Jump to content
Annons

Erfarenheter av ESI nEar05?


aspucko

Recommended Posts

Annons

Jag har ett par. Dom funkar helt okej (med tanke på priset) för närlyssning vid mixning. Jag skulle inte använda dom för vanligt musiklyssnande dock. Basen är för klen om man inte sitter i "the sweet spot" och har tillräckligt hög volym. Diskant och mellanregister är ganska framträdande vilket ju är bra vid mixning etc, men kanske inte lika önskvärt vid normal lyssning.

Om du utöver nEar har ett par vanliga stereohögtalare så kan du dessutom göra A/B-jämförelser av dina alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Tack för infon. För tillfället har jag ett par multimediahögtalare av märket Trust. Antagligen inte de sämsta datorhögtalarna men det är väl inget man mixar i direkt. Jag har hittils hållt mig till hörlurar(!) när det gäller den biten.

Med min ambitionsnivå så kanske det inte är så aktuellt med monitorer i vilket fall. För att komponera (det är det jag mest gör, förutom musiklyssnande) så går det nog bra med vilka högtalare som helst.

Blev bara lite nyfiken/sugen när jag såg att priset var okej så det kunde vara kul att testa "riktiga" saker.

Är de dessutom jobbiga att lyssna på musik i pga framträdande diskant och mellanregister så är det kanske lite jobbigt.

Någon som har erfarenhet av musiklyssnande i monitorer?

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mina tanoyer (Tanoy reval active) funkar bra (audiofiler vist döda mig bara) att lyssna på något dyrare än ESI nEar05 men inte så farligt. Tycker du desutom att du vill ha mer bas finns det subb till dem som man kan köpa till. JAg tycker de funkar fint ner till 50hz och det blir inte riktigt dåligt för än 25hz någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på samma monitorer och undrar samma sak. Har en mega-sub-woffer ståendes. Så kanske jag kan lösa det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag såg ESI nEar 05 på jam för 3000 kr. Finns det några som är bättre i samma prisklass och de har de några allvarliga brister? Är de lätta att göra bra mixar med?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

jo tack. jag köpte ett par esi-monitorer på jam. det hände mig att jag fick gå tillbaka och byta monitor vid två tillfällen, för att de var trasiga. Men när jag fick den tredje så lirade de fint.

Jag har gjort en del mixar i de och jag tycker nog att jag lärt mig de ganska bra. det är klart att det inte går att jämföra riktigt med ett par genelec, men det duger gott åt mig i a f.

/Helmer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Jocke Boberg (oregistrerad)

Jag skall bygga en liten inspelningsstudio (suck, liten yta nu igen 🙂 ) och tänkte kolla med er, mina vänner; om ni har några erfarenheter av "ESI nEar05". Är dom så bra som alla "nöjda kunder" säger? Monitorerna kostar ca 3000:-/par, vad finns i samma prisklass?

För er som undrar vilka det är:

http://www.musiciansfriend.com/srs7/search...e_id=0009952098

Tascam för svar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan väl säga så här för 3000 kronor är de bäst i 3000 kronors klassen ......men om man går upp 1000 kronor tycker jag att Phonic P8A spelar en helt annan sträng 🙂

men om du bara har max 3000 så är det ESI:n som jag skulle rekommendera!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Lars Jansson (oregistrerad)

Hej hej,

jag har trillat över ett par ESI nEar 05 till bra pris (1700 spänn) och funderar på att slå till. Jag har dock inte lyssnat på dem, vilket jag så klart egentligen borde göra först. Men, är det någon vänlig själ här som har någon erfarenhet av dem? Hittade ett test på nätet, där det stod att diskanten var lite vass, annars fick de godkänt.

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag sitter hemma med ett par nEar 05 ( den nyare varianten). Funkar bra. Men jag skulle nog vilja påstå att det buehövs en subb utöver dem. Jag testade att koppla in subben från mitt 5.1 ljud och det blev genast en radikal skillnad. Speciellt när man lyssnar på CD osv. Tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vet inte om den här tråden ligger rätt. Någon får flytta den annars...

ESI nEar05 eXperience monitorerna är det väldigt bra pris på just nu. Men är dom verkligen något att ha...

Jag funderar om dom är värda sitt pris i öron? Jag ska ha dom när jag sitter hemma å gör beats. Så det är inga överdriva krav jag ställer. Men samtidigt vill jag inte köpa någon skit.

Så vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Har Classic-versionen, tycker de funkar OK, lite klena i basen. Annars fick ju Fostex PM0.4 bästa betyg i budget-klassen i Studios högtalar-test nyligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Classic-versionen, tycker de funkar OK, lite klena i basen. Annars fick ju Fostex PM0.4 bästa betyg i budget-klassen i Studios högtalar-test nyligen.

okey coolt. i vilken studio tidning var det, senaste eller? Men Fostex verkar ju bra, en kompis har sånna. Och dom kostar ju lika mycket som dom jag hittade på jam. Om det är dom här du mennar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Det var i nr. 11, förra året (Dec/Jan). Har inte själv lyssnat, men har ett par nät-bekanta som också säger att de är bra. Om jag skulle köpa i den prisklassen igen skulle jag definitivt ta en titt på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var i nr. 11, förra året (Dec/Jan). Har inte själv lyssnat, men har ett par nät-bekanta som också säger att de är bra. Om jag skulle köpa i den prisklassen igen skulle jag definitivt ta en titt på dem.

ok. Tack för tipset 😳 Ska ta en närmare titt på dom då :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gossar och mina damer :rolleyes: lyssning är en individuell upplevelse. Tester är till för "folk som redan vet" då

alla monitorer har egna egenskaper. Frågan är vad ditt öra är ute efter! Som någon redan skrev; ta din favorit platta under armen och be att få låna lyssningsrummet ett par timmar i din musikaffär. ESI nEar05 är ett par små trevliga aktiva monitorer till ett bra pris men inget att mixa clubmusik i 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jaa för fan, köpte ett par för ett tag sen,funkar jättebra i hemmastudion. för det schyssta priset också.

haha härligt svar! 😄 Okey....

haha men va ska man säga då, dom är ju inte jättebra, men jag gick från sprängda stereohögtalare, så jag är helnöjd, dom har all boten jag behöver, jag kan mixa rock med dom utan problem. jag vet itne hur lågt man måste gå när man mixar klubbmusik dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

sublunar (oregistrerad)

Jag köpte ett par 05:or för några månader sedan. Bara positivt här också, känns prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja,

Jag har också sneglat på ESI Near 05 EX ett tag nu.

Givetvis ska man lyssna på dom, men någon här kanske kan svara på om dessa är OK att använda till trance, house och så vidare med mycket bas..? Kanske kan utesluta dom direkt till denna genre?

//Peppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...