Jump to content
Annons

Mandolinköp


Fidden

Recommended Posts

Har sedan igårkväll varit totalt besatt av ett begär efter en mandolin... så jag måste nog skaffa mig en. Eftersom jag inte har en aning om någonting om detta instrument, tänkte jag börja här.

-Vad får man betala för en hyfsad ny mandolin? Den ska användas i enkel popmusik, så det är ingen dyrgrip jag är ute efter.

-Hur ser begagnatmarknaden ut? Tyvärr snodde brorsan farmors gamla mandolin, men borde det inte finnas en massa pensionärer som vill bli av med instrumentet?

-Finns det något man ska undvika? Några fallgropar eller så?

-Är det svårt att spela mandolin, om man redan kan spela gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min kompis köpte en ny halvakustisk mandolin för ca 2000 som lät bra. Så det är inte allt för dyrt att skaffa en som låter helt okej. Den hade dessutom några equalizerrattar på sig.

Det är inte allt för svårt att spela jämfört med gitarr. Det enda som är lite störande är att banden är så små >_<. Sedan är den ju stämd i kvinter istället för kvarter med det vänjer man sig snabbt vid.

Jag tycker mandolin är ett trevligt och coolt instrument och det är roligt att kunna. ^^

Min mandolin är en gammal levin som min gammelfarmor hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man är nybörjare på instrumentet, så borde det funka fint med dom "levin-mandolinerna" som finns på bla blocket och tradera. Sen är är det ju också beroende på om du vill ha inbyggda mickar i den. Hade till mitt förfogande ett tag, en "Samic-mandolin" med inbyggda mickar. Funkade alldeles utmärkt till min kunskapsnivå, Landola har ju också sjyssta mandoliner (om jag inte minns helt galet). Men då är man iaf upp i 5-6000, Samicmodellen tror jag gick lös för ca2500.

Men om du lirar gitarr, så har du kanske en aning om hur just du vill ha känslan, höjd mellan sträng och hals, kanske hur du vill ha tonen... Som med allt annat inom det akustiska, bäst att fara på en musikaffär och testa lite... Ja, det var mina tankar, tror att det finns fler här på forumet som har mer erfarenheter av mandoliner..

Har dock ett ovanligt exemplar av mandolin hemma i Ume. En 12(!)-strängad levinmandolin. tre strängar på varje kör, tokfett till akordsspel, men mördande tungt till melodilir...

Om nån har mer info ang denna modell, emottages det tacksamt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis köpte en ny halvakustisk mandolin för ca 2000 som lät bra. Så det är inte allt för dyrt att skaffa en som låter helt okej. Den hade dessutom några equalizerrattar på sig.

Det är inte allt för svårt att spela jämfört med gitarr. Det enda som är lite störande är att banden är så små >_<. Sedan är den ju stämd i kvinter istället för kvarter med det vänjer man sig snabbt vid.

Jag tycker mandolin är ett trevligt och coolt instrument och det är roligt att kunna. ^^

Min mandolin är en gammal levin som min gammelfarmor hade.

vill man göra det omständigt, så kan man tänka gitarren fyra mörkaste strängar g-d-a-e... Mandolinen har tvärtom(ljus->mörk), e-a-d-g... så , spegelvänd bara akorden så klarar man sig ganska bra... hänger ni med?

Link to comment
Dela på andra sajter

om man är nybörjare på instrumentet, så borde det funka fint med dom "levin-mandolinerna" som finns på bla blocket och tradera.

Jag har en sån, från 40-talet nånstans. Jag är sådär halvimpad av den. Den är inte direkt lättspelad, men å andra sidan har jag inte jämfört med så många andra. Jag gav en femhundring för den i bra skick så mer än så ska man nog inte ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Levin och den sjunger starkt och fint men som klaviaturkille tycker jag den känns mer svårspelad än en 6-str stålis pga de små banden och att det ju är dubbla str som skall tryckas ned, säkert en vanesak, som sagt ackord funkar men melodier blir lite trögare även på en 8-str---500:- vill jag ha för denna om du vill ha den!

(behöver lite stålar nu) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbt tips är

http://www.thomann.de/thoiw5_harley_benton...e_prodinfo.html

Inte världens bästa, men för 800 kronor får du en med mickar, du kan ändå få ett bra ljud ifrån den, speciellt om du kopplar den till en pod,v-amp eller annan multieffect pedal.

Annars gillar jag fender.

http://www.thomann.de/thoiw5_fender_fm53s_prodinfo.html

Den här kostar kring 2500 på 4sound, musikbörsen och liknande affärer och jag tycker dne är väldigt lättspelad jämnfört med just levin och äldre mandoliner.

Och slutligen

Så hittade jag den här på blocket

http://www.blocket.se/vi/9819869.htm?ca=1_11_s

Då får du ju böckerna med på köpet, så är det bara sätta igång.

Jo fan

om du nu köper mandolin, köp den här boken.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=063406438X&s=1

Den påskyndar din inlärning.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snabbt tips är

http://www.thomann.de/thoiw5_harley_benton...e_prodinfo.html

Inte världens bästa, men för 800 kronor får du en med mickar, du kan ändå få ett bra ljud ifrån den, speciellt om du kopplar den till en pod,v-amp eller annan multieffect pedal.

Jag köpte själv den här för några månader sen och är mycket nöjd. När man väl har ställt in stränghöjd så får man ett riktigt bra ljud både akustiskt och med den inbyggda micken för den lilla pengen.

Som van gitarrist så går det också fort att lära sig spela hyffsat på mandolin. Inget att tveka på alltså, köp nu!!! 😏

Ljudexempel

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden kom över till norrping ngn dag, så drar vi till Hans Anderssons pianotjänst.. där har han instrument så långt ögat når.. iaf i tre rum.. men de e proppfullt iaf.. där hittar du säkert en mandolin för en tusing.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld med massa tips!

Var nere på stan och kollade om det fanns nåt där, men det var lite glest. Hittade en balalajka (tror jag), en hemmabyggd ukulele och ett dragspel på myrorna... och en osträngad 60-tals levin på musikbörsen som dom ville ha en tusing för. Dragspelet kändes mest hett faktiskt 😉

Jag har tre alternativ som jag ser det

- Jag köper Florians levin

- Jag åker till norrköping och kan kanske hitta en riktigt cool mandolin

- Jag köper el-mandolinen från thomann

Grejen med levin är att jag inte riktigt gillar hur dom ser ut.. om dom nu ser likadana ut allihop. Om dom dessutom är svårspelade, så känns det ju sisådär.

Tror jag följer IDF's råd och åker och kollar i peking på måndag, så har jag Florians mandolin som plan b 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ang utseendet på Levinmandoliner.... Dom som är droppformade är mer "svenssonvarinaten" (som jag fattat det, sen finns det en modell som är rundare till formen, som är lite bättre... Ser F.ö. snyggare ut i lacken också... kan skicka upp en blid på den, så fort jag fått ner min från Ume.. (mitten av dec. )

Link to comment
Dela på andra sajter

ang utseendet på Levinmandoliner.... Dom som är droppformade är mer "svenssonvarinaten" (som jag fattat det, sen finns det en modell som är rundare till formen, som är lite bättre... Ser F.ö. snyggare ut i lacken också... kan skicka upp en blid på den, så fort jag fått ner min från Ume.. (mitten av dec. )

Tänker du på modellen med välvt lock. Den är helt klart snyggare, men den får man väl inte för 500??

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, Fidden... Var du tvungen att säga sådär... Nu vill ju jag också ha en. 😄

hehe, flåt... 😉

Förresten har jag ångrat mig igen, känns inte lika panikartat bråttom längre, och att vänta till efter lucia är nog väldigt bra för tentapluggandet (metabolismtenta på fredag, citronsyracykeln inklusive enzym och en del strukturer ska läras in). Alltså blir det nog thomann, som får in sin 800-kronors mandolin i mitten av december.

Perfekt tillfälle att prova thomanns också, verkar vara en helnajs shoppingsajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, Fidden... Var du tvungen att säga sådär... Nu vill ju jag också ha en. 😄

Bajs. Nu väckte du mitt slumrande Melodica-villha-syndrom

Meh!

Nu blir jag ju tvungen att komplettera min beställning med en melodika bara därför! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld med massa tips!

Var nere på stan och kollade om det fanns nåt där, men det var lite glest. Hittade en balalajka (tror jag), en hemmabyggd ukulele och ett dragspel på myrorna... och en osträngad 60-tals levin på musikbörsen som dom ville ha en tusing för. Dragspelet kändes mest hett faktiskt 😲

Jag har tre alternativ som jag ser det

- Jag köper Florians levin

- Jag åker till norrköping och kan kanske hitta en riktigt cool mandolin

- Jag köper el-mandolinen från thomann

Grejen med levin är att jag inte riktigt gillar hur dom ser ut.. om dom nu ser likadana ut allihop. Om dom dessutom är svårspelade, så känns det ju sisådär.

Tror jag följer IDF's råd och åker och kollar i peking på måndag, så har jag Florians mandolin som plan b 😆

kasta iväg ett PM så tar vi en fika. men jag är inte hemma förrän måndag em-kväll..så ta tisadgen istället.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

emil

170 kronor ligger frakten på.

ojdå... undrar om dom blir arga när dom märker att mitt e-kort som jag skapade inte har täckning för frakten... 🙂

btw, IDF: det blidde ju ingen norrping-resa, det blev tysk banjo istället. Eller jag menar mandarin. eller... äh.

Link to comment
Dela på andra sajter

En oud har 11 strängar och är bandlös. det är föregångaren till våran luta och låter väldigt ligt en luta också.

Alla strängarna har resonans strängar förutom den sjätte och grövsta strängen. den är stämd i kvinter (oftast) så förutom det faktum att den är bandlös så kan en mandolinspelare förmodligen spela på den, en fiolspelare skulle säkert kunna spela på den utan större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...