Jump to content
Annons

Riktigt bra pop


Egghuvud

Recommended Posts

Annons

Här är några förslag på "pop" jag gillar:

Tre lite äldre (typ början av 00-talet).

Acid House Kings - Do what you wanna do

The Embassy - The great indoors people

Animal Collective - winters love

Här är tre "nya", från i år (mycket citationstecken, förlåt).

Local Natives - Airplanes

The XX - VCR

Real Estate - Fake Blues

Link to comment
Dela på andra sajter

Popmusik ska sitta direkt. Man ska inte behöva lyssna flera gånger för att låten ska "sätta sig". Inget fel med såna låtar men popmusik är det inte. För att det ska vara riktigt bra popmusik ska låten dessutom stå sig, man ska inte tröttna efter tio lyssningar. Beatles är ett bra exempel, som har nämnts här, ABBA är också ett bra exempel. Mina favoriter är XTC som tog upp popmusiken i slutet av 70talet när den höll på att dö sotdöden. De tog sina influenser från Beach Boys och

Beatles och revitaliserade popmusiken. Inte nog med det, det förnyade den. De har skrivit åtminstonne femtio glada, och smarta, slagdängor som vore hits om världen vore som den skulle. Dessutom blandar de dessa låtar med svårare nummer som också är utmärkta, precis som alla riktigt bra popband gör.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Popmusik ska sitta direkt. Man ska inte behöva lyssna flera gånger för att låten ska "sätta sig". Inget fel med såna låtar men popmusik är det inte. För att det ska vara riktigt bra popmusik ska låten dessutom stå sig, man ska inte tröttna efter tio lyssningar. Beatles är ett bra exempel, som har nämnts här, ABBA är också ett bra exempel. Mina favoriter är XTC som tog upp popmusiken i slutet av 70talet när den höll på att dö sotdöden. De tog sina influenser från Beach Boys och

Beatles och revitaliserade popmusiken. Inte nog med det, det förnyade den. De har skrivit åtminstonne femtio glada, och smarta, slagdängor som vore hits om världen vore som den skulle. Dessuto blandar de dessa låtar med svårare nummer som också är utmärkta, precis som alla riktigt bra popband gör.

Finns ju massor av poplåtar som inte öppnar sig förrän efter ett antal lyssningar och då tycker man att de är skitbra och de kan sätta sig. Mews musik (bortsett från första plattan) är ett bra exempel. Jag anser att de spelar pop, även om den är rätt speciell. Men jag menar, Flaming Lips har nämnts i den här tråden och de är ju också väldigt speciella och experimentella. ...Och så finns massa tråkig pop som inte sätter sig. Kan väl vara pop ändå. Pop är enligt mig en genre, precis som rock, och inte bara ett sätt att skriva låtar på (lite motsägelsefullt kanske, men fan du fattar vad jag menar). Sen finns det massa undergenrer som indiepop (om nu det är en genre är en diskussion för sig..), radiopop (alltså typ Lady Gaga), countrypop, synthpop, 60-talspop etc. Så jag vet inte om jag håller med om det första du skrev. Liksom, om ett popband (kan man ens ha ett popband då? Då har man väl ett krav på sig att alla låtar är catchy som fan) gör en skiva där en låt sätter sig medan resten inte gör det men har samma sound, är resten inte pop då? Vad är det annars?

Sorry om jag är jobbig och petig, haha. Tyckte bara att det lät lite konstigt det du skrev. Det jag skulle kalla det du kallar för "pop" är nog "pop med hitpotential". Behöver inte vara en dundersäljande radiohit, en litet band kan ha en hit också bara folk sjunger med på just den låten på livespelningar.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden är antagligen helt inaktuell då den skapades för flera år sedan men bra tips på popmusik är alltid välkommet.

Vad som är pop och inte går nog aldrig definiera. Ursprungligen så är det ju en förkortning. POP=Populärmusik.

Själv tycker jag inte att vi behöver grotta in oss i den debaten.

Tack för att XTC nämdes. Tänker spontant på Senses Working Overtime och Making Plans for Nigel men som Sadam sa har dom gjort massor av bra låtar.

Ett annat bra band som också tog mycket influenser från Beach Boys är Sean O'Hagans High Lllamas. Tyvärr finns inte så mycket på Spotify men jag hittade i alla fall en låt och även ett samarbete med Pizzicato Five. Just Pizzicato Five har också en del smått och gott. Två andra bra band som har Sean O'Hagan anknytning är Stereo Lab och St Etienne.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev mitt något voluminösa inlägg eftersom jag tycker att tråden är intressant. Skulle gärna läsa era definitioner av vad popmusik är. Är själv ganska flexibel, men menar att det finns ett krav som måste uppfyllas. Låten ska sitta direkt, som en smäck. Själva ordet popmusik indikerar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för katten! Kul att ni skakade liv i denna gamla tråden. Kan inte säga att hon fastnade för pop precis men hon fick revidera sin uppfattning om pop och i dagsläget lyssnar hon på mer än bara metal. Jag tror inte jag har den färdiga listan kvar men om jag minns rätt så finns de flesta av låtarna i trådhuvudet med + några av era förslag. Fick faktiskt en revival för ett par av banden Bl. a buzzcocks (fast de kanske är mer punk än pop) och XTC "Mayor of simpleton" är ju t e x en lysande popdänga.

Tråden kan ju också ses som stofil ur flera andra perspektiv idag. Hörde på kulturradion om kasettband som ett slags försvunne kulturellt uttryck.... Hmm jag luktar en annan tråd här. 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...