Jump to content
Annons

Hur gör man om till wav-format


flabbyjoe

Recommended Posts

😉 Jag har klippt isĂ€r trumljud frĂ„n nĂ„gra cd-skivor jag har. NĂ€r jag ska lĂ€gga in dem i LM4:an sĂ„ gĂ„r det inte för de Ă€r i cpr-format och trummaskinen verkar bara kunna hantera wav-format. Jag mĂ„ste veta hur man gör om dessa filer till wav. HjĂ€lp mig fort..
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

AnvÀnd rÀtt program till rÀtt sak, sÄ fixar det sig. Cubase Àr inte ett program man anvÀnder för att klippa upp ljudfiler...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Claes: "rÀtt o rÀtt". Man fÄr vÀl anvÀnda sig av vad man har, eller?

Flabby: Om du anvÀnt cubase sÄ gör som sÄ att du exporterar ut ljuden i rÀtt "lÀngder" som wav filer och plocka in dem i LM4 sedan...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Cubase Àr inte ett program man anvÀnder för att klippa upp ljudfiler...

Är det din officiella stĂ„ndpunkt?

"Officiella stÄndpunkt..."?!?

Jag tycker inte att Cubase Àr ett ljudredigeringsprogram som Àr bekvÀmt och bra att anvÀnda till att klippa upp ljudfiler - Àven om man kan göra det om man Àr tillrÀckligt envis...

Det finns helt enkelt andra program som Àr mycket mer lÀmpade för det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beroende pÄ vad som skall klippas och hur det skall göras sÄ kan Cubase vara riktigt trevligt. Exempelvis att kunna klippa i snap med grid baserat pÄ tempo och notvÀrden Àr nÄgot som inte samtliga renodlade ljudredigeringsprogram klarar av. Ett gratis alternativ för att fila till smÄsaker i ljudfiler Àr annars Audacity. Handlar det om att klippa upp trumljud och loopar kan jag dock varmt rekommendera WaveKnife. HÀr Àr en kort, kort text om programmet:

http://www.majken.se/cubase/waveknife.htm

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
AnvÀnd rÀtt program till rÀtt sak, sÄ fixar det sig. Cubase Àr inte ett program man anvÀnder för att klippa upp ljudfiler...

& en Àggskivare Àr ingenting man anvÀnder sig av för att göra musik.

eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnd rÀtt program till rÀtt sak, sÄ fixar det sig. Cubase Àr inte ett program man anvÀnder för att klippa upp ljudfiler...

& en Àggskivare Àr ingenting man anvÀnder sig av för att göra musik.

eller?

Exakt - de Ă€r sĂ„ j-a jobbiga att stĂ€mma... 😛

Det gÄr som sagt att anvÀnda Cubase om man Àr tillrÀckligt envis, men det Àr otroligt mycket smidigare i vissa andra program.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har ni inte provat Reason 2.5, som skall tydligen vara ett bra program för sÄdana hÀr ÀndamÄl?

Du tÀnker kanske pÄ Recycle?

Reason gör inget sÄnt.

edit: inte Recycle heller, vid nĂ€rmare eftertanke! 😳

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 mĂ„nader senare...

Åter till frĂ„gan!

Jag förstÄr inte riktigt vad du har gjort om jag ska vara Àrlig. Har du trummor pÄ en vanlig samplingscd som du nu vill omvandla till wav för din LM4?

Om du har en cd med samplingar pÄ rekommenderar jag dig att anvÀnda en cd-ripper (t ex den hÀr) för att omvandla cd-spÄret till wav. NÀr du vÀl har omvandlat cd-spÄret till en wav kan du klippa upp den i respektive ljud. Det kan du göra med t ex Wavelab. Vill du göra det automagiskt kan du anvÀnda det smarta programmet WaveKnife som Àr helt gratis, det finns hÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...