts kompensation när man inte har nån hårdvara eller liknande att trycka ihop den spretiga signalen med. jag sjunger oftast sjukt dynamiskt och det är svårt att få en jämn och fin signal utan att kompressera det helt för fult/mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
överstigit 10:1 räcker det eller ska man köra 20:1 eller 50:1 eller

En kompressor kallas limiter då kompressions-ration blir stor. Det har klargjorts i tidigare inlägg. Men så länge kompressorn fungerar analogt eller i analog stil, kommer det ändå att slinka igenom saker över 0 (eller thresholden var den nu är satt). Detta kan förhindras endast med en brickwall-limiter, som har lite andra principer och egenskaper än kompressor med hög ratio. Bra att känna till skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Prova med 3-4 kompressorer efter varandra som inserts så att varenda en har ungefär 1-2dB gain reduction. Då torde du uppnå den där Really Nice -effekten. Kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft behov av brickwall-limiter på sång. Det som ofta peakar i mina mixar är virvel eller cowbell (om det finns en sån). Då föredrar jag en så transparent limiter som möjligt (typ Voxengo Elephant).

Ibland använder jag brickwall-limiter på hela trumpaketet också. Ofta är det när jag vill få fram en effekt av att trummorna jobbar så in-i-helvete hårt. Gärna med lite längre releasetid så att det pumpar. I bästa fall låter det transistor-dist eller liknande.

Men på sång tycker jag inte det här tricket funkar. Diskanten blir platt och all naturlig dynamik i rösten försvinner på ett kick. Bättre då att köra en vanlig kompressor med hög ratio, kansk en lite längre attack och en hyffsat snabb release.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...