Jump to content
Annons

Phonic P8A


alexfree

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tja!

har precis beställt ett par phonic p8a. har provlyssnat några gånger och är väldigt nöjd med botten oxå. eller hela vägen för den delen. helt otroligt vad man kan få för 4000 spänn idag.

väntar spänt på nästa vecka då jag får hit dom. 😛

om man ska lita på "mm" så ska dom ju vara riktigt bra för priset. mer prisvärt än typ alla andra i den prisklassen. Vad tycker ni andra som oxå har p8:or?

detta är mit första monitorköp, så jag har mest bara gått på vad jag tycker verkar logiskt och vad som låter rent och bra. har inte kommit in så mycket i tekniksnacket än...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste inte mm innan jag köpte de utan lyssnade och var mäktigt imponerad..........

det första jag upptäckte var hur illa mina egna mix lät på högtalarna.....fy fan tänkte jag.......men sen lyssnade jag på riktigt producerade skivor och de lät skitbra......mycket detalj ändå upp i frekvenserna och lagom ner i basen....det är mycekt lättare att kartlägga en låt....fast de är rätt tunga och stora, så man måste ha ett lite större rum än vanligt, jag har mina högtalare 130cm ifrån varandra och själv sitter jag 130cm ifrån de......men det tar alltid ett bra tag att lyssna in sig på nya monitorer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå funderat på att köpa dom, vad för typ av musik skapar och mixar ni,

jag håller på med HårdRock,Rock, blandat Instrumentalmusik.

alexfreedu som har lyssnat på dom skulle dom passa till

min musik smak,jag vet att jag borde åka å lyssna men har nästan bestämt

mig, för prisets skull och det fakta jag har läst. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att säga zando, men...

1) både elgitarrer och akustiska gitarrer låter väldigt bra, bas och trummor också.....

2) stereofältet är väldigt tydligt

3) bra inställningsmöjligheter

Tack tack alexfree har beslutat mig nu,P8A blir min nästa inköp 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att P8A ej har volymkontroll, förutom ett -6dB till +6dB -reglage på baksidan.

Gör det egentligen så mycket? Att som saknar volymkontroll menar jag?

Jag är också väldigt inne på att införskaffa ett par, men jag har ingen möjlighet att provlyssna. Min lokala musikaffär inte är så sugen på att ta in ett par bara för att jag ska få lyssna. 😆 Säg nu att det inte gör så mycket och att dom är svinbra så att jag med gott samvete kan gå iväg och handla! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att P8A ej har volymkontroll, förutom ett -6dB till +6dB -reglage på baksidan.

Gör det egentligen så mycket? Att som saknar volymkontroll menar jag?

Jag är också väldigt inne på att införskaffa ett par, men jag har ingen möjlighet att provlyssna. Min lokala musikaffär inte är så sugen på att ta in ett par bara för att jag ska få lyssna. 😆 Säg nu att det inte gör så mycket och att dom är svinbra så att jag med gott samvete kan gå iväg och handla! 😛

vad för sorts musik gör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att P8A ej har volymkontroll, förutom ett -6dB till +6dB -reglage på baksidan.

Gör det egentligen så mycket? Att som saknar volymkontroll menar jag?

Det beror väl på hur man har kopplat dom...

Har du en mixer mellan dator och monitorer, så är det mkt enklare att ställa nivån med mixern än att skruva på varje högtalare (och försöka få rattarna i samma läge).

Har du däremot tänkt koppla monitorerna direkt från ljudkortet kanske det är sämre...? Har för mig att jag läst nånstans att man påverkar ljudkvaliteten med master-regeln i vissa seq-program...?? Nån som vet vad jag pratar om?

Å andra sidan tror jag att man får leta ganska mycket efter monitorer med volymknapp. De enda som jag träffat på är Genelec, och då pratar man ju om lite andra priser...

Jag är också väldigt inne på att införskaffa ett par, men jag har ingen möjlighet att provlyssna. Min lokala musikaffär inte är så sugen på att ta in ett par bara för att jag ska få lyssna. 😆 Säg nu att det inte gör så mycket och att dom är svinbra så att jag med gott samvete kan gå iväg och handla!  😛

Du BORDE absolut lyssna innan du köper!! Eller åtminstone se till att det är öppet köp, så att du får lämna tillbaks dem om du inte är nöjd. Kan inte affären ställa upp på det, så kanske du ska handla nån annanstans...?

Monitorer är bland det mest subjektiva som finns, så det är möjligt att du inte alls gillar vad du hör, även om du sett att en massa andra hyllar just det märket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in pop (indie-, twee- osv.), alt. country och lite rock.

Jo då, självklar ska jag köpa dom på öppet köp.

Ang. volymkontroll så kör jag med porta och skall alltså bara koppla in dom i den.

då är du ju bara att köpa, prova och sen avgöra om de passar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade och analyserade precis rammstein (die Sonne) i P8A och jag måste säga att fast att det är rätt kletigt och fullt i mitten frekvenserna kan man dock skiljer åt vad som ligger på vilket frekvensband.....det bästa är de två riktiga elgitarrer som är fullt vänster- och högerpanorerade, MÄKTIGT!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in pop (indie-, twee- osv.), alt. country och lite rock.

Jo då, självklar ska jag köpa dom på öppet köp.

Ang. volymkontroll så kör jag med porta och skall alltså bara koppla in dom i den.

då är du ju bara att köpa, prova och sen avgöra om de passar!!!

Done! Får dom nu i veckan! Yes! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är P5A å P6A lika bra som denna till skyarna höjda P8A. Är sugen på lite mindre å smidigare 🙂

Jag själv sitter på ett par P5A, och jag kan säga att de är helt ok!

De färgar ej ljudet, är klara och fina i de flesta frekvenser 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

suuugen oxå på att tjacka dem! provlyssnade dem idaag....är mäktigt impadd för det prisen! slår ut lätt M-Audio's BX 8...om jag inte har helt fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki. detta kanske inte är rätt tråd att skriva detta i men eftersom det finns en gemensam nämnare: Phonic P8A så får det blir så ändå. 🙂

Sitter nu här med mina nyinköpta Phonic å njuter. 🙂 Men nu har jag istället en annan fundering. Kanske man skulle ta å fixa sig en liten linemixer. Så att man kan leka lite med sina inspelningar analogt. Och dessutom kunna kontrollera volymen utanför datorns lilla värld...

Behöver iofs inte va en linemixer. går bra med "vanlig" miser med, men 12 kanaler vill jag nog ha iaf. med reglar. inte rattar. 🙂

Jag har 8 in och 8 ut på mitt ljudkort så lite gruppindelningar skulle man ju kunna göra i projekten när det börjar närma sig masteringen. Eller vad tycker ni? Jag mixar alltid direkt i Cubase annars men det skulle nog va ganska nyttigt och framför allt smidigt att kunna kontrollera det externt oxå.

Så efter allt detta babbel så är då frågan om jag skulle skaffa en linemixer? Förslag? Oxå smidigt att kunna koppla in fler källor till mina monitorer så man slipper dra om sladdar varenda gång man vill lyssna på något utan att behöva dra igång datorn... Hänger ni med? hehe... inte jag heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...