Jump to content
Annons

Mitt ljudkort stöds inte


allansson

Recommended Posts

Annons
Skulle gärna prova på att göra musik i Linux, men mitt ljudkort (Emu 0404) saknar drivrutiner för Linux. Så jag kan inte.  🙂

Det bästa man kan göra i det fallet är att skriva ett brev till tillverkarna.

http://www.emu.com/support/askus/emailform.asp?CRSStatus=

Specificera vilket ljudkort du har och skriv något liknande:

"Dear Creative,

 

I have your sound card E-mu 0404 that I would like to use in Linux. It works wonderfully in Windows, but I wonder when this will be supported in the Advanced Linux Sound Architecture (ALSA)? The developers of ALSA told me that they need the hardware specifications and documents from you to enable support for the E-mu 0404.

 

When, if at all, will you supply these documents to the ALSA developers?

 

Kindest regards,

ditt namn"

Så får de åtminstone lite mer press på sig. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chansen att E-MU ljudkortet skulle få stöd för varken Mac eller Linux känns väldigt liten då de är helt bereonde av mixermjukvaran. Det ska vara om E-MU själva fick för sig att skriva drivrutinerna vilket eventuellt skulle kunna vara fallet med Mac men knappast med Linux.

Själv sitter jag på ett 1820m och funderar på vilket ljudkort jag skulle byta till om jag skaffar en Mac om ett år.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad som händer så ska man nog inte hålla andan tills det gör det. =)

Sannolikheten att just det ljudkortet stöds är väl inte jättestor, men den är definitivt mindre om man inte gör sin röst hörd. Det finns ju andra ljudkort som samma procedur gäller för, t ex Esi Wavetable192-korten som har Envy24-chip som redan stöds i olika varianter.

E-mu 1820m verkar stödjas i Linux från och med ALSA 1.0.14, som en parentes. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken får visst äta upp sin hatt dubbelt upp 😳

Om det leder åt det här hållet så ska jag assistera med ett saltkar för att göra upplevelsen angenämare. 😆

Om de har portat drivers till OS X borde inte klivet vara så gigantiskt att även göra något för Linux.

Alsa Project Sound Card matrix har en lista på ljudkort som stöds eller kan komma att stödjas i Linux. Den som överväger en flytt kan med fördel titta här först, se bara till att läsa förklaringen först. Att ett kort ser alldeles grönt ut borde väl betyda att det har fullt stöd i Linux, men så är alltså inte fallet. Istället betyder det att kortet är möljligt att stödja i Linux av en eller annan anledning, men att ingen drivrutin är skriven än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville ju ha ett E-MU 0404 när jag köpte ny dator i somras men fick välja bort det pga att drivrutiner saknas. Hade det funnits drivrutiner hade de alltså sålt ett kort till Nyköping... Finns ju fler som väljer bort hårdvara för att linuxdrivrutiner saknas så om JAG hade varit hårdvarutillverkare hade jag ju sett till att släppa hårdvaruspecifikationer till ALSA-projektet illa kvickt för att sälja mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville ju ha ett E-MU 0404 när jag köpte ny dator i somras men fick välja bort det pga att drivrutiner saknas. Hade det funnits drivrutiner hade de alltså sålt ett kort till Nyköping... Finns ju fler som väljer bort hårdvara för att linuxdrivrutiner saknas så om JAG hade varit hårdvarutillverkare hade jag ju sett till att släppa hårdvaruspecifikationer till ALSA-projektet illa kvickt för att sälja mer.

Det är alltid trist att hänvisa till mörkertal när det gäller sånt här, men hur många som INTE köper ett kort är ju alltid svårt att uppskatta. Det ideala hade ju varit att alla som funderat på att köpa ett kort för att använda på Linux, och sen väljer bort det för att det inte finns drivers, skriver ett brev till tillverkarna att de har valt bort just deras kort för att det saknas bra drivers. Eller nåt sånt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ideala hade ju varit att alla som funderat på att köpa ett kort för att använda på Linux, och sen väljer bort det för att det inte finns drivers, skriver ett brev till tillverkarna att de har valt bort just deras kort för att det saknas bra drivers.

Sant! Det skulle ju kunna bli en blåslampa. Ska nog tamejtusan göra det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid trist att hänvisa till mörkertal när det gäller sånt här, men hur många som INTE köper ett kort är ju alltid svårt att uppskatta. Det ideala hade ju varit att alla som funderat på att köpa ett kort för att använda på Linux, och sen väljer bort det för att det inte finns drivers, skriver ett brev till tillverkarna att de har valt bort just deras kort för att det saknas bra drivers. Eller nåt sånt. 🙂

Det gör jag väldigt ofta om det finns någon produkt som jag gillar bortsett från en eller annan livsviktig sak (tex. stöd för alternativa OS, applikationer etc.)

Säger helt enkelt till dem att det verkar vara en bra produkt med pga anledning x väljer jag att köpa från deras konkurrenter samt ger lite konstruktiv kritik på hur de skulle kunna förbättra sin produkt.

Det tråkiga är ju att den informationen sällan når produktutvecklarna/beslutsfattarna på större företag, utan fastnar hos supportavdelningen. När de säger att de ska skicka vidare det till utvecklingsavdelningen händer det i själva verket ganska sällan.

Men jag fortsätter ändå. Gör fler det så går det inte längre för dem att blunda.

Att utveckla plattformsoberoende lösningar är faktiskt inte så mycket mer kostsamt. Inte om man tänker på det när man börjar utveckla produkten. Det finns så otroligt många kompetenta färdiga lösningar för öppen kommunikation och plattformsöverskridande programmeringsgränssnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Jag köpte ett M-Audio MobilePre och trodde att det skulle bli bekymmer i Linux men icke! Bara pluggade in och så funkade det direkt... Då hade jag visserligen kollat innan att det fanns linux-stöd men att det var SÅ enkelt att få igång anade jag aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att bumpa med lite "ny" information.

Det är en snubbe som jobbar på stöd för:

  • 1212M
  • 1820M

och flaggar för stöd till

  • 1616M PCI
  • 02 CardBus
  • 0404 PCI
  • 0404 USB 2.0
  • 0202 USB 2.0

i framtiden.

Stöd för de två första korten ska finnas i nästa version av ALSA. Tydligen har vissa dokument inkommit ifrån E-MU, men i vilken omfattning av modeller framgår inte. Dvs, det är möjligt att det även finns data-spec på de andra 5.

Man kan följa framstegen här. Som sagt tidigare så krävs det inte bara specifikationer för korten, utan även korten själva, och där är ALSA-utvecklarna tyvärr helt utlämnade till tillverkarnas goda hjärtan eller sina egna grunda plånböcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alsa Project Sound Card matrix har en lista på ljudkort som stöds eller kan komma att stödjas i Linux.

Det konstiga är att jag fick igång mitt ljudkort "Terratec Phase 22" trots att det inte fanns med på den listan. Tror att jag prövade att välja nått som jag uppfattade som snarlikt.... Fungerar bra med alla ljudprogram som finns i desktopen. Om jag nu skulle lyckas få igång Ardour kan det bli strul då ändå?

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga är att jag fick igång mitt ljudkort "Terratec Phase 22" trots att det inte fanns med på den listan. Tror att jag prövade att välja nått som jag uppfattade som snarlikt.... Fungerar bra med alla ljudprogram som finns i desktopen. Om jag nu skulle lyckas få igång Ardour kan det bli strul då ändå?

Om man tittar på bilden här och zoomar in som f-n, så verkar det sitta ett Envy 24-chip på kortet, ICE 1721. Det borde fungera bra isf, men jag vet inte om alla funktioner stöds.

Sök i ditt pakethanteringssystem efter något liknande envy24, så borde du hitta en mixer som kan styra ditt kort, envy24controller. Vad kör du för linux-distribution?

Du kan kolla vilken sound-modul som finns laddad genom att köra kommandot:

cat /proc/asound/modules

Posta gärna resultatet här, så kan vi se om det behöver tas längre. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

>Sök i ditt pakethanteringssystem efter något liknande envy24,

Hittar inget envy24 liknande där.

>så borde du hitta en mixer som kan styra ditt kort, envy24controller.

Måste dra upp volymen i alsamixer varje gång innan jag startar desktop för att få ljud. Sedan kan jag reglera ljud i en mixer som heter Kmix.

>Vad kör du för linux-distribution?

Slackware.

>Du kan kolla vilken sound-modul som finns laddad genom att köra kommandot: cat /proc/asound/modules

Händer ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

>Vad kör du för linux-distribution?

Slackware.

Slackware? Nu strålar det ut i min vänstra arm. 😲

Jag har inte kört Slackware sedan -98 så jag vet inte hur det fungerar nu, men Patrick Volkerding är något av en diktator, så säger han att Slackware inte behöver envy24control så finns det inte där. 😳

Jag hoppas att du åtminstone kör en 2.6-kärna? Slackware är den enda distributionen som fortfarande kör 2.4 som standard eftersom Patrick tycker att "2.6-kärnan är för opålitlig".

Att du måste höja ljudet varje gång kan du kanske avhjälpa genom att installera alsa-utils-1.0.x och köra:

alsactl store 0

under förutsättningen att ditt ljudkort är det första ljudkortet i datorn. Det kan du kolla i alsamixer genom att trycka på <F2> och kolla under rubriken /proc/asound/cards

Du kan kolla om det är en ICE-modul laddad genom att köra:

lsmod | grep snd_ice

Det verkar som att det är ice1724 som gäller, enligt säkra källor i ALSAs utvecklingsteam. Då behövs inte envy24control.

Håll oss uppdaterade om hur det går. 😄

Redigerat av CryingFreeman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Så, vad är det som felar när jag startar jack? Jag får upp följande felmeddelande: snapshot1.jpgsnapshot2.jpg

Är det mitt ljudkort, ett Brusblaster 128 som orsakar detta? Jag har för mig att detta inte har någon onboardsynt utan bara hanterar soundfont.

Jag har fler ljudkort liggande, bl a ett Brusblaster 16 och ett gammalt Gina Echo (18bitars? eller 20-bitars). Diskuterar jag veckopeng med kidsen kan jag kanske få "låna" deras Brusblaster Live. Förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av någon anledning så har Ubuntu-folket tyckt att MIDI är oviktigt. Du behöver manuellt ladda sequencer-modulen i ALSA. Detta gör du genom att i terminal skriva:

sudo modprobe snd_seq

Testa sedan att starta Jack. Om det fungerar (vilket jag tror att det gör om du inte har några andra program startade), kan du göra så att sequencer-modulen laddas automatiskt genom att lägga till snd_seq på en egen rad i filen /etc/modules. Editering av filen kan göras på flera sätt, t ex genom att i terminalfönster skriva:

sudo nano /etc/modules

Det borde lösa ditt bryderi. Lycka till. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Av någon anledning så har Ubuntu-folket tyckt att MIDI är oviktigt.

Hehe, det har jag åxå tyckt tidigare, men det är MIDI-biten i Linux jag är intresserad av nu i första hand...

sudo modprobe snd_seq

sudo nano /etc/modules

Det borde lösa ditt bryderi. Lycka till. =)

Jepp, det gjorde det. Tackar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I stället för att starta en ny tråd så fortsätter jag på den här. Efter lite klabbande med andra distar, grafik- och ljudkort (och en totalsänkning av allt... 😱 ...my fault) så är jag nu tillbaka där jag avslutade förra gången...🙂

Efter att ha följt Musikstudio i Linux och Linux DAW på svenska ganska noga så trillar jag dit på följande saker:

Modulen snd_seq laddar inte trots att jag skrivit in "snd_seq" i filen... 🙁 ...inget större bekymmer då jag kan starta den manuellt...men ändå...

Jag hittar inte linux-image-2.6.15-23 via synaptic...och det är troligtvis det som ligger bakom felmeddelandet om systemets tidsupplösning...🙁

När jag startar Qsynth så ballar jack ur... 😄

snapshot4.jpg

Ups, blev lite stor bild men det kan jag inte fixa....nu iaf... 😆

Någon som har en enkel förklaring? En riktig pangförkylning gör att min hjärna (som under normala omständigheter befinner sig på Cro Magnon-stadie) har sjunkit till kräldjursnivå... 😱

edit: Hittade svaret/svaren...har varit på tapeten tidigare i den här tråden som jag själv startat, och på Linux DAW på svenska. Får nog ta och göra något åt den här förkylningen... 😱

edit2: Ups igen, föll på att jag inte kan spara källkod till /usr/src...inga skrivrättigheter. Måste väl in i terminalen och "chmod"...men hur??? 😲

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag ser nu att ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) kommer ha stöd för mitt ljudkort (E-MU 0404 PCI) i nästa version (1.0.15). Det kommer även stöd för andra ljudkort från E-MU, men tyvärr så verkar de med USB-ljudkort få vänta ett tag till.

En andra release-candidate av v.1.0.15 (1.0.15.rc2) har släppts och går att ladda ned. Jag har dock inte provat den än.

Ljudkortslista:

http://www.alsa-project.org/main/index.php...r-Creative_Labs

ALSA Project:

http://www.alsa-project.org

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...