Jump to content
Annons

Phonic P8A


alexfree

Recommended Posts

tja!

har precis beställt ett par phonic p8a. har provlyssnat några gånger och är väldigt nöjd med botten oxå. eller hela vägen för den delen. helt otroligt vad man kan få för 4000 spänn idag.

väntar spänt på nästa vecka då jag får hit dom. 😆

om man ska lita på "mm" så ska dom ju vara riktigt bra för priset. mer prisvärt än typ alla andra i den prisklassen. Vad tycker ni andra som oxå har p8:or?

detta är mit första monitorköp, så jag har mest bara gått på vad jag tycker verkar logiskt och vad som låter rent och bra. har inte kommit in så mycket i tekniksnacket än...

Var kostar dom 4000 ? Musikbörsen tar ju 2500 styck..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Var kostar dom 4000 ? Musikbörsen tar ju 2500 styck..

Tja!

På Nonnes har dom erbjudande. 😄http://www.nonnes.se En riktigt bra musikaffär. Kanske inte har det största lagret (men de håller på att bygga ut i skrivande stund hehe) men servicen är kanon och de gör alltid vad dom kan för att hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kostar dom 4000 ? Musikbörsen tar ju 2500 styck..

Tja!

På Nonnes har dom erbjudande. 😄http://www.nonnes.se En riktigt bra musikaffär. Kanske inte har det största lagret (men de håller på att bygga ut i skrivande stund hehe) men servicen är kanon och de gör alltid vad dom kan för att hjälpa till.

Vad fick du betala i frakt föresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på ett par själv, inte lika bra som ett par HR824 eller 1030 kanske, men för pengarna tycker jag de håller mkt. hög klass!

Går ju inte alls att jämföra med Mackies HR824 (som har slutats tillverka tyvärr) och definitivt inte med Genelecs 1030.....men som du säger för den slant som dom kostar är dom bra men inte i mackies och Genelecs klass!

Tror faktiskt själv att jag föredrar Tannoy's reveal-serie.......nu får jag väl hela forumet på mig här 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

fick mina idag....blow blow...låter fett för 4000 kr 🙂 ...CSN lönar sej hohohohoho

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mina har kommit oxå. Det enda negativa jag kan säga var att dom bringade fram nya frekvenser som mina gamla högtalare inte var i närheten av att göra, då på den tiden var jag lyckligt ovetande å obesvärad av det missljud som kommer från ljudkortet pga av att XP ger det ett IRQ nr som är helt åt ehh fel. Fast det är ju ett bra betyg åt P8orna 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag riktigt förvirrad! På midimusic.se och musikborsen.se ser Phonic P8A ut på ett sett. På nonnes.se och Phonic hemsida ser dom annorlunda ut!

jag tycker dom ser likadana ut. vad är det som skiljer menar du?

blir bara mer och mer övertygad för varje dag som går att jag gjort ett kanonköp. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag riktigt förvirrad! På midimusic.se och musikborsen.se ser Phonic P8A ut på ett sett. På nonnes.se och Phonic hemsida ser dom annorlunda ut!

jag tycker dom ser likadana ut. vad är det som skiljer menar du?

blir bara mer och mer övertygad för varje dag som går att jag gjort ett kanonköp. 😉

snarare. musikbörsen som har en skum bild. alla de andra ser likadana ut. väl? har du köp några än? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

har fått hem mina...ÅÅÅ HERREGUD så mycket man kan skruva upp med dem...dem e galna och vilket klart och fint ljud!:...fantastiskt för detta prise 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mest impat över produkthypen i den här tråden. Tänk om man varit återförsäljare med egen hemsida ....då hade jag kunna länka mesamma. 😠

hehe... duger före detta återförsäljare! 😛 jag jobbar inte där längre, men ett jäkla bra ställe! 😛http://www.nonnes.se Nonnes Musik & Data AB. I Nybro! 😄 med Webshop! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnade på p8a och tyckte själv att de var extremt dåliga... lyssnade för tillfället då mest på behringer truth och ett antal andra på musikbörsen.. p8a var helt tokigt mullriga i basen och hadde ett uselt mellanregister imho... bättre var isåfall alesis mk2..

köpte truthsen, hadde dem i ett par månader och tröttnade dock på dem, sålde... så jag kan nu inte säga att jag tyckte att de var bättre än p8 fast ju då så gjorde jag iaf det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, mycket prat om Phonic P8A här... och jag har fattat att dom är bra...

Tänkte bara slänga in en fråga om BEHRINGER TRUTH B2030A... Hur är dom? Är dom något att ha?

Dom kanske inte är lika bra som P8A, men nån kanske har nåt att säga? 😉

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara slänga in en fråga om BEHRINGER TRUTH B2030A... Hur är dom? Är dom något att ha?

Dom kanske inte är lika bra som P8A, men nån kanske har nåt att säga? 😆

Nu vet jag inte om det var 2030 eller nån annan nuffra jag testade, men det var den första modellen iallafall... Hursomhelst så tyckte jag inte riktigt om dom. Lite för mullrig och otydlig i basen, och det kändes även som att det låg en hinna över allt ljud... Svårt att förklara, men det var inte alls samma klarhet i ljudet som en M-Audio BX8 och Alesis M1 MkII som stod alldeles bredvid...

Tyckte dock inte så bra om Alesisarna heller (men BX8 var helt ok) utan det slutade i en annan affär och med ett par Yorkville YSM1p...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte mina P8A i förrgår och uppgraderade i samband med detta även ljudkortet från ett SB Live till ett E-MU 0404 (siktar på att inte bli helt bankrupt, ännu i.a.f.).

Jag har egentligen inte så mycket erfarenhet av monitorer, men så här långt så är jag grymt imponerad av detaljnivån på ljudet och hur "snälla" de är mot öronen (mjuka på nåt sätt, men utan att förlora definition) -- hör en massa nya saker både i mina egna inspelningar och i mina favoritgruppers alster som gått mig förbi tidigare.

Jag lär väl inte automagiskt bli bättre på att mixa o.s.v. - men nu så kanske man åtminstone kan applicera det man lär sig lite enklare. Så här kort in känns det i alla fall som ett mycket bra köp för de pengar de kostade (3900:- + lite paketrabatter på 4sound (Åkessons Musik, Visby)).

Att byta SB Live:t borde jag gjort för lääääänge sedan märkte jag även nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag riktigt förvirrad! På midimusic.se och musikborsen.se ser Phonic P8A ut på ett sett. På nonnes.se och Phonic hemsida ser dom annorlunda ut!

Här står det nått om att det finns "Phonic P8a Powered Studio Monitor" samt Phonic P8 Studio Monitor Unpowered, det är skillnaden.

Jag vet dock inte vad det betyder.

birdlandmusic.net

Ni som har köpt, vilken modell har ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här står det nått om att det finns "Phonic P8a Powered Studio Monitor" samt Phonic P8 Studio Monitor Unpowered, det är skillnaden.

Jag vet dock inte vad det betyder.

birdlandmusic.net

Ni som har köpt, vilken modell har ni?

Lite märkligt att de benämner dem "Powered", när den korrekta benämningen är "Active"... :rolleyes:

Det finns tre typer av monitorer;

Passive (Passiv): Högtalare med passivt delningsfilter.

Powered (Aktiv): Samma som den passiva, men med ett inbyggt slutsteg.

Active (Aktiv): Högtalare med elektroniskt delningsfilter och separata slutsteg för de olika högtalarelementen. En 2-vägs monitor innehåller alltså två slutsteg, medan en 3-vägs innehåller 3 slutsteg.

Som synes är den svenska beteckningen fullständigt vansinnig, eftersom man inte skiljer mellan "Powered" och "Active" - utan använder samma beteckning på båda varianterna... 🙁

Om vilken variant som verkligen ger bäst resultat, tvista di lärde... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Här står det nått om att det finns "Phonic P8a Powered Studio Monitor" samt Phonic P8 Studio Monitor Unpowered, det är skillnaden.

Jag vet dock inte vad det betyder.

birdlandmusic.net

Ni som har köpt, vilken modell har ni?

Lite märkligt att de benämner dem "Powered", när den korrekta benämningen är "Active"... :rolleyes:

Det finns tre typer av monitorer;

Passive (Passiv): Högtalare med passivt delningsfilter.

Powered (Aktiv): Samma som den passiva, men med ett inbyggt slutsteg.

Active (Aktiv): Högtalare med elektroniskt delningsfilter och separata slutsteg för de olika högtalarelementen. En 2-vägs monitor innehåller alltså två slutsteg, medan en 3-vägs innehåller 3 slutsteg.

Som synes är den svenska beteckningen fullständigt vansinnig, eftersom man inte skiljer mellan "Powered" och "Active" - utan använder samma beteckning på båda varianterna... 🙁

Om vilken variant som verkligen ger bäst resultat, tvista di lärde... 😕

Nu lärde jag mig något nytt...

Tummen upp!!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt förut att även amerikanarne inte är särskilt noggranna med vilka av dessa termer de använder... Så det viktiga är väl att man kollar specifikationerna.

Men Phonicarna heter ju faktiskt P8A, där a:et torde stå för "Active"...

Btw, är "powered" särdeles vanligt? Vet inte om jag sett annat än riktiga budgetmonitorer av den varianten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Phonicarna heter ju faktiskt P8A, där a:et torde stå för "Active"...

Btw, är "powered" särdeles vanligt? Vet inte om jag sett annat än riktiga budgetmonitorer av den varianten...

Phonic PxA har, om jag inte har fel, en bi-amp lösning; så jag antar att det inte är felaktigt att kalla dem för Aktiva (enligt definitionerna som angavs ovan).

Active 8 3/4" 2-Way High Resolution Reference Studio Monitor

The Phonic P8A Active 2-way Studio Monitors feature a bi-amplified design that can output up to 212 Watts at Peak and 106 Watts on Program. This unit has bi-colored On/Clip indicators, a flat response between 45 Hz and 22 KHz, and a built in overload protection circuit. The P Studio Monitors are designed to produce accurate and crystal clean sound not only in acoustically perfect environments but also in untreated or challenging environment.

-- Phonic P8A

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Phonicarna heter ju faktiskt P8A, där a:et torde stå för "Active"...

Btw, är "powered" särdeles vanligt? Vet inte om jag sett annat än riktiga budgetmonitorer av den varianten...

Phonic PxA har, om jag inte har fel, en bi-amp lösning; så jag antar att det inte är felaktigt att kalla dem för Aktiva (enligt definitionerna som angavs ovan).

Oj, nej, jag uttryckte mig nog klumpigt, det var det jag menade...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Köpte ett par P8A för ett tag sen .. efter en vecka upptäckte jag att den ena var sprucken i diskanten! Blev såå förbannad, hade inte ens spelat högt med dom. Nu får jag ju en ny men det känns ändå pissigt att man har köpt nåt som går sönder så lätt. Man blir ju orolig för kvaliten.. hur länge dom kommer hålla. Annars låter dom ju hur bra som helst.. Någon annan som fått problem med sina??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...