Jump to content
Annons

Phonic P8A


alexfree

Recommended Posts

Jag tycker att det var en intressant test. Bra att låta flera uttala sig i stället för bara en testare. Liknande finns i senaste och kommande Furure Music, där Yamaha MSP3 vann första ronden.

Lite förvånad över att ADAM som många tycker låter bra, inte tog sig till toppen hos Studios panel. Men förhoppningsvis kommer en test på nästa nivå (8 tum) längre fram, eller? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker att det var en intressant test. Bra att låta flera uttala sig i stället för bara en testare. Liknande finns i senaste och kommande Furure Music, där Yamaha MSP3 vann första ronden.

Lite förvånad över att ADAM som många tycker låter bra, inte tog sig till toppen hos Studios panel. Men förhoppningsvis kommer en test på nästa nivå (8 tum) längre fram, eller?  😆

Det förvånar även mig väldigt mycket att P11A inte fick ett bättre omdöme, när de som regel får fina vitsord överallt annars. Det är förstås en smaksak, men eftersom recensenterna (förutom en, som var mer positiv) inte verkade gilla dem något vidare, så vill jag gärna fylla på med mer information. Själv tycker jag också att de är suveränt bra, men eftersom jag säljer ADAM, så kanske mitt omdöme inte väger lika tungt som en oberoende bedömares...

När tidningen Monitor recenserade dem, lät det så här: http://www.monitor.li/tester2.lasso?id=2130 .

Den tyska tidningen Keyboards hade en stor jämförelse, där P11A kom delad etta: http://www.adam-audio.de/downloads/keyboard.pdf .

Amerikanska TapeOp hade detta att säga: http://www.adam-audio.de/downloads/tape.pdf .

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag också att de är suveränt bra, men eftersom jag säljer ADAM, så kanske mitt omdöme inte väger lika tungt som en oberoende bedömares...

Det kan du hoppa upp och bita dig i nacken på!

skojja bara 😆

Sound on sound älskade deras lite större modeller. Och enligt min erfarenhet så pallar mindre monitorer inte med i de lägre registret något vidare bra.

Blev lite förvånad över att M-audio BX-5'ornas bas inte överaskade blindtestarna mer, för det är en riktigt liten högtalare.

Jag skulle jättegärna vilja ha ett till test med t.ex. Tannoy & Yamaha, som är betydligt mer kända (tror jag ?) än t.ex NHT

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag också att de är suveränt bra, men eftersom jag säljer ADAM, så kanske mitt omdöme inte väger lika tungt som en oberoende bedömares...

Det kan du hoppa upp och bita dig i nacken på!

skojja bara 😛

Sound on sound älskade deras lite större modeller. Och enligt min erfarenhet så pallar mindre monitorer inte med i de lägre registret något vidare bra.

😎

ADAM S3A är utan tvekan de bästa monitorer jag har hört - och även en mycket erfaren inspelnings- och Mastering-tekniker jag känner, håller S3A som den absoluta favoriten framför alla andra monitorer han har testat.

De har verkligen ett helt komplett register - utan att man lägger till en sub - och låter nästan osannolikt naturtroget. De är nog så nära en transparent monitor som man kan komma. 😎

Som du säger, så är mindre monitorer av naturliga skäl något sämre på att återge bas - men P11A är i alla fall bättre på det än vissa andra liknande monitorer jag har testat, men som enligt databladen går längre ner... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

<...>Det är förstås en smaksak<...>

Förvånar mig för övrigt väldigt mycket att detta med "smak" inte tas upp nästan alls i testet. (Ja, förutom att man ju kan se att de tre i panelen inte är så överens alltid.)

Jag har testat Behringer Truths ett par gånger i affärer och kan inte säga att jag alls känner igen mig i omdömena från de två första i testpanelen...

Har också hört väldigt mycket bra om ADAM, så jag blev också lite förvånad över att de inte fick bättre betyg... Men det är ju iofs intressant att se att de fick bättre omdömen när panelen visste vilken monitor det var de lyssnade på än i blindtestet... 🙂

Det hade förstås varit väldigt intressant att få se ett sånt här jämförande test med mina Yorkville's också, men de är väl inte så vanliga här kanske..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara lägga till en sak ang. Phonic P8A (som tråden egentligen handlar om) 🙂

Visst låter de bra för att vara budgetmonitorer (prisvärda osv.) MEN:

Konkret innebär dock dessa monitorer extra arbete för mig att när jag mixar.

När man spelar upp materialet i en hemmastereo, eller ett par dyrare studiomonitorer upptäcker man ganska snabbt att det är stor övervikt volymmässigt på sång och trummor... (nej, det är inget fel på akustiken där jag sitter)

Jag får känslan av att Phonicmonitorerna (tillsammans med några andra budgetmonitorer jag testat) är mer gjorda för att låta "bra" än "ärligt".

Krk, Adam, Genelec... Snart kommer jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk brukar säga att man måste lära sig sina monitorer... Nu vet du att du måste tänka på att lägga sång och trummor lite lägre.

Trist, men så är det väl oftast när man kör på budgetprylar...

Jo, jag är medveten om att man måste lära sig sina monitorer. (det lär du ändå göra med ett par stora genelecs)

Och visst vet jag hur jag motverkar effekten av monitorerna...(dra tillbaka sång och trummor osv. det fattar ju tom. Forrest Gump.)

Syftet med inlägget var att varna folk för att gå på hypen om att P8A skulle vara någon slags underverk......Hade jag behövt hjälp hade jag knappast frågat i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk brukar säga att man måste lära sig sina monitorer... Nu vet du att du måste tänka på att lägga sång och trummor lite lägre.

Trist, men så är det väl oftast när man kör på budgetprylar...

Det är dock så, att ett par sämre monitorer tar mycket längre tid att lära sig göra bra mixar med, medan ett par verklighetstrogna monitorer är en stor hjälp direkt när man har bytt till dem (så länge man inte fortsätter att kompensera för de gamla monitorernas brister... 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya monitorer har stått på inköpslistan ett tag nu, inväntade testet i tidningen men det var väl kanske inte alltför upphetsande.

Ang. kompensation för dålig utrustning är det väl inget som är specifikt för studioutrustning? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När man talar om trollen... 😛

Jag fick precis reda på att Sveriges Radio i Göteborg, Umeå och Malmö helt nyligen skaffade ADAM S3/S3A. Att de används i Abbey Road-studion för bl a surroundmixning visste väl alla sedan tidigare? http://www.adam-audio.com/news/abbeyroad.html

Sound on Sound recenserade i Novembernumret de små passiva ANF-10 - så nu finns det andras åsikter än mina egna att ta del av 😄 : http://www.adam-audio.com/downloads/SOS_TESTanf10.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
VoodooLick (oregistrerad)

Hejsan på er allihopa!

Jag jobbar i en musik affär och har länge velat ha nya datorhögtalare. Som är J**ligt bra till musik. Men i dagens läge hittar jag inga jag är nöjd med. i musikaffären har dem 2 st Phonic P8a och jag fick provlyssna och smälte direkt. Frågan nu är om det verkligen är värt att ha som dator ljud? Duger det tror ni? så att jag inte gör ett dumt köp?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan på er allihopa!

Jag jobbar i en musik affär och har länge velat ha nya datorhögtalare. Som är J**ligt bra till musik. Men i dagens läge hittar jag inga jag är nöjd med. i musikaffären har dem 2 st Phonic P8a och jag fick provlyssna och smälte direkt. Frågan nu är om det verkligen är värt att ha som dator ljud? Duger det tror ni? så att jag inte gör ett dumt köp?

Tack på förhand!

Datorhögtalare? Du menar för Youtube och spel och kanske Spotify?

Jag har själv Phonic P8a, och visst "duger" de som datorhögtalare. Lite overkill snarare.... Och glöm inte att du nog vill ha en extern volymkontroll mellan datorn och monitorerna!

Fast själv skulle jag nog koppla datorn till stereon för att lyssna på musik, samt nöja mig med billigare, vanliga datorhögtalare till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

VoodooLick (oregistrerad)
Datorhögtalare? Du menar för Youtube och spel och kanske Spotify?

Jag har själv Phonic P8a, och visst "duger" de som datorhögtalare. Lite overkill snarare.... Och glöm inte att du nog vill ha en extern volymkontroll mellan datorn och monitorerna!

Fast själv skulle jag nog koppla datorn till stereon för att lyssna på musik, samt nöja mig med billigare, vanliga datorhögtalare till datorn.

Ja du har säkert helt rätt. Det är nog som jag misstänker... Lite over kill.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...