Jump to content
Annons

Windows uppdateringarna


Bone

Recommended Posts

Funderar på att formatera min dator. Men senaste gången jag gjorde det så var drygaste med allt hela formateringen när jag fick sitta och vänta i flera timmar på att mitt Windows XP Service Pack 1 skulle hitta uppdateringar och starta om datorn om och om och om igen. Så jag undrar helt sonika om det finns något sätt att kringå detta. Spara uppdateringarna på en skiva eller? Ja jag har inte så stor koll så kom gärna med förslag eller lösningar om det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan försöka ladda ner service pack 2 och göra en slipstream med ditt Windows. Du kan göra en sådan slipstream med prorgammet "nLite", www.nliteos.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat har det vällt fram uppdateringar sedan SP2, och den tid du måste sitta för att ladda hem allihop från Microsoft motsvarar ungefär den tid det tar att låta Windows Update ladda hem dem.

Tro mig, been there done that... 😄

När Windows Update gör jobbet tar det också flera timmar, men du behöver inte sitta vid burken.

Se till att ladda hem SP2 till en cd-skiva innan du blåser om datorn. Sen kan du koppla in nätverk och internet och köra resten online.

Link to comment
Dela på andra sajter

Been there done that! Linus har bästa lösningen faktiskt.. Bara att bita i Microsoft sura äpple (Apple 🙁 ).

Men sen när du har installerat och konfigurerat och allt funkar som det ska så skulle jag vilja rekomendera Acronis True Image. Funkar supersmutt för mig.. Den kan skapa en dold partion där en total backup av ditt konfigurerade operativsystem ligger och väntar.. Nästa gång du ska "blåsa" datorn är det bara att boota om och trycka på F10 så kan du få en fräsch fungerande installation på bara 5 minuter... Du kan t.om ha olika konfigurationer och operativsystem att välja mellan.. En av mina datorer har både Linux och win2000 och att välja operativsystem tar en kopp kaffe i tid ca 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Hegobald Ska definitivt överväga att köpa Acronis True Image.

Nån som vet var jag hittar SP2 att tanka ner? Surfar runt på Microsoft's site men blir osäker på vilken det är jag ska tanka hem. Är det den här? Eller ligger den någon annastans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju också söka rätt på en torrent med Windows XP sp2. Äger du en licens så spelar det ju ingen roll var installationen kommer från. Så har jag själv gjort för att slippa tanka sp2 varje gång.

Jo det är mitt Windows Xp, men det känns ju skumt att ta hem en "fulversion" när jag betalt för det 😉

Hegobald Vet du om Acronis True Image funkar på en dual boot? Eller måste man göra två images en på surfbooten och en på musikbooten?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med acronis är att när du uppdaterat datorn så gör du en backup image. Nästa gång du behöver "formatera" så återställer du datorn med programet - kastar den gammla imagefilen - uppdaterar datorn igen - gör en ny image fil. För då kommer den nya image filen vara up to date - å så nästa gång bla bla bla - ni hajjar.

Angående dual boot:

Jag har dualboot - jag kör en image på org. windows - så att säga

och en image på musik windows. Allt görs från org. windows partitionen så du behöver inte installera den på musik windows partitionen.

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående dual boot:

Jag har dualboot - jag kör en image på org. windows - så att säga

och en image på musik windows. Allt görs från org. windows partitionen så du behöver inte installera den på musik windows partitionen.

Ok, tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är mitt Windows Xp, men det känns ju skumt att ta hem en "fulversion" när jag betalt för det 😛

Nja, fulversion blir det ju först om man stoppar dit ett serienummer som man inte själv äger. Installationen i sig skiljer ju sig inte från en ur kartong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är mitt Windows Xp, men det känns ju skumt att ta hem en "fulversion" när jag betalt för det  😉

Nja, fulversion blir det ju först om man stoppar dit ett serienummer som man inte själv äger. Installationen i sig skiljer ju sig inte från en ur kartong.

Ska man vara formellt korrekt, så blir det en "fulversion" om du gör en dual boot-installation. Detta problem fick nämligen någon av musikdator-firmorna (kommer inte ihåg vilken av dem det var), när de kollade upp vad som verkligen gällde med licenserna. En installation = en licens - och en dual boot-installation = 2 licenser, om man ska hårddra det. Det låter fullkomligt idiotiskt, men det är Micro$oft i ett nötskal... 🙁

De kunde inte heller göra en image-backup av systemdisken från fabriken - eftersom det kan ses som piratkopiering - så kunden uppmanas i stället att själv göra en image-backup direkt när datorn har levererats...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är mitt Windows Xp, men det känns ju skumt att ta hem en "fulversion" när jag betalt för det  😉

Nja, fulversion blir det ju först om man stoppar dit ett serienummer som man inte själv äger. Installationen i sig skiljer ju sig inte från en ur kartong.

Ska man vara formellt korrekt, så blir det en "fulversion" om du gör en dual boot-installation. Detta problem fick nämligen någon av musikdator-firmorna (kommer inte ihåg vilken av dem det var), när de kollade upp vad som verkligen gällde med licenserna. En installation = en licens - och en dual boot-installation = 2 licenser, om man ska hårddra det. Det låter fullkomligt idiotiskt, men det är Micro$oft i ett nötskal... 🙁

De kunde inte heller göra en image-backup av systemdisken från fabriken - eftersom det kan ses som piratkopiering - så kunden uppmanas i stället att själv göra en image-backup direkt när datorn har levererats...

Men om de inte fick göra en image av systemdisken för att det kan se ut som piratkopiering - är det inte så då att de uppmanar kunden att piratkopiera om de säger att de själva ska göra det när datorn har levererats?

Två fel kan inte bli ett rätt - fel 1. M$ fina licensfel 2. företagets sätt att kringå sin egen medverkan och lägga över det på kunden istället.

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är mitt Windows Xp, men det känns ju skumt att ta hem en "fulversion" när jag betalt för det  🙂

Nja, fulversion blir det ju först om man stoppar dit ett serienummer som man inte själv äger. Installationen i sig skiljer ju sig inte från en ur kartong.

Ska man vara formellt korrekt, så blir det en "fulversion" om du gör en dual boot-installation. Detta problem fick nämligen någon av musikdator-firmorna (kommer inte ihåg vilken av dem det var), när de kollade upp vad som verkligen gällde med licenserna. En installation = en licens - och en dual boot-installation = 2 licenser, om man ska hårddra det. Det låter fullkomligt idiotiskt, men det är Micro$oft i ett nötskal... :rolleyes:

De kunde inte heller göra en image-backup av systemdisken från fabriken - eftersom det kan ses som piratkopiering - så kunden uppmanas i stället att själv göra en image-backup direkt när datorn har levererats...

Men om de inte fick göra en image av systemdisken för att det kan se ut som piratkopiering - är det inte så då att de uppmanar kunden att piratkopiera om de säger att de själva ska göra det när datorn har levererats?

Två fel kan inte bli ett rätt - fel 1. M$ fina licensfel 2. företagets sätt att kringå sin egen medverkan och lägga över det på kunden istället.

Det är det som blir så dj-a skumt.

Om firman levererar en installation och en backup, så levererar de i praktiken två windows - men bara en licens. Piratkopiering alltså - hur märkligt det än låter...

Kunden har däremot alltid rätt att ta backup - och då är det ok. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...