Jump to content
Annons

Fyndat: En fullt fungerande DX7:a


Johan Royen

Recommended Posts

Häromveckan var jag hemma hos föräldrarna för att få lite gratis middag etc etc. När jag gick ner i källaren för att hämta julmust fick jag (i egenskap av att vara familjens enda seriösa syntnörd) en mindre chock, då det står en Yamaha DX-7 II-D innanför dörren.

Efter att ha hämtat andan och frågat runt lite visar det sig att farsan och brorsan hittat apparaten på soptippen, att brorsan avfärdat den som skräp (antagligen enligt den inte helt felaktiga principen "inga rattar, alltså skit"), men att farsan som den samlare han är ändå släpat med den hem.

När jag nu, ikväll, plockade upp den ur källaren och kopplade in den visade det sig att den fungerar utmärkt bortsett från att några av tangenterna lossnat (vilket var förvånansvärt lätt att åtgärda med en skruvmejsel och lite klurande).

Så nu har jag plötsligt något gemensamt med Kraftwerk, Underworld, Brian Eno, Depeche Mode och Ah-ha (m fl) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Märkligt att den fungerar, batteriet i den har väl troligen bytts ut nån gång. Själv har jag en gammal DX7 II som tystnade sen batteriet tog slut för en herrans massa år sen och som sen stått lutad vid ett vägghörn oanvänd bara för att jag inte fått iväg den till tippen! Den väger ju bly och batteribyte är inget man gör själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dela med mig av ett liknande fall då jag hittade en Yamaha CS 50 ,lillebror till monstersyntarnas monstersynt CS 80! Kom 1976 och väger 46 kg! Hittade den på en elektronikskrot och jag frågade om jag fick den. Det var bara att byta säkring och köra några patenterade Herbie Hancock solon!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var din lottovinst  😕

Det är med andra ord inte lönt att köpa lotter för dig då "slumpen" redan delat ut en vinst i form av en DX-7:a till dig.  🙂

Nej inte egentligen. Eftersom allt beror på utfall, eller i detta fall ren tur, så är sannolikheten att det händer igen lika stor för dig som för andra. Det kan med andra ord hända igen! Rent teoretiskt skulle man.... Ööhh..... Äsch, varför hymla. Jag är grymt avundsjuk! Det var dit jag ville komma. Grattis i alla fall... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att den fungerar, batteriet i den har väl troligen bytts ut nån gång. Själv har jag en gammal DX7 II som tystnade sen batteriet tog slut för en herrans massa år sen och som sen stått lutad vid ett vägghörn oanvänd bara för att jag inte fått iväg den till tippen! Den väger ju bly och batteribyte är inget man gör själv.

Aha! Kanske därför min tystnat då.. Vet att batteriet tog slut för längesen, men ljuden fortsatte att funka ett tag därefter. Sen tystnade den helt..

Verkar ju som alla fabrikspatchar nollställts, så det hjälper nog inte att byta batteri. Tror inte heller det finns någon resetknapp på den här, det är en dx7:a av tidigare modell (fast med anslagskänslighet på tangenterna)..

Så den servar som MIDI-keyboard just nu 😕

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...