Jump to content
Annons

20 million people - Yllet


Recommended Posts

(neg) Inte min typ av musik, (pos) men visst ganska vackert. (neg) Gnällig sång 😳

(pos) Suggestiv är som nån sa en bra beteckning för låten. (pos) låter färdigt!

Ni ser, mer positivt än negativt iallafall. 😆

Inte din typ av musik borde vara postitivt, eftersom du trots allt tyckte det var ganska vackert. Dvs 4-1 till mig!

Tack 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bra låt. Suggestiv.

Lyssnar i sketna laptophögtalare så jag kan väl inte säga nåt direkt kreativt om ljudet, men det känns som det låter bra. Tankarna far iväg och landar i Anna Ternheims version av Broder Daniels Shoreline (Som lyckas göra nåt väldigt bra av i det som i original var urbota uselt.)

Bra jobbat, och väldigt bra sång förresten.

Sitter med bättre lyssning nu. Väldigt skön ljudbild. Enda är pukorna som inte funkar när det är lite tunnare i arret, men när gitarrerna larmar på låter det väldigt bra. Kanske hålla igen lite där?

Återigen. Mycket bra sång. Rösterna passar väldigt bra ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med bättre lyssning nu. Väldigt skön ljudbild. Enda är pukorna som inte funkar när det är lite tunnare i arret, men när gitarrerna larmar på låter det väldigt bra. Kanske hålla igen lite där?

Återigen. Mycket bra sång. Rösterna passar väldigt bra ihop.

Mjo ja funderar lite över det där själv och det är bra att du iakattar det. Men ja gillar pukornas sätt att spela. Byggde lixom låten kring dem. Kanske kan dra ner på reverb och anslag lite på verserna, tål helt klart att tänkas på. Eller du kanske har ett mer konkret förslag?

Tack på förhand

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med bättre lyssning nu. Väldigt skön ljudbild. Enda är pukorna som inte funkar när det är lite tunnare i arret, men när gitarrerna larmar på låter det väldigt bra. Kanske hålla igen lite där?

Återigen. Mycket bra sång. Rösterna passar väldigt bra ihop.

Mjo ja funderar lite över det där själv och det är bra att du iakattar det. Men ja gillar pukornas sätt att spela. Byggde lixom låten kring dem. Kanske kan dra ner på reverb och anslag lite på verserna, tål helt klart att tänkas på. Eller du kanske har ett mer konkret förslag?

Tack på förhand

Tror inte heller att det är sättet pukorna spelas på som är felet utan snarare soundet på dom som inte är helt autentiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket skön låt....gillar hur den bygger upp och bygger upp och sen tar den bara slut....bra bil-körnings låt...och bra lugn i den så att man inte bli av med kortet för hastighetsöveträdelse....ser videon i huvudet till den redan....lång vägsträcka i den amerikanska "prarie-lands", cabriolet (gamal mustang), ett sjungande par med vinden sussande i håret. Det är lite tidig 90 tals känsla över låten....tänker lustigt nog på Tom Petty när jag hör den. och det där med ljudbild har jag inte mycket att säga om men det lät vackert i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket skön låt....gillar hur den bygger upp och bygger upp och sen tar den bara slut....bra bil-körnings låt...och bra lugn i den så att man inte bli av med kortet för hastighetsöveträdelse....ser videon i huvudet till den redan....lång vägsträcka i den amerikanska "prarie-lands", cabriolet (gamal mustang), ett sjungande par med vinden sussande i håret. Det är lite tidig 90 tals känsla över låten....tänker lustigt nog på Tom Petty när jag hör den. och det där med ljudbild har jag inte mycket att säga om men det lät vackert i mina öron.

Hehehe, då låter jag dig göra videon sen.

Vidare, för andras intresse, ska trummorna förhoppningsvis spelas in på riktigt inom en snar framtid, då jag inte är nöjd med nuvarande.

Roligt att du diggar låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare, för andras intresse, ska trummorna förhoppningsvis spelas in på riktigt inom en snar framtid, då jag inte är nöjd med nuvarande.

Låter lovande. Själv gillar jag inte syntetiska trummor som gör anspråk på att låta som riktiga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Använder du EZ-drummer?

Funderar lite kring det..Det är ju givetvis inte äkta,men om man riggar ett sånt där "konstgjort" set..du vet med små plattor(digitalt) och låter trummisen lira in via EZ..Då tycker ivarje fall jag att det blir på riktigt.

Betydligt enklare och smidigare än ett helt set med trummor och mickar och lokal för oss trång bodda musiker...Det var ett reportage om det i förra studio,funderar på att köpa Roland setet..Och sätta min trummis i arbete..Det kan ju vara ett sätt att få lite mer liv i prodden..Vet inte om du gjort några justeringar i denna..Lyssnar när jag kommer hem ikväll.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut skön låt! Manar fram en mystisk lite säregen stämning. Man vill höra och veta mer. Vad är det ni vet som jag behöver fatta?

Det finns inte mycket att klaga på - förutom trumljudet - endast saker som skulle kunna göras annorlunda.

Början och slut är helrätt.

Allt är som det ska fram (rättare sagt underbart) till 1:08; keyboardljudet passar perfekt med stämningen och rösterna. Gitarrinpassen förgyller med sina lite kärva bidrag. Här hör man verkligen rösterna bra (och ni sjunger fint ihop). Sen undrar jag snarare än "vet"...

Jag hade nog, som någon redan sagt, hållt tillbaka gitarrena ett tag till. Dvs låtit dem spela mer som i första versen samt refrängen, men även väntat med v.k. Tycker att det är tillräckligt starkt så som det låter i "första delen". Det känns inte som om man behöver skynda in i ett starkare komp så omgående därefter. Tror det blir desto starkare om det kommer lite senare alternativt byggs upp lite mer och mer under vers 2. Men men men det är inga starka invändningar alls utan bara något jag själv hade provat. Mmm aa oohh aa (velmänniska)... jag gillar det som det är ju, även senare ju, fast saknar hur rösterna liksom svävar över det mjuka keyboardet, de pulserande rytmpaketet och de enstaka men viktiga gitarrinpassen fram till 1:08.

Däremot tycker jag det känns helt rätt när gitarrena kommer mer och mer i avslutningsvers/refräng. Där är det riktigt skönt när de löder på.

Det som jag inte gillar är trumljudet - varken pukor eller virvel. Det låter trumersättning 😱 vilket det väl också är. Tycker det låter plasttrummor om pukorna och virveln för smällig (ljudmässigt) för låten. (Låtmässigt: Ibland på vissa ställen är det fräckt när det smäller till men det blir alldeles för mycket av det). Du skriver att du tycker de låter för dova. Det tycker inte jag. Jag skulle snarare leta efter ett något lite djupare och mer mellow. Trumljudet du använder nu tycker jag inte smälter in i låten utan står utanför, lite för sig självt.

----

En låt jag skulle vilja ha gjort själv. Fortsätt så här så blir jag nog en poplyssnare också. Förbannat bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fina kommentarer.

Trummorna kommer att läggas om, det är mest det att trummisen har lite ont om tid för tillfället. Tror det kan bli riktigt fint. jag lovar att slänga upp nya mixen såfort jag bara kan.

P.S DåligtGehör, det var ingen dålig analys 😆 D.S

Återigen tack för era inlägg, de har verkligen hjälpt.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

I väntan på att de nya trummorna ska läggas och mixas så slänger jag upp den senaste versionen på demo cdon för att delta i månadens demo. Gå gärna in och rösta på den. Man kan bara rösta en gång per dag.

Systemet är lite krångligt. Klicka på Yllet, sen på "20 million people", vidare lyssna på låten, SEN kan man rösta.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...