Jump to content
Annons

Riktiga rattar

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag Àr lite "allergisk" mot allt detta med mjukvara, plug-ins, vsti, samplingar, loopar, klipp och klistra och allt vad det heter. Jag vill ha riktiga instrument som tÄl att tas pÄ, som blÀnker, som luktar lack, trÀ och lim, som ger en associationer och vÀcker minnen, som knastrar och knarrar. Som man vill hÀnga upp pÄ vÀggen och njuta av. Man kan ju inte hÀnga upp en plug in. Till instrumenten vill jag ha tjocka sladdar och inte anvÀnda det dÀr dj**a ordet kablage som jag hatar.

Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hÄl pÄ framsidan och baksidan och kÀnna pÄ rattarna.

Inga minipluggar tack.

đŸ˜Č

:musik

Annons
Postat
Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hÄl pÄ framsidan och baksidan och kÀnna pÄ rattarna.

đŸ˜ČđŸ˜Č🙁

Jag hÄller med.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har racket fullt med rattar, bl.a 5 dynamikprocessorer. Analogt förstÄs. VU-mÀtare. mmm. TÀnk att det finns en hel generation som tror att minipluggar Àr sanningen!

Postat

NÀrÄ Musik. Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt kÀnns inte rÀtt.. Jag har en hel del prylar kvar sen bÄde 50~60~70 tal med riktiga analaoga rattar pÄ...

Visst Àr det kul att kunna sitta vid dator och "ratta" virtuellet pÄ nÄt.. Men det Àr INTE samma kÀnsla alls.

Man kan fundera pĂ„ "lĂ„ssassyntar" som t.ex Reason som har CV och Trig input etc.. Tusan av kul det var pĂ„ 70-talet dĂ„ man kunde löda och bygga egna prylar.. Min första triggmic gjorde jag av en tom snusdosa med en folio över (vanlig matfolie).. Jag skurva in en 6 mm bult i rumpan pĂ„ den sĂ„ att den nĂ€stan nĂ„dde folien pĂ„ framsidan. Stoppa in den i en baskagge och lĂ€t den trigga ingĂ„ngen pĂ„ en Korg MonoPoly.. Fett och gött.. Och framförallt tajt.. SĂ„nna saker som Latency fanns inte pĂ„ den tiden.. đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Det Ă€r vĂ€l inget att frĂ„ga om? Det ser du vĂ€l. 😳

Redigerat av chilone
Postat
😳😳😳😳 Juuu.. Det dĂ€r Ă€r betydligt mer Ă€n 6,3mm.. Men Ă„ andra sidan sĂ„ tror jag inte dom funkar sĂ„ bra i det lĂ„nga loppet 😳 Men fina pluggar iof ;P
Postat
u3.jpg

Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt kÀnns inte rÀtt...

Ä dom pĂ„ riktigt?

Trickfilmat 😳😳

Postat
Hej!

Jag Àr lite "allergisk" mot allt detta med mjukvara, plug-ins, vsti, samplingar, loopar, klipp och klistra och allt vad det heter. Jag vill ha riktiga instrument som tÄl att tas pÄ, som blÀnker, som luktar lack, trÀ och lim, som ger en associationer och vÀcker minnen, som knastrar och knarrar. Som man vill hÀnga upp pÄ vÀggen och njuta av. Man kan ju inte hÀnga upp en plug in. Till instrumenten vill jag ha tjocka sladdar och inte anvÀnda det dÀr dj**a ordet kablage som jag hatar.

Inga minipluggar tack.

😛

:musik

Efter mĂ„nga Ă„r med massor av outboard, stora mixerbord etc, sĂ„ Ă€r jag otroligt glad att jag numera kan ha minimalt utanför och MASSOR inuti. KĂ€nner absolut inget behov av att ha en massa junk som tar plats utanför och bara tillför ett gĂ€ng blinkande lampor och lite extra rattar och knappar som man inte kan spara instĂ€llningarna pĂ„... Jag tog processen i tvĂ„ steg och skaffade digitalmixer och avskaffade dĂ„ ett klumpigare analogt mixerbord med omedelbar överblick över alla instĂ€llningar. DĂ„ trodde jag att jag skulle sakna denna överblick - men det gjorde jag alltsĂ„ inte. NĂ€sta steg var att avfĂ€rda digitalmixern ocksĂ„ - och göra den slutliga inflyttningen i datorn. Det jag har externt i dag, Ă€r omvandlare, preamps, hörlursförstĂ€rkare och klaviaturer (och monitorer förstĂ„s...). Det handlar om 8st burkar - men det Ă€r en hanterbar mĂ€ngd burkar i alla fall - och inte som tidigare, med en mixer som stjĂ€l en massa bordsyta och ett 24HE-rack proppat med diverse mer eller mindre anvĂ€ndbara burkar... 😏

Tack och lov för den hisnande snabba utvecklingen av datorerna, sĂ„ att de orkar köra allt mer internt - och i bĂ€ttre kvalitet Ă€n de externa burkar som man har rĂ„d med... 😳

Postat (redigerat)

Jag har i och för sig i sak inget emot pluggar och ettor och nollor och allt detta. TvÀrtom.

Problemet Àr ju bara att de riktiga prylarna faktiskt lÄter sÄ mycket bÀttre!

Satt till exempel hÀromdagen för skojs skull och jÀmförde en Àkta Fender Bassman reissue stÀrkare med bassmansimuleringen i en PodXT placerad i en Atomic rörstÀrkare. För att verkligen höra skillnaden.

Visst, Atomicen med Poden kostar drygt hÀften av BassmanstÀrkaren. Och med Poden sÄ fÄr man dessutom en rad "förstÀrkare" mm. Och Atomicen lÄter bra, den Àr nog bland det bÀttre man kan anvÀnda till en pod.. Men inte blir det som den riktiga varan.

JÀmförde sedan min Ibanez Tube Screamer TS9 med screamern i Poden. Samma sak. Kopplade in min Electro-Harmonix Big Muff och jÀmförde med Podens "pi". Samma sak Äterigen. MXR Phase 90 och Poden. Ingen konkurrens. Electro-Harmonix Holy Grail och Podens reverb. Valet Àr lÀtt.

Det riktigt stora problemet Àr ju bara att om man skulle köpa alla de riktiga burkarna i stÀllet för simuleringarna sÄ blev det "aningen" dyrare...

Men visst skulle det vara kul att ha alla de riktiga "rattarna".

Redigerat av Violiner
Postat
Satt till exempel hÀromdagen för skojs skull och jÀmförde en Àkta Fender Bassman reissue stÀrkare med bassmansimuleringen i en PodXT placerad i en Atomic rörstÀrkare. För att verkligen höra skillnaden.

Visst, Atomicen med Poden kostar drygt hÀften av BassmanstÀrkaren. Och med Poden sÄ fÄr man dessutom en rad "förstÀrkare" mm. Och Atomicen lÄter bra, den Àr nog bland det bÀttre man kan anvÀnda till en pod.. Men inte blir det som den riktiga varan.

Har du testat en Atomic kombinerat med Tobelab? Jag tycker det lÄter ljuvligt.

Men visst, det lĂ„ter inte exakt som orginalet, det Ă€r ju en omöjlighet. Men jag tycker Ă€rligt talat inte att ex. Tonelabens Twin Reverb(i en atomic) lĂ„ter sĂ€mre Ă€n en Ă€kta Fender, bara annorlunda. Dessutom lite lĂ€ttare att konka pĂ„ 😳

Sen finns det ju godbitar som Klon Centaur i den, och det Àr ju inte den billigaste och mest lÀttÄtkomliga pedalen precis. Inte för att den lÄter precis som orginalet, men för det priset sÄ Àr iaf jag nöjd.

Och ja, det Àr ju som du sÀger, skulle man köpa alla de riktiga prylarna skulle man ju bli ruinerad. Och det finns vÀl bÄde för och nackdelar med det ocksÄ. Det kan ju faktiskt vara en fördel att inte ha sÄ mycket prylar att tillgÄ.

Visst skulle jag gÀrna ha fysiska burkar att ratta med. Men fördelarna med mjukvara vÀger sÄ mycket tyngre för min del.

Och jag tar hellre min Tonelab SE i nÀven Àn en fet rörstack i skÄpbilen till ett gig.

Postat

Ja, jag har testat Tonelaben i AtomicstĂ€rkaren, inte minst eftersom jag hört en del positivt om den. Jag hade den hemma i ett par veckor. Men den Ă„kte tillbaka, den motsvarade faktiskt inte mina ganska högt stĂ€llda förvĂ€ntningar. Jag trodde den skulle passa mig bĂ€ttre Ă€n PodXT:n, bland annat eftersom jag inte brukar spela speciellt "tokdistat" om man sĂ€ger sĂ„, men sĂ„ blev det inte... 😳

Det kan i och för sig hÀnda att den Tonelab jag hade hemma inte var helt OK, den gav ibland ifrÄn sig sÄna dÀr typiska "slitet_rör_knÀppar"...

Postat
Det kan i och för sig hÀnda att den Tonelab jag hade hemma inte var helt OK, den gav ibland ifrÄn sig sÄna dÀr typiska "slitet_rör_knÀppar"...

Eller har folk olika tycke och smak 😳

Men jo, den kan ju mycket vÀl varit defekt, för nÄgra knÀppar har jag aldrig hört.

Postat (redigerat)

Jag vet inte riktigt.. Jag har hittills, sen typ -99 kört med logic som en virtuell rullbandare. Tycker att det fungerar asbra, jag kan programmet, jag hittar fort till de funktioner jag söker, lÄtskriveriet gÄr fort etc.

Men.. jag blir lite fundersam dÄ jag lyssnar pÄ gamla inspelningar jag gjort pÄ rullband. jag hade INGEN erfarenhet av ljudteknik dÄ, inget "skÀr av basen sÄ att bastrumman fÄr plats.. inget "tÀnk RUMMET" etc.

ÀndÄ lÄter de inspelningarna förvÄnandsvÀrt bra.

Jag Ă€r böjd att tro att signal via: förstĂ€rkare->mic->mixer->kablar->rullband->kablar->mixer Är mer "förlĂ„tande/behaglig" för örat Ă€n datoruppsĂ€ttningen jag sitter med idag.

jag har aldrig kollat med nÄgon frekvensanalysator eller vitt eller rosa brus men jag kommer förmodligen fortsÀtta att anse att signaldegenereringen som kablar, kontakter och rullband bidrar med, Àr densamma som john lennon och phil lynott fick dras med. alltsÄ BRA!

[EDIT KrÄkar som en Stava]

Redigerat av basshole
Postat

Jag har en riktig analog Revox A77.. Den brukar jag ta ut digitalt material för. vĂ€dring i, i bland.. SĂ€rskillt trummor dĂ„. Brukar mĂ„ bra av vĂ€dringen... 🙂

Postat

Tja, jag Ă€r ocksĂ„ lite kluven till det hĂ€r... och som nĂ„gon skrev ovan, visst f verkar det som att digital utrustning Ă€r "kĂ€nsligare" Ă€n den gamla analoga? Jag hade aldrig nĂ„gra problem med att skĂ€ra osv i frekvenserna nĂ€r jag spelade in med min gamla porta. Å andra sidan var det ju inte heller nĂ„gra inspelningar som skulle hĂ„llt till nĂ„got mer seriöst syfte.

Pod o liknande lÄdor... tja, det kan man diskutera till vansinne. Men liksom en originalpryl lÄter oftast bÀttre sÄ har de smÄ enheterna fördelar. Inte minst för ryggen, som nÄgon redan sagt. Jag ser dem inte som en ersÀttning för klassiska förstÀrkare (som tillverkarna ofta vill fÄ till det) utan mer som en modern ...tja... ny möjlighet. Det lÄter inte som originalet utan mer som nÄgot eget.

Men de rattar jag saknar mest Ă€r nog pĂ„ mixerbordet men det Ă€r kanske nĂ„got som man kan lösa lĂ€ngre fram. Men jag Ă€r inte sĂ„ road av att skruva pĂ„ digitala knappar, det Ă€r kostnaden (eller avsaknaden av denna!) som gör'at. 🙂

Postat

eftersom jag började med att göra musik i datorn och sen sakta börjat nÀrma mig den analoga vÀrlden sÄ kÀnner jag som att datorer Àr pest,pinna och död. desto fortare jag kan överge den och börja göra musik pÄ riktigt desto gladare blir jag.

Postat

Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S.

Behöver man sÀga mer......??

😄

Postat
Ä dom pĂ„ riktigt?

TrÄden heter "Riktiga rattar" sÄ man borde vÀl förvÀnta sig det.

Å andra sidan spelar riktiga eller fejk ingen roll. Äckligt oavsett.

Postat
Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S.

😄

Fast det Àr sÄ jag jobbar ocksÄ.

Med tillĂ€gg av nĂ„t enstaka tryck pĂ„ nĂ„n knapp som heter "write" eller "save" som sitter i nĂ€rheten av ovan nĂ€mnda rattar... 😛

Postat
Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S.

😳

Ctrl + Z kanske? 🙂

Postat
Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S.

😛

Ctrl + Z kanske? 🙂

Ctrl+K Àr en överflödig kombination

nĂ€e tackar vet jag Äpple+V /loooooooooopar!!) 😳

Postat

Storleken har ingen betydelse 😄

Visst sitt dĂ€r med ditt monster jack du men kan du inte anvĂ€nda den sĂ„ spelar det ingen roll 😼😄

Jag kör med bÄde stora Ä smÄ jack ja - multi talent.

Allvarligt: Visst kan det vara schysst med riktiga instrument Ä dyligt med pluggins kan vara bra dÄ det gÀller det ekonomiska osv. Jag menar det Àr inte ofta du hittar gratis instrument, eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.