Jump to content
Annons

20 million people - Yllet


Recommended Posts

Annons

Ja vad kan man göra med denna?

Får man säga något om man bara tycker den är bra? :rolleyes:

Låter mjukt och behagligt här, tycker helt enkelt mixen är bra.

Det enda kanske är att ljudbilden hänger över åt ett håll fast kan tyvärr inte säga vilket då jag har inte en aning hur jag kopplat sladdarna från ljudkortet till stereon 😎 , i alla fall ytterst marginellt.

Skön låt som får mig att tänka på SH och "Svarta violer", alltså känslan som låten lyfter fram och till viss del kompet.

Bra helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Du verkar sugen på att förbättra i första hand så kommer med lite idéer:

Det första jag tänkte var att: "de där trummorna låter 80-tal. Lite mycket reverb och får gärna vara fylligare"

Sen senare in i låten så passar helt plötsligt det myckna reverbet bättre. Men att låta trummorna komma närmare i ljudbilden, och feta till dom lite så att det blir mer tryck skulle jag gilla. Du kan ju pröva med multibandscompression, slänga på en basexciter, eller eq:a på något mer bas på dom. Annars byta samplingar i värsta fall.

Pröva gärna att mjuka upp reverbet på trumoorna. EQ:a ner mellan och övre registret något om du har möjlighet.

Sången låter jättefin! Jag hör inte alla ord så bra och ibland kändes det som om sången blev lätt överröstad av kompet i mina högtalare.

Så slutsats: Kolla in trummorna och gör så det känns lite dyrare och ännu mer raffinerat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad kan man göra med denna?

Får man säga något om man bara tycker den är bra? :rolleyes:

Det enda kanske är att ljudbilden hänger över åt ett håll fast kan tyvärr inte säga vilket då jag har inte en aning hur jag kopplat sladdarna från ljudkortet till stereon 🥰 , i alla fall ytterst marginellt.

Tack tackar, det värmer :]

Angående stereobilden avvaktar jag och ser om fler håller med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänkte var att: "de där trummorna låter 80-tal. Lite mycket reverb och får gärna vara fylligare"

Tack för tipset.

Jag håller med. Drog ner en gratis VTS exicter och tjockade upp trummorna lite och drog ner lite reverb.

Känns genast bättre (Fast kanske fortfarande för mycket reverb, får smaka på det lite...). Fler tips är mer än välkommna, än är jag inte nöjd!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att låten är sååå skön att lyssna på första minuten. Sedan kommer lite starkare gitarrer och det blir lite stökigt att lyssna på i mina (dåliga) lurar.

Kanske kunde vara idé att spara på krutet till typ 02:50?

Jättesnygg sång, fint ljud på högra gitarren i början och häärliga trummor.

Jag får en mycket bra Peter Gabriel-känsla när jag lyssnar, men tycker att gitarrerna stökar till det lite för mycket. (börjar kanske bli väl gammal 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert och harmoniskt.

Riktigt fin.

Du har hittat ett mysigt sound(jag gillade Yllet - No One Kills Me Like You Do också).

Denna tar jag och sparar, kanske slänger med den på något blandskiva till någon om du får till den där perfekta mixen... 😛

För variations skull, prova att dela upp några av partierna så att ni sjunger solo någon refräng/vers var, här och var?

Duett genom hela blir lite väl jämnt.

Lyckad variation är en av nycklarna till att bli lite mer nöjd, anser jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att låten är sååå skön att lyssna på första minuten. Sedan kommer lite starkare gitarrer och det blir lite stökigt att lyssna på i mina (dåliga) lurar.

Mjo jag kan nog hålla med dig om att det blir lite stökigt. Dock tycker jag att samtliga gitarrer fyller en funktion, så det blir kanske till att döda darlings... (eventuellt dra ner lite på volymen)

Men jag ska försöka skapa lite mer luft hos gitarrerna, det e bara så *%&¤/ svårt (och tråkigt)

Tack för kommentaren och de värmande orden

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert och harmoniskt.

Riktigt fin.

Du har hittat ett mysigt sound(jag gillade Yllet - No One Kills Me Like You Do också).

Duett genom hela blir lite väl jämnt.

Ojoj man tackar!

Jag ska (när jag e färdig med denna) göra en nyinspelning på "No one kills me like you do". För övrigt kan jag rekommendra att lyssna på "I´m in a sideshow" på min Myspace sida om du gillade denna.

Den perfekta mixen kommer, håll ut. Vore en ära att vara med på din blandskiva 😛

Inte reflekterat så mycket över att turas om på verserna. Kanske kan funka. Är dock kär i marias röst så det blir svårt utan den :[

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Suggestiv.

Lyssnar i sketna laptophögtalare så jag kan väl inte säga nåt direkt kreativt om ljudet, men det känns som det låter bra. Tankarna far iväg och landar i Anna Ternheims version av Broder Daniels Shoreline (Som lyckas göra nåt väldigt bra av i det som i original var urbota uselt.)

Bra jobbat, och väldigt bra sång förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan funka. Är dock kär i marias röst så det blir svårt utan den :[

Heh... du är inte ensam om att ha en svaghet för vackra kvinnoröster...

Hälsa henne att hon sjunger finfint!

Släng in ett lugnt vers/refrängparti med bara henne då, lite mer distinkt, plötsligt lite sådär tydligt avbrytande bland gitarrerna, det kan nog bli cozy.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAAAA!!

Det funkade..

Mysigt intro..Bra sång! Fasen måste höja,för detta låter bra.1.40 in i låten inga fel i ljudbilden.I morgon ska jag köra denna i monitorerna,sitter med lurar nu.I mina lurar så skulle sången upp ett snäpp,men gör inget - lurarna har lurats förr..Jag har lite svårt att uttyda vad texten handlar om - men det kan ju vara en begynnande hörselskada.. :rolleyes: eller min brist på engelska 😕

Skitläcker låt,sparas definitivt! Du får en 5:a (av 5 möjliga)trots att jag inte hört den i mina monitorer..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina lurar så skulle sången upp ett snäpp,men gör inget - lurarna har lurats förr..Jag har lite svårt att uttyda vad texten handlar om - men det kan ju vara en begynnande hörselskada..

Tror sången kan vara lite svår att urskilja av lite olika själ. Dels kan det vara svårt eftersom den är hyfsat svårtolkad och handlar om flera olika saker. Vidare ska gitarrerna fixas till (på något sätt) där det drar igång och det blir lite grötigt. Kommer sätta mig med det ikväll, måste jobba nu...

Roligt att det gillas. Spara den riktiga versionen istället när den e klar ;]

Tack för kommentaren.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu svarar jag utan att ha läst övriga inlägg, så det finns risk att jag upprepar..

Skitsnyggt. Jättebra låt, bra framfört och snygg ljudbild, känns lite Daniel Lanois. 😕

Det enda jag kan klaga på är att jag skulle vilja ha lite mer kontraster mellan vackert/skitigt och stort/litet/nära. Men jag har inga konkreta förslag.

Det blir lite diskantspikar i reverbet som skjuter iväg från ess ljuden i sången. Kanske mindre diskant på reverbet.? (Edit: eller en dedikerad reverbsend med mycket de-esser)

Snyggt! 😳

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnyggt. Jättebra låt, bra framfört och snygg ljudbild, känns lite Daniel Lanois.  🙂

Det blir lite diskantspikar i reverbet som skjuter iväg från ess ljuden i sången. Kanske mindre diskant på reverbet.? (Edit: eller en dedikerad reverbsend med mycket de-esser)

Snyggt!  😆

Tack! Mycket roligt att höra.

Angående att minska diskantpikar genom reverbet, hur gör man det? hehe. Har inte kört nån de-esser alls på sångspåret, endast kompressor (waves) samt reverb (cubase) och eq såklart

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att minska diskantpikar genom reverbet, hur gör man det? hehe. Har inte kört nån de-esser alls på sångspåret, endast kompressor (waves) samt reverb (cubase) och eq såklart

Hmm. Tror inte det behövs nån de-esser på sången i sig. Men om du vill minska diskanten i ljudet som skickas till reverbet så kan du lägga en de-esser innan reverbet, om du har ett eget reverb för sången. Annars kan du göra en dedikerad send kanal för sången där du lägger de-esser.

Annars kan du testa att sänka diskanten i reverbet. Brukar finnas en inbyggd eq typ hicut eller lopass.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt bra sång gillar smapelet mellan killen o tjejen..snyggt som f--n..

Saknar lite stegring av tempo i slut minuten. tamburin eller liknande 8-delar----16-delar kanske..

Basen kunde nog höjas lite i slutet Kanske även lite mera strängljud oxå.(diskant)

Vid 1,10 sjunger ni kast the frst stone.

Borde det inte vara throw..eller någon böjning av det ordet. En pititess men om det är meningen funkade det för jag hajade till....

Blir roligt att höra slutresultatet...

Gillar detta mycket--------------- mr T 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

shysst...går iväg på detta...bra sång och skulle förmodligen bli bättre om du sjung ut lite mer typ ligga unisont men tjejen....kalasfeeling....tnx för sharing 😳  😳

Kan inte sjunga så ljust, är väldigt försiktig av mig. Dessutom så är meningen med låten att känslan ska vara ganska avskalad i verserna.

Tack för kommentaren

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt bra sång gillar smapelet mellan killen o tjejen..snyggt som f--n..

Borde det inte vara throw..eller någon böjning av det ordet. En pititess men om det är meningen funkade det för jag hajade till....

Danke.

Nje men throw låter inge bra o sjunga i det sammanghanget :]

Lanjade basen så de blir nog svårt att få fram mer strängljud såhär i efterhand. Tror ja kommer trycka på lite med körer i slutet i stället. Om jag nu hittar nån bra stämma.

Det där med tamburin är ett bra förslag. Får pröva lite.

Tack för bra inlägg

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...