musik (oregistrerad) Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Hej! Jag Ă€r lite "allergisk" mot allt detta med mjukvara, plug-ins, vsti, samplingar, loopar, klipp och klistra och allt vad det heter. Jag vill ha riktiga instrument som tĂ„l att tas pĂ„, som blĂ€nker, som luktar lack, trĂ€ och lim, som ger en associationer och vĂ€cker minnen, som knastrar och knarrar. Som man vill hĂ€nga upp pĂ„ vĂ€ggen och njuta av. Man kan ju inte hĂ€nga upp en plug in. Till instrumenten vill jag ha tjocka sladdar och inte anvĂ€nda det dĂ€r dj**a ordet kablage som jag hatar. Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hĂ„l pĂ„ framsidan och baksidan och kĂ€nna pĂ„ rattarna. Inga minipluggar tack. đČ :musik
auto mode Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hĂ„l pĂ„ framsidan och baksidan och kĂ€nna pĂ„ rattarna. đČđČđ Jag hĂ„ller med.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Jag har racket fullt med rattar, bl.a 5 dynamikprocessorer. Analogt förstÄs. VU-mÀtare. mmm. TÀnk att det finns en hel generation som tror att minipluggar Àr sanningen!
hegobald Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 NĂ€rĂ„ Musik. Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt kĂ€nns inte rĂ€tt.. Jag har en hel del prylar kvar sen bĂ„de 50~60~70 tal med riktiga analaoga rattar pĂ„... Visst Ă€r det kul att kunna sitta vid dator och "ratta" virtuellet pĂ„ nĂ„t.. Men det Ă€r INTE samma kĂ€nsla alls. Man kan fundera pĂ„ "lĂ„ssassyntar" som t.ex Reason som har CV och Trig input etc.. Tusan av kul det var pĂ„ 70-talet dĂ„ man kunde löda och bygga egna prylar.. Min första triggmic gjorde jag av en tom snusdosa med en folio över (vanlig matfolie).. Jag skurva in en 6 mm bult i rumpan pĂ„ den sĂ„ att den nĂ€stan nĂ„dde folien pĂ„ framsidan. Stoppa in den i en baskagge och lĂ€t den trigga ingĂ„ngen pĂ„ en Korg MonoPoly.. Fett och gött.. Och framförallt tajt.. SĂ„nna saker som Latency fanns inte pĂ„ den tiden.. đČ
Martin Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt kÀnns inte rÀtt... Redigerat 24 oktober 2006 av chilone
VacUm Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Men man kan ju alltid stoppa in omslagen i bokhyllan.
DÄligtGehör Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt kÀnns inte rÀtt... à dom pÄ riktigt?
Martin Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Det Ă€r vĂ€l inget att frĂ„ga om? Det ser du vĂ€l. đł Redigerat 24 oktober 2006 av chilone
hegobald Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 đłđłđłđł Juuu.. Det dĂ€r Ă€r betydligt mer Ă€n 6,3mm.. Men Ă„ andra sidan sĂ„ tror jag inte dom funkar sĂ„ bra i det lĂ„nga loppet đł Men fina pluggar iof ;P
Polpotkin Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Allt under 6,3 mm i pluggstorlekt kĂ€nns inte rĂ€tt... Ă dom pĂ„ riktigt? Trickfilmat đłđł
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Hej! Jag Ă€r lite "allergisk" mot allt detta med mjukvara, plug-ins, vsti, samplingar, loopar, klipp och klistra och allt vad det heter. Jag vill ha riktiga instrument som tĂ„l att tas pĂ„, som blĂ€nker, som luktar lack, trĂ€ och lim, som ger en associationer och vĂ€cker minnen, som knastrar och knarrar. Som man vill hĂ€nga upp pĂ„ vĂ€ggen och njuta av. Man kan ju inte hĂ€nga upp en plug in. Till instrumenten vill jag ha tjocka sladdar och inte anvĂ€nda det dĂ€r dj**a ordet kablage som jag hatar. Jag vill kunna stoppa in kontakterna i rediga hĂ„l pĂ„ framsidan och baksidan och kĂ€nna pĂ„ rattarna. Inga minipluggar tack. đ :musik Efter mĂ„nga Ă„r med massor av outboard, stora mixerbord etc, sĂ„ Ă€r jag otroligt glad att jag numera kan ha minimalt utanför och MASSOR inuti. KĂ€nner absolut inget behov av att ha en massa junk som tar plats utanför och bara tillför ett gĂ€ng blinkande lampor och lite extra rattar och knappar som man inte kan spara instĂ€llningarna pĂ„... Jag tog processen i tvĂ„ steg och skaffade digitalmixer och avskaffade dĂ„ ett klumpigare analogt mixerbord med omedelbar överblick över alla instĂ€llningar. DĂ„ trodde jag att jag skulle sakna denna överblick - men det gjorde jag alltsĂ„ inte. NĂ€sta steg var att avfĂ€rda digitalmixern ocksĂ„ - och göra den slutliga inflyttningen i datorn. Det jag har externt i dag, Ă€r omvandlare, preamps, hörlursförstĂ€rkare och klaviaturer (och monitorer förstĂ„s...). Det handlar om 8st burkar - men det Ă€r en hanterbar mĂ€ngd burkar i alla fall - och inte som tidigare, med en mixer som stjĂ€l en massa bordsyta och ett 24HE-rack proppat med diverse mer eller mindre anvĂ€ndbara burkar... đ Tack och lov för den hisnande snabba utvecklingen av datorerna, sĂ„ att de orkar köra allt mer internt - och i bĂ€ttre kvalitet Ă€n de externa burkar som man har rĂ„d med... đł
Violiner Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 (redigerat) Jag har i och för sig i sak inget emot pluggar och ettor och nollor och allt detta. TvÀrtom. Problemet Àr ju bara att de riktiga prylarna faktiskt lÄter sÄ mycket bÀttre! Satt till exempel hÀromdagen för skojs skull och jÀmförde en Àkta Fender Bassman reissue stÀrkare med bassmansimuleringen i en PodXT placerad i en Atomic rörstÀrkare. För att verkligen höra skillnaden. Visst, Atomicen med Poden kostar drygt hÀften av BassmanstÀrkaren. Och med Poden sÄ fÄr man dessutom en rad "förstÀrkare" mm. Och Atomicen lÄter bra, den Àr nog bland det bÀttre man kan anvÀnda till en pod.. Men inte blir det som den riktiga varan. JÀmförde sedan min Ibanez Tube Screamer TS9 med screamern i Poden. Samma sak. Kopplade in min Electro-Harmonix Big Muff och jÀmförde med Podens "pi". Samma sak Äterigen. MXR Phase 90 och Poden. Ingen konkurrens. Electro-Harmonix Holy Grail och Podens reverb. Valet Àr lÀtt. Det riktigt stora problemet Àr ju bara att om man skulle köpa alla de riktiga burkarna i stÀllet för simuleringarna sÄ blev det "aningen" dyrare... Men visst skulle det vara kul att ha alla de riktiga "rattarna". Redigerat 24 oktober 2006 av Violiner
rainydays Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Satt till exempel hĂ€romdagen för skojs skull och jĂ€mförde en Ă€kta Fender Bassman reissue stĂ€rkare med bassmansimuleringen i en PodXT placerad i en Atomic rörstĂ€rkare. För att verkligen höra skillnaden.Visst, Atomicen med Poden kostar drygt hĂ€ften av BassmanstĂ€rkaren. Och med Poden sĂ„ fĂ„r man dessutom en rad "förstĂ€rkare" mm. Och Atomicen lĂ„ter bra, den Ă€r nog bland det bĂ€ttre man kan anvĂ€nda till en pod.. Men inte blir det som den riktiga varan. Har du testat en Atomic kombinerat med Tobelab? Jag tycker det lĂ„ter ljuvligt. Men visst, det lĂ„ter inte exakt som orginalet, det Ă€r ju en omöjlighet. Men jag tycker Ă€rligt talat inte att ex. Tonelabens Twin Reverb(i en atomic) lĂ„ter sĂ€mre Ă€n en Ă€kta Fender, bara annorlunda. Dessutom lite lĂ€ttare att konka pĂ„ đł Sen finns det ju godbitar som Klon Centaur i den, och det Ă€r ju inte den billigaste och mest lĂ€ttĂ„tkomliga pedalen precis. Inte för att den lĂ„ter precis som orginalet, men för det priset sĂ„ Ă€r iaf jag nöjd. Och ja, det Ă€r ju som du sĂ€ger, skulle man köpa alla de riktiga prylarna skulle man ju bli ruinerad. Och det finns vĂ€l bĂ„de för och nackdelar med det ocksĂ„. Det kan ju faktiskt vara en fördel att inte ha sĂ„ mycket prylar att tillgĂ„. Visst skulle jag gĂ€rna ha fysiska burkar att ratta med. Men fördelarna med mjukvara vĂ€ger sĂ„ mycket tyngre för min del. Och jag tar hellre min Tonelab SE i nĂ€ven Ă€n en fet rörstack i skĂ„pbilen till ett gig.
Violiner Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Ja, jag har testat Tonelaben i AtomicstĂ€rkaren, inte minst eftersom jag hört en del positivt om den. Jag hade den hemma i ett par veckor. Men den Ă„kte tillbaka, den motsvarade faktiskt inte mina ganska högt stĂ€llda förvĂ€ntningar. Jag trodde den skulle passa mig bĂ€ttre Ă€n PodXT:n, bland annat eftersom jag inte brukar spela speciellt "tokdistat" om man sĂ€ger sĂ„, men sĂ„ blev det inte... đł Det kan i och för sig hĂ€nda att den Tonelab jag hade hemma inte var helt OK, den gav ibland ifrĂ„n sig sĂ„na dĂ€r typiska "slitet_rör_knĂ€ppar"...
rainydays Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Det kan i och för sig hĂ€nda att den Tonelab jag hade hemma inte var helt OK, den gav ibland ifrĂ„n sig sĂ„na dĂ€r typiska "slitet_rör_knĂ€ppar"... Eller har folk olika tycke och smak đł Men jo, den kan ju mycket vĂ€l varit defekt, för nĂ„gra knĂ€ppar har jag aldrig hört.
Hellhoff Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Min flickvĂ€n har analoga rattar. haha hoho hohihahĂ„. Kan vi sluta med dom dĂ„liga skĂ€mten nu? đł
basshole Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 (redigerat) Jag vet inte riktigt.. Jag har hittills, sen typ -99 kört med logic som en virtuell rullbandare. Tycker att det fungerar asbra, jag kan programmet, jag hittar fort till de funktioner jag söker, lĂ„tskriveriet gĂ„r fort etc. Men.. jag blir lite fundersam dĂ„ jag lyssnar pĂ„ gamla inspelningar jag gjort pĂ„ rullband. jag hade INGEN erfarenhet av ljudteknik dĂ„, inget "skĂ€r av basen sĂ„ att bastrumman fĂ„r plats.. inget "tĂ€nk RUMMET" etc. Ă€ndĂ„ lĂ„ter de inspelningarna förvĂ„nandsvĂ€rt bra. Jag Ă€r böjd att tro att signal via: förstĂ€rkare->mic->mixer->kablar->rullband->kablar->mixer Ăr mer "förlĂ„tande/behaglig" för örat Ă€n datoruppsĂ€ttningen jag sitter med idag. jag har aldrig kollat med nĂ„gon frekvensanalysator eller vitt eller rosa brus men jag kommer förmodligen fortsĂ€tta att anse att signaldegenereringen som kablar, kontakter och rullband bidrar med, Ă€r densamma som john lennon och phil lynott fick dras med. alltsĂ„ BRA! [EDIT KrĂ„kar som en Stava] Redigerat 25 oktober 2006 av basshole
hegobald Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Jag har en riktig analog Revox A77.. Den brukar jag ta ut digitalt material för. vĂ€dring i, i bland.. SĂ€rskillt trummor dĂ„. Brukar mĂ„ bra av vĂ€dringen... đ
Hellpig Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Tja, jag Ă€r ocksĂ„ lite kluven till det hĂ€r... och som nĂ„gon skrev ovan, visst f verkar det som att digital utrustning Ă€r "kĂ€nsligare" Ă€n den gamla analoga? Jag hade aldrig nĂ„gra problem med att skĂ€ra osv i frekvenserna nĂ€r jag spelade in med min gamla porta. Ă andra sidan var det ju inte heller nĂ„gra inspelningar som skulle hĂ„llt till nĂ„got mer seriöst syfte. Pod o liknande lĂ„dor... tja, det kan man diskutera till vansinne. Men liksom en originalpryl lĂ„ter oftast bĂ€ttre sĂ„ har de smĂ„ enheterna fördelar. Inte minst för ryggen, som nĂ„gon redan sagt. Jag ser dem inte som en ersĂ€ttning för klassiska förstĂ€rkare (som tillverkarna ofta vill fĂ„ till det) utan mer som en modern ...tja... ny möjlighet. Det lĂ„ter inte som originalet utan mer som nĂ„got eget. Men de rattar jag saknar mest Ă€r nog pĂ„ mixerbordet men det Ă€r kanske nĂ„got som man kan lösa lĂ€ngre fram. Men jag Ă€r inte sĂ„ road av att skruva pĂ„ digitala knappar, det Ă€r kostnaden (eller avsaknaden av denna!) som gör'at. đ
Desecrated Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 eftersom jag började med att göra musik i datorn och sen sakta börjat nÀrma mig den analoga vÀrlden sÄ kÀnner jag som att datorer Àr pest,pinna och död. desto fortare jag kan överge den och börja göra musik pÄ riktigt desto gladare blir jag.
android Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 JĂ€mför: och med t.ex: och Behöver man sĂ€ga mer......?? đ
Linus Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S. Behöver man sĂ€ga mer......?? đ
Linus Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ă dom pĂ„ riktigt? TrĂ„den heter "Riktiga rattar" sĂ„ man borde vĂ€l förvĂ€nta sig det. Ă andra sidan spelar riktiga eller fejk ingen roll. Ăckligt oavsett.
android Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S. Behöver man sĂ€ga mer......?? đ Fast det Ă€r sĂ„ jag jobbar ocksĂ„. Med tillĂ€gg av nĂ„t enstaka tryck pĂ„ nĂ„n knapp som heter "write" eller "save" som sitter i nĂ€rheten av ovan nĂ€mnda rattar... đ
Bone Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S. Behöver man sĂ€ga mer......?? đł Ctrl + Z kanske? đ
IDF Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Ctrl+O. Jobba. Ctrl+S. Behöver man sĂ€ga mer......?? đ Ctrl + Z kanske? đ Ctrl+K Ă€r en överflödig kombination nĂ€e tackar vet jag Ăpple+V /loooooooooopar!!) đł
MrDweeb Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Storleken har ingen betydelse đ Visst sitt dĂ€r med ditt monster jack du men kan du inte anvĂ€nda den sĂ„ spelar det ingen roll đźđ Jag kör med bĂ„de stora Ă„ smĂ„ jack ja - multi talent. Allvarligt: Visst kan det vara schysst med riktiga instrument Ă„ dyligt med pluggins kan vara bra dĂ„ det gĂ€ller det ekonomiska osv. Jag menar det Ă€r inte ofta du hittar gratis instrument, eller?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.