Jump to content
Annons

budget monitorer


jakobaas

Recommended Posts

Annons

I den prisklassen finns det massor att välja på men det dyker upp en liten vinkel på frågeställningen.

Ju billigare ett par strutar är ju vanligare är det med brister eller "egenheter". Vad man än väljer så är det ett faktum. Att de sen gör jobbet bara man lär sig monitorerna och vet vart bristerna finns. En annan sak är att olika människor irriterar sig olika på de "egenheterna". Vissa kan få "träöra" av ett par medan andra känns riktigt bra att arbeta länge med medan det för andra förhåller sig helt tvärt om.

I "billighets-träsket" finns bla Behringer, M-Audio, EgoSys, Samson, Fostex och Yorkville med flera. Till syven om sist så gäller det att lyssna. Jätteviktigt!!!

För att göra ett första urval så kan man ju kika lite på några firmasidor där man hittar flera av monitorerna. Typ Börsen, Jam eller Estrad. Skaffa dig en prisuppfattning och kolla sen här och på andra forum (VST-forum tex) och se vad folk som äger (inte de som tror) tycker om sina strutar.

Ringa in några par och försök att få tillfälle att lyssna på monitorerna. Ta med egna skivor (favorit bandet och den egna favoritproduktionen tex). Binkster's testskiva kan ju vara bra också. Den hittar du på:

http://www.binkster.net/extras.shtml

Förvänta dig bara inga super-strutar för pengarna. Man får vad man betalar för... Fast det kan ju vara gott nog!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakob,

två kommentarer från en amatör.

Lyssna på många. Bli en inventarie i varje musikaffär du har i närheten.

Fundera också igenom vilka krav du har.

Alternativt kan man söka på nätet. Det finns massor av reviews att läsa i engelsk-språkiga tidningar. Kolla upp Sound on Sounds- hemsida, till vänster högt upp nånstans finns en länk in till reviews.

Kolla efter begagnat. Det kan bli halva priset. Så för samma peng kan du få grejor som är dubbelt så dyra.

Själv har jag ett par Yamaha MSP5. Jag hade ganska tydligt kraven klart för mig.

- tillräckligt bra ljud

- aktiva

- inte för stora

- skydd framför bägge elementen

Jag bär med mig högtalarna lite då och då, så de två sista kraven kommer därifrån. I källaren på estrad musik fanns ett helt gäng monitorer. Efter lite tanke återstod bara Yamaha MSP5 och Genelec 1029A. Bägge lät tillräckligt bra i mina öron, bägge var små och hade skyddade element. I mina öron var MSP5-orna bättre, de tog fram fler detaljer i mixen tyckte jag. Det fällde till slut avgörandet. Behöver jag säga att ja är nöjd.

Jag har skruvat dit ett handtag ovanpå varje högtalare så att den är lätt att bära med sig. Klas Olsson har såna för några tior.

Sen finns det ett helt annat sätt att göra saker på. Ett sätt som gör att man mår bättre. Det var en musiklärare som först lärde mig det. I korthet, köp antingen:

- det billigaste du kan hitta. Billigt skräp blir man sällan missnöjd med. Och blir man det är det bara att hiva ut det genom fönstret. Inte blir man särskilt ledsen då.

- det som du verkligen vill ha, oavsett vad det kostar.

De där grejorna mitt emellan, inte riktigt jättebra men ändå ganska dyra, är dom som man kan bli grymt missnöjd med. Och så sitter man där, med något som är för dyrt att hyva ut genom fönstret men som ändå inte är bra.

Nå, några tankar bara.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigt skräp blir man sällan missnöjd med. Och blir man det är det bara att hiva ut det genom fönstret. Inte blir man särskilt ledsen då.

...

De där grejorna mitt emellan, inte riktigt jättebra men ändå ganska dyra, är dom som man kan bli grymt missnöjd med.

Jag valde den billiga vägen och köpte ett par ESI nEar för 2000 spänn. Det är - som du säger - svårt att klaga allför mycket. Jag ville då i stort sett bara ha ett enkelt paket för att kunna göra A/B-jämförelser med stereon. Tillsammans med lite spektrumanalys och lyssning på favoritplattorna så kan man få en ganska god bild över vad som händer. Vid tillfälle (dvs när ekonomin tillåter) så tänker jag kliva upp ett par snäpp. Dock kommer jag då att undvika mellanklassen av den anledningen du nämner.

Lite OT: Det kan också betala sig att undersöka vad som sker akustiskt i rummet. Jag hade oerhörda problem med boomig bas och toner som bara dog när jag lyssnade från vissa specifika positioner. Det ledde till att jag drog ned en del frekvenser och boostade andra. Det lät ju fint hos mig, men katastrofalt i andra miljöer. Efter lite experimenterande med spektrumanalys och tjocka täcken bakom lyssningspositionen löstes de värsta problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte bumpa upp den här tråden med en liten följdfråga...

Såg just på www.musikborsen.se att de säljer ett par Alesis M1 (borde vara Aktiva MK2's men det står bara att de är aktiva) för precis under 2000 spänn. Är dessa ett sweet alternativ att granska inför monitorköp?

Blev helt tagen av priset i alla fall, är dess värda sina pengar får jag ju några extra tusenlappar över till skivor och annat skoj 🙂

Så va tror ni / tycker ni om M1orna ?

edit: oj, läste nog lite fel. Står ju ingenstans om att de är 2000 för ett par, järnspikar jag som trodde jag hittar värsta dealen 🙂

Aja, ändå är det några monitorer att kolla in?

Redigerat av patrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bumpa upp den här tråden med en liten följdfråga...

Såg just på www.musikborsen.se att de säljer ett par Alesis M1 (borde vara Aktiva MK2's men det står bara att de är aktiva) för precis under 2000 spänn. Är dessa ett sweet alternativ att granska inför monitorköp?

Blev helt tagen av priset i alla fall, är dess värda sina pengar får jag ju några extra tusenlappar över till skivor och annat skoj 🙂

Så va tror ni / tycker ni om M1orna ?

2000:-/st ... nej tack 🙂

2000:-/paret ... ja tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt intressant tråd och jag hopppas folk som har egna monitorer i denna prisklass kan hjälpa till så man får lite mer information om de olika valen man har

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt intressant tråd och jag hopppas folk som har egna monitorer i denna prisklass kan hjälpa till så man får lite mer information om de olika valen man har

Finns ett gäng till trådar som är mycket mer utförliga än denna.

Kolla i Studioutrusnings forumet så kommer du nog hitta i alla fall 2 stora trådar med många svar från folk med mycket erfarenhet av monitorer.

Tror nämligen att det är tveksamt att de postar lika långa ut utförliga svar en gång till i denna tråd..

Kenny: Var ungefär så jag kände också när jag såg va de egentligen kostade... Blir nog ett par BX8or (eller kanske 5or) eller ett par Behringer Thruts ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt.

ska man hålla sig inom 4000:- kronors ligan så ligger Behringer lådorna nära till hands om man gämför med dom andra nämda, både här och i dom andra maffiga trådarna.

nu behöver visserligen inte behringer lådorna passa alla individer och dess stilar som envar rör sig inom, men i mitt fall så är det iaf det bästa alternativet för den summan pengar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad ska man köpa för några lappar om man vill kunna mixa och ibland dra igång ordentligt och lyssna på musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en fet stereo 🙂 Då har man "som det låter på riktigt" direkt...

Slipper man bli besviken  😏

hehe som det låter på riktigt? hur vet man det?

När man gör ljud själv så vill man ju ha ett så rakt ljud som möjligt, men det är väl omöjligt..

därför är det bara att lyssna på så många olika högtalare man bara kan och i så många olika rum man bara kan... och sen checka allt i ett par riktigt gryma hörlurar!

låt oss säga att du har 10 högtalare, om du vet hur din mix låter på alla dess så kan du lägga dig nånstans imellan 😆

personligen är jag oxå ute efter ett par studio monitorer.. det är knepigt det där, men man får tänka som så, bättre med ett par högtalare än inga alls, man kan ju faktiskt köpa mer av dem när ekonomin tillåter...

när jag e klar så kommer mitt rum vara fyllt av baslådor och högtalare... stackars grannar...

Link to comment
Dela på andra sajter

I "billighets-träsket" finns bla Behringer, M-Audio, EgoSys, Samson, Fostex och Yorkville med flera. Till syven om sist så gäller det att lyssna. Jätteviktigt!!!

Sant! Ett tillägg till din lista är Tapcos S5:or som finns att läsa test av i Studio 5-04.

Link to comment
Dela på andra sajter

I "billighets-träsket" finns bla Behringer, M-Audio, EgoSys, Samson, Fostex och Yorkville med flera. Till syven om sist så gäller det att lyssna. Jätteviktigt!!!

Sant! Ett tillägg till din lista är Tapcos S5:or som finns att läsa test av i Studio 5-04.

hmm... tar ni upp någonting om S8orna? jämför ni med andra monitorer i samma prisklass? tar ni hänsyn till olika behov på frekvensbandet pga olika musikstilar osv?

ser fram emot att läsa den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Alesis M1 active mk2.

Många rekommenderade dessa för deras extremt raka frekvensgång.

Jag saknar diskanten...

Gör inte som jag. Lyssna själv noga och välj sedan. Låna hem om det går och lyssna med din utrustning.

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...